Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 15:07:13 PM

Titel: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 15:07:13 PM
Promenaden fortsatte sedan till Karlbergsvägen och det var på den tiden man kunde åk van Hool på linje 515 till Sundbyberg.

ETM581
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9117_.jpg)

NRY995
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9118_.jpg)

GMK478
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9119_.jpg)

HJW651
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9120_.jpg)

NGG193
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9121_.jpg)
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Danne B. skrivet 19 maj 2011, 15:29:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 15:07:13 PM
HJW651
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9120_.jpg)

Snubben till vänster i bild ser ut att tänka: "Nämen, den har ju Volvo 240-lysen fram!" :)

//Danne

PS. Mycket trevligt bildsvep!!!
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: 1896 skrivet 19 maj 2011, 18:13:39 PM
Wasatrafik 441 GMK 478, är det samma buss som senare blev 2355 ?
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: JDS skrivet 19 maj 2011, 18:18:46 PM
Citat från: Danne B. skrivet 19 maj 2011, 15:29:18 PM
Snubben till vänster i bild ser ut att tänka: "Nämen, den har ju Volvo 240-lysen fram!" :)

Det var av någon anledning ett ganska vanligt arrangemang under ett par år på 80-talet, bussar med personbilsstrålkastare. Någon som vet varför?
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 18:49:42 PM
Citat från: Danne B. skrivet 19 maj 2011, 15:29:18 PM
Snubben till vänster i bild ser ut att tänka: "Nämen, den har ju Volvo 240-lysen fram!" :)

//Danne

PS. Mycket trevligt bildsvep!!!

Jag tror att det var motorljudet som fick honom att haja till. Det var mycket motor och lite buss i det ekipaget om man säger så och det var något i ljudbilden som inte stämde när man hörde den komma. Men snabb var den...


Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: JDS skrivet 19 maj 2011, 22:10:48 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 18:49:42 PM
Jag tror att det var motorljudet som fick honom att haja till. Det var mycket motor och lite buss i det ekipaget om man säger så och det var något i ljudbilden som inte stämde när man hörde den komma. Men snabb var den...

Är det därför den ser så sönderkrockad ut överallt, eller har de kört så fort att färgen har släppt?
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 22:20:46 PM
Citat från: JDS skrivet 19 maj 2011, 22:10:48 PM
Är det därför den ser så sönderkrockad ut överallt, eller har de kört så fort att färgen har släppt?

Det ser ut som om man lagat plåtskador men inte hunnit lacka. Det är väl sådana skador som närkontakt med en hård snövall kan ge.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: JDS skrivet 19 maj 2011, 22:30:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 22:20:46 PM
Det ser ut som om man lagat plåtskador men inte hunnit lacka. Det är väl sådana skador som närkontakt med en hård snövall kan ge.

Det finge vara en riktigt hård sådan om man ska slå av stötfångaren! Och hög, om man ska få skador så högt upp baktill. Men men, den här bussens saga är väl all ändå...
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 22:30:59 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 maj 2011, 18:13:39 PM
Wasatrafik 441 GMK 478, är det samma buss som senare blev 2355 ?

2355??

Den blev 1043 året efteråt som Swebus.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 22:32:23 PM
Citat från: JDS skrivet 19 maj 2011, 22:10:48 PM
Är det därför den ser så sönderkrockad ut överallt, eller har de kört så fort att färgen har släppt?

Har för mig att det var en kollega som var av vägen med den, om jag minns rätt samma som oturligen kvaddade Värmdö:s bästa buss, 1964
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 19 maj 2011, 22:44:40 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 22:30:59 PM
2355??


2355 var en äldre(och högre) O303:a som kom från Bergmans, Edsbyn. LMZ025.
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Danne B. skrivet 20 maj 2011, 01:07:57 AM
Citat från: JDS skrivet 19 maj 2011, 22:30:22 PM
Det finge vara en riktigt hård sådan om man ska slå av stötfångaren! Och hög, om man ska få skador så högt upp baktill. Men men, den här bussens saga är väl all ändå...

Enligt vägtrafikregistret är den nå´n form av husbuss numera...!

//Danne
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: 1896 skrivet 20 maj 2011, 19:03:46 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 maj 2011, 22:44:40 PM
2355 var en äldre(och högre) O303:a som kom från Bergmans, Edsbyn. LMZ025.

Tack Greger.  :)
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 maj 2011, 19:46:49 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 15:07:13 PM


NRY995
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9118_.jpg)


Linje 63, är det någon vänlig själ som skulle vilja berätta varifrån och vart den gick och när den lades ner? :)
Titel: SV: Bussar i Stockholm i juni 1991, del 2 (av 5)
Skrivet av: JDS skrivet 22 maj 2011, 23:19:07 PM
Citat från: calken skrivet 22 maj 2011, 19:46:49 PM
Linje 63, är det någon vänlig själ som skulle vilja berätta varifrån och vart den gick och när den lades ner? :)

Det är i stort sett samma linje som idag heter 73. Skillnaden är att 63 gick via Torsgatan-Odenplan-Odengatan, där 73 idag går via Norrtull-Roslagstull. Ändringen gjordes 1998 (samtidigt som linje 64 blev 72), och verkar mest ha syftat till att skrämma över trafikanterna på sträckan Östra station-Odenplan till linje 4...  ::)