Hej
Tog dessa bilder i går på Scania
Framifrån
(http://web.telia.com/~u24315066/buss_Scania_Hybrid_Scania_070922_1310.JPG)
Innefrån
(http://web.telia.com/~u24315066/buss_inredning_Scania_Hybrid_Scania_070922_1312.JPG)
Sett från sidan
(bilden är ett montage och har ej dom rätta proportionerna, gick ej att få en hel bild från sidan pga för litet utrymme och för mycket folk, så jag har sammanfogat 2 bilder, ser att jag missat lite så skarven syns, ber om ursäkt för det)
(http://web.telia.com/~u24315066/montage_Scania_Hybrid.jpg)
En bild om hur bussen fungerar (tror jag)
(http://web.telia.com/~u24315066/buss_text_Scania_Hybrid_Scania_070922_1311.JPG)
Hälsar
Bengt
Snygga bilder man kan tro det är 11-0860S.
Hoppas att Eslöv får såna bussar i framtiden ;D
Nu vet jag som sagt inget om proportionerna, men hjulbasen ser onekligen ut att vara lite för lång för att vagnen ska trivas med att svänga på trånga stadsgator. Antar att en eventuell färdig produkt kommer ha ett lite mera balanserat axelavstånd. ;D
Citat från: Nico skrivet 23 september 2007, 14:43:31 PM
Nu vet jag som sagt inget om proportionerna, men hjulbasen ser onekligen ut att vara lite för lång för att vagnen ska trivas med att svänga på trånga stadsgator. Antar att en eventuell färdig produkt kommer ha ett lite mera balanserat axelavstånd. ;D
Enligt Busslinks tidning "Blink" kommer hybriderna till SL att vara Omnilink boggie.
/Cero
Undrar om den här bussen skall provas nånstans?
Tror knappast det, då det bara finns det ex som är på bilden. (tror jag)
Dom kommer däremot testa hybridtekniken som finns i bussen i SL-trafiken 2008, dom bygger in den i en annan buss (se Ceros inlägg ovan)
Hälsar
Bengt
Citat från: Nico skrivet 23 september 2007, 14:43:31 PM
Nu vet jag som sagt inget om proportionerna, men hjulbasen ser onekligen ut att vara lite för lång för att vagnen ska trivas med att svänga på trånga stadsgator. Antar att en eventuell färdig produkt kommer ha ett lite mera balanserat axelavstånd. ;D
---
Jag har i Bussbranschen (kommer inte ihåg vilket nummer) läst att den kommer att ha styrning på alla hjul.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 september 2007, 21:54:55 PM
---
Jag har i Bussbranschen (kommer inte ihåg vilket nummer) läst att den kommer att ha styrning på alla hjul.
Ja, kollega Thomas Johansson skriver detta i senaste numret (nr 7.2007) på sidan 33.
Aha, där ser man. Tror personligen dock att det kommer kräva en del av kurvorna då hjulbasens längd ändå kommer att påverka, styrning eller inte. Beroende på plats så tror jag i så fall, i enlighet med Ceros uppgifter om att tekniken kommer att byggas in i en befintlig boggivagn, att en mera normal vagntyp är en bättre provbänk i verklig [stads]trafik.
Citat från: Nico skrivet 23 september 2007, 22:23:24 PM
Aha, där ser man. Tror personligen dock att det kommer kräva en del av kurvorna då hjulbasens längd ändå kommer att påverka, styrning eller inte. Beroende på plats så tror jag i så fall, i enlighet med Ceros uppgifter om att tekniken kommer att byggas in i en befintlig boggivagn, att en mera normal vagntyp är en bättre provbänk i verklig [stads]trafik.
Enligt Thomas blir svepet mindre än för en vanlig 12-metersbuss. Hybridbussen är bara 10,4 meter lång. Dock framgår av artikeln att han inte fick tillfälle att provköra den.
Vill ha det till att de flesta 12-metersbussar brukar ha en hjulbas på ungefär 6.3 m. Nu kan man bara döma utifrån bilderna (och mina spekulationer bli ju därefter), men då den här provvagnen i princip har axlarna längst ute i hörnen så känns det som att dess hjulbas kommer att överstiga 6.3 m med råge. Även om bägge axlarna sedan styr så så tycker jag ändå att den [troligen] längre fasta hjulbasen därför borde ge en större radie (då en längre hjulbas torde kräva en större yta) i förhållande till den cirkelkurva som motsvarar t.ex. en sväng på 90° eller så. Jämför med att ta en vanlig passare och dra en cirkel... diametern borde väl i alla fall inte understiga avståndet mellan passarens bägge skänkelspetsar? Den som lever får väl dock se och det är alltid kul att se att man testar nya varianter och lösningar. :D
Citat från: Nico skrivet 23 september 2007, 22:48:00 PM
Vill ha det till att de flesta 12-metersbussar brukar ha en hjulbas på ungefär 6.3 m. Nu kan man bara döma utifrån bilderna (och mina spekulationer bli ju därefter), men då den här provvagnen i princip har axlarna längst ute i hörnen så känns det som att dess hjulbas kommer att överstiga 6.3 m med råge. Även om bägge axlarna sedan styr så så tycker jag ändå att den [troligen] längre fasta hjulbasen därför borde ge en större radie (då en längre hjulbas torde kräva en större yta) i förhållande till den cirkelkurva som motsvarar t.ex. en sväng på 90° eller så. Jämför med att ta en vanlig passare och dra en cirkel... diametern borde väl i alla fall inte understiga avståndet mellan passarens bägge skänkelspetsar? Den som lever får väl dock se och det är alltid kul att se att man testar nya varianter och lösningar. :D
Hjulbasen lär vara 8,5 m
Citat från: Nico skrivet 23 september 2007, 22:48:00 PM
Nu kan man bara döma utifrån bilderna (och mina spekulationer bli ju därefter)
Gå in på http://imagebank.scania.com och sök på "Hybrid", så finns det andra bilder på aktuell buss, bla en dubbeldäckare.
Hälsar
Bengt