Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2011, 09:08:45 AM

Titel: UITP-kongressen på Stockholmsmässan i juni 1991, del 3 (av 9)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2011, 09:08:45 AM
Även gamla bussar visades som denna Scania-Vabis med Arvika-kaross från 1928. GSB485.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9014_.jpg)

En Scania med Wiima-kaross och lågentré. Fast egentligen hette  det ju Carrus nu. Tre sådana bussar köptes sedan av Trollhättebuss och de hamnade så småningom hos Linjebuss, som flyttade dem till Råsta.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9015_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9016_.jpg)

NJT194 har visats förr och då kunde vi konstatera att den slutade som Uppsalabuss 548.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9017_.jpg)

Mercedes-Benz visade upp en duobuss, alltså en buss som kan gå både med elkraft ovanifrån och med vanlig dieselmotor. Ett prov gjordes sedan i Köpenhamn men det föll inte så väl ut. Bussarna blev både dyra och tunga.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9018_.jpg)

De första låggolvsbussarna i Sverige torde ha varit dessa till Helsingborg. Sex sådana levererades och den med högsta numret visades på mässan. Den blev från juli 1992 Swebus 8406. BKH263.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9019_.jpg)
Titel: SV: UITP-kongressen på Stockholmsmässan i juni 1991, del 3 (av 9)
Skrivet av: yngrot skrivet 09 maj 2011, 20:22:13 PM
Scania Wiima låg entré hade vi på demo i Borås innan vi köpte vagn 258-259 Volvo kunde inte bygga den varianten då..
Titel: SV: UITP-kongressen på Stockholmsmässan i juni 1991, del 3 (av 9)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 maj 2011, 20:54:34 PM
Citat från: yngrot skrivet 09 maj 2011, 20:22:13 PM
Scania Wiima låg entré hade vi på demo i Borås innan vi köpte vagn 258-259 Volvo kunde inte bygga den varianten då..

Volvo höll i mot i det längsta och det dröjde väl till 1994 innan de första Säffe lågentré kom. Borås fick ju ett gäng sådana (008-017, 034-036). Wiima lyckades dock bygga lågentré på Volvo tidigare. 258-259 (sedan 006-007) presenterades på SLTF:s utställning i Kalmar hösten 1993.

Såväl Volvo som Säffle hade 1991 uppfattningen att lågentré var en fluga som snart skulle gå över. Det dröjde ju också till mitten av 2000-talet innan lågentré kom i större skala på kontinenten. Det var låggolv som gällde där.
Titel: SV: UITP-kongressen på Stockholmsmässan i juni 1991, del 3 (av 9)
Skrivet av: yngrot skrivet 14 maj 2011, 09:52:56 AM
Säffle fick inte bygga de första lågentre för Volvo ansåg deras kvalite på bygget var för dåligt (som vanligt)  utan Wiima fick uppdraget att bygga dessa 2 som B-L köpte..vilket Säfflefolket inte gillade