åkte en sväng till Örebro idag och hann ta åtminstonde ett par kort innan bussarna försvann åt olika håll. Det blev Volvo och Man vid Centrum och Resecentrum jag var på då.
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/223132_221481487868331_100000194443814_1072080_2972252_n.jpg)
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/222537_221481651201648_100000194443814_1072084_6338537_n.jpg)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/231169_221481714534975_100000194443814_1072087_5158965_n.jpg)
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/223335_221481854534961_100000194443814_1072095_1531901_n.jpg)
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/225987_221482101201603_100000194443814_1072106_4551824_n.jpg)
Det fanns en del ledvagnar med MAN men som jag ej tog kort på. men är det nån som kan komplettera med uppgifter om dessa bussar så vore det ett plus. Tog mej hit med Västtrafiks områdesladdning +.
Ett litet råd:
Undvik motljusbilder, och gärna bilder ur andra vinklar än bara bakifrån.
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 april 2011, 16:30:30 PM
Ett litet råd:
Undvik motljusbilder, och gärna bilder ur andra vinklar än bara bakifrån.
Till hans försvar ska sägas att det är jättesvårt att plåta vid resecentrum i Örebro då det är soligt ute! -
ska du plåta bussar framifrån från i ena körriktningen får du motljus, och ska du plåta de framifrån
i den andra körriktningen hamnar de i rejäl skugga som mörkar bilderna fint! resecentrum är inte byggt fotovänligt ;-)
Citat från: virtual1 skrivet 28 april 2011, 17:56:37 PM
Till hans försvar ska sägas att det är jättesvårt att plåta vid resecentrum i Örebro då det är soligt ute! -
ska du plåta bussar framifrån från i ena körriktningen får du motljus, och ska du plåta de framifrån
i den andra körriktningen hamnar de i rejäl skugga som mörkar bilderna fint! resecentrum är inte byggt fotovänligt ;-)
Äsch, sånt ska man inte skylla på.
Man får ju flytta på sig om solen inte är på rätt ställe, eller ta motljusbild om man vet hur de ska komponeras.
Såg på Tvärsnytt i natt att bussarna i Örebro ska få namn efter kända personer från Örebro. Första bussen fick namnet Cajsa Warg.
Så sidoljusen är fixade nu? Ser ingen MANbuss utan dem :P
//Jacob
Citat från: Jacob A skrivet 28 april 2011, 18:46:55 PM
Så sidoljusen är fixade nu? Ser ingen MANbuss utan dem :P
//Jacob
Det blev fixat bara nån dag efter att problemet uppstod
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 april 2011, 18:28:53 PM
Såg på Tvärsnytt i natt att bussarna i Örebro ska få namn efter kända personer från Örebro. Första bussen fick namnet Cajsa Warg.
Suck, ska namngivningsfjanteriet komma dit också...
Citat från: Patrik skrivet 28 april 2011, 18:10:31 PM
Äsch, sånt ska man inte skylla på.
Man får ju flytta på sig om solen inte är på rätt ställe, eller ta motljusbild om man vet hur de ska komponeras.
Jag håller med Patrik.
När jag fotograferar bryr jag mig inte så mycket om det är mot eller medljus. Jag anpassar mig bara och kör på.
En rätt exponerad mottljusbild har sin charm.
Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2011, 23:41:35 PM
Jag håller med Patrik.
När jag fotograferar bryr jag mig inte så mycket om det är mot eller medljus. Jag anpassar mig bara och kör på.
En rätt exponerad mottljusbild har sin charm.
Men Björn skrev ju "Undvik motljusbilder" och jag skrev att det inte är så lättfotat pga att motljuset just är
konstant där för att supporta killens val att fota ändå, så det är inte mig ni ska vända er emot =)
Citat från: virtual1 skrivet 29 april 2011, 07:38:45 AM
Men Björn skrev ju "Undvik motljusbilder" och jag skrev att det inte är så lättfotat pga att motljuset just är
konstant där för att supporta killens val att fota ändå, så det är inte mig ni ska vända er emot =)
Vi kan väl ändå vara överens om att motljusbilder som den på den första bilden får betraktas som en misslyckad bild och det finns därmed ingen anledning att publicera den i Bussnack om den inte har speciellt nyhetsvärde eller historiskt värde. Det har inte den här bilden.
Med en bra kamera och ett bra redigeringsprogram bör motljusbilder inte vara något problem men med en mobilkamera eller vanlig kompaktkamera blir de nästan aldrig bra. Man kör ju inte i 250 km/tim på tyska motorvägar med en Nissan Micra men man kan göra det med en Ferrari. Man får alltså anpassa vad man gör till den utrustning man har.