Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 17 maj 2011, 13:49:32 PM

Titel: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 17 maj 2011, 13:49:32 PM
I følge http://www.phototrans.eu/14,489094,0,Solaris_Urbino_18_LE_CNG_P0_887B.html så er der en bus (Solaris UB.18LE CNG) på vej til Arriva Stockholm.
Hvor mange busser har Arriva bestilt af denne type?.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Mikey skrivet 17 maj 2011, 15:13:46 PM
Denna bör vara på väg till Ekerö eftersom Märsta varken har gas eller blåa bussar. Någon som vet vad de 40-talet nya bussarna som kommer till Märsta i slutet av året kommer att vara för modell?
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: virtual1 skrivet 17 maj 2011, 18:34:19 PM
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 17 maj 2011, 13:49:32 PM
I følge http://www.phototrans.eu/14,489094,0,Solaris_Urbino_18_LE_CNG_P0_887B.html så er der en bus (Solaris UB.18LE CNG) på vej til Arriva Stockholm.
Hvor mange busser har Arriva bestilt af denne type?.

Ojoj! Helt missat att det blir fler Solaris till Stockholm, dessa/denna måste man se till att få på bild snabbt innan man
upptäcker att de är okörbara som de i innerstan  ;D
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Carl Eric skrivet 17 maj 2011, 18:54:32 PM
Citat från: virtual1 skrivet 17 maj 2011, 18:34:19 PM
Ojoj! Helt missat att det blir fler Solaris till Stockholm, dessa/denna måste man se till att få på bild snabbt innan man
upptäcker att de är okörbara som de i innerstan  ;D

Tur att 176/177 inte går så mycket i stan då... :P

Men fy f'n vad snygga de är!!  :D 8)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Optimal skrivet 17 maj 2011, 19:50:58 PM
Citat från: virtual1 skrivet 17 maj 2011, 18:34:19 PM
Ojoj! Helt missat att det blir fler Solaris till Stockholm, dessa/denna måste man se till att få på bild snabbt innan man
upptäcker att de är okörbara som de i innerstan  ;D

Haha Mats, den var bra. Jo. Man måste få den på bild innan den försvinner österut eller tillbaka till fabriken =)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: virtual1 skrivet 17 maj 2011, 23:12:08 PM
Citat från: calken skrivet 17 maj 2011, 18:54:32 PM
Tur att 176/177 inte går så mycket i stan då... :P

jag skev 'som de i innerstan' dvs, som de Solaris som rullade i innerstan förut :-)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Mikey skrivet 05 juni 2011, 13:00:38 PM
Hemsidan är nu uppdaterad med flera bilder. Bland annat denna (http://www.phototrans.eu/14,491499,0,Solaris_Urbino_18_LE_CNG_P0_887B.html) bild och i en kommentar på en annan bild finns det en länk till denna (http://iv.pl/images/06843190547537726607.jpg). Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Tommy E skrivet 05 juni 2011, 13:41:29 PM
Citat från: Mikey skrivet 05 juni 2011, 13:00:38 PM
Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.

Det känns dessutom märkligt om Arriva skaffar en Solaris när man i övrigt bara har Omnilink på 176/177.
Jag har bara hört talas om att nya bussar från Scania ska beställas. Men men, vi får väl se.

Det finns en hel del bilder på bussen, se denna sida (http://www.phototrans.eu/15,281491,8029.html).
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 05 juni 2011, 14:17:48 PM
Knappast troligt att man anskaffar gasbussar till Ekerö där det inte finns och inte planeras gastankning eller gasbussar överhuvudtaget i nuvarande avtal.

