http://www.busstidningen.se/2011/04/08/nobina-pa-vag-ut-ur-dalarna/
Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 10:38:19 AM
Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.
Som antyds i artikeln kan inte Nobina ensidigt dra sig tillbaka men däremot kan de naturligtvis framföra sina önskemål om att de vill bryta avtalet. Bollen ligger hos Dalatrafik om de vill gå med på detta och i så fall till vilka villkor.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 10:38:19 AM
Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.
Som jag förstår det, kan man "sälja" avtal till andra entreprenörer under förutsättning att LHM godkänner affären.
Om entreprenören får nobben, sitter man fast i avtalet...
Den entreprenör som tar över får då ordinarie ersättning enligt grundavtal från LHM samt en peng från den entreprenör som vann den ursprungliga upphandlingen. Lars Ö eller Staffan får gärna rätta mig...
I övrigt vet jag inget mer än det som står i Bussbranschen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 10:45:36 AM
Det finns ju alltid möjligheten att överlåta kontraktet till samma villkor på andra operatörer, i detta fall tjänar ju Dalatrafik inget på att envist hävda sin rätt eftersom bristande lönsamhet i slutänden påverkar kvaliten på den tjänst man får utförd
Sannolikt får Nobina sedan ersätta tillträdande entreprenörer med en mellanskillnadsersättning för resterande avtalstid.
Liknande affärer har förekommit på flera andra håll
Kan man då göra en engångsavskrivning på hela mellanskillnaden för att kunna lämna affären bakom sig och gå vidare? I annat fall kunde man väl lika gärna köra vidare själv?
Men då måste man hitta en entrepenör som kan trolla. Dvs driva trafik till lägre kostnader än Nobina.
Nobina är väl ett effektivt bolag med resurser och management och kostnaden att bedriva trafik torde vara ungefär densamma oavsett vem som kör.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 10:38:19 AM
Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.
Veolia lyckades ju bryta sitt kontrakt i Umeå tätort i förtid, efter exakt två år.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 10:45:36 AM
Det finns ju alltid möjligheten att överlåta kontraktet till samma villkor på andra operatörer, i detta fall tjänar ju Dalatrafik inget på att envist hävda sin rätt eftersom bristande lönsamhet i slutänden påverkar kvaliten på den tjänst man får utförd
Sannolikt får Nobina sedan ersätta tillträdande entreprenörer med en mellanskillnadsersättning för resterande avtalstid.
Liknande affärer har förekommit på flera andra håll
Så var det ju på tågsidan när Tågkompaniet tog över avtalet på Tåg i Bergslagen från SJ från augusti 2004. Tågkompaniet fick en viss ersättning från SJ (hemligt hur stor) och fick sedan försöka få trafiken att gå ihop med stöd från TiB och biljettintäkter. Det blev en bra affär för alla parter: för SJ som slapp en förlustaffär, för Tågkompaniet som faktiskt tjänade lite pengar och för resenärerna som fick en betydligt pålitligare trafik. När trafiken sedan upphandlades från sommaren 2006 tog Tågkompaniet hem trafiken och då försvann naturligtvis pengarna från SJ.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 11:01:35 AM
Men då måste man hitta en entrepenör som kan trolla. Dvs driva trafik till lägre kostnader än Nobina.
Nobina är väl ett effektivt bolag med resurser och management och kostnaden att bedriva trafik torde vara ungefär densamma oavsett vem som kör.
Man får som redan svarats betala en mellanskillnad från Nobina till den nya entreprenören. Men ofta bryter man ju också av andra skäl än bara underskott. När Arriva bröt i Jönköping i förtid förstod jag det som att man var missnöjd med kontakterna gentemot TH. (inte sagt att det finns något sådant i detta fall - där uttrycktes det ju tydligt från Arrivas sida att det var anledningen - kommer dock inte på rak arm ihåg om det bara gällde möjlig förlängning, eller någon annan formell möjlighet att säga upp avtalet i förtid)
Det kan ju också finnas företag som vill in på marknaden eller som vill växa och som därför är beredda att ta en mindre vinst. Nobina - som är en stor koncern har ju mindre intresse av att ha en verksamhet som ligger under avkastningskravet. Men vill man växa eller är ett mindre bolag - är inte detta alltid lika väsentligt. Framförallt kan man behöva ha en referensverksamhet att peka på i andra upphandlingar etc. Att Nobina nu - tycks det som - går ut med detta tyder väl också på att man kanske redan har någon/några som visat intresse...
Arriva och Jönköping förvånar mig. Och jag kan inte undgå att vara ironisk.
Arriva anger sex kärnvärden som man fortfarande och dagligen säger sig arbetar med.
Hade man följt sina visioner så hade deras problem i Jönköping varit lösta för länge sedan.
Säkerhet
Säkeheten för både passagerare och anställda kommer alltid i första hand. Vi väljer alltid den säkraste lösningen och vi sätter en ära i att uppfylla säkerhetsaspekterna till punkt och pricka.
