(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4103_TEH_20040618.jpg)
Här kommer ett bildsvep över några av de s k "Hockeyklubborna" som var vanliga i Roslagstrafiken under 90-talet. Först en vagn ur Norrtäljes serie 4101-4115. Dessa vagnar hade littera H27A hos SL Buss och var mycket vanliga på dåvarande linje 640 mellan Stockholm och Norrtälje.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4164_Norrtalje_busstn_20030511.jpg)
Sedan en ur serien 4161-4164 som ursprungligen levererades till Vaxholm. Några av dessa flyttades senare till Norrtälje.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4165_TEH_20040618.jpg)
Slutligen särlingen 4165 som även den ursprungligen levererades till Vaxholm. Vid fototillfället var den stationerad i Norrtälje. 4165 hade ursprungligen littera H27V hos SL Buss. "V" stod för Vaxholm.
Modern historia. Dock inga nostalgibilder att glatt visa upp för Rospiggarna idag, då dessa bussar t.o.m orsakade skriverier i lokaltidningen 2003 och 2004 pga deras då slitna skick.
Men mittenbilden blev ju fin tack vare solljuset, och 4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.
Underbart Micke, tack för bilderna, blir alltid på bra humör när jag ser gamla SL-bussar.
/Robban
:)
Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2011, 17:00:20 PM
Modern historia. Dock inga nostalgibilder att glatt visa upp för Rospiggarna idag, då dessa bussar t.o.m orsakade skriverier i lokaltidningen 2003 och 2004 pga deras då slitna skick.
Men mittenbilden blev ju fin tack vare solljuset, och 4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.
Ja, jag minns att dessa vagnar inte var så uppskattade bland en del förare de sista åren de gick i trafik.
4165 var som sagt ett trevligt inslag i 41xx-serien.
Citat från: Robban skrivet 07 maj 2011, 22:14:12 PM
Underbart Micke, tack för bilderna, blir alltid på bra humör när jag ser gamla SL-bussar.
/Robban
Roligt att du uppskattade bilderna :)
För en icke-stockholmare, varför kallades dessa hockeyklubbor?
Citat från: mushkot skrivet 08 maj 2011, 08:58:26 AM
För en icke-stockholmare, varför kallades dessa hockeyklubbor?
Stripningen liknar en liggande hockeyklubba.
Synd man bara förstörde det hela med reklamskyltarna..
Vad kallades denna färgsättning som enligt mej är en blandning av SL-86 och SL-94?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 maj 2011, 01:02:42 AM
Vad kallades denna färgsättning som enligt mej är en blandning av SL-86 och SL-94?
Designen hade inget officiellt namn i sil med "SL86" och "SL94", utan kallades mig veterligen bara "Hockeyklubba", som dock var en inofficiellt smeknamn.
Denna design var mest tänkt att sitta på ledade "expressbussar" med bekvämare utrustning tänkta för längre färder, som t.ex dåvarande 625, 639 och 640. En slags föregångare till de blå bussarna med färgschemat SL98. Vet något vilket år "hockeyklubban" kom till?
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2011, 01:12:37 AM
Designen hade inget officiellt namn i sil med "SL86" och "SL94", utan kallades mig veterligen bara "Hockeyklubba", som dock var en inofficiellt smeknamn.
Denna design var mest tänkt att sitta på ledade "expressbussar" med bekvämare utrustning tänkta för längre färder, som t.ex dåvarande 625, 639 och 640. En slags föregångare till de blå bussarna med färgschemat SL98. Vet något vilket år "hockeyklubban" kom till?
Borde väl varit 1990 när 4101-4116 levererades?!
// Anders
Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2011, 17:00:20 PM4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.
...och toalett! ;D
Hockeyklubban dröjde nåt år eller två, vid leverans hade dessa vanlig Design´86 men med små pilar ovanför den vita linjen, vill jag minnas.
Trevliga bilder, jag rattade flera av bussarna i serien under deras sista levnadsår i Täby.
Då minns jag att flera av dem var rejält trötta efter många mil i Roslagen, men Brose(?)skyltarna kunde man ha mycket roligt med eftersom de gick att alternera mellan olika destinationer, praktiskt när man körde i Täby C där linjerna ofta hade olika destinationer trots att de hade samma linjenummer (617 och 619 gick som åttor kan man säga).
Tror det var 4104 som var ett elände att starta på slutet eftersom det var så mycket vatten i motorn att man efter idogt försökande och gradvis tändande av cylindrarna svepte in större delen av garageplanen i en rejäl vit dimma...
4165 fick jag aldrig chansen att köra, men den var inte alltför populär vill jag minnas eftersom även den inte var särskilt väl efterhållen.
Snabb skall den dock ha varit enligt flera som körde den, men inredningen lämnade runt 2001 en del övrigt att önska kan man väl diplomatiskt säga...
