Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Mikael Ringmarck skrivet 18 maj 2011, 18:17:20 PM

Titel: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 18 maj 2011, 18:17:20 PM
Jag hörde ryktesvägen att Nobina inte ställer upp i upphandlingen som berör busstrafiken i Stockholm Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan. Tidsfristen för inlämnande måste väl ha gått ut vid det här laget så nu inväntar vi svaret på vem som får förtroendet.

Swebus, sedermera Nobina har kört bussarna i Bromma sedan 1993. Osäker på när Råsta togs över av Linjebuss (sedermera Connex / Veolia) men det kan kanske ha varit 1995? Just nu är Busslink / Keolis entreprenör där. Veolia som idag har Nockeby- och Tvärbanan har här en chans att återigen få in en fot i SL:s busstrafik. Väntar med spänning på vad som händer!  :)
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 maj 2011, 18:33:49 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 18 maj 2011, 18:17:20 PM
Jag hörde ryktesvägen att Nobina inte ställer upp i upphandlingen som berör busstrafiken i Stockholm Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan. Tidsfristen för inlämnande måste väl ha gått ut vid det här laget så nu inväntar vi svaret på vem som får förtroendet.

Swebus, sedermera Nobina har kört bussarna i Bromma sedan 1993. Osäker på när Råsta togs över av Linjebuss (sedermera Connex / Veolia) men det kan kanske ha varit 1995? Just nu är Busslink / Keolis entreprenör där. Veolia som idag har Nockeby- och Tvärbanan har här en chans att återigen få in en fot i SL:s busstrafik. Väntar med spänning på vad som händer!  :)

Men Råsta kan väl inte vara på upphandling igen? Det var ju knappt 4 år sen Busslink/Keolis tog över, närmare bestämt 1/8 2007!
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2011, 18:36:36 PM
Har man slagit ihop all busstrafik i Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan till en enda gigantisk upphandling där en enda budgivare måste ta hand om all trafik vid vinst?

Tidigare var väl stora Råstagaraget uppdelat i två trafikområden som dock upphandlades vid samma tid?

För övrigt undrar man ju vilka förutom Nobina som klarar av så mycket trafik. Står det hela nu mellan Keolis och revanschsugna Veolia kanske?
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 18 maj 2011, 18:52:08 PM
Ja, allting ska ingå i samma paket. Att Bromma och Råsta får samma utövare känns inte så märkligt eftersom man har många linjer som går in i varandra. Att även spårvägen ska ingå känns spännande. Kanske kombitjänster med spårvagns- och busskörning?  :D Som jag förstått det är Busslinks kontrakt i Råsta på 5 år dvs aug 2007 - aug 2012.
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 18 maj 2011, 18:55:16 PM
ISS Transport är med i denna upphandling avseende spår- och busstrafik, men vet inte med vem men anbud är inlämnat.

Har Keolis någon spårtrafik någon annanstans i världen?
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 maj 2011, 20:06:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2011, 18:36:36 PM
Har man slagit ihop all busstrafik i Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan till en enda gigantisk upphandling där en enda budgivare måste ta hand om all trafik vid vinst?

Tidigare var väl stora Råstagaraget uppdelat i två trafikområden som dock upphandlades vid samma tid?

För övrigt undrar man ju vilka förutom Nobina som klarar av så mycket trafik. Står det hela nu mellan Keolis och revanschsugna Veolia kanske?
Vad jag förstår är väl just en vits att det bussbolaget som trafikerar området också har ansvar för tågtrafiken, det blir då lättare att planera bussersättning etc. Det stämmer att Solna/sundbyberg respektive Sollentuna är två trafikområden. Det var nog dock först i och med förra upphandlingen (tidigast) som den uppdelningen har gjorts. Nu har ju trenden varit att det ska bli större och större trafikområden allteftersom. Jag skulle nog bli oerhört förvånad om inte Lidingö kommer att slås ihop med innerstaden, och att Tyresö och Haninge blir ett trafikområde vid nästa upphandlingstillfälle.

Glöm inte Arriva - det kör ju pågatågen bl.a Nu finns ju också möjligheten - som särskilt uttrycks av SL - att man lägger bud tillsammans med något av de bolag som kör tågtrafik.

