Det var väldigt mycket folk som skulle åka till Göteborg från Borås i dag. Många ovana resenärer innebar att det blev mycket biljettförsäljning i bussen. Att det skall vara så svårt att gå de tio meterna till Pressbyrån. En kille frågade bussföraren om han hann gå in och köpa biljett. Han kom ut igen med en biljett i handen medan bussföraren fortfarande höll på med att sälja en biljett till samma kund som när han frågade.
Detta innebär också att det blev en del förseningar på bussarna. Tack vare att förstärkningsbussen klockan 16.10 tog hand om det mesta av den avgången kunde övriga bussar avgå med några minuters fördröjning och därmed fungerade det hyfsat fram till 16.40-avgången. Sedan började bussarna från Göteborg bli sena - antagligen var det mycket trafik i stan - och avgången 16.50 kom i väg 10 minuter sen. Så här såg det ut tre minuter senare när bussen med avgång 17.00 rullade in.
(http://www.savenfjord.nu/boras_linje100_20110520%20_1_.jpg)
Klockan 17.07 stoppade bussföraren dem som stod i kö eftersom bussen var fullsatt.
(http://www.savenfjord.nu/boras_linje100_20110520%20_2_.jpg)
Sedan dröjde det till 17.22 innan nästa buss kom. Det var alltså den som skulle gått 17.10 och den kom i väg 17.26. Då hade mycket folk hunnit samlas trots att ett dussintal hade valt att åka med linje 101 med avgång 17.15 i stället.
(http://www.savenfjord.nu/boras_linje100_20110520%20_3_.jpg)
Precis bakom dök även 17.20-avgången upp.
(http://www.savenfjord.nu/boras_linje100_20110520%20_4_.jpg)
Resenärerna fördelade sig därför mellan bussarna men inte lika många. De flesta ville åka med den första bussen.
(http://www.savenfjord.nu/boras_linje100_20110520%20_5_.jpg)
Det var väl inte ens hälften så många i den andra bussen som kom i väg 17.28. Nu hade alla kommit med bussarna.
(http://www.savenfjord.nu/boras_linje100_20110520%20_6_.jpg)
Till 17.35-avgången hade det åter samlats många resenärer. Jag vet inte när den bussen gick för jag lämnade Resecentrum 17.40 men då hade den i alla fall inte synts till. Eftersom den skulle komma från Göteborg och först lasta av torde den ha blivit minst en kvart sen.
Får se nu om man har tagit höjd för att de flesta av dessa skall åka hem från Göteborg i kväll. Många från Korsvägen antagligen eftersom det såg ut som Liseberg i ögonen på dem. Om inte lär vi få läsa om det tidningen på söndag.
Det kommer ta några år till innan alla län infört kontantstopp på bussarna. Först då kommer vi kunna snabba upp viseringen på bussarna. Har inte VT någon skylt som hänvisar ovana resenärer att köpa biljetterna på pressbyrån vid hpl 100?
Citat från: Jan skrivet 21 maj 2011, 06:11:02 AM
Har inte VT någon skylt som hänvisar ovana resenärer att köpa biljetterna på pressbyrån vid hpl 100?
Jag undrade samma sak. Varför inte skriva denna information på en tydlig skylt på den stolpe vi ser på bilden? Samt låta biljetten ombord på bussen bli dyrare än biljetten på Pressbyrån? Detta fungerade bara bra för Swebus Express 2009-2010 på en annan pendlingssträcka med samma längd, dvs Uppsala-Stockholm. Denna 7 mil långa resa kostade då ungefär:
- 45 kr med klippkort som köptes på Pressbyrån
- 59 kr med enkelbiljett som köptes på Pressbyrån
- 85 kr med enkelbiljett som köptes ombord på bussen
Från och med 1 jan 2011 försvann den dyraste ombordbiljetten helt, så nu
måste alla gå via Pressbyrån. Och idag är det bara ett fåtal ovana kunder som inte åkt buss sedan årsskiftet som inte lärt sig de nya rutinerna.
Jag är helnöjd att biljetterna ombord försvann helt. Jag har ju tidigare berättat om mitt lilla rekord i lastningstid från Uppsala C en dag 2009 när tågen stod stilla.
Exakt 30 minuter tog det att lasta
61 st påstigande som alla skulle köpa en kontant enkelbiljett ombord...
Suck ... :-X Det är ganska enkelt för Västtrafik att lösa detta problem.
