Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 10 april 2011, 12:59:46 PM

Titel: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 april 2011, 12:59:46 PM
Ur Volvos tidning "Ratten" nr 3-1946

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Ratten_1946_3_05.jpg?t=1302432961)

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Ratten_1946_3_06.jpg?t=1302433048)

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Ratten_1946_3_07.jpg?t=1302433079)
Titel: SV: Rövarband
Skrivet av: BD skrivet 10 april 2011, 14:11:35 PM
Intressant:"polisvakt mot rövarna i Frankrike och Norditalien". Ungefär som dagens Irak och Afganistan.
Men samma problem fanns då även i Polen med beväpnade rövarband.
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2011, 18:07:17 PM
Vad var det för japaner som skulle utvisas?
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 april 2011, 18:28:45 PM
Tack för intressant artikel!

/Gunnar
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Svempa skrivet 10 april 2011, 21:34:58 PM
Om japaner hittade jag ingenting på nätet  :o Hoppas någon kan brätta om detta här . MVH Svempa
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 april 2011, 22:02:07 PM
Jag har för mig att det var japanska sjömän som skulle transporteras hem, i krigets efterdyningar.
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2011, 22:09:06 PM
Intressant Björn. Trots din info finns inget att hitta vid sökningar på nätet. Hur hamnade dessa japanska sjömän i Luleå? Vi är lite för duktiga på att glömma och/eller tysta ner en del historiska händelser i detta land.
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2011, 22:39:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 april 2011, 22:14:58 PM
I januari-mars 1946 utvisades drygt 3000 personer tillhörande de forna axelmaktena inkl den välkända baltutlämningen (146 personer) och dessa japaner hör säkert till dessa 3000

Om Balutlämningen kan man lyssna på denna dokumentär:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=3587226
samt läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltutl%C3%A4mningen
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 april 2011, 08:42:20 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 april 2011, 22:09:06 PM
Intressant Björn. Trots din info finns inget att hitta vid sökningar på nätet. Hur hamnade dessa japanska sjömän i Luleå? Vi är lite för duktiga på att glömma och/eller tysta ner en del historiska händelser i detta land.


Troligen var det japaner som blivit internerade under kriget. Jag minns inte var jag läst om detta, men det fanns i bakhuvudet. Det är inte säkert att de kom till Luleå från början. Det kan ha varit ett japanskt fartyg som pga krigshandlingar sökt skydd i svensk hamn. Eftersom interneringsläger fanns över hela landet kan de sedan ha hamnat i Luleå.
Det fanns en mängd människor från de krigförande länderna i Sverige. Dels var det sådana som hamnat här av misstag, pga havererade flygplan eller fartyg, dels var det sådana som flytt. Den förstnämnda kategorin repatrierades ganska snabbt, medan de andra skickades iväg när kriget var slut. Man ville bli av med dem snabbt, vilket bl a ledde till den mörka episoden med baltutlämningen som Lasse skriver om, där många var mer eller mindre frivilliga soldater i Waffen-SS estniska och lettiska divisioner. Med all rätta fruktade de sovjeternas hämnd.
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 april 2011, 10:18:52 AM
En snabb googling gav följande:

"Den 20 januari 1946 måste Japans militärattaché i Sverige sedan 1940 general Makato Onodera lämna landet tillsammans med 50 andra japanska medborgare.-" Leve generalen ! ropade svenska viceamiralen de Champs ordförande i svensk/-japanska föreningen, som varit första svenska marinattachén i Tokyo och kände generalen Nogi och amiral Togo.(de Champs bör väl ha varit känd som nazist, som bl.a. uppvaktade 1939 Adolf Hitler på 50årsdagen)

Efter en lång resa genom Europa kom gruppen (utökad till 300 personer) fram till Neapels hamn, därifrån båt till japanska hamnen Kurihama, ankomst 24 mars. General Onodera fängslades av amerikansk militärpolis och fördes till Sugamo – fängelset, där han sedan släpptes e.u. i augusti efter förhör."

Mer i ämnet kan kanske hittas här:
http://skyldig.wordpress.com/2008/09/20/finland-deltog-aktivt-i-forintelsen/ (http://skyldig.wordpress.com/2008/09/20/finland-deltog-aktivt-i-forintelsen/)
Titel: SV: Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946
Skrivet av: BengaB40 skrivet 11 april 2011, 14:31:15 PM
Hej! Semitrailer-Volvons FBH-motor klarade tydligen kraftprovet med glans! Det var väl så att Hesselman-motorer gick bäst på långa och krävande sträckor! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: de Champ
Skrivet av: BD skrivet 14 april 2011, 05:54:02 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 april 2011, 10:18:52 AM


"Den 20 januari 1946 måste Japans militärattaché i Sverige sedan 1940 general Makato Onodera lämna landet tillsammans med 50 andra japanska medborgare.-" Leve generalen ! ropade svenska viceamiralen de Champs ordförande i svensk/-japanska föreningen, som varit första svenska marinattachén i Tokyo och kände generalen Nogi och amiral Togo.(de Champs bör väl ha varit känd som nazist, som bl.a. uppvaktade 1939 Adolf Hitler på 50årsdagen)

Märkligt med de Champs.
En annan de Champs, Arnold de Champs, som ägde Monark Line, fick en nybyggd båt, ss Monark, beslagtagen i Norge av tyskarna. Med tysk prisbesättning ombord sänktes båten av en engelsk u-båt. Detta lär ha skett efter det att de Champs som hade mycket goda förbindelser i England och var englandsvän uppvaktat på engelska beskickningen i Stockholm och bett om att båten skulle sänkas. Befälhavaren ombord i u-båten ska ha varit tveksam till att sänka en "svensk" båt.
Jag seglade 1958/59 i en annan Monark där chiefen, Ranheim, även varit chief i den sänkta Monark. Han och några till hade emellertid lämnat båten när tyskarna kom och de tog sig till Sverige på egen hand.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Monark (http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Monark)

http://www.faktaomfartyg.se/monark_1938.htm (http://www.faktaomfartyg.se/monark_1938.htm) Ser att uppgifterna vad gäller maskineriet är helt uppåt väggarna. Båten hade en trippelmaskin med Götaverken ångturbokompressor.