Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 01 maj 2011, 12:55:16 PM

Titel: Hägglundare för tjugosju år sedan
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 maj 2011, 12:55:16 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4772603Ekha-B.jpg)
APZ 573,  SL H52 4772,  Volvo B58 - Hägglunds (1973).
Titel: SV: Hägglundare för tjugosju år sedan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2011, 13:41:18 PM
Tack för denna fina bild! Kring 1984-85 var annars H3:orna dominerande på linje 603 (Universitetet-Ekhagen-St. Lappkärrsberget). Även ledvagnedar förekom. Minns att jag bl a sett H44:or och H57:or på 603:an.
Titel: SV: Hägglundare för tjugosju år sedan
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 maj 2011, 22:25:57 PM
En mycket trevlig busstyp, min favorit efter Wiimorna, åtminstone utseendemässigt då jag är för ung för att kunna avgöra hur de var att köra...
//Fredrik
Titel: SV: Hägglundare för tjugosju år sedan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 maj 2011, 08:50:32 AM
En snygg karossmodell som tyvärr blev finalen på Hägglunds bana som busstillverkare.
Titel: SV: Hägglundare för tjugosju år sedan
Skrivet av: Ersa skrivet 11 maj 2011, 11:55:14 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 maj 2011, 08:50:32 AM
En snygg karossmodell som tyvärr blev finalen på Hägglunds bana som busstillverkare.

Det hade ju varit kul om Hägglunds hade blivit kvar som karosstillverkare och därmed kunnat tillverka Säfflekarosser på licens. Men då hade väl bussdelen väl ändå försvunnit med tiden. Antingen helt uppköpta och därefter nedlagda som Aabenraa och Drögmöller, eller tvingats fortsätta med egna karosser på mestadels andra chassin än Volvo efter att avtalen går ut, som Carrus Delta OY.
Titel: SV: Hägglundare för tjugosju år sedan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 maj 2011, 12:10:47 PM
En stor anledning till att man slutade med busskarosser var att det var en överkapacitet åren efter Dagen H då marknaden var mättad med nya bussar.
Hägglunds satsade istället på den militära sidan.
Men det var snygga karosser, särskilt SJ:s bussar av den modellen. Men det ska ha blivit vissa problem med stadgan pga de stora höga fönstren, så generationen innan var bättre rent tekniskt.