Hallands Nyheter har idag en artikel där man redogör för konsekvenserna för de små företag som förlorade skoskjutsupphandlingen i Falkenberg
http://www.hn.se/m_standard.php?id=745845&avdelning_1=109&avdelning_2=167& (http://www.hn.se/m_standard.php?id=745845&avdelning_1=109&avdelning_2=167&)
Jo jag håller med dig Lars, man måste anpassa sig till verkligheten. Dock säger ju en åkare i artikeln att "man hade gärna förlorat en jusst upphandling men detta var dåligt skött av kommunen", menar man då att kommunen gjort ett dåligt underlag?
Det borde vara enklare för en smååkare att ge ett bra anbud då man känner till trafiken väl. Sedan är det ju billigare med stordrift typ Bergkvara eller någon av de andra storföretagen. Swebus borde ju lämnat anbud då man har mycket trafik i F-berg. Även Orusttrafiken har ju bjudit (och vann) trafiken i Halmstad.
Vet inte hur det ser ut i andra delar av landet men denna lösning med många smååkare borde bli mer och mer ovanlig.
Det är väl tveksamt om Bergkvarabuss ger sig in i något som har bristfälligt underlag...
Har man sedan tidigare trafik/bussdepåer i området?
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 24 september 2007, 09:48:51 AM
Det är väl tveksamt om Bergkvarabuss ger sig in i något som har bristfälligt underlag...
Har man sedan tidigare trafik/bussdepåer i området?
/Fredde
Nej det hade man inte. Man har köpt in nya bussar och tagit hit gamla. det kan jag dock tycka inte stämmer med underlaget, utan att ha läst det dock. Men Bergkvara har själv sagt i media att bussarna får högst vara två år gamla, dock finns det ett antal bussar från 2001-2002 i trafiken. Sedan kan man ju alltid eftermontera alkolås och bälten.
Så de små åkarna hade ju alla fått investera i nya bussar och sälja dom man har om detta nu var ett krav i upphandlingen.
CitatMen Bergkvara har själv sagt i media att bussarna får högst vara två år gamla, dock finns det ett antal bussar från 2001-2002 i trafiken.
Kanske tillfälligt tills man får nya bussar?
/Fredde
Jag bor själv i Halmstad och måste säga att det inte blev så svårt i Halmstad.
Nästan alla skolbussförare som körde föe swebus i Halmstad gick över till Orusttrafiken och fick lite bättre lön.
En och annan förare som blev kar på swebus gick över och körde Stats-& Landsortstrafiken.
I övrigt tycker jag det är trvligt med många bolag i halmstad, det blir ju lite blandad komplott när man fotar bussar i halmstad numera.
Får sådan lust att upprepa det jag nämt i annan tråd: -det är ju meningslöst att kämpa för/bygga upp något man tror på om man kan förlora allt över en natt, det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 10:56:50 AM
Får sådan lust att upprepa det jag nämt i annan tråd: -det är ju meningslöst att kämpa för/bygga upp något man tror på om man kan förlora allt över en natt, det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....
Nu är det ju "samhället" som är kunden och kunden har alltid rätt. :D
Man kan väl samarbeta.....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 11:32:34 AM
Man kan väl samarbeta.....
Givetvis och i alla brancher gäller att lägst pris vinner och det måste man var beredd på. Att ta på skyylapparna och tro att det bara är att köra på går inte.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 10:16:55 AM
Här föreligger nog en missuppfattning någonstans, men eftersom jag inte har förfrågningsunderlaget tillgängligt vill jag inte säga varken bu eller bä men att maxåldern i avtalet skulle vara 2 år stämmer inte, det skulle ju vara ett orimligt krav att byta bussar vartannat år.
//Lars
Nej jag får ta tillbaka det, har hittat artikeln i fråga och det är Bergkvara själva som säger att övriga bussar är högst två år men så är inte fallet. Så det är ju självpåtaget i detta fall.
http://www.hn.se/m_arkiv_sok.php?id=734014&avdelning_1=109&avdelning_2=167&page=0 (http://www.hn.se/m_arkiv_sok.php?id=734014&avdelning_1=109&avdelning_2=167&page=0)
Lägsta pris och högsta kvalité/bäst utfört uppdrag är ju inte alltid samma sak....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 10:56:50 AM
Får sådan lust att upprepa det jag nämt i annan tråd: -det är ju meningslöst att kämpa för/bygga upp något man tror på om man kan förlora allt över en natt, det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....
Offentlig upphandling kan vara ett trubbigt instrument för kommuner som vill värna om det lokala näringslivet. Men offentlig upphandlig är det enda riktiga för att värna om skattebetalarnas pengar och undgå svågerpolitik vid större upphandlingar.
När det gäller upphandlig av skolskjutsar stannar arbetstillfällena kvar lokalt. När det gäller upphandlig av andra varor eller andra tjänster kan det betyda att både företagen som tillhandahåller varorna samt arbetstillfällena försvinner. Men som sagt kommuner får inte välja företag bara för att de finns i kommunen ute måste ta hänsyn till att kommuninnevånarnas pengar hanteras på ett riktigt och effektivt sätt.
