Åkte idag med en Veolia B9S och det var rena bastun i bussen. Fast att jag hörde att AC:n jobbade så kom det ingen kyla alls. Sägas skall också att föraren körde med öppet fönster, vilket kanske kan bidra till att AC:n inte jobbar optimalt. Eller vad tror ni?
Det beror vilken du åkte i. 3874-3882 har ingen AC, endast bara förarplats AC. 3883-3901 har full AC i hela bussen. Dock är förarens AC så dålig att man ibland måste man ha fönstret öppet fram för att få lite fläkt. Där har Säffle en hel del att lära av Solaris. De nya 24 metarna är betydligt bättre med fler utblås, bättre fläkt!
Men det har vart någon enstaka ny Säffle där AC:n inte verkat fungera hos passagerarna. Kör ju dom regelbundet eftersom de lånas in till 16 i olika grad beroende på hur många 24 metare som fungerar. Men de kommer lagas snarast de bussar där AC:n är sönder!
Får de äldre B9S ens köra enligt avtalet? Skulle inte samtliga bussar ha AC?
I Nacka-Värmdös B9S är det nästan mer regel än undantag att ACn är otillfredställande. Jag tror det är något filter som måste rengöras mycket oftare än det faktiskt görs. Fast jag vet inte riktigt.
Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 23:28:34 PM
Det beror vilken du åkte i. 3874-3882 har ingen AC, endast bara förarplats AC. 3883-3901 har full AC i hela bussen. Dock är förarens AC så dålig att man ibland måste man ha fönstret öppet fram för att få lite fläkt. Där har Säffle en hel del att lära av Solaris. De nya 24 metarna är betydligt bättre med fler utblås, bättre fläkt!
Men det har vart någon enstaka ny Säffle där AC:n inte verkat fungera hos passagerarna. Kör ju dom regelbundet eftersom de lånas in till 16 i olika grad beroende på hur många 24 metare som fungerar. Men de kommer lagas snarast de bussar där AC:n är sönder!
Jodå, även 3874-3882 har AC i hela bussen, men den är ju riktigt sagt helt värdelös som du nämner hos föraren och hos passagerarna ska man inte ens tala om!! De på verkstan verkar ju inte ens orka fylla på ACn så att den ska kyla ned ordentligt. Under min tid som jag körde i Partille varje helg så ringde jag trafikledningen varje gång jag hade problem med ACn te.x, men de sa bara "ok då vet vi det" sen la de på.
Citat från: danneh skrivet 07 juni 2011, 00:18:39 AM
Får de äldre B9S ens köra enligt avtalet? Skulle inte samtliga bussar ha AC?
Alla NYA bussar till trafiken skall ha AC.
Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 23:28:34 PM
Det beror vilken du åkte i. 3874-3882 har ingen AC, endast bara förarplats AC. 3883-3901 har full AC i hela bussen. Dock är förarens AC så dålig att man ibland måste man ha fönstret öppet fram för att få lite fläkt. Där har Säffle en hel del att lära av Solaris. De nya 24 metarna är betydligt bättre med fler utblås, bättre fläkt!
Men det har vart någon enstaka ny Säffle där AC:n inte verkat fungera hos passagerarna. Kör ju dom regelbundet eftersom de lånas in till 16 i olika grad beroende på hur många 24 metare som fungerar. Men de kommer lagas snarast de bussar där AC:n är sönder!
Nackdelen med att öppna fönster är två. Om givarna hamnar i kalldrag (t ex nu på våren/tidig sommar när det är säg +17 i luften ute och bussen värms upp av solinstrålningen) så börjar anläggningen att värma istället för att kyla. Detta bör fö gälla alla bussar med datoriserad ventilation oavsett om det är AC eller ej. Scenario två är att det är varmt såväl i luften som solen och man öppnar varpå ACn kommer att jobba ihjäl sig och braka ihop av den anledningen. Mao kör alltid stängt om inte ACn är avstängd. Kommer ingen kyla stoppa AC-delen i ventilationssystemet och kör med enbart fläktar så går det naturligtvis bra att öppna. Kompressorerna stoppar om det inte finns något köldmedium för att inte skära så vet man helt säkert att systemet är tomt är det inte heller någon fara att öppna fönster men då ska man som sagt vara helt hundra på att så är fallet.
