Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 08 maj 2011, 10:32:57 AM

Titel: Lite Swebushistoria 55
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 maj 2011, 10:32:57 AM
Gränsfall med de två sista bilderna men jag chansar ändå då bildserien speglar hela bussens historia.

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3180_DGM313_Halmstad_930831.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3180_DGM313_Kristianstad_940603.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3180_DGM313_Mjolby_980511.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3180_DGM313_Goteborg_990611.jpg)
Titel: SV: Lite Swebushistoria 55
Skrivet av: Tommy H skrivet 08 maj 2011, 10:55:31 AM
Trevligt, alltid lär man sig nåt nytt! Har inget som helst minne av att 3180 haft ÖTrafs expresslack, men det har den tydligen haft...
Titel: SV: Lite Swebushistoria 55
Skrivet av: yngrot skrivet 09 maj 2011, 20:25:28 PM
Vita Nova blev inte så långvarig..
Titel: SV: Lite Swebushistoria 55
Skrivet av: Bussföraren skrivet 09 maj 2011, 20:32:14 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 maj 2011, 10:32:57 AM
Gränsfall med de två sista bilderna men jag chansar ändå då bildserien speglar hela bussens historia.

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3180_DGM313_Halmstad_930831.jpg)



Det fattas en, den första med Blekingedesign
Titel: SV: Lite Swebushistoria 55
Skrivet av: eomer skrivet 23 maj 2011, 21:08:08 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 09 maj 2011, 20:32:14 PM
Det fattas en, den första med Blekingedesign
3180 och sytervagnarna 3181 o 3182 inköptes 1990 för att gå som komplement till tågen på Blekinge Kustbana, som då bestod av Y1:or. Dessa bussar fick en påkostad inredning med bl a speciella skinnstolar och för den tiden ett välutrustat kök i bakre delen. Bussarna fick också en speciell lackering i metalicfärg. Förarna vilka bestod av en mindre grupp, kombinerade körningen med att vara tågvärdar på tågen. Man kunde t ex köra buss i ena riktningen för att därefter fungera som tågvärd i andra. 3180 o 3181 stationerades i Kristianstad och 3182 i Karlskrona.1992 startade Kustpilen på Blekinge Kustbana och dessa bussar blev övertaliga i det ursprungliga uppdraget. Samtidigt startade en ganska omfattande tågbusstrafik på sträckan Kristianstad-Halmstad och det blev 3180 o 3181 som fick uppgiften och huvudman var SJ. 3180 drabbades på hösten 1992 av en omfattande brand i höjd med Knäred och halva bussen blev svårt brandskadad. Dock bestämdes det att bussen skulle repareras och i samband med detta blev den då lackerad i SWEBUS färger.
Efter ytterligare 1 år tog Länstrafiken Kristianstad över Kristianstad-Halmstad och 3180 o 3181 fick Skåneexpressdesign.
//eomer