Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: homer skrivet 25 september 2007, 13:32:33 PM

Titel: Budget för SL 2008
Skrivet av: homer skrivet 25 september 2007, 13:32:33 PM
Hittade via SS detta dokument

http://sl.se/upload/styrelsen/uploads/styrelsehandlingar/Sep%2007/%C4rende%204%20F%F6rslag%20VP%20och%20Budget%202008.pdf


De finns en del man kan ha synpunkter på bla att man vill lägga ner smålinjer med få passagerare, detta är verkligen att gå bakåt i utveckligen, de borde istället bli fler smålinjer.

Men det som ändå är mest spännande är texten om att de inom några år kommer vara flera stora bussupphandlingar, där trafikområden kan komma att delas upp och ändras, samt att depåer kan komma att användas av flera olika operatörer.


Så spekulationerna är fria! vad kan tänkas hända?

Ett förslag från mig är att nacka/värmdö delas på två områden när den nya depån i charlottendal är färdig (där biogas tankning kommer vara möjlig)

då kanske man i sin tur flyttar ut några innerstadslinjer till Björknäs (som får Etanoltankning)som tex 53:an och 74:an då de finns planer på att bygga om Söderhallen, kanske man vill minska antalet bussar där under ett par år
-bara en gissning och spekulation från min sida!
Titel: SV: Budget för SL 2008
Skrivet av: Cero skrivet 25 september 2007, 17:14:02 PM
Det var en tämligen visionslös, försiktigt skriven budget som inte är till för att väcka nya tankar, idéer eller skrämma någon. Här visar sig SL inte i någon framkant alls utan lägger lugnt fram en tillbakalutad budget så att ingen beslutsfattare behöver känna oro. De kan utan problem nicka sitt bifall och fortsätta mumsa på wienerbröden.

SL rullar tryggt på i gamla invanda hjulspår, med utan att lösa gamla problem och göra trafiken och utbudet mer attraktivt. Samtidigt rustar bilindustrin för att leverera massor med nyheter de närmaste åren, allt i syfte att göra sina produkter mer attraktiva så att alla vill ha just deras bil att åka till jobbet i. Och helst en till för fritidsåkandet. Är det konstigt att man väljer bilen i så stor utsträckning?

/Cero
Titel: SV: Budget för SL 2008
Skrivet av: M224 skrivet 25 september 2007, 18:36:19 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2007, 13:41:07 PM
Nya depåer planeras/skissas i Lunda (ers Brommahallen) Gubbängen (ers Hammarby/Nyboda) och Haninge (ers Jordbro/Huddinge)


//Lars

Om man nu inte ska ha några bussar i Huddinge, ska Swebus Huddinge/Botkyrkas bussar som nu står i Huddinge flyttas till Haninge? Det låter ju inte klokt.

Varför ska Gubbängen ersätta Nyboda?
Titel: SV: Budget för SL 2008
Skrivet av: homer skrivet 25 september 2007, 18:53:18 PM
har för mig jag hört nått om att man ska flytta ut hela hornsberg till gubbängen under ett par år då man bygger bostäder ovanpå nuvarande garage, och att när man sedan flyttar tillbaka får söderort flytta dit.
Titel: SV: Budget för SL 2008
Skrivet av: Marcus Li skrivet 25 september 2007, 19:30:51 PM
Citat från: Cero skrivet 25 september 2007, 17:14:02 PM
Det var en tämligen visionslös, försiktigt skriven budget som inte är till för att väcka nya tankar, idéer eller skrämma någon. Här visar sig SL inte i någon framkant alls utan lägger lugnt fram en tillbakalutad budget så att ingen beslutsfattare behöver känna oro. De kan utan problem nicka sitt bifall och fortsätta mumsa på wienerbröden.

SL rullar tryggt på i gamla invanda hjulspår, med utan att lösa gamla problem och göra trafiken och utbudet mer attraktivt. Samtidigt rustar bilindustrin för att leverera massor med nyheter de närmaste åren, allt i syfte att göra sina produkter mer attraktiva så att alla vill ha just deras bil att åka till jobbet i. Och helst en till för fritidsåkandet. Är det konstigt att man väljer bilen i så stor utsträckning?

/Cero

Jag håller med... Angående pendeltågen står det mer eller mindre i klartext att man hoppas pendeltågen kommer gå i tid om två år om nu banverket gör sitt! Att ens försöka öka punktligheten under kommande år verkar helt ointressant. Ok, det stod nåt om kvalitetsarbete tillsammans med STÅG, men det lät inte särskilt konkret.