Hej,
Har någon koll på lönenivåerna/löneklasserna, vad de heter i resp. avtal och kan man hitta dem någonstans? Har googlat men hittar bara fakta från flera år tillbaka i tiden. Det jag egentligen söker är; om vi antar att en timanställd bussförare har 127,64 kr i timmen idag (Bussavtalet) och inom kort kommer att gå in i Bussbranschavtalet, vad blir den nya timlönen förutsatt att personen i fråga ligger kvar på "motsvarande" nivå med X antal års erfarenhet? Undrar även vad en månadslön i motsvarande klass ligger på baserat på 100% tjänst?
(Sedan kan det möjligen finnas lokala avvikelser vad gäller ev. tillägg m.m beroende på var man arbetar men det spelar mindre roll)
/MrH
Kolla med facket så får du rätt svar på din fråga.
Förstod att det skulle komma en sådan kommentar ;D , borde ha förtydligat mig från början men gör det nu.
Jag är alltså inte med i något fack och kommer inte heller att gå med. Jag och facket tycker helt enkelt för olika om saker och ting. Men det är en helt annan historia som dock inte platsar här.
Självklart kan jag ändå fråga den lokala representanten som jag personligen dock kommer väl överens med. Eller så kan jag fråga arbetsgivaren.
Men nu var jag alltså nyfiken om någon här ändå satt på fakta. Frågan är ju fri liksom.
/MrH
Då bör du inte ta del av de lönehöjningar facket förhandlar fram.
Citat från: Jan Nilsson skrivet 28 maj 2011, 16:53:36 PM
Då bör du inte ta del av de lönehöjningar facket förhandlar fram.
Visst, gärna för mig, jag hade mer än gärna förhandlat om min lön direkt med min arbetsgivare, men nu fungerar det ju inte så tyvärr utan jag ska få precis lika mycket i lön som den som skiter i att göra ett bra jobb, ser arbetsgivaren som sin största fiende och som sprider dålig stämning i fikarummet och bara klagar och klagar... det är ju det som är rättvisa.
MEN (!) Som jag skrev ovan, det är en helt annan historia och jag har mina skäl till att inte vara med. Jag har t.ex varit medlem tidigare men facket svek mig personligen en gång i tiden då jag vände mig till dem i förtroende och dagen efter visste depåchefen vad jag tagit upp med facket. Det är några år sedan nu och det finns ett stort antal andra skäl också men jag ser ingen vits med att debattera det HÄR då tråden gäller en specifik fråga som är av generell karaktär och jag får ändå svar förr eller senare. Detta blir mitt slutord i "vara med eller inte i facket"-frågan, vill andra debattera frågan så varsågod.
/MrH
Citat från: Jan Nilsson skrivet 28 maj 2011, 16:53:36 PM
Då bör du inte ta del av de lönehöjningar facket förhandlar fram.
Fast dina svar och gliringar är ju inte det han frågar efter så varför svarar du överhuvudtaget?
Det korta enkla svaret blir 131:30 respektive 22 847:-, men sedan finns det ju en massa OM som kan förändra svaret.
Citat från: Aniara skrivet 28 maj 2011, 18:04:01 PM
Det korta enkla svaret blir 131:30 respektive 22 847:-, men sedan finns det ju en massa OM som kan förändra svaret.
Tack, det räcker alldeles utmärkt!
/MrH
Citat från: MrH skrivet 28 maj 2011, 14:46:41 PM
Hej,
Har någon koll på lönenivåerna/löneklasserna, vad de heter i resp. avtal och kan man hitta dem någonstans? Har googlat men hittar bara fakta från flera år tillbaka i tiden. Det jag egentligen söker är; om vi antar att en timanställd bussförare har 127,64 kr i timmen idag (Bussavtalet) och inom kort kommer att gå in i Bussbranschavtalet, vad blir den nya timlönen förutsatt att personen i fråga ligger kvar på "motsvarande" nivå med X antal års erfarenhet? Undrar även vad en månadslön i motsvarande klass ligger på baserat på 100% tjänst?
(Sedan kan det möjligen finnas lokala avvikelser vad gäller ev. tillägg m.m beroende på var man arbetar men det spelar mindre roll)
/MrH
Bussavtalet?
Avses det rosa eller det blå?
Eller ett företag som bara har hängavtal??
Citat från: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 20:01:14 PM
Bussavtalet?
Avses det rosa eller det blå?
Eller ett företag som bara har hängavtal??
