Nu har jag hört det från 3 olika personer (oberoende av varandra) att dom skulle få köra buss på sitt C-kort förutsatt att bussen är tom på folk!
Hittar ingen info om detta på nätet alls! Samtliga av dessa tre personer är äldre (50-60 år) och har haft C-kort länge! Kan detta handla om nå´t undantag som fanns förut men som tagits bort under åren?
Eller är dom helt ute och cyklar? Någon som VET(!)? Blev lite nyfiken... :)
//Danne
Nej inte vad jag vet iaf. För att köra ett fordon som är registrerad som BUSS så måste man ha d-kort oavsett antalet passagerare.
Man får inte köra olastad lasbil med d-körkort. Har svårt att tro att det går att köra ett fordon som är registrerat som buss med C-körkort.
Däremot finns det ombyggda bussar som är registrerade som lastbil och då gäller C-körkort.
Svar: NEJ! Endast om den är ombyggd till bil klass 2 (alltså husbuss) och inte överskrider maxpassagerarantalet 9 pers. Då får man köra den på B-behörighet.
Hade prov på det förra veckan ;D
Citat från: Tonnie skrivet 20 april 2011, 13:32:21 PM
Svar: NEJ! Endast om den är ombyggd till bil klass 2 (alltså husbuss) och inte överskrider maxpassagerarantalet 9 pers. Då får man köra den på B-behörighet.
Hade prov på det förra veckan ;D
Förutsatt att körkortet är utfärdat före 1 juli 1996 och inte varit indraget sedan dess. I annat fall är det C-körkort som gäller för att få köra personbil klass II. Maxantalet passagerare är 8. Det får alltså vara högst 9 personer i fordonet inklusive föraren och en personbil klass II kan aldrig besiktigas för fler än 8 passagerare. Således får inte heller en förare med D-körkort köra en personbil klass II med fler passagerare än så.
För att köra "buss" med C-körkort krävs att den är inregistrerad som lastbil. Jag skulle tro att uppgifterna du fått beror på att det i varje fall på 1970-talet (möjligen även in på 1980-talet) var tillåtet att köra buss utan passagerare med vanligt B-körkort. Något man i dag bara får göra på inhägnat område eller med körkortstillstånd för att ta D-körkort.
På inhägnat område behöver man inte körkort alls
Citat från: Bussföraren skrivet 20 april 2011, 14:55:43 PM
På inhägnat område behöver man inte körkort alls
...och med bara B-kort får man köra både buss och lastbil inom garage/verkstadsområde e.d
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 april 2011, 19:03:28 PM
...och med bara B-kort får man köra både buss och lastbil inom garage/verkstadsområde e.d
Tro inte man får köra utan rätt behörigthet på inhängnat eller garage/verkstadsområde, enda som man får köra fritt utan behörighet är väll på vatten, Vet en som fick dispans från polis att köra buss utan körkort från tvätthall till garage på inhängnat område.
Citat från: Fikman skrivet 20 april 2011, 19:42:13 PM
Tro inte man får köra utan rätt behörigthet på inhängnat eller garage/verkstadsområde, enda som man får köra fritt utan behörighet är väll på vatten, Vet en som fick dispans från polis att köra buss utan körkort från tvätthall till garage på inhängnat område.
Jo, Martin har rätt.
Citat från: Fikman skrivet 20 april 2011, 19:42:13 PM
Tro inte man får köra utan rätt behörigthet på inhängnat eller garage/verkstadsområde, enda som man får köra fritt utan behörighet är väll på vatten, Vet en som fick dispans från polis att köra buss utan körkort från tvätthall till garage på inhängnat område.
En vän har tidigare jobbat som bussrangerare utan D-behörighet så visst går det. ;)
Citat från: Fikman skrivet 20 april 2011, 19:42:13 PM
Tro inte man får köra utan rätt behörigthet på inhängnat eller garage/verkstadsområde, enda som man får köra fritt utan behörighet är väll på vatten, Vet en som fick dispans från polis att köra buss utan körkort från tvätthall till garage på inhängnat område.
