Hej! När det ena släpper tar det andra vid! Tror det var en replik i en ÅsaNisse-film. Det var vemodigt att se gamla SJ-Gulingar i Örebro försvinna till skroten, den gamla Scania 392:an fick ju dock tjäna som sommarstuga ett antal år efter pensionering som jag skrev om tidigare. Två Volvo B40 och en ScV 850 försvann dock i samma veva för gott. Men i stället kom en Volvo B638 SKV med kuddar på stolarna, minns ännu doften av trä inuti karossen som ny, den sista gamla hederliga SKV-varianten! (T550 invnr. 2582). Sedan en Volvo Hägglundare B638 (T620 invnr.2674) och en ScV BF (T231 invnr. 2857) också Hägglund men med två dörrar! Därefter T401 invnr. 3001 Volvo B63508 SKV som den sista gulingen innan de oranga bussarna tog vid..... Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 09 maj 2011, 23:55:48 PM
Sedan en Volvo Hägglundare B638 (T620 invnr.2674) och en ScV BF (T231 invnr. 2857) också Hägglund men med två dörrar! Därefter T401 invnr. 3001 Volvo B63508 SKV som den sista gulingen innan de oranga bussarna tog vid..... Hälsn. BengaB40
Brodern 2856 minns jag från SJ Huddinge i början av 60-talet!
Mvh Gunnar
Hej
Undrar lite över 3001. Enligt vad jag erfarit var 3000-3002 tre Volvo Säffle som beställts till SLO men som levererades först efter förstatligandet. 3003-3016 var däremot B638 SKV.
Hälsningar
Sven
Hej! Det stämmer, slant visst på siffertangenten! T401 hade invnr. 3003! Hälsn. BengaB40
Inte Åsa Nisse, men väl Hemsöborna, med Allan Edwall. Edwalls "Drängen Karlsson" ville införa växelbruk på gårn.
Hej! Tack för korrigeringen! Ibland är det inte så lätt att skilja på de klassiska svenska humorfilmerna! Åsa-Nisse och Strindbergs-figurerna hade ju en hel del likheter! Hälsn. BengaB40