Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jo skrivet 28 april 2011, 17:19:44 PM

Titel: Busar har fått skulden när bussar varit framme
Skrivet av: Jo skrivet 28 april 2011, 17:19:44 PM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1453582/Kuren-lever-farligt.html
Titel: SV: Busar har fått skulden när bussar varit framme
Skrivet av: Ersa skrivet 28 april 2011, 17:37:50 PM
Kan man inte införa någon form av standardmått, dvs en visst utrymme mellan kur och trottoarkant där man kan undvika bebyggelse. Undervisa bussföretagen och kommunen om vilket utrymme som behövs, t.ex genom att...   ja, kanske mäta hur mycket utrymme en boggibuss behöver.

Något sådant har man ju inte ens gjort på Uppsala "resecentrum".
Titel: SV: Busar har fått skulden när bussar varit framme
Skrivet av: Christer K skrivet 28 april 2011, 22:06:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 april 2011, 17:37:50 PM
Kan man inte införa någon form av standardmått, dvs en visst utrymme mellan kur och trottoarkant där man kan undvika bebyggelse. Undervisa bussföretagen och kommunen om vilket utrymme som behövs, t.ex genom att...   ja, kanske mäta hur mycket utrymme en boggibuss behöver.

Något sådant har man ju inte ens gjort på Uppsala "resecentrum".
Är samma problem överallt, de som gör vägar, korsningar, rondeller. Kör ofta program i datormiljö för att se vilka fordon om kommer fram. I Örebro så byggde de en ny väg med rodell, man glömde dock att Atlas Copco tillverkar stora tunga och breda gruvmaskiner som ska transporteras den nya vägen. Vad händer, jo första resan över nya rondellen så åker kantsten, gräsmatta och allt annat som tar i när de går runt med lastbil och trailer. Efter vintern  har man nu lagt grus i stället så snart blir det asfalt så alla kommer runt.

Samma sak gäller busshpl vid Järntorget de ska nu flyttas på Olaigatan så det blir mera yta för övrig trafik att komma fram också.

/ Christer K
Titel: SV: Busar har fått skulden när bussar varit framme
Skrivet av: mushkot skrivet 29 april 2011, 08:44:21 AM
För att nämna några ställen till med olämpliga bussvägar:
Körfältet vid olskroken, Göteborg.  Heldragen linje som man måste gå över någon meter med ledbuss för att inte riva trafikljus och stängsel mm.

Korsning vid eriksberg, där linje 130 (?) tidigare iaf gick. Ett stängsel mitt i körbanan fick tas bort då det inte gick att ta svängen utan att riva detsamma.

Nybyggd hållplats i Arkelstorp, Kristianstad. Handikappanpassad och fin, synd bara att den byggdes i en sån vinkel att det inte gick att komma närmre än 1,5 meter med bakhjulet...

Sen finns ju otaliga hållplatser där stolpen sitter lite väl nära spegeln... Idioti.
Titel: SV: Busar har fått skulden när bussar varit framme
Skrivet av: yngrot skrivet 29 april 2011, 17:40:07 PM
Tyvärr verkar ingen planerare lära sig hur det ska se ut för att vi ska kunna köra genom rondeller stanna på rätt ställe vid hpl..
Titel: SV: Busar har fått skulden när bussar varit framme
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 maj 2011, 22:41:43 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2011, 17:40:07 PM
Tyvärr verkar ingen planerare lära sig hur det ska se ut för att vi ska kunna köra genom rondeller stanna på rätt ställe vid hpl..

Det förvånar mig att det fortfarande byggs så tokigt trots att rondeller med hållplatser direkt utanför har funnits ganska länge vid det här laget. Men det är tyvärr ofta så här, se bara på hur många av dubbeldäckarna Göteborg-Borås som har fått spruckna framrutor på övre våning på grund av att träden på Sten Sturegatan i Göteborg inte klipptes i tid innan trafikstarten. Eller hur illa dåligt skött det var när Kruthusterminalen för fjärrbussar försvann i Göteborg och ersattes med Shellmacken utan att några bussoperatörer fick veta det i förväg och vara med och planera... osv...
Titel: SV: Busar har fått skulden när bussar varit framme
Skrivet av: JDS skrivet 01 maj 2011, 23:12:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 april 2011, 17:37:50 PM
Kan man inte införa någon form av standardmått, dvs en visst utrymme mellan kur och trottoarkant där man kan undvika bebyggelse. Undervisa bussföretagen och kommunen om vilket utrymme som behövs, t.ex genom att...   ja, kanske mäta hur mycket utrymme en boggibuss behöver.

Sånt där tänkte man på förr, innan tillgänglighets- och cykeltalibaner tog makten över allt utrymme utanför körbanans kanter...