Råsta kommer ju vid utgången av 2010 ha rätt många etanolbussar och Bromma är rätt litet garage (där också rätt många av bussarna nu är etanolbussar som kommer gå vidare in i det nya avtalet (jo, jag vet att den rätten ändå finns i SL:s avtal - men det brukar ju inte alltid vara så populärt att ta över någon annans bussar). Så jag tror inte bussanskaffningen kommer vara den hindrade delen i detta. Däremot går ju SL helt över till incitamentavtal. både för spår- och busstrafiken i avtalet. Där ligger förstås en större risk än tidigare - särskilt som trafikområdet blir så stort..Ska onekligen bli spännande och se vilken prisnivå som avtalet kommer att landa på.
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2011, 20:12:06 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2011, 18:55:16 PM
Har Keolis någon spårtrafik någon annanstans i världen?

Keolis verkar köra spårvagn i bl.a i Lyon, Frankrike samt Melbourne, Australien.
http://www.keolis-lyon.fr
http://www.youtube.com/watch?v=OSkxGYmgdN4
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: robbanswe skrivet 18 maj 2011, 20:24:49 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 18 maj 2011, 18:17:20 PM
Jag hörde ryktesvägen att Nobina inte ställer upp i upphandlingen som berör busstrafiken i Stockholm Bromma och Råsta samt spårvägstrafiken på Nockeby- och Tvärbanan. Tidsfristen för inlämnande måste väl ha gått ut vid det här laget så nu inväntar vi svaret på vem som får förtroendet.

Det stämmer, Nobina kommer inte ställa upp i E20 upphandlingen.
Det är väl pga att en Tågpartner inte har hittats.

//R
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Karsten skrivet 18 maj 2011, 20:29:18 PM
Glöm inte att även Saltsjöbanan ingår i E20 block 1 (alltså det paket med Nockeby- och Tvärbanan samt busstrafiken i Bromma och Råsta). I block 2 handlar det om Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga och Vallentuna (ej 660-linjerna)).

Ni får heller inte glömma bort de järnvägsföretag som kan vara med cirkusen, kanske något utländskt företag är intresserat? Jag tror vi kan få se buss- och järnvägsföretag som lägger bud ihop med varandra, bortsett från de tre entreprenörerna (Arriva, Keolis och Veolia) som idag kör både tåg och buss.

"Vilket järnvägsföretag samarbetar Nobina med i denna upphandling?" kan vara en lika bra fråga som "Vilket bussföretag samarbetar Roslagståg med?".   
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 maj 2011, 21:29:47 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2011, 18:55:16 PM
Har Keolis någon spårtrafik någon annanstans i världen?

Kan lägga till bl.a Eurobahn i Tyskland http://www.keolis.com/en/business-activities/leading-by-example/eurobahn.html?0= (http://www.keolis.com/en/business-activities/leading-by-example/eurobahn.html?0=)

På närmare håll har vi Bybanen i Bergen, Norge.

/Ted
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2011, 22:10:45 PM
Citat från: Karsten skrivet 18 maj 2011, 20:29:18 PM
Glöm inte att även Saltsjöbanan ingår i E20 block 1 (alltså det paket med Nockeby- och Tvärbanan samt busstrafiken i Bromma och Råsta). I block 2 handlar det om Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm, Åkersberga och Vallentuna (ej 660-linjerna)).

Så 660-linjerna i Vallentuna kommer även i framtiden att tillhöra Upplands Väsby trafikområde? Det låter ju logiskt, då Upplands Väsby (där Vallentuna ingick) upphandlades rätt nyligen jämfört med Täby som rullar vidare på ett gammalt tillsvidareavtal.

Eller blir det någon del av dagens trafik som Arriva Vallentuna har som kommer att ingå i E20 block 2? En del av linje 524?
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 maj 2011, 23:05:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2011, 22:10:45 PM
Så 660-linjerna i Vallentuna kommer även i framtiden att tillhöra Upplands Väsby trafikområde? Det låter ju logiskt, då Upplands Väsby (där Vallentuna ingick) upphandlades rätt nyligen jämfört med Täby som rullar vidare på ett gammalt tillsvidareavtal.

Eller blir det någon del av dagens trafik som Arriva Vallentuna har som kommer att ingå i E20 block 2? En del av linje 524?

Norrorts alla linjer går in i E20 block 2, tillsammans med Roslagsbanan, i januari 2013 (då Roslagstågs avtal går ut). Dock kommer linje 620 att tillföras Norrtälje från samma datum.
Linje 524 delas inte.

