http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.617823-snal-korning-ger-hogre-lon
CitatSedan 2009 har Flygbussarna ett miljötänk i sin verksamhet som går ut på att de chaufförer som kör snålt får mer i lön. Projektet har än så länge bara pågått i Stockholm. Nästa steg är att utvidga till Göteborg och man siktar på att vara igång under 2012.
Intressant. Men vad säger facket om detta? Vore ju rätt överraskande om de skulle ställa sig positiva.
Enligt artikeln så verkar Facket positiva:
CitatViljö Lillqvist, bussförare och fackligt arbetsplatsombud på Flygbussarna i Göteborg är positiv inför satsningen. Han anser att alla borde veta hur man kör bränslesnålt.
– Man bör tänka på hur man kör, speciellt i städerna, så man inte kör som en idiot. Brunnsparken ska inte vara någon racerbana.
Han har bara hört positiva reaktioner från sina arbetskamrater.
– Det är ju extra pengar i lönekuvertet och det tackar ju ingen nej till, säger Viljö Lillqvist
har inte Nobina haft sin "Gröna resa" på olika håll i Sverige..... med diverse bonusar till "snålkörande" förare? Utan att facket haft några invändningar..... och om arbetsgivaren av olika skäl vill GE mera pengar... ska facket lägga krokben för det....
Torde inte vara svårt att tillverka en liten apparat som anger vilken verkningsgrad motorn jobbar med, och visa det för föraren! Varför finns inte detta i alla nya bussar/bilar?
Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2011, 20:37:49 PM
Intressant. Men vad säger facket om detta? Vore ju rätt överraskande om de skulle ställa sig positiva.
Varför skulle de inte vara positiva?
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 04 maj 2011, 22:41:29 PM
Varför skulle de inte vara positiva?
Nån motkraft mot individuella löner och dylika bonusar torde väl finnas någonstans, annars hade vi väl haft något liknande lönebonussystem (för t.ex skadefria förare) sedan många år?
Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2011, 22:46:20 PM
Nån motkraft mot individuella löner och dylika bonusar torde väl finnas någonstans, annars hade vi väl haft något liknande lönebonussystem (för t.ex skadefria förare) sedan många år?
Bättre då att snabbt säga upp de få %% av förarna som orsakar merparten av olyckorna, dessa är ju i de flesta fall lätt identifierbara och vore helt omöjliga för de flesta åkare att ha anställda.