Efter att ha gjort en sista insats under vintern/våren i samband med tillfälliga trafikförändringar i Stockholm (Solna- och Djurgårdsbrunnsbroarna), har nu följande Maxcikämpar ställts av per den 31/5: H18E 5048, 5050, 5054 och 5059. Alla med 72-75 tusen mil på mätarna.
/Ted
Dem får vi tacka för ett bra arbete! Här nedan står Keolisfolket på rad. Eller? ;)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Military_personnel_salute_the_Alitalia_jetliner_carrying_Pope_Benedict_XVI.jpg)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/3-inch-Gun-M5-Andrews-20050520.JPEG/800px-3-inch-Gun-M5-Andrews-20050520.JPEG)
Varför inte ta i rejält? ;D
Bilderna från Wikipedia får visas på detta vis
Bara att hoppas att minst en MaxCi bevaras!
Än är det dock inte dags för den slutliga avskedssaluten, hoppas jag. Folk måste väl ha mera vett än att läsa Arselbladet och Collins amöbaartiklar?
Jag tycker att Keolis gott kan skänka två av de bästa gamlingarna till SvOF samt SSS!
För visst torde det bli billigare att skänka bort en gammal buss än att bekosta skrotningen, eller åtminstone bekosta transport till Hölö?
Om någon ska sparas rekommenderar jag någon i den senare 51-serien, de känns bättre byggda än deras föregångare.
5157 är min personliga favorit. Men å andra sidan kanske det är bättre att spara en MaxCi med dieselmotor?
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 juni 2011, 22:41:34 PM
Om någon ska sparas rekommenderar jag någon i den senare 51-serien, de känns bättre byggda än deras föregångare.
5157 är min personliga favorit. Men å andra sidan kanske det är bättre att spara en MaxCi med dieselmotor?
// Niclas
Tror nog att det mest realistiska är en MaxCi på Spårvägsmuseum. Typen är än så länge alldeles för färsk för att vara intressant för några andra än rena diggare som vi på detta forum.
Citat från: Ted S skrivet 01 juni 2011, 20:24:16 PM
Efter att ha gjort en sista insats under vintern/våren i samband med tillfälliga trafikförändringar i Stockholm (Solna- och Djurgårdsbrunnsbroarna), har nu följande Maxcikämpar ställts av per den 31/5: H18E 5048, 5050, 5054 och 5059. Alla med 72-75 tusen mil på mätarna.
/Ted
Hurra, Underbart. Kan man börja fira nu Bitte? :)
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2011, 00:13:54 AM
Hurra, Underbart. Kan man börja fira nu Bitte? :)
Vi hör av oss när vi iordningställt en H18 i SvOF:s eller SSS ägo och ska ut på en tur!
Under tiden kan du ju alltid fira MAN-dominansen som ersätter MaxCi-dominansen? 8)
Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2011, 00:39:36 AM
Vi hör av oss när vi iordningställt en H18 i SvOF:s eller SSS ägo och ska ut på en tur!
Under tiden kan du ju alltid fira MAN-dominansen som ersätter MaxCi-dominansen? 8)
Om SvOf skulle skaffa en H18 så ska vi döpa den till "Buss-Micke" efter vår Hovfotograf, tillika hemlige älskaren av MaxCi! ;-))
Då går jag ur SvOf.. ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2011, 11:09:51 AM
Då går jag ur SvOf.. ;)
I realiteten ingen större risk, blir en MaxCi bevarad så hoppas jag på Spårvägsmuseum och /eller SSS. Eller varför inte Scania själva, tillverkarna måste ta ansvar för sin egen historia.
Hej
Vilka bussar har Scania och Volvo bevarat i egen regi?
mvh Stefan P
Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2011, 21:08:34 PM
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/3-inch-Gun-M5-Andrews-20050520.JPEG/800px-3-inch-Gun-M5-Andrews-20050520.JPEG)
Varför inte ta i rejält? ;D
Bilderna från Wikipedia får visas på detta vis
Rejält??? Dessa ärtbössor kräver inte ens hörselskydd. Nej, jag föreslår i stället salutskjutning med det modernaste och häftigaste som finns idag när det gäller eldrörsartilleri, nämligen min egen Bofors ARCHER! Jag lovar, inte en trumhinna är hel efter skjutning med denna och förresten inte heller en enda ruta i MaxCi. Det är vad en gammal artillerist som jag kallar salutskjutning.
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=5403
http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_archer.pdf
Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 juni 2011, 12:31:12 PM
.......förresten inte heller en enda ruta i MaxCi.......
Haha, usch nej. Det vill vi inte! ;D