Citat från: Bussgubben skrivet 07 juni 2011, 12:06:23 PM
Jodå, även 3874-3882 har AC i hela bussen, men den är ju riktigt sagt helt värdelös som du nämner hos föraren och hos passagerarna ska man inte ens tala om!! De på verkstan verkar ju inte ens orka fylla på ACn så att den ska kyla ned ordentligt. Under min tid som jag körde i Partille varje helg så ringde jag trafikledningen varje gång jag hade problem med ACn te.x, men de sa bara "ok då vet vi det" sen la de på.
De äldre B9S som Veolia har, där finns det bara förar-AC.
Att ha A/C (eller ECC) i en tätortsbuss är dömt att misslyckas, det kräver ett extremt underhåll för att fungera eftersom kompressorerna får jobba ihjäl sig.
Forcerad ventiation och takluckor är både billigare och effektivare i tätortstrafik där luften byts typ varannan minut genom att stora delar av ena sidan öppnas, alternativt kraftiga luftgardiner i dörröppningarna.
I Förorts o landsbygdstrafik är det andra bullar, där är hpl uppehållen inte lika täta och långa
Citat från: Calle skrivet 07 juni 2011, 20:09:05 PM
De äldre B9S som Veolia har, där finns det bara förar-AC.
Även i dessa så finns det full AC i bussen, men det märker man inte då folk öppnar fönstren i bussen då de tror att det ska hjälpa och därför funkar inte ACn i bussen längre då gasen i kompressorn tar slut!
Men är det verkligen AC i hela bussen? Dom är ju precis lika i menyerna som 24 metarna och dom har ingen AC. När bussarna har AC brukar det inte finnas den här lilla snöflinge symbolen på värme panelen?
Jag skall ut med en sådan på provkörning i morgon då jag jobbar med ett projekt och fackligt så jag skall kolla.
Jag tror nämligen bara det är AC på förarplatsen. Men jag är inte vidare teknisk av mig så jag mycket väl ha fel.
Nej, det är INTE ac i hela bussen på de B9S som tillkom under Partille-tiden, endast förar-ac.
Utifrån sett kan det se ut som det är det eftersom Volvos vanliga fläktkåpor på taket ser från sidan väldigt lika ut AC-aggregaten.
Citat från: Bussföraren skrivet 07 juni 2011, 20:17:40 PM
Att ha A/C (eller ECC) i en tätortsbuss är dömt att misslyckas, det kräver ett extremt underhåll för att fungera eftersom kompressorerna får jobba ihjäl sig.
Forcerad ventiation och takluckor är både billigare och effektivare i tätortstrafik där luften byts typ varannan minut genom att stora delar av ena sidan öppnas, alternativt kraftiga luftgardiner i dörröppningarna.
I Förorts o landsbygdstrafik är det andra bullar, där är hpl uppehållen inte lika täta och långa
Hej!
AC fungerar hur bra som helst i stadsbussar om man ej öppnar fönster och takluckor, det bästa är om dessa är låsta eller ej finns överhuvudtaget..
Här i Gävle stadstrafik fungerar det hur bra som helst och här har alla bussar som har AC inga öppningsbara fönster eller takluckor!
Ledbussarna har dubbla aggregat också.
Det finns bara några äldre Scania som saknar AC och dessa är mycket varma att åka med när det är varmt ute fast takluckorna är på "vid gavel"
AC är guld värt, fler reser som annars väljer bilen ist så på sikt ökar det resandet!
Har varit i flera länder söder ut i europa samt på Kanarieöarna och det fungerar även där och då är den varma perioden mycket längre än här i Sverige!