Att sedan gå ut och gnälla i tidningen över att man förlorade tycker jag är lite beklämmande och att man inte varit helt medvetna om spelreglerna. Det visar på sätt och vis att det var rätt att ett annat, och kanske offensivare, företag vann upphandlingen.
Och vem vet, det kanske blir bättre för nyttjarna efter att det blir ett operatörsbyte?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 11:54:23 AM
Lägsta pris och högsta kvalité/bäst utfört uppdrag är ju inte alltid samma sak....
Folk vill väl få så mycket som möjligt för sina skattepengar?
Tänk att det "nya" systemet är så inpräntat, att inget annat förstås....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 15:31:55 PM
Tänk att det "nya" systemet är så inpräntat, att inget annat förstås....
Om man nu inte tar till sig det nya systemet, blir man ju till slut en bakåtsträvare. Och det oftast inte något positivt..
Frågan är om pålåmg sikt så kommer skattebetalarna att få betala detta. Anbud på 3 år gör att snart är det dags för ny upphandling. Då finns det färre företag som är med vilket gör att priserna kommer gå upp.
Det ända rätta är upphandlingar på 7-8 år endast nya bussar samt att någon följer upp anbudskriterierna vilket inte görs på många håll.
Bergkvara är väl känt för att vara det företag som inte håller sig till anbudskriterierna efter en stund.
Man behöver inte vara en bakåtsträvare bara för att man inte tycker att något är bra....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 15:47:28 PM
Man behöver inte vara en bakåtsträvare bara för att man inte tycker att något är bra....
Hur skulle du vilja ha det istället?
Det är en bra fråga, och jag har inget bra svar, så det är något vi måste ta och fundera över, men om vi får igång en disskution, så är ju bollen i rullning, så att säga....
Jag vet inte vad man gjorde i det enskilda fallet men om man vill gynna stora bolag ska man väl lägga allt i ett stort paket som man upphandlar samtidigt och samtidigt begära referenser på att företaget förut klarat liknande uppdrag. Vill man ha kvar de små bolagen ska man ju upphandla varje buss eller litet område var för sig och inte tillåta någon sorts kombinationsanbud.
Att dela upp anbudet i flera anbud men låta intressenterna lägga kombinationsanbud borde väl vara det bästa om man vill få ett någorlunda rimligt pris. Om man ser det som en risk att en stor anbudsgivare ska få all trafik och få monopol på trafiken vilket senare leder till högre pris skulle man ju kunna försöka att konstruera anbud så att fler än en intressent vinner genom att inte upphandla så stora paket. Nu tror jag nog dock ofta att problemet är som många av föregående skribenter skrivit att man helt enkelt sett kommunen som en trygg kund som man dessutom kunnat ta bra betalt av och inte att upphandlingen i sig varit felaktig.
... det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....
[/quote]
Vem är då "samhället"???
Det är ju du o jag o alla andra, som genom allmänna val varit med att skapa detta...
Vill man ändra något måste man engagera sig o komma med konstruktiva förslag...
Johan
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 15:31:55 PM
Tänk att det "nya" systemet är så inpräntat, att inget annat förstås....
Jo vi förstår annat men om inte priset ska avgöra, vad ska? Kvalite? Det vet du ju först efter ett tag hur kvaliten blev så det är ju svårt att ha en upphandling på. Och om det blir dyrare, vem vill betala? Vill du betala mer skatt bara för att ett företag du anser ska ha anbudet ska vinna?
Nej, du får gärna lägga fram ett nytt förslag så kan vi diskutera det, men som du skriver i ett annat inlägg så har du ju inget annat förslag, och då tycker jag det är konstigt att kritisera det som finns. Så länge du bara skriver att det inte ska vara som idag är det inte mycket att debattera.
Det här blir ju småaktigt om vi ska hålla på så här....
.....ni måste ju tänka offensivt och framåt.....
Vadå småaktigt? :o
Du måste komma med förslag om hur det ska bli bättre. Du kan inte bara klaga!
Det är det alla svaren i den här tråden går ut på.
Om jag tycker något är dåligt, måste jag tala om hur det kan bli bättre, annars faller ju hela klagomålet.
johan
Citat från: Wetjo skrivet 26 september 2007, 06:54:59 AM
Vadå småaktigt? :o
Du måste komma med förslag om hur det ska bli bättre. Du kan inte bara klaga!
Det är det alla svaren i den här tråden går ut på.
Om jag tycker något är dåligt, måste jag tala om hur det kan bli bättre, annars faller ju hela klagomålet.
johan
Tack!
Jag ska skriva en ny tråd vid tillfälle.....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 september 2007, 17:16:23 PM
Jag ska skriva en ny tråd vid tillfälle.....
En bra ide! Skapa en tråd om vad connex/linjebuss/Veolia har gjort dig och lämna det utanför alla andra trådar!
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 september 2007, 17:16:23 PM
Jag ska skriva en ny tråd vid tillfälle.....
