(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6469447Lindhagensg-Bs.jpg)
HPA 565, Volvo B10M-60 / Säffle (1984), ursprungligen försedd med svänghjul för lagring av energi och kallad H2S, snart ombyggd till vanlig dieseldrift.
Björknäslinje 447 gick vid denna tid Orminge - Stadshagen på morgonen och tvärtom på eftermiddagen. Ibland uppstod behov av en extra arbetsinsats och fotografen brukade då få låna buss i Hornsbergshallen för en eftermiddagstur till Orminge.
Trevligt, den udda linjen minns man lite av. Det fanns en 447X också, hur gick den?
Roligt med en bild på denna udda fågel. Jag undrar hur det kommer sig att SL:s ledvagnar av typen H22-H24 aldrig fick denna front utan istället den med plastgrill? De H22:or som hade det äldre utseendet med avrundad topp har jag vad jag kommer ihåg inte sett i övriga Sverige, endast i kort variant. Fronten på bilden var ju vanlig på ledbussarna hos bl a SJ-buss.
Den där placeringen av blinkers har jag bara sett på 1984 och 1985 års modeller.
- På SL:s modeller med sin säregna svarta plastfront (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H003A/H3A_6419_Bjorknasgaraget_910114.jpg).
- På vissa 84:or i utförande som bilden ovan, med gamla dubbla strålkastare.
- På vissa 85:or, men då i kombination med den nyare fronten (http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/ULTRA_69_Umea_1988.JPG).
Från 1986 och framåt verkade man ha infört de dubbla blinkersarna på hörnen (http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen/Saffle_Rmo_110125a.jpg) som standard.