//Fredrik
4165 gick som en raket men växellådan hade en benägenhet att hugga en hel del men när man väl kom upp i fart var den kanon.
Ingen hastighetsregulator gjorde att den toppade mätaren ut, åtminstånde 125 km/h.
// Niclas
4061 hade vi i Hornsberg i många år på vårt omlopp vi körde åt Norrtälje, mot slutet vistades den mera i verkstaden än ute på landsvägen och då bytte Täbygaraget ut den till 4109 (OUK 869), vilken lycka den gick som ett spjut ända tills att vi blev av med vårat omlopp och fick lämna tillbaka vagnen.
Tjänsten på den tiden runt 1997-2000 började kl 15:30 med 2 varv på 640 1 resa som 639 upp till Rimbo med paus i lilla Rimbogaraget sen ner som en 625 och slut på Tekniska Högskolan kl 20:30.
Det VAR bättre förr ;D
/Robban
Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2011, 17:00:20 PM
4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.
Vad hade den för dörrställning? :)
//Jacob
Citat från: Jacob A skrivet 11 maj 2011, 00:14:35 AM
Vad hade den för dörrställning? :)
1-0-1. Om jag minns rätt fanns bara en enda bakdörr ungefär mitt på "släpdelen".
Någon som har en bild på dörrsidan av 4165? Alla bilder jag hittar är tagna på "fel" sida.
Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2011, 06:56:06 AM
1-0-1. Om jag minns rätt fanns bara en enda bakdörr ungefär mitt på "släpdelen".
Någon som har en bild på dörrsidan av 4165? Alla bilder jag hittar är tagna på "fel" sida.
Bakdörren satt på det vanliga stället, men mittdörr saknades som sagt.
Citat från: Robban skrivet 10 maj 2011, 22:38:42 PM
4061 hade vi i Hornsberg i många år på vårt omlopp vi körde åt Norrtälje, mot slutet vistades den mera i verkstaden än ute på landsvägen och då bytte Täbygaraget ut den till 4109 (OUK 869), vilken lycka den gick som ett spjut ända tills att vi blev av med vårat omlopp och fick lämna tillbaka vagnen.
Tjänsten på den tiden runt 1997-2000 började kl 15:30 med 2 varv på 640 1 resa som 639 upp till Rimbo med paus i lilla Rimbogaraget sen ner som en 625 och slut på Tekniska Högskolan kl 20:30.
Det VAR bättre förr ;D
/Robban
Och på morgonen gick den på 726 vill jag minnas.
/Martin
(http://farm4.static.flickr.com/3304/5712088303_54aedb6e1f_b.jpg)
Hittade denna bild som jag tog i Norrtäljegaraget den 23 maj 2004.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 maj 2011, 09:54:35 AM
Hittade denna bild som jag tog i Norrtäljegaraget den 23 maj 2004.
Tackar. :)
Var det inte denna som även hade tjock-tv med VHS-spelare?
Det är inte omöjligt, men jag minns att någon/några av 4059-61 också hade det.
//Fredrik
Citat från: Mrbuss skrivet 10 maj 2011, 18:55:40 PM
...och toalett! ;D
¨
Ja, det var också en udda detalj. :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 maj 2011, 19:14:15 PM
Hockeyklubban dröjde nåt år eller två, vid leverans hade dessa vanlig Design´86 men med små pilar ovanför den vita linjen, vill jag minnas.
Det stämmer bra när jag jämför med bilder i mitt arkiv.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 maj 2011, 22:04:44 PM
Trevliga bilder, jag rattade flera av bussarna i serien under deras sista levnadsår i Täby.
Då minns jag att flera av dem var rejält trötta efter många mil i Roslagen, men Brose(?)skyltarna kunde man ha mycket roligt med eftersom de gick att alternera mellan olika destinationer, praktiskt när man körde i Täby C där linjerna ofta hade olika destinationer trots att de hade samma linjenummer (617 och 619 gick som åttor kan man säga).
Tror det var 4104 som var ett elände att starta på slutet eftersom det var så mycket vatten i motorn att man efter idogt försökande och gradvis tändande av cylindrarna svepte in större delen av garageplanen i en rejäl vit dimma...
4165 fick jag aldrig chansen att köra, men den var inte alltför populär vill jag minnas eftersom även den inte var särskilt väl efterhållen.
Snabb skall den dock ha varit enligt flera som körde den, men inredningen lämnade runt 2001 en del övrigt att önska kan man väl diplomatiskt säga...
//Fredrik
Tack!
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 maj 2011, 15:12:38 PM
Det stämmer bra när jag jämför med bilder i mitt arkiv.