Ställ en försäljningsbil vid hållplatsen på fredag eftermiddag/ lördag/ söndag när dem som inte är så vana att åka buss har möjlighet att köpa sin biljett.
Detta problem är inte nytt fenomen på just den linjen ... När Veolia hadde trafiken och Hallgrens buss körde som underentrepenör så blev jag mer än en gång inringd att köra ner och bevaka som 3 eller 4 buss på samma avgång ...
Flera lördagar körde jag helt utan tidtabell ... bara" lasta och åka"
Nu är turtätheten utökad men samma problem kvarstår med vilsna resenärer som inte vet hur dem ska lättast köpa sin resa ...
Samma problem kvarstår trotts att SJ har släppt linjen till Länshuvudmannen ... Detta är inte aceptabelt ..varken ur resenärssynpunkt eller ur förarsynpunkt.
En skylt vid hållplatsen tror jag inte på. Hållplatsen ligger så till att bara någon enstaka procent av resenärerna kommer från det hållet att de ser stolpen först. De allra flesta skulle se den först när de kommer fram till hållplatsen och då är det så dags.
Trottoarpratare skulle kunna vara något men det är Jernhusens mark och de tillåter inte att trottoarpratare sätts ut på deras mark. Jans förslag om att köra dit försäljningsbilen de tider då många sällanresenärer kan förväntas är nog det bästa. Det näst bästa är att införa förbud mot att köpa kontantbiljetter ombord när Pressbyrån är öppen och det är 10- till 15-minuterstrafik.
Sedan vore det ju bra om korthanteringen kunde snabbas upp också. Att det skall ta cirka en minut att sälja en kontantbiljett på bussen är inte bra. Det räcker ju med tio sådana för att tidtabellen skall spricka även om bussen är framkörd i baken på tidigare avgång.
Nettbuss och dess förare gjorde dock det bästa av situationen. Först saknade jag en trafikledare på plats men förarna skötte detta så bra själva att det inte behövdes.
Jag undrar om Pressbyrå är ett så bra alternativ för biljettköp. Jag tycker att det oftast är kö och underbemanning på Pressbyrån. I Ronneby stod jag exempelvis i kö i tio minuter innan jag var tvungen att rusa till tåget för att hinna med. Utan att ha fått utfört mitt ärende. Det är alltid någon som har ett långsamt ärende som står före i kön. Biljettautomat samt extra ambulerande biljettförsäljning i rusningstrafik skulle jag föredra. OM biljetthantering skall ske utanför bussen/tåget.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2011, 08:23:54 AM
En skylt vid hållplatsen tror jag inte på. Hållplatsen ligger så till att bara någon enstaka procent av resenärerna kommer från det hållet att de ser stolpen först. De allra flesta skulle se den först när de kommer fram till hållplatsen och då är det så dags.
Just nu kör Nobina tågbusstrafik mellan Helsingborg och Åstorp. Efter första veckan satt vi upp skyltar att de som skulle med köpte biljetterna i automaten. Idag efter 5 veckor så är det en handfull under hela dagen som inte köpt biljetter innan på stigning. Skylten här har gjort nytta.
Citat från: Jan skrivet 21 maj 2011, 10:35:44 AM
Just nu kör Nobina tågbusstrafik mellan Helsingborg och Åstorp. Efter första veckan satt vi upp skyltar att de som skulle med köpte biljetterna i automaten. Idag efter 5 veckor så är det en handfull under hela dagen som inte köpt biljetter innan på stigning. Skylten här har gjort nytta.
Jovisst gör den det men den måste då kunna placeras så att flertalet resenärer ser den i tid. Jag menar att just vid linje 100:s hållplats går inte det om man nu inte kan få Jernhusen med på att sätta upp en fast skylt ungefär utanför stationstrappan.
Citat från: Muk skrivet 21 maj 2011, 09:45:47 AM
Jag undrar om Pressbyrå är ett så bra alternativ för biljettköp. Jag tycker att det oftast är kö och underbemanning på Pressbyrån. I Ronneby stod jag exempelvis i kö i tio minuter innan jag var tvungen att rusa till tåget för att hinna med. Utan att ha fått utfört mitt ärende. Det är alltid någon som har ett långsamt ärende som står före i kön. Biljettautomat samt extra ambulerande biljettförsäljning i rusningstrafik skulle jag föredra. OM biljetthantering skall ske utanför bussen/tåget.
