SL bjuder in till samråd kring föreslagen lokalisering av Lidingös nya bussgarage. AGA kommer att bli ren spårvägshall.
Samrådshandlingens sidan 11 erbjuder överraskande en inte alldeles tidsenlig illustration med SL H10 5842, rätt skyltad för sin tid, och med klaverdörrarna på vid gavel (om nu klaverdörrar kan vara det).
Länk:
http://sl.se/PageFiles/11188/Samrad_Stockby_webb.pdf (http://sl.se/PageFiles/11188/Samrad_Stockby_webb.pdf)
/Ted
Det var lite kul, en av Hammarbys gamla slitvargar :). Undrar var de tagit bilden ifrån...
Härligt att 163:an verkar ska förlängas ända till Lidingös nya bussgarage. Och en lite nyare Scania (H17?) verkar stå där inne redo att ta avgången tillbaka! ;D
Kanske läge att piffa till Spårvägsmuseets 5812 och låta den vara invigningsbuss såväl på Lidingö som i Gubbängen. :)
var hittar man fler såna här dokument? då menar jag inte bara om lidingödepån utan allt som SL lägger ut
Citat från: homer skrivet 15 april 2011, 21:25:40 PM
var hittar man fler såna här dokument? då menar jag inte bara om lidingödepån utan allt som SL lägger ut
En del finns länkat under olika artiklar på förstasidan på sl.se, medan de är aktuella.
Klicka även på "Om SL" och "SL planerar och bygger", så hittar du en del SL-planer och rapporter.
Oika kommuners hemsidor har också ofta sina planer tillgängliga.
Just Stockbydepån finns också på lidingo.se under "Trafik och Infratruktur". 5842 har där en ännu mer framträdande roll!
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 15 april 2011, 22:53:43 PM
Oika kommuners hemsidor har också ofta sina planer tillgängliga.
Just Stockbydepån finns också på lidingo.se under "Trafik och Infratruktur". 5842 har där en ännu mer framträdande roll!
http://lidingo.se/toppmeny/trafikinfrastruktur/arkivtrafikochinfrastruktur/samradomnybussdepapalidingo.5.1f55b3312f4d98f2bb8000465.html (http://lidingo.se/toppmeny/trafikinfrastruktur/arkivtrafikochinfrastruktur/samradomnybussdepapalidingo.5.1f55b3312f4d98f2bb8000465.html)
:)
Vackra bilder i all ära, varken förare eller Lidingöbor vill ha en depå i Stockby. För mig personligen innebär det att antingen byta arbetstider, depå eller skaffa bil, vid mina normala sluttider finns inga möjligheter att åka kollektivt alls. Det gäller även ett flertalet av mina kollegor så jag hoppas att man till detta lägger ett ökat antal bilar t.o.f depån för oss som helst vill åka kollektivt men nu får bli bilåkandes istället.
För min del blir jag mest frågande över varför man från SL:s sida ens framhärdar med vidare utbyggnad av nya anläggningar på Lidingö. Rent krasst kunde SL snarare slå ihop Lidingös fåtaliga linjer med innerstans och då med utgång från en utbyggd depå i t.ex. Frihamnen. Visserligen så trafikerar Lidingö på papperet 18-19 linjenummer, men rent konkret (då många går i varandra, bara körs i högtrafik eller natt eller tillhör annat TO) så har man egentligen bara runt än 6-7 linjer. Spekulerar man lite allmänt så borde det med lite lätta ändringar hos SL dels gå att lägga om nätet lite för att täcka nuvarande områden och dels då sedan bara att integrera det hela i City.
Lite OT sedan, men vissa saker (t.ex. buss/t-banedepåer. asfalts- och betongstationer) måste finnas i närområdet för annars tar det för långt tid att få fram fordon, material mm. Just sådant känns det dock lite ibland som ansvariga politiker gärna blundar för. I det här fallet ser jag det som lite synd att man medvetet river en användbar hall som Hornsberg istället för att låta spårvagnarna återta den. Likaså kan man även undra vad som händer med all trafik om t.ex. Lidingöbron skulle skadas på något vis eller att politikerna byter fot? Det var ju inte alltför länge sedan som det var en massa ståhej kring det ekonomiska ansvaret för bron i sig osv. Saken hade varit annorlunda om det funnits anslutning till Bogesund eller till Nacka, men som det är nu så tycker jag som privatperson i alla fall inte att en ny depå i Stockby eller en renodlad AGA-depå för spårvagnarna känns vare sig så särdeles konkurrenskraftigt eller genomtänkt.