Denna ska säkerligen till en annan SL operatör :-)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 05 juni 2011, 14:30:48 PM
Citat från: Mikey skrivet 05 juni 2011, 13:00:38 PM
Hemsidan är nu uppdaterad med flera bilder. Bland annat denna (http://www.phototrans.eu/14,491499,0,Solaris_Urbino_18_LE_CNG_P0_887B.html) bild och i en kommentar på en annan bild finns det en länk till denna (http://iv.pl/images/06843190547537726607.jpg). Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.
Men Nobina har ju inga blåbussar i Sollentuna, då skulle det vara Keolis i sådana fall..men där beställer man ju etanol till Råsta och några ytterligare beställningar är väl inte att vänta. Någon ny stomlinje planeras väl inte heller, om man inte tänkt att 579 ska bli en sådan? Med tanke på att den har begränsat uppehållsmönster och på så sätt är jämförbar med 677 kanske man tycker det skulle passa?
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 05 juni 2011, 14:38:34 PM
Citat från: Mikey skrivet 05 juni 2011, 13:00:38 PM
---Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.

Jag förstorade "interiörbilden", och la mig ner och svimmade en stund. Det är ju Busslink/Keolis-mönster på klädseln!  :o
Behöver inte betyda någonting!

Citat från: Bussföraren skrivet 05 juni 2011, 14:17:48 PM
Knappast troligt att man anskaffar gasbussar till Ekerö där det inte finns och inte planeras gastankning eller gasbussar överhuvudtaget i nuvarande avtal.
Denna ska säkerligen till en annan SL operatör :-)

Om gas på Ekerö står att läsa här - gäller planerat garage i Enlunda som ska ersätta Tappström. SL planerar etanol och RME tills vidare.
http://ekero.se/upload/Bygg_boende/Planer/Troxhammar%201_2%20Enlunda/Samr%C3%A5d/04%20Behovasbed%C3%B6mning%20110315%20rev%20efter%20mkb%20gruppens%20m%C3%B6te.pdf (http://ekero.se/upload/Bygg_boende/Planer/Troxhammar%201_2%20Enlunda/Samr%C3%A5d/04%20Behovasbed%C3%B6mning%20110315%20rev%20efter%20mkb%20gruppens%20m%C3%B6te.pdf)

/Ted
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 05 juni 2011, 14:58:37 PM
Citat från: Ted S skrivet 05 juni 2011, 14:38:34 PM
Jag förstorade "interiörbilden", och la mig ner och svimmade en stund. Det är ju Busslink/Keolis-mönster på klädseln!  :o
Behöver inte betyda någonting!
Kanske är en liten present från Solaris som tröst för ert trassel med Lidingöbussarna? ;)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 05 juni 2011, 16:08:12 PM
Citat från: Ted S skrivet 05 juni 2011, 14:38:34 PM
Jag förstorade "interiörbilden", och la mig ner och svimmade en stund. Det är ju Busslink/Keolis-mönster på klädseln!  :o
Behöver inte betyda någonting!

Om gas på Ekerö står att läsa här - gäller planerat garage i Enlunda som ska ersätta Tappström. SL planerar etanol och RME tills vidare.
http://ekero.se/upload/Bygg_boende/Planer/Troxhammar%201_2%20Enlunda/Samr%C3%A5d/04%20Behovasbed%C3%B6mning%20110315%20rev%20efter%20mkb%20gruppens%20m%C3%B6te.pdf (http://ekero.se/upload/Bygg_boende/Planer/Troxhammar%201_2%20Enlunda/Samr%C3%A5d/04%20Behovasbed%C3%B6mning%20110315%20rev%20efter%20mkb%20gruppens%20m%C3%B6te.pdf)

/Ted

Ja det blir nog en fråga inför nästa kontraktsperiod/upphandling  :-)

Men Solarislederna ska väl du hälsa välkomna till Gubbängen eller?
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: danneh skrivet 05 juni 2011, 16:41:06 PM
Nu är jag inte det minsta säker, men har för mig jag läste någonstans att i samband med lanseringen av Urbino 18LE så skulle man ha en buss som skulle testköras i SL-området. Men som sagt, är inte det minsta säker.
Fast som någon sa, kompensation från Solaris pga problemen med de förra? Med tanke på Keolis stolklädsel
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 05 juni 2011, 17:12:40 PM
Ur ren "bussnördperspektiv" tycker jag det är kul att en udda fågel ska komma hit (om det nu bara blir denna).
Just ledbussar, där behöver OmniLink II lite konkurrens i hufvudstaden  ;).
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: 5783 skrivet 05 juni 2011, 22:06:17 PM
Finns fler bilder på Solaris Urbino III 18LE...