Det brukar sällan ta lång tid vid Pressbyrån på centralstationen i Borås. Frågar man snällt brukar man också få gå före i kön om man skall köpa biljett. Själva biljettköpet går mycket snabbt om man inte själv krånglar med betalningen.
Det är väl en järnvägsstation? Dessa har väl utropsanläggning? Rikta en högtalare mot hållplatsen och gör utrop väl valda tider innan varje avgång att biljetter köpes på Pressbyrån!
Citat från: KG skrivet 21 maj 2011, 11:17:37 AM
Det är väl en järnvägsstation? Dessa har väl utropsanläggning? Rikta en högtalare mot hållplatsen och gör utrop väl valda tider innan varje avgång att biljetter köpes på Pressbyrån!
Utropsanläggningar brukar ha den egenheten att det som ropas i dem uppfattas alla inom en radie av 500 meter utom av dem som berörs av utropet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2011, 11:48:11 AM
Utropsanläggningar brukar ha den egenheten att det som ropas i dem uppfattas alla inom en radie av 500 meter utom av dem som berörs av utropet.
:D
Sedan starten i december har det funnits ett introduktionspris på enkelbiljetterna som fortfarande gäller. Priset är detsamma som för en sms-biljett (82kr för vuxen). Det är dock sällan pressbyrån eller västtrafiks kundcenter på Nils Ericson Terminalen är medvetna om detta utan de tar då fullpris (124kr), varför resenärerna väljer att köpa på bussen istället. Från juni blir detta introduktionspris dessutom permanent, så även på alla andra linjer. Man sänker kostnaden på enkelbiljetter till samma nivå som sms-biljetterna.
Alltså tar man bort en stor del av det säljargument man har till resenärerna att förköpa sina biljetter; att det blir billigare.
Slutsats: Man anser man har kunden i fokus och gör ett "enkelt" och enhetligt biljettsystem, men man kan inte tänka ett steg längre och inse att detta i slutänden kommer leda till mer förseningar, framförallt på en linje som linje 100 på helgen.
Enkel prissättning från den 1 juni vore:
- 84 kr för sms-biljett, alla enkelbiljetter köpta på Pressbyrån samt i eventuella framtida automater
- 124 kr för alla enkelbiljetter köpta med kontokort ombord på bussen
Samt ta bort kontanterna helt på bussarna.
Och nämn all ovanstående information tydligt med skyltar vid hållplatsen.
Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 13:33:57 PM
Enkel prissättning från den 1 juni vore:
- 84 kr för sms-biljett, alla enkelbiljetter köpta på Pressbyrån samt i eventuella framtida automater
- 124 kr för alla enkelbiljetter köpta med kontokort ombord på bussen
Samt ta bort kontanterna helt på bussarna.
Och nämn all ovanstående information tydligt med skyltar vid hållplatsen.
Kontanterna är borta sedan länge. Men jag håller med dig. För mig är det obegripligt hur man kan sänka ombordpriset när man har ett system som tekniskt fungerar så dåligt.
Jag kan tänka mig att det var konserten på Liseberg som var orsaken till den stora skaran resenärer.
Det var kö från Liseberg ända upp till korsvägen enligt GP.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.632580-liseberg-stangde-sina-portar (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.632580-liseberg-stangde-sina-portar)
Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 13:33:57 PM
Enkel prissättning från den 1 juni vore:
- 84 kr för sms-biljett, alla enkelbiljetter köpta på Pressbyrån samt i eventuella framtida automater
- 124 kr för alla enkelbiljetter köpta med kontokort ombord på bussen
Samt ta bort kontanterna helt på bussarna.
Och nämn all ovanstående information tydligt med skyltar vid hållplatsen.
Som CS också säger är kontanterna borta sedan länge, men jag kan förtydliga lite vad som är på gång.
I dagsläget är taxesystemet utformat så att enkelbiljetter prissätts så här:
* Biljett köpt på Pressbyrån: 124 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 124 kr.
* Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
* SMS-biljett: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).
Det man vill är att biljetter förköpta genom olika försäljningskanaler ska ha samma pris, bara resor med Västtrafikkortet ska vara billigare. Alltså gör man så här:
* Biljett köpt på Pressbyrån: 82 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 82 kr.
* Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
* SMS-biljett: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).