Jodå, det får man!
Dock på vatten finns en mängd olika begränsningar i storlek på fartyg/motorstyrka/passagerarantal...
//Danne
Ngn som sitter på länkar till lagen/trafikverket där det beskrivs vad som gäller vad alla nu bara tycker o tror gäller runt dessa frågor
2 kap. Förarbehörighet
Behörighetskrav
1 § Personbil, lastbil, buss, motorcykel, moped klass I, terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet. Lag (2009:189).
2 § Traktor med gummihjul och motorredskap klass II får köras på väg endast av den som har ett gällande körkort eller traktorkort, om inte körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål.
3 § Moped klass II får köras endast av den som har körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II.
Snöskoter får köras endast av den som har förarbevis för snöskoter.
Terränghjuling får köras endast av den som har förarbevis för terränghjuling. Lag (2009:189).
4 § För övningskörning med fordon som avses i 1 och 3 §§ gäller bestämmelserna i 4 kap. Lag (2009:189).
Och nu de vi pratade om
Undantag
10 § Bestämmelserna i 1-4 §§ gäller inte vid färd med fordon inom ett inhägnat järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område.
11 § Inom garage-, verkstads- eller bensinstationsområde får den som har ett körkort med behörigheten B köra personbil oavsett totalvikt samt lastbil och buss, med eller utan släpfordon men utan last eller passagerare.
Även
Om ett särskilt medgivande lämnats får den som har fått ett körkort med behörigheten B återkallat, med de begränsningar som anges i första stycket, köra fordon som anges där samt mopeder. Ett medgivande får lämnas för högst tre år. Lag (2009:189).
och
12 § Polis som har ett körkort med behörigheten B får i tjänsteutövning köra varje slag av körkortspliktigt fordon en kortare sträcka.
https://lagen.nu/1998:488
Citat från: Danne B. skrivet 20 april 2011, 22:22:59 PM
Jodå, det får man!
Dock på vatten finns en mängd olika begränsningar i storlek på fartyg/motorstyrka/passagerarantal...
//Danne
Jag tänkte mest på vatten i frusen form
Hade EU-gubbarna tänkt igenom direktivet - som ligger till grund för den svenska körkortslagen - lite mer, hade kanske lagen varit lite mer logisk. Kanske så här:
B: Personbil < 3.5 t, lätt lastbil, buss < 3.5 t utan passagerare
C: Personbil > 3.5 t, tung lastbil, buss > 3.5 t utan passagerare.
D: Personbil > 3.5 t, olastad tung lastbil, buss > 3.5 t.
De där reglerna för olastade fordon skulle nog inte lagstiftarna lagt dit, men jag tycker att det hade varit rimligt.
Problemet ligger nog i att EU inte ville definiera "lastbil" utan kallade allt för "bil" och förutsatte att alla bilar över 3.5 t som inte var bussar var lastbilar. Och tunga lastbilar bör man kanske inte köra om man bara kört buss förut.
En lag jag hade velat se angående körkortsbehörigheter är E-kort för alla former av släpvagnar.
Utan E-behörighet med rejäl utbildning borde man inte få dra ett släp alls. Hur lätt det än är.
Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:38:38 AM
En lag jag hade velat se angående körkortsbehörigheter är E-kort för alla former av släpvagnar.
Utan E-behörighet med rejäl utbildning borde man inte få dra ett släp alls. Hur lätt det än är.
Förr fick ju en som gjorde en godkänd uppkörning för buss C och E automatiskt i körkortet. Många av dessa finns kvar än i dag så det finns säkert ett antal förare som har E i körkortet som inte har någon som helst utbildning för att köra med släp, kanske rentav aldrig kört med sådant.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2011, 08:42:27 AM
Förr fick ju en som gjorde en godkänd uppkörning för buss C och E automatiskt i körkortet. Många av dessa finns kvar än i dag så det finns säkert ett antal förare som har E i körkortet som inte har någon som helst utbildning för att köra med släp, kanske rentav aldrig kört med sådant.