Oj, ingen aning! :D Så insatt är jag inte och det framkommer inte heller. På anställningsavtalet finns "Bussavtalet" resp. "Bussbranschavtalet" resp "Annat" med rutor efter och det är det första som är ikryssat. Och Bussavtalet är ju det gamla avtalet som tecknades före 2003 och som lever kvar i gamla kontrakt tills dess att nya upphandlingar gjorts. I mitt fall är det bara några veckor kvar på gamla avtalet och snart går vi in i ett nytt efter att ny upphandling vunnits och då är det nya villkor som gäller. Men vilken färg det gamla avtalet har vet jag alltså inte.
/MrH
/Mr H
Citat från: MrH skrivet 28 maj 2011, 22:45:22 PM
Oj, ingen aning! :D Så insatt är jag inte och det framkommer inte heller. På anställningsavtalet finns "Bussavtalet" resp. "Bussbranschavtalet" resp "Annat" med rutor efter och det är det första som är ikryssat. Och Bussavtalet är ju det gamla avtalet som tecknades före 2003 och som lever kvar i gamla kontrakt tills dess att nya upphandlingar gjorts. I mitt fall är det bara några veckor kvar på gamla avtalet och snart går vi in i ett nytt efter att ny upphandling vunnits och då är det nya villkor som gäller. Men vilken färg det gamla avtalet har vet jag alltså inte.
/MrH
/Mr H
Rosa avtalet = gamla Swebus
Blå avtalet = gamla Linjebuss med avläggare och sedan övriga privatåkare som fått teckna avtal med kommunal (Åkare som tidigare haft avtal med Transport)
Idag finns bara ett ytterst fåtal företag/trafikområden med linjetrafik som kör på något av dessa.
I Sthlm är det väl bara Nobina som har det rosa avtalet sydväst och ost om stan några veckor till samt i gamla Skaraborg och Uppland.
Dessutom har ju KR ett antal områden med blå avtalet eller hängavtal till detta.
I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!
Enligt en överenskommelse för ett bra tag sen så har Kommunal ansvar för alla bussförare utom de som kör beställning.. sen kan man tycka vad man vill om det.
Bussbranchavtalet som gäller nu fram till 31 Maj. Månadslön för 8 år eller mer i yrket har 23347:-
Uppdelat i timme beroende om man jobbar helger på 38.25 tim/ Vecka = 140,31/Tim Eller om det är 40 timmarsvecka 134,18/tim.
Till detta kommer ju då den nya löneökningen from 1 Juni
// Pär
Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:47:36 AM
I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!
Men vi har inte samma avtal som "privata" åkare (vi = Stadsbussarna i Uppsala).
Så det är ändå inte samma sak.
Och jag skulle också hellre ha transportavtalet :D
Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:47:36 AM
I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!
Citat från: yngrot skrivet 29 maj 2011, 05:28:23 AM
Enligt en överenskommelse för ett bra tag sen så har Kommunal ansvar för alla bussförare utom de som kör beställning.. sen kan man tycka vad man vill om det.
Vad skulle hända om precis alla bussförare i en stad samtidigt gick ur Kommunal och med i Transport? Hur skulle Kommunal och LO reagera? Vad skulle hända då? Och vad skulle hända om en majoritet av bussförarna i hela Sverige skulle byta till t.ex Transport?
Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2011, 21:13:11 PM
Vad skulle hända om precis alla bussförare i en stad samtidigt gick ur Kommunal och med i Transport? Hur skulle Kommunal och LO reagera? Vad skulle hända då? Och vad skulle hända om en majoritet av bussförarna i hela Sverige skulle byta till t.ex Transport?
Frågan är om det ens skulle vara möjligt att göra så så länge Kommunal har kollektivavtalen
Citat från: swedebear skrivet 04 juni 2011, 22:38:33 PM
Frågan är om det ens skulle vara möjligt att göra så så länge Kommunal har kollektivavtalen
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?
Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?
En tydligare signal vore ju att alla bussförare bytte till Syndikalisterna... ;-)
Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?
Jag vet att när vi fick kollektivavtal där jag jobbade förut (Inte inom bussbranschen) så var vi tvungna att gå med i Unionen (Som hade hand om kollektivavtalet) om vi inte var med i något fackförbund innan
Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?
Eftersom kommunal har avtalsrätten får du ju ingen hjälp av Transport i ett sådant fall.
I övrigt så har jag svårt att se på vilket sätt Transport skulle vara bättre, även här blir bussförarna en marginell grupp, i Transport organiseras ju inte bara chaufförer utan många helt andra grupper från miljöarbetare till tidningsbud och bilrekonditionerare
Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:47:36 AM
I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!
Bara en liten påminnelse :-) Kommunal organiserar sedan många år tillbaka en mkt stor del privatanställda i de flesta yrkeskategorier, från lantarbetare till sjukvården
Frågan är om inte SEKO idag har fler offentligt anställda och anställda i offentligt ägda bolag än vad kommunal har i %% av antalet medlemmar
Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?