Tanken är god, men man missar att identifiera två konsekvenser. Den ena är att man inte längre får någon form av ombordköpsavgift. Inte ens i stadstrafik där SMS-biljetter idag också är något billigare än biljett köpt ombord. Den andra konsekvensen är att på en sådan här linje där priset med Västtrafikkort hamnar så nära "kontantpriset" blir det extra svårt att motivera resenärer att ladda pengar på kortet och betala med det.
Så mitt tips till Västtrafik är: Gör om, gör rätt!
Bara hoppas att det blir bättre framöver .... :)
Ett annat alternatviv mella göteborg-Borås är väl kust till kust tåget. Där kostar en enkel biljett på sin höjd 40-60 kr så sj:s tåg är defenetivt billigare än västtrafiks val... Så därav gör jag mina resor till Göteborg med Sj, annars åker jag via Alingsås -Herrljunga för att jag tjänar mer på det ekonomiskt...
Citat från: reseguiden86 skrivet 22 maj 2011, 12:31:08 PM
Ett annat alternatviv mella göteborg-Borås är väl kust till kust tåget. Där kostar en enkel biljett på sin höjd 40-60 kr så sj:s tåg är defenetivt billigare än västtrafiks val... Så därav gör jag mina resor till Göteborg med Sj, annars åker jag via Alingsås -Herrljunga för att jag tjänar mer på det ekonomiskt...
Jo, men det är ganska få avgångar. Köper man biljetten på Internet eller före resan på annat sätt är den cirka en femma billigare än på bussen. Köper man den på tåget tillkommer 100 kronor för köp ombord.
Du kan inte åka från Borås till Göteborg via Alingsås eller Herrljunga med bara SJ utan då blir Västtrafik inblandat. Det är knappast billigare än att åka med bussen. En SJ-biljett Herrljunga-Göteborg är dessutom dyrare än att åka med Västtrafik.
Citat från: reseguiden86 skrivet 22 maj 2011, 12:31:08 PM
Ett annat alternatviv mella göteborg-Borås är väl kust till kust tåget. Där kostar en enkel biljett på sin höjd 40-60 kr så sj:s tåg är defenetivt billigare än västtrafiks val... Så därav gör jag mina resor till Göteborg med Sj, annars åker jag via Alingsås -Herrljunga för att jag tjänar mer på det ekonomiskt...
Jag förstår inte riktigt hur du menar här, inget av det du skriver faktiskt.
En biljett Borås-Göteborg med SJ Regional brukar ligga mellan 75-80 kronor om man "spontanköper" den samma dag som man ska åka. Förköper man den några dagar i förväg kan man ibland komma ner mot 60 kr, men lägre än så har jag lite svårt att tro på.
Dessutom, SJ-biljetten gäller ju inte för vidare resa i Göteborg och inte för eventuell anslutningsresa man kan tänkas behöva i Borås. Alltså behöver väldigt många köpa till extra biljetter för anslutningar i det fallet vilket man inte behöver med Västtrafik eftersom deras biljetter gäller för övergång.
Jag misstänker dessutom att behovet av anslutningsresor är större för resenärer med SJ-tåg. Många resenärer ska till Liseberg, mässan m m och eftersom SJ-tågen inte stannar vid Liseberg blir det ofta en spårvagns- eller bussresa från centralen tillbaka till Liseberg.
Dessutom förstår jag inte alls det där med Alingsås-Herrljunga. Hur menar du att du "tjänar mest på det enkonomiskt"?
Däremot är t ex Bus4you med sina 39 kr-biljetter ett prisvärt alternativ i många fall vid enkelresor. Dessutom väldigt bekväma bussar.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 maj 2011, 16:48:33 PM
Som CS också säger är kontanterna borta sedan länge, men jag kan förtydliga lite vad som är på gång.
I dagsläget är taxesystemet utformat så att enkelbiljetter prissätts så här:
* Biljett köpt på Pressbyrån: 124 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 124 kr.
* Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
* SMS-biljett: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).
Det man vill är att biljetter förköpta genom olika försäljningskanaler ska ha samma pris, bara resor med Västtrafikkortet ska vara billigare. Alltså gör man så här:
* Biljett köpt på Pressbyrån: 82 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 82 kr.
* Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
* SMS-biljett: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).
