Åkte idag med Veolias gamla, skruttiga B10BLE, och jag måste säga att det var en fasa. Bussen gick i högst 20 km/h i backar, och hade obefintlig stötdämpning. Tilläggas kan instängd och skabbig lukt.
Inge kul med såna vagnar men den lär väl snart vara borta ..
Tror faktiskt inte Västtrafik ställer några större krav på hur stark/svag en motor skall vara... Isf borde ju inte Urbino 15 få köras här (i backar), det är det värsta jag varit med om inom backar (backen mot Opaltorget med L94 bla). Och detta har alltså inget med att jag tycker den är dålig annars, utan bara ren "sanning" av egen erfarenhet.
Fast om de skall vara kvar eller ej: Tror nog de kommer få vara kvar ett tag till, med alla problem de har med sina bussar och bussbrist, så kan man ju inte fasa ut äldre nu. Dessutom finns ju inte order på någon mer buss utom de 10 7500-dubbellderna till L16.
Backen från Åkereds rondellen så gällde det att trampa "kickdown" på en gas Den Oudsten för att komma upp till Opaltorget alternativt smyga runt rondellen på 1 på automaten och sedan trampa fullt hela backen upp ;D där kan vi tala om slöhet.
Att Volvon gjorde 20 beror nog på bristande underhåll och igensatta filter. Undrar om det inte var så att bussarna var spärrade när man hade på sänkning alternativt höjning på luftfjädringen skulle kunna vara orsaken till den stötiga gången.
Citat från: Tomas skrivet 24 maj 2011, 21:56:55 PM
Backen från Åkereds rondellen så gällde det att trampa "kickdown" på en gas Den Oudsten för att komma upp till Opaltorget alternativt smyga runt rondellen på 1 på automaten och sedan trampa fullt hela backen upp ;D där kan vi tala om slöhet.
Att Volvon gjorde 20 beror nog på bristande underhåll och igensatta filter. Undrar om det inte var så att bussarna var spärrade när man hade på sänkning alternativt höjning på luftfjädringen skulle kunna vara orsaken till den stötiga gången.
Vad menas med igensatta filter? Är det inte så att dessa B10BLE har gjort sitt? Det är väl samma modell som GS 237-241?
Citat från: Calle skrivet 25 maj 2011, 12:48:25 PM
Vad menas med igensatta filter? Är det inte så att dessa B10BLE har gjort sitt? Det är väl samma modell som GS 237-241?
Igensatt luftfilter och eller bränslefilter. Kan ju även vara så att spridarena är slut. Katalysatorn och partikelfiltret är igensatt, turboröret läcker.
Citat från: Jim skrivet 25 maj 2011, 14:47:53 PM
Igensatt luftfilter och eller bränslefilter. Kan ju även vara så att spridarena är slut. Katalysatorn och partikelfiltret är igensatt, turboröret läcker.
Låter som allvarliga fel... ???
Citat från: Calle skrivet 25 maj 2011, 12:48:25 PM
Det är väl samma modell som GS 237-241?
Inte riktigt men dom är av exakt samma modell som GS 161-168 var. GS 235-241 har ju ett annat dörrarrangemang som är avsett för stadstrafiken.
Citat från: Calle skrivet 25 maj 2011, 19:50:40 PM
Låter som allvarliga fel... ???
Nä. Bussarna åker runt så dagligen. När dom väl tagit bort katalysatorn och rengjort partikelfiltret så går våra Scania Etanol-ledvagnar som s***n=). Så det kan mycket väl vara det som är felet i GBG med.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 26 maj 2011, 01:24:24 AM
Inte riktigt men dom är av exakt samma modell som GS 161-168 var. GS 235-241 har ju ett annat dörrarrangemang som är avsett för stadstrafiken.
Är inte 161-168 de gamla, skruttiga och bullriga Kungsbackabussarna?
Citat från: Calle skrivet 26 maj 2011, 17:06:44 PM
Är inte 161-168 de gamla, skruttiga och bullriga Kungsbackabussarna?
(http://www.moment21.se/pics/gs168.jpg)
Mycket trevliga varelser om än lite slöa, saknar :'(.