Ser farligt ut det där.
http://www.youtube.com/watch?v=YF7TekJkWRU
Ja de där har ju hänt lite då och då....
Kanske ska ta sitt ansvar och säga till chauffören så det blir fixat. Är ju "ganska" hög skade risk på person de där!
Eftersom det saknas toa är det ingen Skåneexpress. Troligtvis är det en Setra, ser detta på stolarna.
Hur lång tid tar det för en passagerare att peta tillbaka luckan? 2 sekunder?
Därefter kan man ju meddela föraren.
Att de inte petade tillbaka luckan kan jag förstå, jag själv hade inte heller gjort det. När man själv vet hur man stänger den är det nog enkelt, men som normal passagerare så är det nog svårt att veta om det är rätt eller fel. Framförallt eftersom man inte riktigt vet hur man låser den (om man nu låser den). Dessutom har en del chaufförer ett j***a temperament, så att stänga luckan kanske inte är det bästa eftersom man är "rädd"
man bör väl säga till chauffören att luckan är öppen ??? ,sen om där finns chaufförer med hetsigt temprament så bör man byta yrke! ;)
Citat från: Fredrik Kusken skrivet 05 juni 2011, 11:55:30 AM
man bör väl säga till chauffören att luckan är öppen ??? ,sen om där finns chaufförer med hetsigt temprament så bör man byta yrke! ;)
Ibland glömmer jag att stänga luckan och endera är det då någon som stänger den eller säger till, jag ler då tacksamt tillbaka och lägger ett vänligt ord.
Det glöms och slarvas ibland på verkstad med att skruva fast luckan och när man då kommer upp i fart på en del bussar så lyfter den av luftkudden som bildas under bussen.
Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 09:56:46 AM
Hur lång tid tar det för en passagerare att peta tillbaka luckan? 2 sekunder?
Därefter kan man ju meddela föraren.
Det händer även att resenärer lyfter luckor
Citat från: yngrot skrivet 05 juni 2011, 22:58:13 PM
Det händer även att resenärer lyfter luckor
Ja, det slog mig också när jag såg filmen. Jag tycker att grabbarnas minspel tyder på att det var arrangerat. Men är det inte ändå något fel: en resenär skall väl inte kunna lyfta en sådan här lucka?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2011, 09:46:27 AM
Ja, det slog mig också när jag såg filmen. Jag tycker att grabbarnas minspel tyder på att det var arrangerat. Men är det inte ändå något fel: en resenär skall väl inte kunna lyfta en sådan här lucka?
Har man ett verktyg för att skruva loss sen är det bara att lyfta, luckan är ju gjord för att kunna öppnas.
Vissa bussar ,bla Säffle både nya och äldre behövs inga verktyg,där trycks den bara fast med gummilisten
Men att ramla ner i en sådan lucka är inget roligt även på en stillastående buss, det kan jag själv intyga ;) Är bussen i rull kan det gå värre, om man hamnar med skoband i kardanen exempelvis...
Som förare har man väl lite koll på att alla grejer är som dom ska innan man kör iväg ? Alltså har dom öppnat luckan själva, för att göra sig lustiga.
Är någon förvånad? Filma med mobilkamera går före säkerheten är ju alla resenärers paroll numera! Steg två är sedan att försöka sälja filmen till massmedia och visa den på Facebook... Först därefter (kanske) föraren underrättas om problemet!
//Danne
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 juni 2011, 18:09:01 PM
Som förare har man väl lite koll på att alla grejer är som dom ska innan man kör iväg ?
Nej, det ingår i regel inte i förarens uppgifter att kontrollera att alla skruvar dragits åt på luckorna i mittgången. Men att dessa luckor måste sitta fastskruvade och inte kunna blåsa upp (eller kunna öppnas av resenärer) är helt klart.
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2011, 19:02:50 PM
Nej, det ingår i regel inte i förarens uppgifter att kontrollera att alla skruvar dragits åt på luckorna i mittgången. Men att dessa luckor måste sitta fastskruvade och inte kunna blåsa upp (eller kunna öppnas av resenärer) är helt klart.
Menar inte att det ingår i uppgifterna, självklart ska man kunna lita på att allt är i sin ordning när man tar bussen, men en seriös förare håller lite koll ändå. :)
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2011, 19:02:50 PM
Nej, det ingår i regel inte i förarens uppgifter att kontrollera att alla skruvar dragits åt på luckorna i mittgången. Men att dessa luckor måste sitta fastskruvade och inte kunna blåsa upp (eller kunna öppnas av resenärer) är helt klart.
Men det är väl inte många luckor som är fastskruvade? På samtliga B10M sitter väl luckorna "låsta" med en liten metallspak som är nedsänkt på luckans ovansidan och som man enkelt trycker åt sidan, samt med en enkel gummilist runt själva luckan som tätning och ljudisolering.