Tanken är god, men man missar att identifiera två konsekvenser. Den ena är att man inte längre får någon form av ombordköpsavgift. Inte ens i stadstrafik där SMS-biljetter idag också är något billigare än biljett köpt ombord. Den andra konsekvensen är att på en sådan här linje där priset med Västtrafikkort hamnar så nära "kontantpriset" blir det extra svårt att motivera resenärer att ladda pengar på kortet och betala med det.
Så mitt tips till Västtrafik är: Gör om, gör rätt!
Då får jag revidera mitt tidigare förslag till detta nya:
- Biljett köpt med bankkort på bussen: 124 kr (eller varför inte jämna ut uppåt till 130 kr?).
- Biljett köpt på Pressbyrån: 82 kr
- Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
- SMS-biljett: 82 kr.
- Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).
Det måste alltid finnas tre olika taxor.
- Den dyraste är enkelbiljetten ombord, då det ska kosta extra att utöka lastningstiden.
- Mellantaxan ska vara enkelbiljetter köpta i förväg utanför bussen, oavsett var.
- Den billigaste taxan ska vara huvudmannens busskort.
Att höja ombordbiljetten till 130 kr samtidigt som man sänker Pressbyråbiljetten till 82 kr vore en god idé, som klart och tydligt visar för resenärerna hur man vill ha det.
jag ska förtydliga, jag brukar köpa Sj-biljetter via Tradera allt som oftast och även om sj ibland kan vara dyrare så lönar det sig för dom som har sj prio kort och samla poäng.. Därför tjänar jag jag på det ekonomiskt..
Västtrafiks priser tjänar man ju inte på som sj kund... och inte tvärtom heller, så därför föredrar jag sj när jag far till Gbg..
Bus4you(Nettbuss express) tar från 39 kronor och Swebus något liknande
För sträckan Borås-Göteborg :) :)
Men dem alternativen tas knappt aldrig upp
Annonserna visas med sin frånvaro iallafall
Citat från: reseguiden86 skrivet 22 maj 2011, 13:57:01 PM
jag ska förtydliga, jag brukar köpa Sj-biljetter via Tradera allt som oftast och även om sj ibland kan vara dyrare så lönar det sig för dom som har sj prio kort och samla poäng.. Därför tjänar jag jag på det ekonomiskt..
Västtrafiks priser tjänar man ju inte på som sj kund... och inte tvärtom heller, så därför föredrar jag sj när jag far till Gbg..
Den informationen borde du väl gett från början, tycker du inte? Vad jag förstår har du inget behov av att åka på bestämda tider utan kan åka när det passar dig. Då kan naturligtvis Tradera-auktioner vara ett alternativ. Men är det inte rätt ovanligt att biljetter Borås-Göteborg via Herrljunga eller Alingsås bjuds ut på Tradera. Eftersom du måste börja resan med Västtrafik i sådant fall tror jag knappt att det finns sådana.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 22 maj 2011, 16:33:35 PM
Bus4you(Nettbuss express) tar från 39 kronor och Swebus något liknande
För sträckan Borås-Göteborg :) :)
Men dem alternativen tas knappt aldrig upp
Annonserna visas med sin frånvaro iallafall
Swebus tar mellan 62 och 71 kronor för en biljett Borås-Göteborg eller vice versa. Bus4you har meddelat sina VIP-kunder detta priserbjudande och det finns knappast ekonomi i att annonsera alltför stort om det eftersom det trots allt rör sig om ett begränsat antal platser per dag. Biljetten måste också bokas i förväg.
Bus4you vill alltså fylla bussen även på sträckan Göteborg-Borås. Annars står ju platserna som bokas från Borås tomma. Men de vill förstås inte att alla platser bokas upp Göteborg-Borås så att de inte kan ta några resenärer Göteborg-Stockholm/Uppsala.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 maj 2011, 16:48:33 PM
Som CS också säger är kontanterna borta sedan länge, men jag kan förtydliga lite vad som är på gång.
I dagsläget är taxesystemet utformat så att enkelbiljetter prissätts så här:
* Biljett köpt på Pressbyrån: 124 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 124 kr.
* Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
* SMS-biljett: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).
Det man vill är att biljetter förköpta genom olika försäljningskanaler ska ha samma pris, bara resor med Västtrafikkortet ska vara billigare. Alltså gör man så här:
* Biljett köpt på Pressbyrån: 82 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 82 kr.
* Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
* SMS-biljett: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).
