Våren 1971 fångade jag tre gamla GDG-bussar vid garaget i Vänersborg
GDG 23 som sedan blev 1426
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/69_31r.jpg)
GDG 1204
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/69_32r.jpg)
GDG 1726
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/69_33r.jpg)
Trevligt.
1204, den skadade, verkar höra hemma längre norrut av regnumret att döma. Skickade man den till Vänersborg för reparation?
Fina bilder, bild 1 och 2 båda dessa avreggades 1971 med största sannolighet efter att sommartidtabellen trädde ikraft vid skolans slut. Bild 3 är GDG 182/1728 fd. X 537, systervagn till 1726 som fanns i Värmland vid den tiden
GDG 230/1204 (bild 2) är väl redan avställd vid fototillfället, ser ut som om den har fått släppa till sina strålkastare
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 05 maj 2011, 22:34:19 PM
Fina bilder, bild 1 och 2 båda dessa avreggades 1971 med största sannolighet efter att sommartidtabellen trädde ikraft vid skolans slut. Bild 3 är GDG 182/1728 fd. X 537, systervagn till 1726 som fanns i Värmland vid den tiden
GDG 230/1204 (bild 2) är väl redan avställd vid fototillfället, ser ut som om den har fått släppa till sina strålkastare
När bilderna togs var det vår och så pass tidigt att lövsprickningen inte tycks ha börjat. Jag har ingen säker datering av dessa bilder mer än att daterade bilder före är från februari och efter från 24 april 1971.
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 05 maj 2011, 22:34:19 PM
GDG 230/1204 (bild 2) är väl redan avställd vid fototillfället, ser ut som om den har fått släppa till sina strålkastare
Dessutom ser det ut som om den har krockat främre vänstra hörnet, vilket kanske blev dödsstöten för bussen. Notera att den har imruta monterad på insidan av vänster sidoruta längst fram. Det var ganska vanligt vid den tiden. Jag hade precis glömt av att sådan rutor fanns, men nu återuppväcktes minnet.
Förvånansvärt vilken bildskatt som här ger sig till känna!
Mvh Jan G
GDG 23 som sedan blev 1426
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/69_31r.jpg)
Som 1426 kan den inte ha blivit långlivad, för tre år senare kom ju hembygget 1426. :)
Hej
GDG 230/1204 gick i Ludvika.
Det var inte helt ovanligt att en buss fick verkstadsplats långt hemifrån för någon åtgärd. Det hade säkert med beläggningen på de olika verkstäderna att göra. När jag jobbade på verkstaden i Borlänge en gång i tiden fick vi ibland in vagnar med andra reistreringsbokstäver än W.
Hälsningar
Sven
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 maj 2011, 18:09:47 PM
GDG 23 som sedan blev 1426
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/69_31r.jpg)
Som 1426 kan den inte ha blivit långlivad, för tre år senare kom ju hembygget 1426. :)
Som individ blev den 17 år, de nya int.nr. hade den mellan hösten -69 och fram till avställningen sommaren -71
17 år är inte illa. Hur var det med de B655:or som övertogs från NKlJ? De blev uppenbarligen inte så långlivade. Vad hände med dessa och när? Är det bättre med en separat tråd förresten?
Tack på förhand!
Ola