Citat från: Klaverdörr skrivet 08 juni 2011, 10:20:50 AM
Hej!
AC fungerar hur bra som helst i stadsbussar om man ej öppnar fönster och takluckor, det bästa är om dessa är låsta eller ej finns överhuvudtaget..
Här i Gävle stadstrafik fungerar det hur bra som helst och här har alla bussar som har AC inga öppningsbara fönster eller takluckor!
Ledbussarna har dubbla aggregat också.
Det finns bara några äldre Scania som saknar AC och dessa är mycket varma att åka med när det är varmt ute fast takluckorna är på "vid gavel"
AC är guld värt, fler reser som annars väljer bilen ist så på sikt ökar det resandet!
Har varit i flera länder söder ut i europa samt på Kanarieöarna och det fungerar även där och då är den varma perioden mycket längre än här i Sverige!
Det fungerar ett tag ja, bussarna i Gävle är ju helt nya, återkom om 1 år :-)
Servar man inte anläggningarna regelbundet (vilket man sällan gör på tätortsbussar) så fungerar det bara ett tag efter påfrestningen är extrem med kompressorer som får jobba 100% av tiden bussen är i trafik vid varm väderlek
Jmf det med din bil, där öppnar du inte korsdrag varannan minut, eller?
I länder med varmt klimat har man en helt annan syn på detta, där prioriterar man sådant underhåll och man tar inte ihjäl kompressorerna genom att ställa börtempen på 18 grader... något som är väldigt vanligt i detta land
Citat från: Klaverdörr skrivet 08 juni 2011, 10:20:50 AM
AC fungerar hur bra som helst i stadsbussar om man ej öppnar fönster och takluckor
Att hävda att ACn fungerar jättebra, bara man inte öppnar fönstren och takluckorna tror jag är fel. Utomhustemperaturen är ganska sällan mycket mer än temperaturen man önskar i bussen, och bussen är varm för att solen skiner på den. Är det varmare inuti bussen än utanför borde man snarare hjälpa ACn genom att öppna fönster och takluckor.
Citat från: Johan B skrivet 07 juni 2011, 16:51:38 PM
Nackdelen med att öppna fönster är två. Om givarna hamnar i kalldrag (t ex nu på våren/tidig sommar när det är säg +17 i luften ute och bussen värms upp av solinstrålningen) så börjar anläggningen att värma istället för att kyla. Detta bör fö gälla alla bussar med datoriserad ventilation oavsett om det är AC eller ej.
Är fläktarna i bussen på, blir det ett övertryck i bussen som tvingar luften ut ur förarfönstret snarare än att det blåser in genom det. Därför hamnar inte givarna (som sitter ovanför förarens huvud) i kalldrag utan i den varma luften från kupén. Vid vänstersvängar ökar trycket på vänstersidan av bussen och sval luft kan strömma in för ett kort ögonblick, men det får nog anses försumbart.
Citat från: Bussföraren skrivet 07 juni 2011, 20:17:40 PM
Att ha A/C (eller ECC) i en tätortsbuss är dömt att misslyckas, det kräver ett extremt underhåll för att fungera eftersom kompressorerna får jobba ihjäl sig.
Om AC-anläggningen får jobba ihjäl sig är den ju underdimensionerad för ändamålet. Detta i kombination med otillräckligt underhåll av utrustningen (läs: rengöring och vätskenivåkontroll). Det finns hur många tätortsbussar som helst i jättevarma länder där man nästan sitter och fryser i bussen, och det funkar jämt.
Citat från: Andy skrivet 08 juni 2011, 12:03:38 PM
Om AC-anläggningen får jobba ihjäl sig är den ju underdimensionerad för ändamålet. Detta i kombination med otillräckligt underhåll av utrustningen (läs: rengöring och vätskenivåkontroll). Det finns hur många tätortsbussar som helst i jättevarma länder där man nästan sitter och fryser i bussen, och det funkar jämt.