/Ted
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2011, 23:09:05 PM
Citat från: Ted S skrivet 18 maj 2011, 23:05:17 PM
Norrorts alla linjer går in i E20 block 2, tillsammans med Roslagsbanan, i januari 2013 (då Roslagstågs avtal går ut). Dock kommer linje 620 att tillföras Norrtälje från samma datum.
Linje 524 delas inte.

Tackar. Hur är det med depåtillhörighet för linje 621 i nutid, samt hur blir det efter 2013?
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 maj 2011, 07:05:42 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2011, 23:09:05 PM
Tackar. Hur är det med depåtillhörighet för linje 621 i nutid, samt hur blir det efter 2013?
621 ingår redan nu i det Norrtäljeavtal som börjar till Midsommar, så inte heller det ingår i Block 2 (alltså Norrortstrafiken).
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: handläggaren skrivet 19 maj 2011, 09:40:15 AM
Enligt vanigtvis välunderrättade, dock ibland felunderrättade, källor har Keolis, Veolia och Arriva lämnat bud på block 1. Nobina är endast med i block 2 och där som underleverantör till en tågoperatör som står som inlämnare för själva budet.
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 19 maj 2011, 13:46:25 PM
Citat från: handläggaren skrivet 19 maj 2011, 09:40:15 AM
Enligt vanigtvis välunderrättade, dock ibland felunderrättade, källor har Keolis, Veolia och Arriva lämnat bud på block 1. Nobina är endast med i block 2 och där som underleverantör till en tågoperatör som står som inlämnare för själva budet.

Nobina och Tågkompaniet skulle vara nåt de, lite udda så där!  ;)
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 14:14:26 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 maj 2011, 13:46:25 PM
Nobina och Tågkompaniet skulle vara nåt de, lite udda så där!  ;)

Tågkompaniet ägs av norska NSB, som också äger Nettbuss. Blir det något samarbete så lär det bli mellan dessa. Ägarna är numera noga med allt nytt samarbete sker med Nettbuss.
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 19 maj 2011, 15:02:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 14:14:26 PM
Tågkompaniet ägs av norska NSB, som också äger Nettbuss. Blir det något samarbete så lär det bli mellan dessa. Ägarna är numera noga med allt nytt samarbete sker med Nettbuss.

Okej, tråkigt fast de förstår man så klart att man vill göra på de sättet.
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 15:23:35 PM
Citat från: handläggaren skrivet 19 maj 2011, 09:40:15 AM
Enligt vanigtvis välunderrättade, dock ibland felunderrättade, källor har Keolis, Veolia och Arriva lämnat bud på block 1. Nobina är endast med i block 2 och där som underleverantör till en tågoperatör som står som inlämnare för själva budet.

Det kan nog stämma bra det, i a f så talas det om precis samma på jobbet :-)

Dock kanske det är tveksamt det sista, det senaste källorna sade att det var ont om sådana Tågops men vi får väl se framöver, det ska väl vara DSB/DSB First då eftersom SJ ju inte är intresserad av liknande trafik
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 19 maj 2011, 15:26:40 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 15:23:35 PM
Det kan nog stämma bra det, i a f så talas det om precis samma på jobbet :-)

Dock kanske det är tveksamt det sista, det senaste källorna sade att det var ont om sådana Tågops men vi får väl se framöver, det ska väl vara DSB/DSB First då eftersom SJ ju inte är intresserad av liknande trafik

Men med tanke på vad som händer kring DSB/DSBFirst så får man väl inte lägga fler anbud utanför Danmark tills vidare?
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 15:59:42 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 maj 2011, 15:26:40 PM
Men med tanke på vad som händer kring DSB/DSBFirst så får man väl inte lägga fler anbud utanför Danmark tills vidare?

Ja, de danska politikerna har stoppat DSB:s möjligheter att lägga nya anbud utanför Danmark. Det gäller även dotterbolagen.


Edit:
Jag har strukit denna mening då jag fått besked att DSB och Nobina inte samarbetat. Meningen fick dessutom redan tidigare en liten tvivelaktig utformning då den var avsedd som ren spekulation men också kunde läsas som ett konstaterande.
Men det var nog DSB (med eller utan First) som Nobina samarbetade med.
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: 1896 skrivet 19 maj 2011, 18:01:16 PM
Varför nämner ingen DB ? (som köpte Arriva.)
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 18:55:37 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 maj 2011, 18:01:16 PM
Varför nämner ingen DB ? (som köpte Arriva.)

