Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 02 maj 2011, 10:28:39 AM

Titel: Londonrapport
Skrivet av: Hasse L skrivet 02 maj 2011, 10:28:39 AM
Ny för i år är Go Ahead´s WVL 388, en Volvo B9TL - Wrigthbus Eclipse Gemini 2. Siffran 11 i reg.numret visar att den inte registrerats före mars 2011.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/WVL388171Aldwych-B.jpg)


Lika ny är Stagecoach´s 19744, en Alexander Dennis Trident Enviro400. Stagecoach är alltså tillbaka i samma trafikområden som man sålde 2006.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/1974453Woolwich-B.jpg)


56 av de 2010 köpta bussarna är dieselelektriska hybrider, som finansieras genom en statlig ¨grön bussfond¨ om jag har förstått saken rätt. Man har börjat förse dessa bussar med den gamla London Buses-symbolen på sidorna.
Arriva´s HV 11 är en Volvo B5LH - Wrightbus Eclipse Gemini 2, varav de första kom 2009 och årets leveranser pågår.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/HV1176Fleetst-B.jpg)


Metroline´s TEH 1111, en Alexander Dennis Trident Enviro400H, har samma hybridteknik.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/TEH1111139Haymarket-B.jpg)


93 st Scania N230UD OmniCity levererades 2010 och representeras här av London United´s SP 151. Efter ägarbytet förra året har det äldre bolagsnamnet återkommit på bussarna. Transdev står det numera bara på det forna systerbolaget London Sovereigns vagnar.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/SP15110MarbleArch-B.jpg)


Arriva köper helbyggda Wrightbus Gemini 2 DL Integral, som har fått behålla typbeteckningen DW efter föregångarna sedan 2003, byggda på DAF / VDL-chassin. DW 307 är en av dem som i höstas ersatte ledbussarna på linje 149.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/DW307149DalstonJunction-B.jpg)


First London tar över 100 nya dubbeldäckare i bruk vid midsommartid, bl.a. 65 st Volvo - Wrightbus, som kommer att ersätta ledbussarna på den långa linje 25.
Men här är det RM 1627 som är beredd att erbjuda en veteranbussresa från Trafalgar Square till den nya ändhållplatsen i väster, Kensington High Street.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/RM16279TrafSq-B.jpg)

(Nej, jag har inte satt retrofilter på kameran, det är den gamla Minoltan som ännu används.)

Många fakta är hämtade från publikationer utgivna av London Omnibus Traction Society, se www.lots.org.uk/
Titel: SV: Londonrapport
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 02 maj 2011, 18:52:13 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 02 maj 2011, 10:28:39 AM
Men här är det RM 1627 som är beredd att erbjuda en veteranbussresa från Trafalgar Square till den nya ändhållplatsen i väster, Kensington High Street.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/RM16279TrafSq-B.jpg)

Åhå, den har väl vänt vid Royal Albert Hall i många år nu. Jag har själv förvånats ibland över varför man inte fortsatt någon kilometer till hotellen kring High Street Kensington/Gloucester Road, men nu gör man alltså det. Bra det! Någon nämnde något om att kommungränsen till Kensington & Chelsea kan ha varit något problem i sammanhanget. (Linje "9 Heritage" är ju inte handikappanpassad och måste ha särskilda tillstånd numera både när det gäller miljö och tillgänglighet och City of Westminster lär tydligen ha varit lättare att handskas med när det gällde tillståndsansökan.)

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 maj 2011, 10:28:39 AM
(Nej, jag har inte satt retrofilter på kameran, det är den gamla Minoltan som ännu används.)

;D

Tack för sköna London-bilder förresten. Längtar dit! :)