Felaktigt handhavande och eftersatt eller obefintligt underhåll
Citat från: Andy skrivet 08 juni 2011, 12:03:38 PM
Är fläktarna i bussen på, blir det ett övertryck i bussen som tvingar luften ut ur förarfönstret snarare än att det blåser in genom det. Därför hamnar inte givarna (som sitter ovanför förarens huvud) i kalldrag utan i den varma luften från kupén. Vid vänstersvängar ökar trycket på vänstersidan av bussen och sval luft kan strömma in för ett kort ögonblick, men det får nog anses försumbart.
Övertryck är det när fläktarna går ja, men med dessa helelektroniska klimatstyrningar som blir vanligare och vanligare går ju inte fläktarna konstant om det inte är högsommarvärme ute (förutsatt att inte aggregatet är underdimensionerat). De startar och stoppar när värmen över- respektive understiger inställt värde. Varpå det blir fel om det helt plötsligt börjar komma in luft utifrån som säger till fläktarna att börja kyla/värma.
A-C in en buss är väl skönt när det funkar men precis som någon skrev så får man ju inte ställa in den 18 grader för då går den sönder rätt fort .. nu när det är så här varmt ca 25 så räcker det med 22 inställning och det blir rätt ok temp i bussen . Men alla luckor och fönster skall vara stängda . Annars kan det bli som en kollega råka ut för hon bad om vagnbyte för värmen var på för fullt men vad hon inte tänkte på var att båda takluckor var öppna så givaren kände att det kom kall luft in i bussen tänk själva köra i 90km/h då kommer det in en del luft. och körde ut full värme räckte att verkstaden stängde takluckor sen funka den som den skulle .
Mycket handlar om handhavandefel och brister i både underhåll och info till förare hur man ställer in klima ser man öppen lucka så stäng den..
Precis. Verkstaden måste hålla efter det löpande underhållet, man ser allt för ofta att filtren är helt igensatta likväl som företagen måste utbilda alla förare i handhavandet av utrustningen. Känns som att just handhavandeutbildning hos många större företag/garage är nästintill obefintlig. Kan man bara hantera utrustningen rätt och få rutin på det dagliga underhållet ska ett AC-aggregat inte vålla några större bekymmer.
Citat från: yngrot skrivet 08 juni 2011, 17:10:36 PM
A-C in en buss är väl skönt när det funkar men precis som någon skrev så får man ju inte ställa in den 18 grader för då går den sönder rätt fort .. nu när det är så här varmt ca 25 så räcker det med 22 inställning och det blir rätt ok temp i bussen.
Varför finns en inställning på 18° då? De flesta ställer den på 19° för att de inte får ställa den på 18°. Om man bygger en buss som ska tåla att köras 20 timmar om dygnet i tätortstrafik, måste man ju se till att AC-anläggningen klarar att kyla bussen åtminstone 12-14 timmar i sträck, varje dag.
Citat från: Johan B skrivet 08 juni 2011, 16:35:38 PM
Varpå det blir fel om det helt plötsligt börjar komma in luft utifrån som säger till fläktarna att börja kyla/värma.
Passagerarutrymmets givare sitter väl under passagerarstolarna bakom vänster framhjul? Där kan man väl inte skylla på att det finns lite lokalt kalldrag?
Jag tror att luftkonditioneringen går sönder på detta sätt:
Smuts i bussen sugs in i ventilationssystemet => fastnar i ett filter => det sätts igen => varm luft kommer inte igenom filtret för kylning => ingen kall luft kommer ut => bussen blir varmare p.g.a. solinstrålning => klimatanläggningen säger åt AC att fortsätta jobba för fullt för det är för varmt i bussen, men bussen blir fortfarande inte kallare utan varmare => föraren öppnar sidorutan och passagerare öppnar bakre takluckan => verkstaden säger att ACn är trasig för att rutan och takluckan är öppen => föraren tror på det.