Jag tänker mera på de som idag tar B-körkort i en VW Golf och därefter åker hem och sätter sig i en tungt lastad VW Caravelle, hänger på ett hästsläp med boogi och två hästar i, och sen bränner iväg på vinterväglag med en totalvikt på långt över 3500 kg.
Ja, jag inser tidsfelet, att de sägs sätta sig i bilen innan de hänger på släpet! ;)
Sedan kan man ju tycka att det är konstigt att det i det militära räcker med civilt B-kort för att få köra både buss och tung lastbil med släp.
Visserligen gjorde detta att jag efter slutförd värnplikt kunde ta både BE och CE utan kostnad, men det är ju en annan sak... :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2011, 08:42:27 AM
Förr fick ju en som gjorde en godkänd uppkörning för buss C och E automatiskt i körkortet. Många av dessa finns kvar än i dag så det finns säkert ett antal förare som har E i körkortet som inte har någon som helst utbildning för att köra med släp, kanske rentav aldrig kört med sådant.
Jag hör till dem som enbart kört upp för buss men som har fått C och E efter D på köpet!
men tilläggsfrågorna för E fick jag göra första körkortet!
Detta innebar att från början så såg ett körkort för enbart buss kombinationen AB*DE eller *B*DE där man fick köra tung lastbil utan släp på B eller D
För att köra Tung lastbil i Yrkesmässig trafik tidigare så fans det ett särskilt trafikkort som berättigade till detta eller ett D i körkortet
När beteckningarna gjordes om vid förnyande av körkortet blev automatiskt motsvarande kombination ABEC*DE resp *BEC*DE
Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:48:33 AM
Jag tänker mera på de som idag tar B-körkort i en VW Golf och därefter åker hem och sätter sig i en tungt lastad VW Caravelle, hänger på ett hästsläp med boogi och två hästar i, och sen bränner iväg på vinterväglag med en totalvikt på långt över 3500 kg.
Ja, jag inser tidsfelet, att de sägs sätta sig i bilen innan de hänger på släpet! ;)
Hästfolket brukar oftast iaf inte köra så vansinnigt fort, de är ju rädda om lasten (sen att de inte fattar skillnaden i köregenskaper är en annan femma).
Citat från: lil-sis skrivet 21 april 2011, 17:58:45 PM
Hästfolket brukar oftast iaf inte köra så vansinnigt fort, de är ju rädda om lasten (sen att de inte fattar skillnaden i köregenskaper är en annan femma).
Vet vissa hästägare som inte borde har körkort, men det borde vara E så fort det blir ett tungt släp.
Hur många "Svensons" kör med enkelaxlad husvagn för dom inte kan backa, fler än man vill veta
Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:38:38 AM
En lag jag hade velat se angående körkortsbehörigheter är E-kort för alla former av släpvagnar.
Utan E-behörighet med rejäl utbildning borde man inte få dra ett släp alls. Hur lätt det än är.
Mycket vettig synpunkt! Skilnaden i svårighetsgrad mellan tungt och lätt släp bör ju vara mycket mindre än mellan inget släp och lätt släp. Problemet är nog bara att det skulle bli ramaskri när Svensson måste ta nytt körkort för att få dra husvagnen på semestern...
En annan sak jag inte förstår är varför man skiljer på C och D kort vöer huvudtaget? Att hantera 15 meter och 20 ton buss kan inte skilja sig särskilt mycket från att hantera 15 meter och 20 ton lastbil.
Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:48:33 AM
Jag tänker mera på de som idag tar B-körkort i en VW Golf och därefter åker hem och sätter sig i en tungt lastad VW Caravelle, hänger på ett hästsläp med boogi och två hästar i, och sen bränner iväg på vinterväglag med en totalvikt på långt över 3500 kg.
