Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 02 maj 2011, 19:03:23 PM

Titel: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredde skrivet 02 maj 2011, 19:03:23 PM
Stötte på dessa idag...

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2087.jpg)
Keolis 5502 hos Scania, Lindvreten 2011-05-02

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2088.jpg)
Keolis 5502 hos Scania, Lindvreten 2011-05-02

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2084.jpg)
Keolis 5507 hos Scania, Lindvreten 2011-05-02

Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Möllers skrivet 02 maj 2011, 19:08:50 PM
Fattar inte varför inte skånetrafiken kör med såna dörrar typ 1x1x1,det hade varit mycket bättre kommit ut ifrån bussen ellerfall.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: virtual1 skrivet 02 maj 2011, 19:13:45 PM
Söderort/Huddinge/Botkyrka?????

För övrigt spännande att se att Keolis är så mycket snabbare än Nobina att rensa i sina nummerserier, var ju "bara" 5 år sen 55XX-serien fanns i stan!
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredde skrivet 02 maj 2011, 19:22:48 PM
Citat från: virtual1 skrivet 02 maj 2011, 19:13:45 PM
Söderort/Huddinge/Botkyrka?????

För övrigt spännande att se att Keolis är så mycket snabbare än Nobina att rensa i sina nummerserier, var ju "bara" 5 år sen 55XX-serien fanns i stan!

Nej dom ska vara "Tätort" enligt tidigare uppgifter här på forumet, de till Nacka/Värmdö ska vara "Regional" som dessa på bilderna.

Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Ted Selander skrivet 02 maj 2011, 19:37:56 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 02 maj 2011, 19:22:48 PM
Nej dom ska vara "Tätort" enligt tidigare uppgifter här på forumet, de till Nacka/Värmdö ska vara "Regional" som dessa på bilderna.


Helt korrekt, serien är 5501-69. vikt för Nacka-Värmdö. Etanol är bränslet.

/Ted
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredde skrivet 02 maj 2011, 19:40:35 PM
Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2011, 19:37:56 PM
Helt korrekt, serien är 5501-69. vikt för Nacka-Värmdö. Etanol är bränslet.

/Ted

Tackar för info!

Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Ersa skrivet 02 maj 2011, 19:51:47 PM
Bra att man beställer takmonterade extraljus redan från leverans. :)
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Peter Öden skrivet 02 maj 2011, 19:55:15 PM
Hej !

Var det Spårvägsmuseets Metropol som stod framför 5502 ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredde skrivet 02 maj 2011, 19:58:22 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 02 maj 2011, 19:55:15 PM
Hej !

Var det Spårvägsmuseets Metropol som stod framför 5502 ?

Mvh Peter Ö

Jo vill minnas att det är den...

Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Carl Eric skrivet 02 maj 2011, 20:41:18 PM
Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2011, 19:37:56 PM
Helt korrekt, serien är 5501-69. vikt för Nacka-Värmdö. Etanol är bränslet.

/Ted

Så dessa två kommer man alltså att få åka i höst? Ser helt klart trevligt ut! :)
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Jacob skrivet 02 maj 2011, 20:47:21 PM
Dock tycker jag att man kunde ha haft likadana extraljus på taket som tidigare serie, som var som en röd boll.. annars supersnygga!!

//Jacob
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: homer skrivet 02 maj 2011, 21:11:30 PM
får hoppas den här 55, serien mottages bättre än den som kom 2002 :P men eftersom de sitter små cykeldäck är jag lite tveksam till komforten på landsväg...

är de gardiner eller ej i bussen? på bilderna  är de lite svårt att avgöra, om inte hoppas jag de monteras
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Ersa skrivet 02 maj 2011, 21:29:52 PM
Citat från: Jacob A skrivet 02 maj 2011, 20:47:21 PM
Dock tycker jag att man kunde ha haft likadana extraljus på taket som tidigare serie, som var som en röd boll.. annars supersnygga!!

Varför? Har de små runda "bollarna" bättre ljusbild än de stora fyrkantiga? Arbetsmiljö och bra ljus går före design enligt min mening. Därför skulle jag nog hellre köpa en Lahti Scala än en OmniLink om jag skulle ofta köra den i skogen nattetid.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Jacob skrivet 02 maj 2011, 21:33:05 PM
Nej, jag har sagt varken eller. Syftade på designen, vet inte vilken typ av lampa som har bäst ljusbild.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Ersa skrivet 02 maj 2011, 21:37:27 PM
Citat från: Jacob A skrivet 02 maj 2011, 21:33:05 PM
Nej, jag har sagt varken eller. Syftade på designen, vet inte vilken typ av lampa som har bäst ljusbild.

Smålamporna är faktiskt lite intressanta. De lär vara tåliga att köra med i skogen och genom tvätthallar. Hur ljusbilden är på dem vet inte jag heller. Men de lär iaf räcka till att synas med, vilket är trafiksäkert vid möten längs smala, backiga och krokiga vägar i skogen.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredde skrivet 02 maj 2011, 21:42:06 PM
Citat från: homer skrivet 02 maj 2011, 21:11:30 PM
får hoppas den här 55, serien mottages bättre än den som kom 2002 :P men eftersom de sitter små cykeldäck är jag lite tveksam till komforten på landsväg...