De som borde ändra på saker och ting är enligt mig:
- Tillverkaren som måste göra ACn tåligare, lättare att underhålla och inte behöva underhållas lika ofta.
- Tvätten som måste göra rent bussen bättre invändigt för att smuts inte ska samlas i ACn.
- Verkstaden som måste prioritera (och kunna prioritera) AC-underhåll.
Citat från: Andy skrivet 09 juni 2011, 10:21:45 AM
Varför finns en inställning på 18° då? De flesta ställer den på 19° för att de inte får ställa den på 18°. Om man bygger en buss som ska tåla att köras 20 timmar om dygnet i tätortstrafik, måste man ju se till att AC-anläggningen klarar att kyla bussen åtminstone 12-14 timmar i sträck, varje dag.Passagerarutrymmets givare sitter väl under passagerarstolarna bakom vänster framhjul? Där kan man väl inte skylla på att det finns lite lokalt kalldrag?
Jag tror att luftkonditioneringen går sönder på detta sätt:
Smuts i bussen sugs in i ventilationssystemet => fastnar i ett filter => det sätts igen => varm luft kommer inte igenom filtret för kylning => ingen kall luft kommer ut => bussen blir varmare p.g.a. solinstrålning => klimatanläggningen säger åt AC att fortsätta jobba för fullt för det är för varmt i bussen, men bussen blir fortfarande inte kallare utan varmare => föraren öppnar sidorutan och passagerare öppnar bakre takluckan => verkstaden säger att ACn är trasig för att rutan och takluckan är öppen => föraren tror på det.
De som borde ändra på saker och ting är enligt mig:
- Tillverkaren som måste göra ACn tåligare, lättare att underhålla och inte behöva underhållas lika ofta.
- Tvätten som måste göra rent bussen bättre invändigt för att smuts inte ska samlas i ACn.
- Verkstaden som måste prioritera (och kunna prioritera) AC-underhåll.
Om du har en omgivningstemperatur på 24-25 grader och du har ECC:n inställd på 18-19 graders börtemp kommer systemet aldrig att kunna uppfylla ditt önskemål och kompressorn kommer att jobba kontinuerligt från typ 0900 till 2200 eftersom luften hela tiden byts ut mot ny varmare sådan.
Jmf detta med din bil eller med en beställningsbuss där kompressorn ganska snart kan avlastas då börtempen uppnås.
En A/C verkstad jag besökte nyligen rekommenderade översyn vartannat eller vart tredje år för en personbil, årligen eller vartannat år för en beställningsbuss eller liknande och 2-3 ggr årligen för en tätortsbuss.
Citat från: Andy skrivet 09 juni 2011, 10:21:45 AM
Passagerarutrymmets givare sitter väl under passagerarstolarna bakom vänster framhjul? Där kan man väl inte skylla på att det finns lite lokalt kalldrag?
Jag tror att luftkonditioneringen går sönder på detta sätt:
Smuts i bussen sugs in i ventilationssystemet => fastnar i ett filter => det sätts igen => varm luft kommer inte igenom filtret för kylning => ingen kall luft kommer ut => bussen blir varmare p.g.a. solinstrålning => klimatanläggningen säger åt AC att fortsätta jobba för fullt för det är för varmt i bussen, men bussen blir fortfarande inte kallare utan varmare => föraren öppnar sidorutan och passagerare öppnar bakre takluckan => verkstaden säger att ACn är trasig för att rutan och takluckan är öppen => föraren tror på det.
Har faktiskt aldrig brytt mig om att ta reda på var givarna sitter så där har du säkert mer rätt än jag men jag är ytterst tveksam till att de sitter på samma plats i alla bussar och har du dessutom en mer påkostad anläggning som jobbar mot förinställd temperatur (och inte bara kyler inluften) bör det finnas fler givare i kupén i olika nivåer men kanske inte i en tätortsbuss. Sitter de där du beskriver håller jag dock inte med om att de är skyddade utan tycker snarare att de sitter farligt utsatt för för drag från fram- och bakdörr samt kallras från förliga takluckan.