Ja, jag inser tidsfelet, att de sägs sätta sig i bilen innan de hänger på släpet! ;)
Ja fast nu går ju inte det riktigt så bra att lagligt göra det, då i princip allt över 3500kg totalvikt kräver högre behörighet än B.
För att få köra exempelvis en Caravelle med släp över 750kg totalvikt krävs BE kort ;)
Citat från: Stinsen skrivet 21 april 2011, 21:50:41 PM
Mycket vettig synpunkt! Skilnaden i svårighetsgrad mellan tungt och lätt släp bör ju vara mycket mindre än mellan inget släp och lätt släp. Problemet är nog bara att det skulle bli ramaskri när Svensson måste ta nytt körkort för att få dra husvagnen på semestern...
En annan sak jag inte förstår är varför man skiljer på C och D kort vöer huvudtaget? Att hantera 15 meter och 20 ton buss kan inte skilja sig särskilt mycket från att hantera 15 meter och 20 ton lastbil.
För att med lastbil krävs mycket mer kunskaper om lastning, ex vis lastsäkring osv, medan det för buss handlar om människor. Sen är en vanlig lastbil utan släp kortare än 15 meter. En till skillnad är ju växellådan, 16 växlar har jag aldrig sett i en buss men det är inte ovanligt i em lastbil.
Fö gäller väl fortfarande att om du tar CE-behörighet får du E-behörighet till alla andra bokstäver du har på ditt kort (förutom A då förstås, det finns ju inte...).
Citat från: Stinsen skrivet 21 april 2011, 21:50:41 PM
Mycket vettig synpunkt! Skilnaden i svårighetsgrad mellan tungt och lätt släp bör ju vara mycket mindre än mellan inget släp och lätt släp. Problemet är nog bara att det skulle bli ramaskri när Svensson måste ta nytt körkort för att få dra husvagnen på semestern...
Om Svensson planerar att köra husvagn på semestern kan han/hon gott köra upp med samma husvagn inför en tjänsteman på Trafikverket. Om han/hon är rädd att inte klara av uppkörningen, så har denne ju inget på vägen att göra med vagnen. Eller?
Lite samma sak med de bilister i små bilar som kräver att en ledvagn eller timmerbil med släp ska backa tillbaka 50 meter till en mötesplats på grusvägen, med motiveringen att de själva inte kan backa med sin lilla bil 5 meter. Ska man verkligen ha kvar sitt körkort och vara ute på småvägarna då?
Citat från: Pierrew skrivet 21 april 2011, 22:09:02 PM
Ja fast nu går ju inte det riktigt så bra att lagligt göra det, då i princip allt över 3500kg totalvikt kräver högre behörighet än B.
För att få köra exempelvis en Caravelle med släp över 750kg totalvikt krävs BE kort ;)
Nu menar jag att många bara tar B-kort och sen mycket riktigt kör en alldeles för tung kombination. Många är de som åker dit vid kontroller under semestertiderna.
Men vi kan alltså enas om att det aldrig funnits något så´nt undantag som jag frågar om i början av tråden?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 21 april 2011, 23:14:37 PM
Men vi kan alltså enas om att det aldrig funnits något så´nt undantag som jag frågar om i början av tråden?
Det borde vi kunna. Det verkar inte som att någon här i forumet hört talas om det du frågade om.
Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 23:16:50 PM
Det borde vi kunna. Det verkar inte som att någon här i forumet hört talas om det du frågade om.
Nej precis... Dock fortfarande märkligt att jag hört från tre olika (äldre) personer, som haft C-behörigheten länge, om detta undantag!?
Är någon som svarat här i tråden över 55-60 år och har haft C-behörighet iaf sedan 20-årsåldern?
//Danne
På verkstäder kördes det mycket buss med bara B behörighet tills för några år sedan då reglerna ändrades.
