... Scania CR 112, KDU 111 och BJR 178. ("Bull")
(http://imagebank.scania.com/pic_d/719A.jpg)
BJR 178 levererades aldrig till kund, utan var både demo och funktionsprototyp hos Scania, kallades internt för "Bull".
KDU 111 fick följande historik:
-Scania-Bussar AB, Katrineholm
-Valbo Buss AB, Valbo 19
-1989-06-09 AB Margretetorpsbussarna, Hjärnarp
-1991-07-01 AB Linjebuss 874
Foto: Scania
//M
Citat från: Mattias skrivet 22 maj 2011, 18:47:00 PM
BJR 178 levererades aldrig till kund, utan var både demo och funktionsprototyp hos Scania, kallades internt för "Bull".
BJR178 verkar ha avregistrerats redan 1987, men fick även en rödvit design under sin tid:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=12400
Varför har den ena bussen parkeringsljus (positionsljus) upptill medan den andra inte har det? Så var det på bussarna här i Uppsala också på den tiden... ???
Citat från: Mikko skrivet 23 maj 2011, 13:24:20 PM
Varför har den ena bussen parkeringsljus (positionsljus) upptill medan den andra inte har det? Så var det på bussarna här i Uppsala också på den tiden... ???
Bra fråga, det ser bra mycket bättre ut MED positionsljus, än utan.
En alldeles fantastisk lättkörd och bra buss...
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 maj 2011, 21:31:46 PM
Bra fråga, det ser bra mycket bättre ut MED positionsljus, än utan.
Smaken är som baken :-X Som Stockholmare är man van vid CR112 utan positionsljus och föredrar nog det. ;)
Citat från: Mrbuss skrivet 24 maj 2011, 23:17:02 PM
Smaken är som baken :-X Som Stockholmare är man van vid CR112 utan positionsljus och föredrar nog det. ;)
Jag upplever att bussen ser mer komplett ut med positionsljusen, en buss utan bakljus i överkanten, ser också "naken" ut, iaf vissa modeller. :)