Det du beskriver som problem är definitivt en orsak till att anläggningarna går sönder. Måste ACn jobba max hela tiden pga att varmluft kommer in utifrån eller att filtren är igensatta knäcker man fläktarna. På Neoplan där ACn satt längst bak var klassikern att fläktarna inte orkade trycka tillräckligt med kall luft till förarplatsen. Givarna vid förarplatsen (delad klimatstyrning mellan förarplats och kupé) sa då till systemet konstant att fortsätta kyla varpå is bildades i aggregatet och fläktarna frös ihop och motorerna brände pga överbelastning. Detta var dock snarare fråga om felkonstruktion än felskötsel men resultatet blev detsamma.
Det finns mer än en tempgivare i ett automatiskt klimatsystem, den nere vid golvet brukar styra golvradiatorerna och temepgivaren för ac och takvärme brukar sitta i taket oftast i närheten av luftintaget eller ovanför luftintaget.
Att filltren tätnar ska inte vara tillräckligt för att knäcka en ac-anläggning men däremot får man sämre kyleffekt i kupen, om kylelementen isar igen så sitter det en isvakt som stänger av kompresssorn. Men det är små toleransvärden i tex magnetkopplingen på kompressorn och det är mycket annat som kan krångla på en klima, dessutom kan jag tänka mig att många verkstäder (i alla fall de mindre) saknar AC-behörighet vilket gör att man är beroende av externa firmor (och de har ju en del att stå i när det blir varmt).
Men en planerad service 1 gång om året är nästan ett måste för att man ska ha en chans att få det att fungera, och det får man börja med på vintern om man har många fordon......
Serva AC på vintern och värmaren på sommaren ;D
Citat från: Snusmumrik skrivet 11 juni 2011, 21:48:37 PM
Det finns mer än en tempgivare i ett automatiskt klimatsystem, den nere vid golvet brukar styra golvradiatorerna och temepgivaren för ac och takvärme brukar sitta i taket oftast i närheten av luftintaget eller ovanför luftintaget.
Att filltren tätnar ska inte vara tillräckligt för att knäcka en ac-anläggning men däremot får man sämre kyleffekt i kupen, om kylelementen isar igen så sitter det en isvakt som stänger av kompresssorn. Men det är små toleransvärden i tex magnetkopplingen på kompressorn och det är mycket annat som kan krångla på en klima, dessutom kan jag tänka mig att många verkstäder (i alla fall de mindre) saknar AC-behörighet vilket gör att man är beroende av externa firmor (och de har ju en del att stå i när det blir varmt).
Aha, är det så det funkar? Du som verkar insatt i hur AC faktiskt funkar: Är det ett för stort tillflöde av utomhusluft som får AC-anläggningarna att fungera dåligt, eller är det otillräckligt underhåll som är den primära orsaken? Eller något annat?
Måste man ha särskild behörighet för att rengöra filter? Jag kan tänka mig att man inte bör hantera köldmedium utan rätt kompetens, men gäller kravet för alla åtgärder i ett AC-system?
Citat från: Andy skrivet 11 juni 2011, 23:27:12 PM
Måste man ha särskild behörighet för att rengöra filter? Jag kan tänka mig att man inte bör hantera köldmedium utan rätt kompetens, men gäller kravet för alla åtgärder i ett AC-system?
Om vi säger så här... På de stora bussföretagen måste man ha speciell kompetens för att byta en vanlig glödlampa. Varken förare eller vanlig tvättpersonal får göra detta. ::)
Citat från: KG skrivet 12 juni 2011, 00:54:37 AM
Om vi säger så här... På de stora bussföretagen måste man ha speciell kompetens för att byta en vanlig glödlampa. Varken förare eller vanlig tvättpersonal får göra detta. ::)
Nja, på ett av de stora koncernerna jag har erfarenhet ifrån är det inte så extremt. Där har man kunnat gå med på att vanliga glödlampor samt halogenlampor kan bytas av "vanligt folk". Däremot är det stopp vid xenonlampor pga högspänning, så dessa skall endast bytas av den ordinarie verkstadspersonalen.
