(http://forumbilder.se/images/f88201183505P8172.jpg)
Keolis 7475 i Stora skuggan
(http://forumbilder.se/images/318201183950Pca5d.jpg)
Keolis 7475 i Stora skuggan
(http://forumbilder.se/images/d58201183716P6e23.jpg)
Keolis 7475 i Stora skuggan
(http://forumbilder.se/images/a98201183807Pcd77.jpg)
Keolis 7475 i Stora skuggan
(http://forumbilder.se/images/618201183847P8dcd.jpg)
Keolis 7475 i Stora skuggan
Måste vara en härligt buss att köra ::)
Tack för alla bilderna tycker denna bussen är så grym,snyggatse bussen i SL Land.
Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 18 maj 2011, 20:49:58 PM
Måste vara en härligt buss att köra ::)
Tack för alla bilderna tycker denna bussen är så grym,snyggatse bussen i SL Land.
Snygg, absolut!
Men retarden tar alldeles för hård, eller vad säger du Martin?
Citat från: calken skrivet 18 maj 2011, 21:02:51 PM
Snygg, absolut!
Men retarden tar alldeles för hård, eller vad säger du Martin?
Ja, här får man verkligen vara fjäderlätt på foten !!
Citat från: MartinMartin skrivet 18 maj 2011, 21:10:11 PM
Ja, här får man verkligen vara fjäderlätt på foten !!
Eller använda handen... Tydligen så är enklare att bromsa mjukt med handbromsen! ;D (men vad vet jag, jag har aldrig tesat! ::) )
du passade inte på att ta några interiörbilder när du ändå var i farten med att plåta denna läckra skapelse? :D
Mer jobbreportage tack :) uppskattas verkligen, alltid roligt att se!
//Jacob
Ja några interiörbilder skulle vi med vilja se av den :)
Många såna har dom i SL Land.
Nej, glömde insidan 8)
Ska bättra mig :)
Fina bilder, man blir faktiskt sugen på att börja köra buss....(Har ju både DE och YKB)
Sådana hade jag gärna sett i Göteborg! Om inte Västtrafik va allergiska (de verkar va det) mot icke-led LF-bussar. Men inget mer om det nu.
Väldigt fina och trevliga bilder, på en fin buss!
Citat från: calken skrivet 18 maj 2011, 21:16:00 PM
Eller använda handen... Tydligen så är enklare att bromsa mjukt med handbromsen! ;D (men vad vet jag, jag har aldrig tesat! ::) )
Jo antagligen det. eller så lägger man ur växeln när man ska bromsa, så går det mjukt och fint. Har skrivit på det, men dom struntar väll i det
Keolis' busser i Stockholm, er de med Hanover destinationsskilt eller Mobitec? (Det ligner meget Hanovers skrifttyper/font.)
På begäran.....
Dock var det systervagnen 7476 som fick stå modell ;D
(http://forumbilder.se/images/9a9201175229Pe3d4.jpg)
Keolis 7476 vid Östhammarsgatan
(http://forumbilder.se/images/049201175255P1f4a.jpg)
Keolis 7476
(http://forumbilder.se/images/ff9201175505Pa104.jpg)
Keolis 7476
(http://forumbilder.se/images/b59201175530P01e2.jpg)
Keolis 7476
(http://forumbilder.se/images/5d9201175557P75ba.jpg)
Keolis 7476
(http://forumbilder.se/images/9b9201175623Pbe92.jpg)
Keolis 7476
(http://forumbilder.se/images/a09201175648P9b61.jpg)
Keolis 7476
Citat från: Jim skrivet 18 maj 2011, 23:21:45 PM
Jo antagligen det. eller så lägger man ur växeln när man ska bromsa, så går det mjukt och fint. Har skrivit på det, men dom struntar väll i det
...eller så undviker man att bromsa allt på slutet och istället lägger foten på bromsen något tidigare, funkar klockrent för mig :D
Tackar så mycket för interiörbilderna, ser mysigt ut att sitta där bak ;D
//Jacob
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 19 maj 2011, 20:12:57 PM
...eller så undviker man att bromsa allt på slutet och istället lägger foten på bromsen något tidigare, funkar klockrent för mig :D
Vem har sagt att jag bromsar allt på slutet?. Bara för du har kört Turistbuss innan och jag lastbil har det ingen betydelse, Snarare att jag har lite mer erfarenhet då jag kört med backar med tomglas i skåpet som inte får välta, och det har dom inte gjort heller. Retardern rycker iallfall. Eftersom retardern är så stark, så stannar bussen iallafall på 2 sekunder