Tanken är god, men man missar att identifiera två konsekvenser. Den ena är att man inte längre får någon form av ombordköpsavgift. Inte ens i stadstrafik där SMS-biljetter idag också är något billigare än biljett köpt ombord. Den andra konsekvensen är att på en sådan här linje där priset med Västtrafikkort hamnar så nära "kontantpriset" blir det extra svårt att motivera resenärer att ladda pengar på kortet och betala med det.
Så mitt tips till Västtrafik är: Gör om, gör rätt!
I dagsläget är ombordköpet med bankkort 82kr eftersom man sedan starten har ett introduktionspris.
I övrigt med sänkningarna från juni är det inte bara något man vill utan beslutat och klart, det blir alltså verklighet från sommartabellen. Blir "spännande" att se hur många som går från sms-biljett och laddat västtrafikkort till att köpa enkelbiljett med bankkort istället och vilka lasttider vi kommer få på helgen...
Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 21:06:28 PM
I dagsläget är ombordköpet med bankkort 82kr eftersom man sedan starten har ett introduktionspris.
I övrigt med sänkningarna från juni är det inte bara något man vill utan beslutat och klart, det blir alltså verklighet från sommartabellen. Blir "spännande" att se hur många som går från sms-biljett och laddat västtrafikkort till att köpa enkelbiljett med bankkort istället och vilka lasttider vi kommer få på helgen...
Det ger mig en minnesbild över hur det var, och fortfarande är, att köra stadsbuss i Umeå tätort. Där gav man snart upp att ens försöka hinna med tidtabellen och försöka hinna med anslutningar pga all tidsödande ombordförsäljning. Inte heller trodde arga resenärer på orsaken "enkelbiljetter" när man svarade dem varför man var sen. Efter att ha klagat klart över föreningen skulle de tio arga resenärerna ha varsin enkelbiljett av föraren... ::)
Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2011, 21:10:17 PM
Det ger mig en minnesbild över hur det var, och fortfarande är, att köra stadsbuss i Umeå tätort. Där gav man snart upp att ens försöka hinna med tidtabellen och försöka hinna med anslutningar pga all tidsödande ombordförsäljning. Inte heller trodde arga resenärer på orsaken "enkelbiljetter" när man svarade dem varför man var sen. Efter att ha klagat klart över föreningen skulle de tio arga resenärerna ha varsin enkelbiljett av föraren... ::)
Har som mest lastat 17min i Borås en lördag, bara på grund av ett dussin bankkortsköp. Det lär väl bli värre till sommaren fruktar jag...
En vardag under rusningen kan man lasta dubbeldäckarna fulla på 4min med arbetspendlare...
Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 21:06:28 PM
I dagsläget är ombordköpet med bankkort 82kr eftersom man sedan starten har ett introduktionspris.
Ja, jag utelämnade det eftersom det egentligen bara är en tillfällig sak för just den här linjen samt några tåglinjer. Men visst har du rätt.
Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 21:06:28 PM
I övrigt med sänkningarna från juni är det inte bara något man vill utan beslutat och klart, det blir alltså verklighet från sommartabellen.
Ja, jag menade inte att påstå något annat utan bara förklara vad Västtrafik motiverat förändringen med.
Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 21:06:28 PM
Blir "spännande" att se hur många som går från sms-biljett och laddat västtrafikkort till att köpa enkelbiljett med bankkort istället och vilka lasttider vi kommer få på helgen...
Precis. Men jag är helt säkert på att det bara är en tidsfråga innan man måste göra om det här igen eftersom det som ska införas alltså är dåligt genomtänkt. Jag förstår vad man har för avsikt, men konsekvenserna kommer knappast bli de man avser.
Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 21:14:36 PM
Har som mest lastat 17min i Borås en lördag, bara på grund av ett dussin bankkortsköp. Det lär väl bli värre till sommaren fruktar jag...
En vardag under rusningen kan man lasta dubbeldäckarna fulla på 4min med arbetspendlare...
En sak jag tycker är riktigt ordentligt illa är när bussarna blir stående och säljer enkelbiljetter vid Korsvägen och därmed drar på sig köer med bussar och spårvagnar. De merförseningar som blir av detta för hundratals resenärer går knappt ens att överblicka. Jag anser det fullkomligt oacceptabelt och jag har skrivit ett brev till Göteborgs stads trafikkontor där jag bland annat uppmanade dom att sätta rejäl press på Västtrafik att åtgärda det här.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 maj 2011, 21:28:08 PM
En sak jag tycker är riktigt ordentligt illa är när bussarna blir stående och säljer enkelbiljetter vid Korsvägen och därmed drar på sig köer med bussar och spårvagnar. De merförseningar som blir av detta för hundratals resenärer går knappt ens att överblicka. Jag anser det fullkomligt oacceptabelt och jag har skrivit ett brev till Göteborgs stads trafikkontor där jag bland annat uppmanade dom att sätta rejäl press på Västtrafik att åtgärda det här.