Helt plötsligt fick verkstäderna skicka iväg ett par gubbar för att ta busskort så att dom skulle kunna provköra det dom hade lagat!
Före körkortsreformen på 1970-talet var det väl egentligen bara för yrkesmässig körning som man behövde en särskild behörighet (s k trafikkort). På trafikkortet skilde man mellan lastbil och buss. Körde man buss i icke yrkesmässig trafik lär det dock ha räckt med vanligt bilkörkort. (Detsamma gällde för tung lastbil, och i det fallet gällde dessutom rätt länge en övergångsbestämmelse som gav rätt att köra tung lastbil på B-behörighet.)
På den här länken (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=FU0365) kan man läsa lite om vad som gällde före körkortsreformen. Av särskilt intresse är sidan 25 och följande, som beskriver de gamla reglerna om trafikkort. Lite längre fram i propositionen kan man läsa om hur man resonerade i det nuvarande systemets barndom (man bör även läsa nyare arbeten för att få hela bilden, men här finns liksom embryot till dagens bokstavssystem beskrivet).
Om det finns något fog alls för uppfattningen att man tidigare skulle ha fått köra buss utan passagerare på C-körkort, så bör det väl ha sin grund i någon övergångsbestämmelse. Kan det t ex ha varit så att det fanns folk som körde postbussar i Norrland och som bara hade trafikkort för lastbil, men som ändå körde bussregistrerade fordon, eller något i den stilen? Det skulle ju kunna leda till intressanta problem i samband med "översättningen" från det gamla trafikkortssystemet till bokstavskörkorten.
Citat från: JDS skrivet 21 april 2011, 23:52:20 PM
Före körkortsreformen på 1970-talet var det väl egentligen bara för yrkesmässig körning som man behövde en särskild behörighet (s k trafikkort). På trafikkortet skilde man mellan lastbil och buss. Körde man buss i icke yrkesmässig trafik lär det dock ha räckt med vanligt bilkörkort. (Detsamma gällde för tung lastbil, och i det fallet gällde dessutom rätt länge en övergångsbestämmelse som gav rätt att köra tung lastbil på B-behörighet.)
På den här länken (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=FU0365) kan man läsa lite om vad som gällde före körkortsreformen. Av särskilt intresse är sidan 25 och följande, som beskriver de gamla reglerna om trafikkort. Lite längre fram i propositionen kan man läsa om hur man resonerade i det nuvarande systemets barndom (man bör även läsa nyare arbeten för att få hela bilden, men här finns liksom embryot till dagens bokstavssystem beskrivet).
Om det finns något fog alls för uppfattningen att man tidigare skulle ha fått köra buss utan passagerare på C-körkort, så bör det väl ha sin grund i någon övergångsbestämmelse. Kan det t ex ha varit så att det fanns folk som körde postbussar i Norrland och som bara hade trafikkort för lastbil, men som ändå körde bussregistrerade fordon, eller något i den stilen? Det skulle ju kunna leda till intressanta problem i samband med "översättningen" från det gamla trafikkortssystemet till bokstavskörkorten.
Tack för info och länk! Mycket möjligt att det är som du säger att deras idé om att köra tom buss har sitt ursprung i detta! Vore ju välidgt bra om någon medlem på forumet har åldern inne för att bekräfta detta!
Men jissses vilken rappakalja det är i texten... Är det nå´n form av scanning som misslyckats?! Exempel från länken, sida 26:
"
I förekoraraande fall skaU även finnas anteckningar ora atl körkortet inlUl den dag, då innehavaren fyller 18 år, gäller endasl för lätt raotorcykel och traktor saral ora särskUda villkor som raeddelals vid körkortets utfärdande eller erinran ora att särskilda villkor meddelats. På blanketten finns ulryrarae för införande av ändrat namn ra. ra."
//Danne
Fram till för ett par år sedan fick man i Finland köra tom buss med C behörighet.(pluss en passagerare ifall det var försäljarn som var med på provturen).