Skönt, då kanske vi kan slippa alla klagomål i alla andra trådar.. De flesta bör vid det här laget vara medvetna om din åsikt.
Funderade lite om det hela. Jag arbetade ju i Halland för över 30 år sedan. Då i Varberg inom skolan.
har också skrivit C-uppsats om busstrafikhistoria. Halland skiljer sig från Bohuslän och Älvborgs län genom att det fanns flera små företag vid 60 talets slut. I varberg tog skolan initiativet till att samordna och minska antalet företag. Det fanns tidigare varbergs Omnisbustrafik,Kärrabuss,Karl-Gustav bil AB och Dagsås. Dessa företag bildade med Karl-Gustav Bil ab i spetsen Varbergs Buss AB. Ägarna till Karl-Gustav tog över företag och med Dagsås och Lidberg som samverkade skedde all trafikplanering hos Varbergs Buss AB. Dessutom fanns i Varberg kommun företag i Väröbacka,Valinge,Veddige och Gunnarsjö. Väröbacka havererade och delades emellan Bua Taxi och Löfta buss AB och Löfta Trafik AB. I Kungsbacka kommun fick tre företag som handlade upp gemensamt under namn Kungsbackatrafiken större delen av såväl skol som linjetrafiken i östra delen av kommunen. I den västra var det SJ/Swebus,senare GSAB och nu har skoltrafiken Elofsson som entreprenör (en av de tre 1992). En mängd företag,många små,blev utslagna. I halland har det i stort sett enbart varit i Falkenbergs kommun som det funnits många små företag som kör skolturer. Utöver de i HN artikleln 24 sep nämna har vi Okome Buss och Taxi och Ullareds Taxi. Men det finns även Ätrans Buss dessutom finns Horredstrafiken med garage i Älvsered.
Jag menar att man i Falkenberg väntat väldigt länge på att de små företagen skulle samorda sin trafik. Det finns inte underlag där att ha många små företag med egna reservfordon och trafikledning. Företagen där borde lagt ett eget anbud och sedan fördelat körningarna emellan sig. Sedan kanske Bergkvara får problem även de. Men vi skall nog inte önska detta. De kör säkert med bussar yngre än 10 år. Vi får se .SS
Citat från: S Svensson skrivet 26 september 2007, 23:26:44 PM
Funderade lite om det hela. Jag arbetade ju i Halland för över 30 år sedan. Då i Varberg inom skolan.
har också skrivit C-uppsats om busstrafikhistoria. Halland skiljer sig från Bohuslän och Älvborgs län genom att det fanns flera små företag vid 60 talets slut. I varberg tog skolan initiativet till att samordna och minska antalet företag. Det fanns tidigare varbergs Omnisbustrafik,Kärrabuss,Karl-Gustav bil AB och Dagsås. Dessa företag bildade med Karl-Gustav Bil ab i spetsen Varbergs Buss AB. Ägarna till Karl-Gustav tog över företag och med Dagsås och Lidberg som samverkade skedde all trafikplanering hos Varbergs Buss AB. Dessutom fanns i Varberg kommun företag i Väröbacka,Valinge,Veddige och Gunnarsjö. Väröbacka havererade och delades emellan Bua Taxi och Löfta buss AB och Löfta Trafik AB. I Kungsbacka kommun fick tre företag som handlade upp gemensamt under namn Kungsbackatrafiken större delen av såväl skol som linjetrafiken i östra delen av kommunen. I den västra var det SJ/Swebus,senare GSAB och nu har skoltrafiken Elofsson som entreprenör (en av de tre 1992). En mängd företag,många små,blev utslagna. I halland har det i stort sett enbart varit i Falkenbergs kommun som det funnits många små företag som kör skolturer. Utöver de i HN artikleln 24 sep nämna har vi Okome Buss och Taxi och Ullareds Taxi. Men det finns även Ätrans Buss dessutom finns Horredstrafiken med garage i Älvsered.
Jag menar att man i Falkenberg väntat väldigt länge på att de små företagen skulle samorda sin trafik. Det finns inte underlag där att ha många små företag med egna reservfordon och trafikledning. Företagen där borde lagt ett eget anbud och sedan fördelat körningarna emellan sig. Sedan kanske Bergkvara får problem även de. Men vi skall nog inte önska detta. De kör säkert med bussar yngre än 10 år. Vi får se .SS
Tack för utläggningen.
Bara några små anmärkningar: Ätrans Buss kör mest linjetrafik som underentreprenör till Swebus. Deras skolkörningar var vad jag förstår för Varbergs kommun och det är väl inte omöjligt att de har dessa kvar.
Horredstrafikens buss i Älvsered, som för övrigt delar garage med Swebus, kör bara för Västtrafik och är alltså inte berörd av detta.
När det gäller bussbolagen i Falkenbergs kommun har du glömt det bästa av dem: Ramnareds Busstrafik. De tappade också sina skolkörningar men deppar inte för det utan har kvar två bussar för beställning. De lade heller inte något bud på skolkörningarna.