http://www.phototrans.eu/15,281491,8029.html

Med tanke på hur det gick med de andra bussarna så förstår jag inte varför de har byggt denna.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 05 juni 2011, 22:27:02 PM
Det är väl upp till Arriva, om det är nu de som ska ha den. Pratades ju om "Busslinktyg" på sätena.
Men eftersom det är lågentré och förort som verkar vara målet med denna borde man nöjt sig med enkeldörrar, så man fått några till sittplatser.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 juni 2011, 23:10:35 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 juni 2011, 22:27:02 PM
Det är väl upp till Arriva, om det är nu de som ska ha den. Pratades ju om "Busslinktyg" på sätena.
Men eftersom det är lågentré och förort som verkar vara målet med denna borde man nöjt sig med enkeldörrar, så man fått några till sittplatser.

Den???? Det verkar ju åtminstone vara två stycken! En har regnumret 'Urbino 18' på fronten och den andra 'PO 887 B'!!!!
(fotade samma dag, så knappast bytta skyltar under samma dag)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 05 juni 2011, 23:24:35 PM
Citat från: virtual1 skrivet 05 juni 2011, 23:10:35 PM
Den???? Det verkar ju åtminstone vara två stycken! En har regnumret 'Urbino 18' på fronten och den andra 'PO 887 B'!!!!
(fotade samma dag, så knappast bytta skyltar under samma dag)

Ingen aning, enligt ryssidan så är det "1 vehicle": http://www.phototrans.eu/autobusy.php?s=24&nr=8029&ticket=3
Endast ett chassi-nr uppges: SUU306U33BB009465.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 06 juni 2011, 00:03:27 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 juni 2011, 22:27:02 PM
Det är väl upp till Arriva, om det är nu de som ska ha den. Pratades ju om "Busslinktyg" på sätena.
Men eftersom det är lågentré och förort som verkar vara målet med denna borde man nöjt sig med enkeldörrar, så man fått några till sittplatser.

Eftersom Arriva inte har någon trafik med blåbussar o gas kan vi ju konstatera att det antagandet är fel, bussen ska med 98% säkerhet till Gubbängen/Huddinge :-)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Andreas91 skrivet 06 juni 2011, 00:25:47 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 06 juni 2011, 00:03:27 AM
Eftersom Arriva inte har någon trafik med blåbussar o gas kan vi ju konstatera att det antagandet är fel, bussen ska med 98% säkerhet till Gubbängen/Huddinge :-)

Jag känner inte heller igen någon biogasdepå hos Arriva Märsta el. Ekerö (såvida det inte ordnas med det nu eller snart), men blåbussar kör man ju iaf, nämligen linje 176 o 177 (Ekerö.)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: AO skrivet 06 juni 2011, 01:17:02 AM
Är det inte denna bussmodell som Solaris har tagit fram i samarbete med SL? I så fall kan det ju röra sig om endast ett par testbussar?

Det diskuterdes här på forumet för något år sedan http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32943.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32943.0)
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 juni 2011, 01:54:05 AM
Citat från: 5783 skrivet 05 juni 2011, 22:06:17 PM
Finns fler bilder på Solaris Urbino III 18LE...

http://www.phototrans.eu/15,281491,8029.html

Med tanke på hur det gick med de andra bussarna så förstår jag inte varför de har byggt denna.

Bara för att de som kör ska få gnälla lite till...
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juni 2011, 01:57:17 AM
Hoppas man har beställt den bredare förargrinden samt hängande pedaler till denna från första början, så man slipper bygga om den efter klagomål om någon månad. Personligen tror jag att detta testexemplar (om det är ett sådant) kommer att passa rätt bra på alla depåer där förarna har längre erfarenheter av t.ex MAN Lion's City, Mercedes Citaro och Scania OmniLink II. För just MAN Lion's City och Mercedes Citaro är (enligt min privata mening) körmässigt väldigt lika Solaris Urbino 18.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 06 juni 2011, 08:16:35 AM
Eftersom man av kommentarerna på den polska sidan talar om att det är en lågentrémodell och den är ny, så måste det antagligen vara testbussar (särskilt ju som ingen beskrivit dem). Möjligen var det kanske inte riktigt klart var de skulle gå någonstans när de beställdes.