Citat från: Jim skrivet 19 maj 2011, 22:39:59 PM
Vem har sagt att jag bromsar allt på slutet?. Bara för du har kört Turistbuss innan och jag lastbil har det ingen betydelse, Snarare att jag har lite mer erfarenhet då jag kört med backar med tomglas i skåpet som inte får välta, och det har dom inte gjort heller. Retardern rycker iallfall. Eftersom retardern är så stark, så stannar bussen iallafall på 2 sekunder
Ääh, mer en skämtsak pik i all ära ;) ;)
Citat från: calken skrivet 18 maj 2011, 21:16:00 PM
Eller använda handen... Tydligen så är enklare att bromsa mjukt med handbromsen! ;D (men vad vet jag, jag har aldrig tesat! ::) )
Rör man parkeringsbromsen under färd kan man gott lämna tillbaka sin D-behörighet, för då har man inte något bakom ratten i en buss att göra.
Citat från: bustrafikken.dk skrivet 19 maj 2011, 00:03:39 AM
Keolis' busser i Stockholm, er de med Hanover destinationsskilt eller Mobitec? (Det ligner meget Hanovers skrifttyper/font.)
Det är numera nästan uteslutande Mobitec i alla nyare SL-vagnar. På 1990-talmodellerna är Brose rätt vanligt, men dessa blir ju färre för varje år.
Hannoverskyltar finns/fanns bara på ett fåtal bussar. Bl.a på de som Busslink ärvt från Pitebuss i Piteå, dvs ett gäng Volvo/Scania Carrus Star i 819x- och 829x-serierna, samt Fridströms två Scania Carrus Fifty.
Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 00:02:24 AM
Rör man parkeringsbromsen under färd kan man gott lämna tillbaka sin D-behörighet, för då har man inte något bakom ratten i en buss att göra.
Jag har använt hanbromsen någon gång, just för att pröva om det är fram eller bakskivorna på bussen som är skeva. På Scanias lastbilar kan man inte göra så, för dom har handbromsen på både fram och bakaxel :-X
Citat från: Jim skrivet 21 maj 2011, 01:49:33 AM
Jag har använt hanbromsen någon gång, just för att pröva om det är fram eller bakskivorna på bussen som är skeva. På Scanias lastbilar kan man inte göra så, för dom har handbromsen på både fram och bakaxel :-X
Två av de stora bussföretagen har idag sensorer på sina ekonomimätare, de där som lär förarna att köra bränslesnålt. Dra i handbromsen under rörelse så ser trafikledningen detta på olika sätt i sin statistik och man blir inom kort inkallad till sin personalchef för ett allvarligt samtal.
De där bussarna verkar gå på allt möjligt numera men de brukar vara vanliga på 65 av någon anledning.
Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 06:30:12 AM
Två av de stora bussföretagen har idag sensorer på sina ekonomimätare, de där som lär förarna att köra bränslesnålt. Dra i handbromsen under rörelse så ser trafikledningen detta på olika sätt i sin statistik och man blir inom kort inkallad till sin personalchef för ett allvarligt samtal.
Vi har inga sådanna mätare än iallfall. Eftersom handbromsen går på dom vanliga beläggen så spelar det väll egentligen ingen roll beläggen slits ju förr eller senare iallfall. Då vi inte har några mätare och trafikledningen i sin tur har inget med körningen att göra, så kör alla på sitt sätt tills någon säger något, vilket kommer att dröja. Så länge inte kunderna klagar är företaget nöjd :).
Citat från: Bussmicke skrivet 21 maj 2011, 08:37:28 AM
De där bussarna verkar gå på allt möjligt numera men de brukar vara vanliga på 65 av någon anledning.
Kan vara eftersom Frihamnen har så få omlopp på 65an att det ser ut som dom är där ofta. Dock så rullar det biogas vagnar på i princip alla kortvagnslinjer som Frihamnen har.