****
(http://i51.tinypic.com/20s83o7.jpg)
Här en buss på linje 101, med cykel, i underjordisk terminal, som även trafikerades av spårvagnar. 5 maj 2011.
HJP
Vore väll nått för sthlm att ta efter
tycker jag med :) det verkar ochså enkelt sätt
Citat från: the0fiskis skrivet 06 juni 2011, 18:24:36 PM
tycker jag med :) det verkar ochså enkelt sätt
****
Det verkar mycket enkelt.
Trafikanterna sätter själva fast cykeln och stiger på bussen.
Vid avstigning tar man sedan loss cykeln själv.
Allt går enkelt och snabbt. Bussföraren väntar utan att vara otålig.
Överhuvudtaget, tycker jag att bussförarna tog det lugnare än i Stockholm. Alla tjänar på det.
HJP
Skulle säker bli gnäll om att Cyklarna skymmer sikten, eller nåt, om det infördes här.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 juni 2011, 22:33:44 PM
Skulle säker bli gnäll om att Cyklarna skymmer sikten, eller nåt, om det infördes här.
Verkar ju annars vara en smart anordning. Men det gäller för bussföraren att inte köra för närvarande framförande buss vid en hållplats.
Var det för övrigt inte SvOf28-an som lyckades med det någon gång med cyklar på stället? Eller var det någon annan veteranbuss?
Med tanke på att Bilprovningen underkänner fordon som har antenn monterad på framskärmen av trafiksäkerhetsskäl så har ju jag lite svårt att tro att detta skulle fungera här i Sverige....
Citat från: Taunusch skrivet 06 juni 2011, 22:54:52 PM
Med tanke på att Bilprovningen underkänner fordon som har antenn monterad på framskärmen av trafiksäkerhetsskäl så har ju jag lite svårt att tro att detta skulle fungera här i Sverige....
Klarar bilprovning av att godkänna färdtjänstfordon som har ett fotsteg som sticker ut 2,4 dec på högersidan så ska dom klara av att godkänna ett sånt ställ
Var det inte nåt tjafs med dom där cykelställen man monterar på dragkroken på en personbil, att dom skymde reg skylten ?
SL bedrev försök med cykeltransporter på Ekerö i mitten av 90-talet. SvOf:s buss Swebus 1356 (H12 5508 Scania CN112) är försedd med fästen för cykelställ fram och ett sådant finns att hänga på. Verkar inte vara några problem med detta, eller att få det godkänt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2011, 22:48:07 PM
Verkar ju annars vara en smart anordning. Men det gäller för bussföraren att inte köra för närvarande framförande buss vid en hållplats.
Var det för övrigt inte SvOf28-an som lyckades med det någon gång med cyklar på stället? Eller var det någon annan veteranbuss?
Om det var 28:an så var det isåfall innan SvOf ägde densamma!
Men det var inte helt ovanligt att en del bussar förr hade ett par små popnitade plåtbitar på bakgaveln. De hade fått påhälsning av bakomvarande buss med utfällda "horn" och och därmed ett par hål i baken...
För en som har 0 koll är denna linje typ stadstrafik eller mer förort?? Sätena ser väl ut att vara mer förort med höga ryggstöd??
Citat från: yngrot skrivet 08 juni 2011, 17:41:36 PM
För en som har 0 koll är denna linje typ stadstrafik eller mer förort?? Sätena ser väl ut att vara mer förort med höga ryggstöd??
****
Jag har inte heller koll på denna linje, men eftersom bilden är tagen i Seattle, och bussen är skyltat Seattle, så kan man tänka sig att den kommer från någon förort.
HJP