Det har onekligen varit en brist att det inte funntis någon lågentré typ med biogas. Nu verkar det ju dock som att även Man har varit precis igång.

Det tråkiga för leverantörerna är väl då att de stora beställningarna av ledbussar under åtskilliga år i Stockholm precis har gjorts i och med de nya upphandlingarna och den stora satsning som gjorts på etanolledbussar. I och med att boggibussar också fungerar på de flesta linjer, och att operatörerna nu får välja bussmodell på ett annat sätt än tidigare kommer efterfrågan antagligen att bli rätt liten. Behovet kommer nog främst utsträcka sig till några väl avgränsande stomlinjer i 17x-gruppen och några matarbussar från vissa pendeltågsstationer med hårt tryck.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 08:30:58 AM
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2011, 01:57:17 AM
Hoppas man har beställt den bredare förargrinden samt hängande pedaler till denna från första början, så man slipper bygga om den efter klagomål om någon månad.

Jag var och testade en Solaris boggi med hängande pedaler snabbt i fredags i Partille. En enorm skillnad mot de vi har på Veolia. Om jag fattade rätt så är Solaris standard hängande pedaler. Här var vinkeln en helt annan. Kör jag en av Veolias Solaris får jag direkt ont i knät på grund av att gasen sitter alldeles för långt fram jämfört med bromspedalen. Men här med hängande pedaler blev det riktigt bra! Så jag fattar inte varför man beställer något som inte är standard när standard är riktigt bra!

En dum fråga bara, vad innebär bredare förargrind?
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 06 juni 2011, 08:41:58 AM
Såg här att vår alltid lika observanta branschtidning, faktiskt haft en bild på bussen (och förklarande text) för flera dagar sedan...

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/

Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 juni 2011, 09:39:11 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 06 juni 2011, 08:41:58 AM
Såg här att vår alltid lika observanta branschtidning, faktiskt haft en bild på bussen (och förklarande text) för flera dagar sedan...

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/



fast det sa ju tyvärr inte så mkt mer än vad som spekulerats om här... inte _vem_ som ska prova den!
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 06 juni 2011, 09:55:26 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 06 juni 2011, 08:41:58 AM
Såg här att vår alltid lika observanta branschtidning, faktiskt haft en bild på bussen (och förklarande text) för flera dagar sedan...

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/



Tack Lasse, då har vi varit ganska många som spekulerat (och svimmat) i onödan! Även om det inte är klart var den ska testas, kan vi ju utesluta att det rör sig om en regelrätt (och därmed mystisk) leverans.

/Ted
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: 5783 skrivet 06 juni 2011, 09:59:26 AM
Jag hoppas på Stockholm Sydväst. Den här modellen skulle passa utmärkt på linje 172/173. Och här skulle 2-2-2 dörrarna göra susen vid lastning/lossning.

Förstår inte varför SL är så konservativa när det gäller fler dörrar på bussarna. Som det ser ut idag på linje 172 med 1-1-1 dörrar på bussarna så är det ett rent h*****e ibland när förarna skall
lasta vid hållplatser med mycket folk och barnvagnar.

Varför har SL så svårt för att åka till andra huvudstäder runt om i Europa och se hur de har löst sina problem. Eller är vi för stolta för det??? Det är bättre att åka till andra sidan jordklotet...
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juni 2011, 10:46:01 AM
Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 08:30:58 AM
Jag var och testade en Solaris boggi med hängande pedaler snabbt i fredags i Partille. En enorm skillnad mot de vi har på Veolia. Om jag fattade rätt så är Solaris standard hängande pedaler. Här var vinkeln en helt annan. Kör jag en av Veolias Solaris får jag direkt ont i knät på grund av att gasen sitter alldeles för långt fram jämfört med bromspedalen. Men här med hängande pedaler blev det riktigt bra! Så jag fattar inte varför man beställer något som inte är standard när standard är riktigt bra!

