Jag tog en tur till Arlanda igår och knäppte några bilder på lyftande plan. Här kommer ett urval. Jag är inte särskilt flygkunnig, men ska försöka skriva ut rätt bolag ändå. :)
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_0982.jpg)
Iberia
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_0986.jpg)
SAS
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_0990.jpg)
Norwegian
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1001.jpg)
Troligen en SAS-kärra, samt ett mer jordnära fordon från asfaltverket bakom mig
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1007.jpg)
Iran Air
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1027.jpg)
Air Berlin
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1043.jpg)
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1052.jpg)
Ett SAS-plan som troligen är på väg mot New York
Härligt! Får mig att tänka på semester... 8)
Stod du vid bana 3?
Citat från: SimonB skrivet 05 maj 2011, 23:27:40 PM
Jag tog en tur till Arlanda igår och knäppte några bilder på lyftande plan. Här kommer ett urval. Jag är inte särskilt flygkunnig, men ska försöka skriva ut rätt bolag ändå. :)
Mycket trevligt med lite fina flygbilder! En hobby jag själv ägnar mig åt lite då och då... Här kommer några kommentarer.
Citat från: SimonB
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_0990.jpg)
Norwegian
Den här kärran är Boeings 6000:e tillverkade plan i 737-familjen, en 737-800 som rullade ut ur fabriken i mars 2009 om jag inte minns fel.
Citat från: SimonB
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1001.jpg)
Troligen en SAS-kärra, samt ett mer jordnära fordon från asfaltverket bakom mig
Definitivt en SAS-kärra ja. Definitivt en Boeing 737. Troligen en 737-800, men kan även vara en 737-600 eller 737-700, lite svårt att se i den vinkeln och avståndet, lättast ser man skillnaden på att -600 och -700 har en nödutgångsdörr över vingen och -800 har två (se tex din Nowegian bild som är en 737-800), -800 är dessutom längre än -700 som i sin tur är längre än -600.
Citat från: SimonB
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1007.jpg)
Iran Air
Här har du plåtat EP-IBC en Airbus A300 från Iran air. Om jag inte minns galet är detta den kärra som åkte av banan på Arlanda i januari 2010. Ena motorn dog under början på "take-off run" och piloten hann inte med att parera för den osymetriska dragkraften. Den stod sedan med noshjulet nerborrat i marken ett tag. Ingen skadades allavarligt lyckligtvis.
Citat från: SimonB
(http://www.simonbertilsson.se/bilder/bilder110504/IMG_1052.jpg)
Ett SAS-plan som troligen är på väg mot New York
Definitivt inte New York. SAS flyger Airbus A330 (undantagsfall A340) på linjen Arlanda - New York. Det här är en Airbus A321. Lättast ser man skillnaden mellan A320-familjen och A330-familjen på att A330 är mycket större, har "boggie" på huvudlandningställen (så som Iran Air-kärran du plåtat). A340 har 4 motorer. Att se skillnaden inom familjerna är lite knepgiare, oftast är det längden och antalet huvuddörrar/nödutångsdörrar man kan se det på.
Jag törs sätta min nästa månadslön på att den är på väg till Köpenhamn och att flighten är SK407 och att klockan är ca 15.25. ;)
Citat från: Stinsen skrivet 06 maj 2011, 23:43:13 PM
Definitivt inte New York. SAS flyger Airbus A330 (undantagsfall A340) på linjen Arlanda - New York. Det här är en Airbus A321. Lättast ser man skillnaden mellan A320-familjen och A330-familjen på att A330 är mycket större, har "boggie" på huvudlandningställen (så som Iran Air-kärran du plåtat). A340 har 4 motorer. Att se skillnaden inom familjerna är lite knepgiare, oftast är det längden och antalet huvuddörrar/nödutångsdörrar man kan se det på.
Jag törs sätta min nästa månadslön på att den är på väg till Köpenhamn och att flighten är SK407 och att klockan är ca 15.25. ;)
Således en Danmarks kärra? För SAS Sverige har väl (tyvärr) inga A321?
Citat från: Stinsen skrivet 06 maj 2011, 23:43:13 PM
Jag törs sätta min nästa månadslön på att den är på väg till Köpenhamn och att flighten är SK407 och att klockan är ca 15.25. ;)
Datum som bilden togs : 2011-05-04 15:34 säger exif infon iaf
Citat från: calken skrivet 07 maj 2011, 07:27:37 AM
Således en Danmarks kärra? För SAS Sverige har väl (tyvärr) inga A321?
Helt korrekt, den är baserad i Köpenhamn, dock med ett Norskt reg-nr, men det är inget konstigt. Det är vanligt förekommande inom SAS att kärror med de tre olika ländernas reg-nr är baserade i andra länder vad reg-nr antyder.
Köpenhamns baseringen flyger Airbus A319/A321/A330/A340, MD80 och Bombardier CRJ900. Stockholms basen flyger Airbus A330, Boeing 737 "next generation" och MD80. Oslo flyger Boeing 737 (både äldre och next-generation) och Fokker F50, Nystartade Oslo-New York som flygs med Airbus A330 bemannas än så länge av Köpenhamn och Stockholms personal vad jag förstår.
Stockholm kommer heller "aldrig" att få några Airbus i A320-familjen. MD80 och äldre Boeing 737 kommer fasas ut och ersättas med Airbus A320-familjen i Köpenhamn och Boeing 737 "Next-generation" i Oslo och Stockholm.
Citat från: calken skrivet 06 maj 2011, 19:35:01 PM
Stod du vid bana 3?
Av bilden på lastbilen att dömma skulle jag vilja påstå att han står vid "bana 2" på norra sidan, fast jag får inte riktigt ihop det. Simon har i var fall hittat en fotoplats jag tror jag missat :)
Citat från: Stinsen skrivet 07 maj 2011, 22:09:13 PM
Av bilden på lastbilen att dömma skulle jag vilja påstå att han står vid "bana 2" på norra sidan, fast jag får inte riktigt ihop det. Simon har i var fall hittat en fotoplats jag tror jag missat :)
Nä... Så mycket växtlighet är det inte vid bana 2! Då ser det mer ut som Bana 1!
Citat från: jocke skrivet 07 maj 2011, 08:34:05 AM
Datum som bilden togs : 2011-05-04 15:34 säger exif infon iaf
Aha, det tänkte jag inte på att kolla. Då får vi hoppas att 9 min rymms inom begreppet "cirka" så slipper jag gå hungrig en månad... :)
Jag utgick från ordinarie avg-tid, men då var dem några minuter sena den här dagen.
Angående bananvändningen har jag efter att ha frågat fotografen, kommit fram till att det norra sidan av bana 2 han står vid, så Stinsen får ut och leta efter den saknade platse.
Calken kan reka lite mer runt 08/26 och leta grönsaker ;)
Planen startar alltså på bana 08 som den heter med flygspråk (Åt andra hållet heter den 26), vilket på Arlanda är väldigt vanligt i kombination med landningar på 01L/19R (eller bana ett som den kallas i folkmun)