Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bjarne-W skrivet 18 april 2011, 10:36:33 AM

Titel: Snart får ni (nog) köra elbussar…
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 18 april 2011, 10:36:33 AM
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/04/18/bussen-laddas-pa-tjugo-sekunder/
Titel: SV: Snart får ni (nog) köra elbussar…
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 april 2011, 11:08:26 AM
Intressant lösning,
Den fråga man ställer är förstås hur en strömavtagare mår om den ska fällas upp och ner vid varje hållplats (som ju verkar vara idéen). Kräver nog väldigt bra prestanda (kvalité). 20 sekunder är ju också i längsta laget. Det kräver ju också ett extra moment för föraren vid varje hållplats.
Nä, jag tror inte att detta är någon optimal lösning - men man verkar ju vara en bra bit på väg iaf. Nu framkommer det ju inte heller av artikeln - men det handlar ju också om hur mycket reserv det finns. Alla linjer har ju turer där det är få som åker på - klarar sig bussen en hel sträcka utan att ladda - eller blir då bussen ändå tvungen att stanna vid någon hållplats emellanåt för att kraften ska räcka?

Ett system vid ändhållplatser med laddning som går på några minuter låter i sådana fall som en bättre lösning - även om det väl kan kräva ett par extra fordon och förstås försvårar att köra in förseningar. Tror ändå att det blir en driftsäkrare och bättre lösning.
Titel: SV: Snart får ni (nog) köra elbussar…
Skrivet av: Ersa skrivet 18 april 2011, 11:12:03 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 18 april 2011, 11:08:26 AM
Ett system vid ändhållplatser med laddning som går på några minuter låter i sådana fall som en bättre lösning - även om det väl kan kräva ett par extra fordon och förstås försvårar att köra in förseningar. Tror ändå att det blir en driftsäkrare och bättre lösning.

Istället får man arbeta bort förseningar genom att införa signalproritering, samt slopa alla ombordköp. Kanske i kombination med att ha "konduktörer" eller annan personal som hjälper till med insläpp genom mittdörren. För tätortsbusstrafiken måste bli mer lik dagens innerstadsspårvägar om de ska klara av att hålla tiderna.
Titel: SV: Snart får ni (nog) köra elbussar…
Skrivet av: Hagri skrivet 18 april 2011, 12:02:30 PM
BRT brukar köras med normalgolvbussar och "peronger" med direktinsteg och borde kunna ha samma lösning som t.ex. tunnelbanan med förköpta biljetter för att nå platformen.
Det som är en intressant fråga i systemet är hur livstiden är på baterierna och viken kostnad det blir för baterier per år eller utslaget per mil?
Titel: SV: Snart får ni (nog) köra elbussar…
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 april 2011, 13:11:20 PM
För den som är lite mer intresserad finns en text på franska här som beskriver det lite mer utförligt + en liten trevlig teknad film om lösningen:
https://www.swe.siemens.com/FRANCE/WEB/FR/STS/OFFRE/SOLUTIONS/TRANSPORTS/E-BRT/Pages/e-BRT.aspx
Titel: SV: Snart får ni (nog) köra elbussar…
Skrivet av: för alla skrivet 18 april 2011, 13:42:22 PM
Det där verkar smart
köra spårvagn med buss
ja tror på ide'n
men de ska framföras lika mjukt o skönt som spårvagnarna o bra vägunderhåll krävs ju då oxå + annat som påpekats ovan
20 sekunder stannar man vid en hållplats för att skifta passagerare så det funkar ju oxå