Jo, men det kan finnas avtal mellan fackförbunden att de inte skall ta medlemmar från andras avtalsområden. Om ett sådant finns mellan Kommunal och Transport vet jag inte men det verkar rätt troligt.
Inom järnvägen har man löst detta genom att ha SEKO som är med i LO, ST som är med i TCO och TJ i SACO. De allra flesta järnvägsanställda kan därför välja mellan att organisera sig i minst två fackförbund, ibland alla tre. Dessutom finns ju alltid Syndikalisterna och för lokförare Svensk Lokförarförening (SLFF) som är fristående.
Jag är bara deltidsanställd som bussförare och är med i ett annat fackförbund. Kör på Nobina i Kalmar.Har väl några hundra timmar kvar till jag når andra lönegraden. Finns det nya avtalet tillgängligt någonstans på nätet?
Mvh
Buss-Anders
Citat från: swedebear skrivet 05 juni 2011, 04:18:38 AM
Jag vet att när vi fick kollektivavtal där jag jobbade förut (Inte inom bussbranschen) så var vi tvungna att gå med i Unionen (Som hade hand om kollektivavtalet) om vi inte var med i något fackförbund innan
Tvungna att gå med i Unionen? :D Ingen är tvungen att gå med i något fackförbund, det är helt upp till var och en om man vill vara med eller inte.
/MrH
Citat från: MrH skrivet 06 juni 2011, 12:52:42 PM
Tvungna att gå med i Unionen? :D Ingen är tvungen att gå med i något fackförbund, det är helt upp till var och en om man vill vara med eller inte.
/MrH
Nu menade jag att OM man ville gå med i ett fack så var man tvungen att gå med i Unionen, uttyckte mig kanske oklart
Citat från: swedebear skrivet 06 juni 2011, 12:59:40 PM
Nu menade jag att OM man ville gå med i ett fack så var man tvungen att gå med i Unionen, uttyckte mig kanske oklart
Vad hände om man ansökte att gå med i ett annat fack? Blev man nekad inträde då?
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2011, 16:36:06 PM
Vad hände om man ansökte att gå med i ett annat fack? Blev man nekad inträde då?
Ja faktiskt, eftersom det inte var deras "företag" eller avtalsområde
Citat från: swedebear skrivet 06 juni 2011, 17:45:08 PM
Ja faktiskt, eftersom det inte var deras "företag" eller avtalsområde
Det står väl i stadgarna vad som krävs för att uppfylla medlemsvillkoren. För Unionen står följande:
http://www.unionen.se/Templates/Article____27832.aspx
Och för transport gäller:
http://www.transport.se/home/trp2/home.nsf/pages/C01DC2897A64D9ECC1256E1B0054EAA2
Annars när det gäller tjänstemän som inom Unionen brukar det finnas alternativ. Även om Unionen på många företag har en Unionen-klubb brukar det finnas relativt många tekniker/ingenjörer som är med i Sveriges Ingenjörer, ekonomer som är med i Civilekonomerna och chefer som är med i Ledarna. För LO-yrken brukar det däremot vara mer definierat exakt vad man skall vara med och det är väl i så fall därför som ett ev medlemskap i transport skulle nekas.
Citat från: Jo skrivet 06 juni 2011, 20:41:27 PM
Det står väl i stadgarna vad som krävs för att uppfylla medlemsvillkoren. För Unionen står följande:
http://www.unionen.se/Templates/Article____27832.aspx
Och för transport gäller:
http://www.transport.se/home/trp2/home.nsf/pages/C01DC2897A64D9ECC1256E1B0054EAA2
Annars när det gäller tjänstemän som inom Unionen brukar det finnas alternativ. Även om Unionen på många företag har en Unionen-klubb brukar det finnas relativt många tekniker/ingenjörer som är med i Sveriges Ingenjörer, ekonomer som är med i Civilekonomerna och chefer som är med i Ledarna. För LO-yrken brukar det däremot vara mer definierat exakt vad man skall vara med och det är väl i så fall därför som ett ev medlemskap i transport skulle nekas.
I vår bransch finns ju även TJ som organiserar samma yrkesgrupper som Unionen
Hej!
Har alltid velat köra buss men med tanke på det arbetet jag har idag så kommer det nog aldrig ske pga lönen är på tok för låg med tanke på det jag tjänar idag och jag bara har 33-34-timmarsvecka..
Timlönen är ca 215kr/timmen om jag räknar om det jag har i grundmånlön idag sedan tillkommer våran OB samt sem ers.
Jobba extra som förare ger ju extremt dåligt ef skatt då skatten blir 33+20+5 dvs 58% i skatt.. Framtiden utvisar vad som händer :-\