Kan inte annat än hålla med, och visst borde det så småningom bli ändring, men frågan är hur långt tid det tar innan Västtrafik (igen) inser (eller erkänner?) att man inte till fullo tänkt genom sina insatser och gör något åt det.
Just på Korsvägen hände det mig på två turer till Borås efter varandra att spårvagnsförare från bakomstående linje 4 kom fram och undrade vad som stod på. Inte bra! Men bra att höra även passagerare reagerar och faktiskt påtalar dessa problemen för Västtrafik och Göteborg.
Helt oberoende av detta har jag hört att det förs diskussioner mellan bussbranchen och bankerna om bättre lösningar för ombordköp. Det lät som att man i framtiden inte ska behöva ha köpen med bankkort med chip varken online eller med pin-kod för köp under några hundralappar på bussen. Det låter lovande, sen får man väl se hur lång tid det tar för Västtrafik att få till en sådan lösning om det går genom.
Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 22:18:04 PM
Helt oberoende av detta har jag hört att det förs diskussioner mellan bussbranchen och bankerna om bättre lösningar för ombordköp. Det lät som att man i framtiden inte ska behöva ha köpen med bankkort med chip varken online eller med pin-kod för köp under några hundralappar på bussen. Det låter lovande, sen får man väl se hur lång tid det tar för Västtrafik att få till en sådan lösning om det går genom.
Framförallt är det alltså PIN-koden man skulle kunna slippa. Undantaget som redan finns gäller uttryckligen obemmanad betalning, avsikten har framförallt varit biljettautomater, varuautomater och liknande. Jag utgår dock från att det egentligen bara är ett litet "olycksfall i arbetet" och att man framöver även kommer kunna få undantag för bemannad biljettförsäljning på fordon.
Men sedan finns det ju en tidsaspekt på utvecklingen också. Även om man får tag på konsulter som kan ta fram en lösning fortast möjligt är det ändå några månaders utvecklingstid med alla certifieringar från bankerna och annat. Dessutom måste man ta höjd för att reglerna kan ändras under tiden så att man i princip får slänga allt och börja om. Det har redan hänt några gånger senaste åren att utveckling av bankkortslösningar råkat ut för sådant.
Men man kan ju givetvis hoppas på det bästa, att detta löser sig så smidigt som möjligt för alla inblandade.
Ett annat problem för linje 100 i Borås är bilar som parkerar på hållplatsområdet medan deras förare gör ärenden hos Pressbyrån eller SJ:s biljettförsäljning.
(http://www.savenfjord.nu/boras_resecentrum_20110522_2.JPG)
Ja den platsen för linje 100 är ju helt galen hela platsen skulle göras om .. Men här ser man oxå tydligt att logik och Västtrafik inte går ihop.. De som bestämmer allt tokigt med taxan har garanterat inte varken kört eller åkt buss för hade de gjort dte är jag säker på at det hade varit annorlunda. I Gbg kunde man före Västtrafik köpa kort till lägre pris i kiosker än på buss och spårvagn det är ju enda vettiga lösningen att ha mkt högre pris för de som köper ombord både för enkelbiljetter och även för att ladda kort ombord.
Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2011, 12:32:12 PM
Ja den platsen för linje 100 är ju helt galen hela platsen skulle göras om .. Men här ser man oxå tydligt att logik och Västtrafik inte går ihop.. De som bestämmer allt tokigt med taxan har garanterat inte varken kört eller åkt buss för hade de gjort dte är jag säker på at det hade varit annorlunda. I Gbg kunde man före Västtrafik köpa kort till lägre pris i kiosker än på buss och spårvagn det är ju enda vettiga lösningen att ha mkt högre pris för de som köper ombord både för enkelbiljetter och även för att ladda kort ombord.
Är det Västtrafiks fel att Saaben parkerats fel?
Nej vem påstår att det är Västtrafiks fel hur bilar parkeras??