CitatMåste man ha särskild behörighet för att rengöra filter? Jag kan tänka mig att man inte bör hantera köldmedium utan rätt kompetens, men gäller kravet för alla åtgärder i ett AC-system
Nej, för att byta kupefiltret behövs bara att man kan hantera en skruvmejsel. När det gäller kölmediet ska man nog ha licens.
CitatÄr det ett för stort tillflöde av utomhusluft som får AC-anläggningarna att fungera dåligt, eller är det otillräckligt underhåll som är den primära orsaken? Eller något annat?
Underhåll är viktigt (men dyrt), ofta beror det på små läckage i slangskarvar eller vid köldmediefiltret vilket gör att systemet sakta tömmer sig. När det blir för lite köldmedie så börjar lågtrycksvakten slå ifrån kompressorn, det brukar märkas på att kompressorn slår av och på med några sekunders mellanrum efter en stunds körning. När det är helt tomt går inte kompressorn alls...
Om kupefiltret är igensatt får man lite sämre luftflöde ut från kupen och visst blir det sämre effekt men de ska vara väldigt skitiga för att man ska märka någon större skillnad, men kliman går inte sönder pga det.
Citat från: Snusmumrik skrivet 11 juni 2011, 21:48:37 PM
Serva AC på vintern och värmaren på sommaren ;D
Jag har hört mig för varför man inte lägger upp det så. Tydligen krävs sommarvärmen för att kunna testa AC'n, få verkstadslokaler håller ju 24-25 grader inne. Men det hade ju varit det bästa, iaf min arbetsgivare hyr ju in ett företag som fixar AC'n och dom har tydligen inte ens i närheten av tillräckligt med folk vilket gör att köerna blir långa och många bussar inte hinner fixas. Fattar inte varför man inte har ett gäng "gubbar" i egen regi med utbildning/kompetens. Dessa kan ju jobba med vanliga verkstadsuppgifter när man inte behöver fixa AC-grejer.
Jag har heller aldrig förstått varför man sätter AC'n på 18-19 grader. Det blir ju på tok för kallt (21-22 sägs vara bra har jag hört?) för resenärerna och AC'n får jobba ihjäl sig. Hur många sätter sin bil på det liksom?
Att ens ha ett temperaturvred är ju onödigt. Räcker med en utomhustempgivare som ställer AC på 5 grader lägre än utomhus. Är det 30 ute duger det gott med 25 i bussen.
Citat från: buskörare skrivet 12 juni 2011, 12:06:34 PM
Jag har heller aldrig förstått varför man sätter AC'n på 18-19 grader. Det blir ju på tok för kallt (21-22 sägs vara bra har jag hört?) för resenärerna och AC'n får jobba ihjäl sig. Hur många sätter sin bil på det liksom?
Sätt reglaget på 22 grader och lås sedan in det, så att ingen utom verkstaden kommer åt det!
Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 12:15:25 PM
Sätt reglaget på 22 grader och lås sedan in det, så att ingen utom verkstaden kommer åt det!
Ja, det vore nog det allra bästa.
I våra Solaris så är det låst till 22 grader hos passagerarna, medans vi kan ha kallare på förarplats. Solaris AC har klarat sig bättre än vad Volvos gjort eftersom dom flesta ställer Volvos på 18 grader hela tiden.