Visserligen kör DB tåg i Östergötland men eftersom Arriva redan kör såväl tåg som buss i Sverige är det rätt långsökt att de skulle köra i Stockholm tillsammans med moderbolaget. De har resurser att klara av detta inom eget dotterbolag.
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 maj 2011, 20:11:20 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 19 maj 2011, 15:23:35 PM
Det kan nog stämma bra det, i a f så talas det om precis samma på jobbet :-)

Dock kanske det är tveksamt det sista, det senaste källorna sade att det var ont om sådana Tågops men vi får väl se framöver, det ska väl vara DSB/DSB First då eftersom SJ ju inte är intresserad av liknande trafik
Fast det är ju strikt sekretessbelagt vilka och hur många som har lämnat - det kan ju alltså vara flera som har kommit in och valt att inte gå ut med info om ens inom branschen. Det har ju hänt förr.

Frågan är väl när stoppet för DSB kom? Av diskussionen skulle alltså Roslagståg med nuvarande ägare inte kunna lägga - utan endera skulle det ske som Tågkompaniet eller DSB. Å andra sidan om Nobina bara är ren underleverantör så skulle det kanske fungera som en praktiskt lösning också åt Tågkompaniet? (är ju inte alltid lika känsligt). Frågan är ju om DSB, ifall det är dem som står för budet, i sådana fall hann lämna ett bud innan förbudet och krisen kring DSBfirst hann utvecklas till skandal. 26 april var väl sista dag att lämna in och då hade väl inte stoppet kommit än - Det var ju bara för några veckor sedan som det blev en riktig "affär" om DSB...Så det är väl inte otroligt att DSB är med i anbuden - men det kan väl ändå kanske vara möjligt att hoppa av (har inte satt mig in i turerna kring möjlighet att inte ta ett anbud ifall man vinner är - visst skadestånd skulle väl möjligen kunna utdömas iaf)...
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ted Selander skrivet 19 maj 2011, 20:23:20 PM
Anbudstiden förlängdes till den 12 maj.

/Ted
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 21:25:14 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 19 maj 2011, 20:11:20 PM
Fast det är ju strikt sekretessbelagt vilka och hur många som har lämnat - det kan ju alltså vara flera som har kommit in och valt att inte gå ut med info om ens inom branschen. Det har ju hänt förr.

Frågan är väl när stoppet för DSB kom? Av diskussionen skulle alltså Roslagståg med nuvarande ägare inte kunna lägga - utan endera skulle det ske som Tågkompaniet eller DSB. Å andra sidan om Nobina bara är ren underleverantör så skulle det kanske fungera som en praktiskt lösning också åt Tågkompaniet? (är ju inte alltid lika känsligt). Frågan är ju om DSB, ifall det är dem som står för budet, i sådana fall hann lämna ett bud innan förbudet och krisen kring DSBfirst hann utvecklas till skandal. 26 april var väl sista dag att lämna in och då hade väl inte stoppet kommit än - Det var ju bara för några veckor sedan som det blev en riktig "affär" om DSB...Så det är väl inte otroligt att DSB är med i anbuden - men det kan väl ändå kanske vara möjligt att hoppa av (har inte satt mig in i turerna kring möjlighet att inte ta ett anbud ifall man vinner är - visst skadestånd skulle väl möjligen kunna utdömas iaf)...

Jo, stoppet kom innan den 26 april. Även om DSB med eller utan First hann lägga ett bud eller vara med om ett bud dessförinnan kan det ju alltid dras tillbaka. Det vanligaste är ju dock att man lägger budet den dag det skall vara inne eller högst någon dag innan. Dessutom var ju tiden förlängd till den 12 maj. Så det skulle verkligen förvåna mig om DSB finns kvar ens som underentreprenör. I så fall är det i klar strid mot ägarens direktiv.

Tågkompaniet väljer som sagt med all säkerhet att samarbeta med Nettbuss eftersom det är samma koncern. Skulle nog vara svårt att få ägarna med på något annat.

Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Omnilasse skrivet 20 maj 2011, 00:09:58 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2011, 21:25:14 PM
Jo, stoppet kom innan den 26 april. Även om DSB med eller utan First hann lägga ett bud eller vara med om ett bud dessförinnan kan det ju alltid dras tillbaka. Det vanligaste är ju dock att man lägger budet den dag det skall vara inne eller högst någon dag innan. Dessutom var ju tiden förlängd till den 12 maj. Så det skulle verkligen förvåna mig om DSB finns kvar ens som underentreprenör. I så fall är det i klar strid mot ägarens direktiv.

Tågkompaniet väljer som sagt med all säkerhet att samarbeta med Nettbuss eftersom det är samma koncern. Skulle nog vara svårt att få ägarna med på något annat.

Låter förvisso rimligt. Jag tänkte väl snarast att det var formulerat här som att Nobina enbart skulle vara underleverantör - som sådan har ju exempelvis Keolis varit beredd att anlita andra (om än kanske inte de största konkurrenternas flottor). Eftersom Nettbuss inte har etablerat någon trafik i Stockholm (av linjetrafikkaraktär) - kunde man ju förvisso rent teoretiskt då tänka sig att man var beredd att anlita en underleverantör - om det är strikt sådan det handlar om. Men det är nog säkert så bland de stora drakarna att man - om den egna dottern inte vill - hellre avstår...Det senare beror då också förstås på hur hårt styrd koncernen är...

Det är ju dock sällsynt att ett bolag, såsom Roslagståg - som lyckats så pass bra med ett uppdrag, inte lägger något anbud. Det låter ändå troligt att man är med i leken på något sätt. Det lär ju inte heller vara något problem att få någon annan att gå in istället för DSB- eller att Nettbus helt tar över bolaget. Kanske har man därför inte sett det som något problem att gå in med anbud (var för kort om tid att skapa ett nytt bolag när problemen uppmärksammades och man ser inget problem med att lösa ut DSB från bolaget).

Alternativet är väl förstås att man redan från början har haft klart för sig att man inte vill ha något mer med DSB att göra, och att Tågkompaniet då lagt ett eget bud. Å andra sidan är det förststås inte så stort jobb att byta namn på ansökan (gäller bara att komma ihåg att ändra i alla dokument), däremot måste tiden varit för knapp att hitta annan partner - men det kanske som sagt inte heller anses ha behövts.   

En spekulation (vi är ju förtjusta i sådant här), skulle väl kunna vara att MTR lägger bud? De har ju en organisation i Sverige och pendeltågstrafik vet man ju onekligen hur man driver inom koncernen. De har ju inga direkta kontakter med några bussbolag heller på den nordiska marknaden i övrigt (ja, Westin förstås och de som kör övrig trafik vid bussersättning). De skulle ju onekligen behöva en busspartner (för Westin lär väl knappast vara intresserade). Kanske Nobina?



Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 20 maj 2011, 22:02:14 PM
Hmm, intressant men för mig känns det märkligt att blanda ihopa buss och spårtrafiken
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Carl Eric skrivet 20 maj 2011, 22:17:14 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 maj 2011, 22:02:14 PM
Hmm, intressant men för mig känns det märkligt att blanda ihopa buss och spårtrafiken

Det beror på ersättningstrafiken. Jag förstår SLs idé, men eftersom att den inte har testats tidigare i Stockholm (rätta mig gärna om jag har fel) så skall det bli mycket intressant att se hur det slutar!

Någon som vet hur det fungerar i Norrköping där Veolia väl kör både Spårvagn och stadsbusstrafiken?
Titel: SV: Upphandling Stockholm väst
Skrivet av: Ted Selander skrivet 21 maj 2011, 10:52:51 AM
Citat från: calken skrivet 20 maj 2011, 22:17:14 PM
Det beror på ersättningstrafiken. Jag förstår SLs idé, men eftersom att den inte har testats tidigare i Stockholm (rätta mig gärna om jag har fel) så skall det bli mycket intressant att se hur det slutar!

Inget märkligt i sig, om vi tittar i backspegeln.
Lidingötrafiken bedrevs t.ex. under en och samma hatt av och till, senast i början av 1990-talet.

Citat från: calken skrivet 20 maj 2011, 22:17:14 PM
Någon som vet hur det fungerar i Norrköping där Veolia väl kör både Spårvagn och stadsbusstrafiken?

Fungerar säkert utmärkt, liksom det gjorde när Näckrosbuss/Busslink bedrev trafiken. Nästa avtalsperiod (anbud inlämnade) omfattar också stadstrafik med såväl spårväg som buss.

/Ted