är de gardiner eller ej i bussen? på bilderna  är de lite svårt att avgöra, om inte hoppas jag de monteras

Japp det är gardiner i dessa!

Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 maj 2011, 22:43:48 PM
Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2011, 19:37:56 PM
Helt korrekt, serien är 5501-69. vikt för Nacka-Värmdö. Etanol är bränslet.

/Ted

Skulle vara Trevligt att få veta Botkyrkas leveranser vad vilka typer får för nummer 
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Walter skrivet 03 maj 2011, 07:56:44 AM
Citat från: virtual1 skrivet 02 maj 2011, 19:13:45 PM
Söderort/Huddinge/Botkyrka?????

För övrigt spännande att se att Keolis är så mycket snabbare än Nobina att rensa i sina nummerserier, var ju "bara" 5 år sen 55XX-serien fanns i stan!

Skillnaden är ju att Nobina mer ägnar sig åt löpande numrering till skillnad från Busslink som ju klumpar bussar efter typ i respektive nummerserie. Men jag håller med dig i sak, börjar man återbesätta nummer kan man ju rensa först, inte hoppa i serien. Åtminstone för oss bussmuppars skull.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 03 maj 2011, 08:01:53 AM
Tack för dessa intressanta bilder och uppgifter!
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 03 maj 2011, 16:35:13 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 02 maj 2011, 19:03:23 PM
Stötte på dessa idag...

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2088.jpg)
Keolis 5502 hos Scania, Lindvreten 2011-05-02


Nu börjar de komma, ska väl bli 102st totalt! Det är en sak som skiljer dessa från Nobinas boggie, nämligen att bakdörren sitter lite längre fram. Den smala rutan efter bakdörren sitter framför dörren på Nobinas 72-vagnar.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: homer skrivet 03 maj 2011, 19:28:22 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 maj 2011, 16:35:13 PM
Nu börjar de komma, ska väl bli 102st totalt! Det är en sak som skiljer dessa från Nobinas boggie, nämligen att bakdörren sitter lite längre fram. Den smala rutan efter bakdörren sitter framför dörren på Nobinas 72-vagnar.

På vilket sätt påverkar det inredningen?
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 03 maj 2011, 19:59:45 PM
Citat från: homer skrivet 03 maj 2011, 19:28:22 PM
På vilket sätt påverkar det inredningen?

Funderar på det också, men det kan knappast vara två stolsrader bakom bakdörren på Busslinks, eller?
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: AO skrivet 03 maj 2011, 20:17:55 PM
I Finland är det vanligt med två stolsrader bakom dörren längst bak så det är inte en omöjlighet.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredde skrivet 03 maj 2011, 22:04:02 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 maj 2011, 19:59:45 PM
Funderar på det också, men det kan knappast vara två stolsrader bakom bakdörren på Busslinks, eller?

Jo om jag inte såg fel så är det ett dubbelsäte (+ sista radens 5 säten) bakom bakdörren. Exakt antal sittplatser vet jag inte (55?) men det såg ut att vara väldigt många, vända både bak och fram, när man tittade på den...

Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Carl Eric skrivet 04 maj 2011, 20:50:24 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 03 maj 2011, 22:04:02 PM
Jo om jag inte såg fel så är det ett dubbelsäte (+ sista radens 5 säten) bakom bakdörren. Exakt antal sittplatser vet jag inte (55?) men det såg ut att vara väldigt många, vända både bak och fram, när man tittade på den...




Har inte B9S också 55 sittplatser?
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Ersa skrivet 04 maj 2011, 21:01:54 PM
Citat från: calken skrivet 04 maj 2011, 20:50:24 PM
Har inte B9S också 55 sittplatser?

Stämmer bra det!
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Optimal skrivet 05 maj 2011, 03:18:38 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 maj 2011, 19:51:47 PM
Bra att man beställer takmonterade extraljus redan från leverans. :)

Dessa är riktigt urusla. Dom lyser inte upp någon ting. Mest bara för designen kan man tro.
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Optimal skrivet 05 maj 2011, 03:19:39 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 maj 2011, 21:29:52 PM
Varför? Har de små runda "bollarna" bättre ljusbild än de stora fyrkantiga? Arbetsmiljö och bra ljus går före design enligt min mening. Därför skulle jag nog hellre köpa en Lahti Scala än en OmniLink om jag skulle ofta köra den i skogen nattetid.

Jag har ju prövat det :D. Så jag håller helt med dig :)
Titel: SV: Keolis 5502 och 5507
Skrivet av: Fredde skrivet 11 maj 2011, 18:47:02 PM
För den intresserade:

5502 TFY208
5504 BTC062
5505 TFZ082
5507 TGE047
5509 TZZ997
5511 UAD914
5516 WHT687
5517 THM478
5518 UAP865