Ja, visst är de pedalerna bra? :) Jag som kört Solaris Urbino i Umeå i många år har uteslutande kört med standardpedalerna, dvs de hängande, och dessa är det ju verkligen inget fel på. Varför vissa bussbolag väljer andra pedaler med konstiga vinklar och egna lösningar är även för mig en gåta, när Solaris ju erbjuder en riktigt bra originallösning bara man specar bussen "rätt".

Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 08:30:58 AM
En dum fråga bara, vad innebär bredare förargrind?

Inga frågor är dumma! Jag tror iofs att den nya grinden är standard nu. Den nya grinden är mer välvd och ger därför mer plats för förarens högra arm och tillåter även att man kan vrida sig åt höger. Den första modellen av förargrind gav en trängre förarplats, men denna modell byttes snart ut på alla bussar i Umeå (samt Skellefteå?), mot den nyare.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Nico skrivet 06 juni 2011, 10:47:17 AM


Citat från: 5783 skrivet 06 juni 2011, 09:59:26 AMJag hoppas på Stockholm Sydväst. Den här modellen skulle passa utmärkt på linje 172/173. Och här skulle 2-2-2 dörrarna göra susen vid lastning/lossning.

Förstår inte varför SL är så konservativa när det gäller fler dörrar på bussarna. Som det ser ut idag på linje 172 med 1-1-1 dörrar på bussarna så är det ett rent h*****e ibland när förarna skall lasta vid hållplatser med mycket folk och barnvagnar.

Håller med dig fullständigt, men kruxet överlag är nog att både SL samt vissa andra ansvariga på olika håll ibland lite väl trögstartade. I många fall så verkar man även leva kvar i något slags villfarelse om att det är lugnare i ytterstan/förort än i innerstan. I Stockholm (och delvis troligen även i Göteborg och Malmö) så har dock gränserna mellan områdena suddats ut ganska markant. Nu är jag medvetet lite elak, men det känns som om man måste riktigt långt ut på linjer som t.ex. 848 eller 645 för att hitta den typen av trafik som SL fortfarande verkar tro är den enda man bedriver utanför tullarna.

Ingen sticker under stol med att innerstan och i synnerhet linjerna 1-4 har en tung miljö, men man har som sagt i många fall glömt att samma sak nu i många fall råder även i förorterna, både ur trafikhänseende såväl som till beläggning. Då många inte åker mer än kanske 15-20 minuter så är även jag väldigt förvånad och ser det som konstigt att man i närområden kring innerstan fortfarande envisas med enkeldörrar och andra liknande flaskhalsar/irritationsmoment. Förutom blåbusslinjer som 172, 173, 178 och 179 (där det inte är ovanligt med ståplats fram till kl. 22:00 och massvis med barnvagnar mm. på sina håll) så finns det även andra linjer med tidvis likartade problem, t.ex. 160, 165, 514, 515, 540, 601, 604, 610, 807 osv.
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: danneh skrivet 06 juni 2011, 11:35:26 AM
Sa inte jag förut i den här tråden om en artikel som nämnde att det skulle vara en i Sverige för att provköras?
Titel: SV: CNG bus på vej til Arriva?
Skrivet av: Bussföraren skrivet 06 juni 2011, 12:30:06 PM
Citat från: danneh skrivet 06 juni 2011, 11:35:26 AM
Sa inte jag förut i den här tråden om en artikel som nämnde att det skulle vara en i Sverige för att provköras?

Och enligt SL ska den i första hand provas i Gubbängen och i andra hand på Söder.
Dessutom lär den komma i provtrafik även hos andra operatörer med gasledbussar runt om i landet.

En inte alltför vag gissning är att provtrafiken i Sthlm:s innerstad vis av tidigare Solaris nog kommer att vara av mindre omfattning och att man inriktar sig på att prova bussen i närförorterna istället.

Enligt uppgift är priset markant lägre jmf med Omnilink och MAN