Citat från: buskörare skrivet 12 juni 2011, 12:05:14 PM
Jag har hört mig för varför man inte lägger upp det så. Tydligen krävs sommarvärmen för att kunna testa AC'n, få verkstadslokaler håller ju 24-25 grader inne. Men det hade ju varit det bästa, iaf min arbetsgivare hyr ju in ett företag som fixar AC'n och dom har tydligen inte ens i närheten av tillräckligt med folk vilket gör att köerna blir långa och många bussar inte hinner fixas. Fattar inte varför man inte har ett gäng "gubbar" i egen regi med utbildning/kompetens. Dessa kan ju jobba med vanliga verkstadsuppgifter när man inte behöver fixa AC-grejer.
Det går att lura givarna med två varmluftspistoler, en för utegivaren och en för innegivaren. Så det är inget stort problem. I fixade vi våra 30 AC-anläggningar i mars... Då kan man få rabatt på arbetstiden också!
Citat från: Ingemar skrivet 12 juni 2011, 13:03:06 PM
Det går att lura givarna med två varmluftspistoler, en för utegivaren och en för innegivaren. Så det är inget stort problem. I fixade vi våra 30 AC-anläggningar i mars... Då kan man få rabatt på arbetstiden också!
Ja, då förstår jag för allt i världen inte varför man inte fixar det bättre.
Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 12:15:25 PM
Sätt reglaget på 22 grader och lås sedan in det, så att ingen utom verkstaden kommer åt det!
Då är bara problemet att 22 grader inne är på tok för varmt vintertid, framförallt på stadslinjer och i nattrafik!
Citat från: KG skrivet 12 juni 2011, 12:14:38 PM
Att ens ha ett temperaturvred är ju onödigt. Räcker med en utomhustempgivare som ställer AC på 5 grader lägre än utomhus. Är det 30 ute duger det gott med 25 i bussen.
precis det får inte vara för stor skillnad i inne och ute temp heller.
Citat från: CS skrivet 12 juni 2011, 13:14:50 PM
Då är bara problemet att 22 grader inne är på tok för varmt vintertid, framförallt på stadslinjer och i nattrafik!
Visst är det så men det bästa vore att ha ett reglage med ett läge för lite lägre temp vid nattkörningen
Citat från: buskörare skrivet 12 juni 2011, 12:05:14 PM
Jag har hört mig för varför man inte lägger upp det så. Tydligen krävs sommarvärmen för att kunna testa AC'n, få verkstadslokaler håller ju 24-25 grader inne. Men det hade ju varit det bästa, iaf min arbetsgivare hyr ju in ett företag som fixar AC'n och dom har tydligen inte ens i närheten av tillräckligt med folk vilket gör att köerna blir långa och många bussar inte hinner fixas. Fattar inte varför man inte har ett gäng "gubbar" i egen regi med utbildning/kompetens. Dessa kan ju jobba med vanliga verkstadsuppgifter när man inte behöver fixa AC-grejer.
Citat från: Ingemar skrivet 12 juni 2011, 13:03:06 PM
Det går att lura givarna med två varmluftspistoler, en för utegivaren och en för innegivaren. Så det är inget stort problem. I fixade vi våra 30 AC-anläggningar i mars... Då kan man få rabatt på arbetstiden också!
Ja det är inget problem med att serva på vintern, vi börjar med våra servicar i Februari. En byggfläkt inne i bussen är allt som behövs, håller bara verkstaden en 18-20 grader inomhus är det lungt.
En annan fördel är att om man hyr in tjänsten så brukar de firmorna inte ha så mycket att göra då = lättare att boka tider...
Att ha egen personal är ju ett alternativ men det kostar ochså en bra slant.
Citat från: CS skrivet 12 juni 2011, 13:14:50 PM
Då är bara problemet att 22 grader inne är på tok för varmt vintertid, framförallt på stadslinjer och i nattrafik!
Precis. Jag köper 22 grader på sommaren när folk går i shorts och kortärmat, då är 19 grader på tok för kallt i ett fordon. På vintern däremot skadar det inte att vrida ner till 19 grader i passagerarutrymmet eftersom alla sitter med vinterkläder på.