Som någon kanske har noterat har jag haft ett uppehåll från bussnackandet pga tonvis med skolarbete.
Det har dock inte varit något uppehåll i bussfotandet, så diverse bilder kan komma att läggas upp inom kort.
Till en början tänkte jag visa vad som observerades idag, detta ser man inte varje dag... :P
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2011/1jun/bild3.jpg)
Fin bild!
Men... Får man köra bussar i detta skick? Hela blinkersanordningen saknas ju!
Det får man nog inte.
Jag har sett en av nobinas bussar på värmdö sakna alla bakljus på höger bak och jag sa till föraren att det inte fans några bakljus på högra sidan men han brydde sig inte ens om min notering och körde vidare
Citat från: Mikey skrivet 01 juni 2011, 21:20:46 PM
Fin bild!
Men... Får man köra bussar i detta skick? Hela blinkersanordningen saknas ju!
Tack, och det har du rätt i! Trodde bara det var en platta som saknades, har missat att blinkern är borta. ::)
Brukar inte lyktorna vara fastmonterade i den öppningsbara delen? :> Annars kan det vara bökigt att byta en glödlampa.
PINSAMT!
i Gbg hade det blivit körförbud direkt
Citat från: Cyklisten skrivet 01 juni 2011, 22:33:12 PM
Brukar inte lyktorna vara fastmonterade i den öppningsbara delen? :> Annars kan det vara bökigt att byta en glödlampa.
Så var det på gamla 2000 modellen men det ändrades om jag minns rätt i o m "new look".
Samtidigt förenklade producenten lucklåsen vilket ledde till många trasiga luckor då säkerhetsvire:n havererat samtidigt som gångjärnet.
Detta fenomen är inte helt ovanligt, förhoppningsvis lossnade luckan vid ett tillfälle så att föraren kunde ta vara på den, det brukar ju hända i rondeller och snäva kurvor att låset släpper.
Då är det bara att kasta in biten i bussen och fortsätta turen färdigt, oavsett vad vissa förståsigpåare anser.
Däremot ska man givetvis inte plocka ut en buss för körning med detta fel.
Citat från: yngrot skrivet 02 juni 2011, 09:23:39 AM
i Gbg hade det blivit körförbud direkt
Synd att SL inte är lika hårda. Hade de varit det hade väl varannan buss i Botkyrka stått still idag..
Citat från: Bussföraren skrivet 02 juni 2011, 10:30:00 AM
Så var det på gamla 2000 modellen men det ändrades om jag minns rätt i o m "new look".
Samtidigt förenklade producenten lucklåsen vilket ledde till många trasiga luckor då säkerhetsvire:n havererat samtidigt som gångjärnet.
Hela denna karossdesign kallad "new look" är rätt pinsam överlag. Gamla 2000-modellen med dubbla runda strålkastare och dubbla främre blinkers borde ha levt kvar ända fram till att 8500-modellen introducerades 2002.
Den hade ja Pallat o bara låtit lämna garaget för o köras till verkstad om ja varit inne o vickat som service eller förman.....samt inte ens satt mig i om dom försökt ge mig den för en tur men vet att mina kollegor på Kruthusgtan e lika stränga som jag med det så hade den varit på kruthus hade ingen ens tänkt på o sätta ut den.
Citat från: Erling skrivet 04 juni 2011, 09:30:05 AM
Den hade ja Pallat o bara låtit lämna garaget för o köras till verkstad om ja varit inne o vickat som service eller förman.....samt inte ens satt mig i om dom försökt ge mig den för en tur men vet att mina kollegor på Kruthusgtan e lika stränga som jag med det så hade den varit på kruthus hade ingen ens tänkt på o sätta ut den.
Det här har ju troligtvis hänt ute i trafiken.....
Citat från: Bussföraren skrivet 05 juni 2011, 06:18:02 AM
Det här har ju troligtvis hänt ute i trafiken.....
det hoppas jag o att den snarast efter upptäckt kördes till vst
Ingen skulle troligen vare sig sätta ut (förutsatt att man som vagnutsättare fått besked om skadan) eller ta ut en vagn som ser ut som den på bilden. Sannolikt så har, som sagt, skadan därför inträffat under pågående körning. Överlag ska självklart en sådan vagn helst tas ur trafik direkt för åtgärd, men i vissa lägen kan man kanske ändå anpassa sig lite till omständigheterna och vara aningen mera flexibel. Vi gör sedan alla olika bedömningar, men ifall jag själv kört och blivit medveten om bristen så hade jag nog hellre under viss försiktighet ha rullat vidare en liten bit på vägen i avvaktan på vagnbyte/serviceåtgärd istället för att helt sonika bara slänga av folk i skogen och sedan stanna bussen.
Rent hypotetiskt så kan det vara så att en buss t.ex. körs på linjen/sträckan A till E via B, C och D. Befinner sig bussen vid B när felet upptäckts och garaget kanske ligger i närheten av D så kan det då ibland vara bättre för alla inblandade parter (dvs. förare, garage, passagerare) om bussen ändå fortsätter en bit till. Kanske att man får vagnbyte längs med vägen, detta då självklart förutsatt att det inte är ett akut allvarligt fel som exempelvis bromsar som lagt av etc. Sen kanske man inte ens behöver ta sig fram till vagnbytesplatsen, men i alla fall till en plats där passagerarna får en chans att byta till annat färdmedel osv. för att komma vidare.
Citat från: Nico skrivet 05 juni 2011, 10:08:57 AM
Rent hypotetiskt så kan det vara så att en buss t.ex. körs på linjen/sträckan A till E via B, C och D. Befinner sig bussen vid B när felet upptäckts och garaget kanske ligger i närheten av D så kan det då ibland vara bättre för alla inblandade parter (dvs. förare, garage, passagerare) om bussen ändå fortsätter en bit till. Kanske att man får vagnbyte längs med vägen, detta då självklart förutsatt att det inte är ett akut allvarligt fel som exempelvis bromsar som lagt av etc. Sen kanske man inte ens behöver ta sig fram till vagnbytesplatsen, men i alla fall till en plats där passagerarna får en chans att byta till annat färdmedel osv. för att komma vidare.
Linje 176 ser faktiskt ut ungefär så. Bussen var på väg till Stenhamra (
E), och hade nyligen passerat garaget vid Ekerö centrum (
D). Bilden togs vid Svanhagen, som ligger ca 6 km från garaget. Om ett fel inträffar efter att garaget passerats kan det som sagt (såvida felet inte är mycket allvarligt) vara lika bra att fortsätta till
E innan man återvänder till
D. I det här fallet vet vi dock inte om felet upptäcktes före eller efter Ekerö C. För övrigt kom det en till 176:a strax bakom denna buss, men det är det ju inte säkert att föraren kände till.