Hallå där! In med de bilderna också! :)
Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2011, 16:30:27 PM
Hallå där! In med de bilderna också! :)
Håller helt med föregående skribent...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H27A_4106_Norrtalje_busstn_1991.jpg)
Varsågod, den enda av dessa bilder som jag hade inskannad. Så här såg 41xx-vagnarna ut i originalskick med SL-design 86 samt rullbandsskyltning i gult.
Lekker...
4106 slutade sina dagar i betydligt sämre skick i Täby, men var OK att köra liksom syskonen i samma serie, det var några som var bättre än andra, men de flesta hade gått så långt när de kom till Täby att det inte var så mycket ork kvar i motorerna...
Det kan bli intressant att se om historien upprepar sig när Keolis tappar Norrtälje, det vore då logiskt att flytta åtminstone en del av bussarna därifrån till Täby.
//Fredrik
Norrtälje är känt för att samla på sig många mil på sina bussar. Jag körde ofta 4165 och 6200 på slutet i Norrtälje, de var i princip totalt slut.
Från Värmdö kan jag bidra med en hemsk bild på 4118 som hade ytterligare en variant av lackering:
(http://www.home.no/polarlys/4118.JPG)
En av mina första bussbilder (som synes...). Notera den trevliga destinationen: Stockholm!
Från 4122 och uppåt kom de första matrisskyltarna (vid leverans):
(http://www.home.no/polarlys/SLBuss4123_Stavsnas_1991.JPG)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/1BL4109-Ellancopy.jpg)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/1BL4109-Ellanbcopy.jpg)
När jag ändå håller på kan jag bifoga två bilder på 4109 bortom Ellans vändplan på Singö. 4109 var vid denna tidpunkt en Hornsbergsvagn som fick rycka in på många specialuppdrag.
WOW där är den ju, helt underbart tack för bilderna på 4109.
Kollade på den första bilden på 4165, den ser nyreparerad ut på vänster sida framför leden, den saknar Hockeyklubban kan det kanske varit med om nån form av krock?
/Robban
Citat från: Robban skrivet 13 maj 2011, 21:39:09 PM
Kollade på den första bilden på 4165, den ser nyreparerad ut på vänster sida framför leden, den saknar Hockeyklubban kan det kanske varit med om nån form av krock?
Någon form av åtgärd har nog genomförts under början av 2000-talet. Framdelens lack blänker lite för mycket jämfört med övriga delar av fordonet. Vilket inte stämmer med verkligheten, ty i verkligheten var det bara H22 6431 som blänkte på det viset de åren! ;)
Citat från: Robban skrivet 13 maj 2011, 21:39:09 PM
WOW där är den ju, helt underbart tack för bilderna på 4109.
Ja, 4109 har man kört många mil med. Ganska roliga körningar dessutom, på ersättningstrafik och akuta insatser på diverse linjer över hela länet.
Väldigt många mil och timmar gick åt att köra på Swebus nyvunna områden 2002, då de fick en tuff start och behövde hyra in underentrepenörer.
En mycket trevlig vagn som dessutom gick som ett spjut.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 13 maj 2011, 22:10:04 PM
Ja, 4109 har man kört många mil med. Ganska roliga körningar dessutom, på ersättningstrafik och akuta insatser på diverse linjer över hela länet.
Väldigt många mil och timmar gick åt att köra på Swebus nyvunna områden 2002, då de fick en tuff start och behövde hyra in underentrepenörer.
En mycket trevlig vagn som dessutom gick som ett spjut.
// Niclas
Har inte du kört 791 med 4109 också? ;)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 maj 2011, 09:54:35 AM
(http://farm4.static.flickr.com/3304/5712088303_54aedb6e1f_b.jpg)
Hittade denna bild som jag tog i Norrtäljegaraget den 23 maj 2004.
Har den Uppsalagrön skolskylt? :P Alltid trevligt med gamla 90-talsbilder!
//Jacob
Citat från: Karsten skrivet 13 maj 2011, 22:59:53 PM
Har inte du kört 791 med 4109 också? ;)
Jo, det har jag iofs gjort ett antal gånger men jag tror du tänker på den gången du lurade ut mig på 791:an.
Då jobbade jag fortfarande i Björknäs och Busslink hade trafiken både där och i Botkyrka.
Jag hade ju aldrig kört 791:an när du ringde och skickade ut mig till Södertälje. Jag lyckades köra fel tre gånger nere i Södertälje (varav en in på Mc Donalds i Moraberg) och sista gången fick jag applåder av resenärerna.
Efter körningen tog jag ett extra varv i Södertälje för att memorera hur man skulle köra och efter det gick det bra de andra gångerna :-)
Vagnen den gången var H23A 5404 som vi nyligen fått från Ösmo.
// Niclas
Se där! Nu känner jag mig gammal....
Citat från: Jacob A skrivet 14 maj 2011, 00:50:28 AM
Har den Uppsalagrön skolskylt? :P
Jag hade för mig att skylten har sitt ursprung strax söder om Stockholms län, men man vet ju aldrig.
Citat från: Marc skrivet 13 maj 2011, 11:07:20 AM
Norrtälje är känt för att samla på sig många mil på sina bussar. Jag körde ofta 4165 och 6200 på slutet i Norrtälje, de var i princip totalt slut.
Från Värmdö kan jag bidra med en hemsk bild på 4118 som hade ytterligare en variant av lackering:
(http://www.home.no/polarlys/4118.JPG)
En av mina första bussbilder (som synes...). Notera den trevliga destinationen: Stockholm!
Från 4122 och uppåt kom de första matrisskyltarna (vid leverans):
(http://www.home.no/polarlys/SLBuss4123_Stavsnas_1991.JPG)
Nä fy 4123 är den absolut sämsta buss jag kört under mina 10år som förare i Handen. 4118 va däremot trevlig men den fanns nog ganska långt innan resten av Björknäs gamla H27or kom till oss Handen och senare Ösmo. 4118 va första bussen jag körde i linjetrafik efter avslutad linjeutbildning och handledar dagar. 4117 & 4119-25 va så hemska att köra att jag nu 7-8 år senare får rysningar i kroppen.
Det här en sak som dyker upp då och då när jag träffar Anders Lundén, han tycker nämligen likadant ;-)
När dessa vagnar var i Björknäs var det inget större fel på dem, visserligen slutade jag där runt 2001 så mycket kan ju ha hänt sista året.
4121 var favoriten (efter 4052, som visserligen var en H26A) men 4123 var också en kanonvagn.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 16 maj 2011, 09:28:27 AM
Det här en sak som dyker upp då och då när jag träffar Anders Lundén, han tycker nämligen likadant ;-)
När dessa vagnar var i Björknäs var det inget större fel på dem, visserligen slutade jag där runt 2001 så mycket kan ju ha hänt sista året.
4121 var favoriten (efter 4052, som visserligen var en H26A) men 4123 var också en kanonvagn.
// Niclas
Ja jag kan hålla med om 4052. Men som du säger mycket hände säkert mycket sista tiden innan dom flyttade till oss.
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 16 maj 2011, 09:28:27 AM
Det här en sak som dyker upp då och då när jag träffar Anders Lundén, han tycker nämligen likadant ;-)
När dessa vagnar var i Björknäs var det inget större fel på dem, visserligen slutade jag där runt 2001 så mycket kan ju ha hänt sista året.
4121 var favoriten (efter 4052, som visserligen var en H26A) men 4123 var också en kanonvagn.
// Niclas
Alltid kul o ha den diskussionen :-)
4054 var dock outstanding. Tävlade i egen klass..
// Anders
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 maj 2011, 19:14:15 PM
Hockeyklubban dröjde nåt år eller två, vid leverans hade dessa vanlig Design´86 men med små pilar ovanför den vita linjen, vill jag minnas.
De hockeyklubbor vi hade i Tyresö i Swebus 15XX-serie, dessa slutade väl sitt liv i Björknäs om jag inte minns fel, vart levererades dem när de var nya och vilka individer var det i 4XXX-serien på SL-tiden?
/MrH
Citat från: MrH skrivet 17 maj 2011, 09:33:52 AM
De hockeyklubbor vi hade i Tyresö i Swebus 15XX-serie, dessa slutade väl sitt liv i Björknäs om jag inte minns fel, vart levererades dem när de var nya och vilka individer var det i 4XXX-serien på SL-tiden?
/MrH
4196-4200 ska det vara. De hamnade i Björknäs på slutet med nummer 1546-1549 och 1552 tror jag.
Har vi ingen duktig forumdeltagare som är en hejare på Photoshop och därmed kan "stripa upp" en ny röd B9S med hockeyklubbor? :)
Citat från: Anders Lundén skrivet 16 maj 2011, 20:46:21 PM
4054 var dock outstanding. Tävlade i egen klass..
// Anders
Ja det håller jag med om Anders. Den va trevlig även fast jag knappt "fick" köra den någon gång.
Kanske dags att lägga ut några fler bilder på de "nyare"hockeyklubborna som kom till Björknäs!
(http://www.home.no/polarlys/1546a.jpg)
Swebus 1546
(http://www.home.no/polarlys/1547.jpg)
Swebus 1547
(http://www.home.no/polarlys/Swebus1549%202004-12-27.jpg)
Swebus 1549
(http://www.home.no/polarlys/Swebus1552%20Kvarnholmen2004-11-08.jpg)
Swebus1552
(http://www.home.no/polarlys/Swebus1719%20Bjorkvik%20%202004-04-06b.jpg)
Swebus 1719