Miljö
Arriva arbetar aktivt för att justera teknologi, processer och metoder för att främja en hållbar utveckling av kollektivtrafiken och minska miljöpåverkan så mycket som möjligt.
Samarbete
Arriva lägger stor vikt vid att kommunicera positivt med samarbetsparter, konkurrenter och kunder. Vi tror på att rättvist och respektfullt samarbete ger de bästa resultaten för alla parter. Därför ställer vi också krav på våra samarbetsparter. Vi vill förändra och uppskattar goda initiativ och nya sätt att lösa problem på.
Lokalkännedom
Arriva är förankrat lokalt och de lokala relationerna är en förutsättning för vår verksamhet. Vi har bussdepåer på många ställen i Danmark og Sverige och vår strävan är alltid att rekrytera lokalt. Det betyder att vi känner till de lokala förhållandena och sätter en ära i att hela tiden vårda dem.
Förändringsvilja
Arriva är en innovativ organisation som alltid letar efter bättre sätt att leverera hög kvalitet och service på utan att tumma på säkerheten. Vi trampar gärna nya stigar.
Sinne för affärer
Arriva ska genom fokus på verksamhet och ekonomi skapa mervärde för sina intressenter.
Ett perfekt läge för KR som då får ännu större del av den övre delen av Sverige.
Citat från: RoggaBoy skrivet 08 april 2011, 12:57:21 PM
Ett perfekt läge för KR som då får ännu större del av den övre delen av Sverige.
Kan lika gärna vara att Veolia och Busslink/keolis vill ta tillbaka isf det de tappade, men varför spekulera redan?
Vad är det för konkurrans, att överlämna trafik till konkurrenter ? Trodde att syftet med det system vi har är att tävla om vem som ska ha trafiken. Där möjlighet att växa skapas för den som är effektiv och där den mindre effektiva slås ut. Skitsystem i klartext.
Ifall detta nu planeras får man väl ge dem rätt som hävdade att man lagt ett så lågt bud att det skulle bli en dålig affär att köra trafiken. Dalabuss var väl den som kom närmast efter och dessutom ägt av Dalatrafik. Någon som har ungefärlig koll på Dalabuss ekonomiska resultat åren innan anbudsförlusten?
Problemet är att Nobina är det enda rätta bolaget för Dalarna, allt annat är ett nerköp. Det är en principsak, sen hur man löser det och kommer dit hän, spelar ingen roll. 8)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 april 2011, 23:36:12 PM
Problemet är att Nobina är det enda rätta bolaget för Dalarna, allt annat är ett nerköp. Det är en principsak, sen hur man löser det och kommer dit hän, spelar ingen roll. 8)
Hur menar du med enda rätta för dalarna??alla bolag har väl för och nackdelar.Det perfekta bolaget lär väl aldrig ha funnits och kommer knappast någonsin att finnas heller.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 april 2011, 23:36:12 PM
Problemet är att Nobina är det enda rätta bolaget för Dalarna, allt annat är ett nerköp. Det är en principsak, sen hur man löser det och kommer dit hän, spelar ingen roll. 8)
Det där uttalandendet var väl ändå rakt mot all rim, reson och logik? Tydligen är det väl inte alls så att Nobina är "det enda rätta bolaget" om nu de vill dra sig ur? Eller? Principer har ingenting alls med saken att göra. Anser du vidare att Dalabuss, Veolia och Busslink gjorde ett dåligt jobb förra anbudsperioden? Och i så fall vad gjorde de för fel? De klarade då av att köra sina tre avtal med vinst utan att behöva avbryta i förtid. Och vad är det som blir varit så speciellt med Nobina i Dalarna? Förarna kommer från alla tidigare bolag, Dalabuss, Veolia och Busslink, och även en av de högsta Nobinacheferna i Dalarna kom ju dit direkt från Veolia i ett annat län. Och börja inte nämna historia och traditioner, då dessa är helt irrelevanta i sammanhanget.
Jag förstår inte alls vad det är du tror är så rätt och unikt med ett specifikt företag. Det är nog bara för dig som namnet på uniformen är viktigast. Så är det då inte för oss som arbetar ute i verkliga livet. För oss andra är ett operatörsbyte i vår miljö bara ett byte av depåchef, ett gäng bussar, samt uniformen. I övrigt är allt i regel ganska likt. Samma taxa, samma biljettmaskiner, samma resenärer och samma linjer.
Citat från: Ersa skrivet 09 april 2011, 00:45:24 AMFör oss andra är ett operatörsbyte i vår miljö bara ett byte av depåchef, ett gäng bussar, samt uniformen. I övrigt är allt i regel ganska likt. Samma taxa, samma biljettmaskiner, samma resenärer och samma linjer.
Nej du Ersa, i södra Sverige så är ett opratörsbyte även skillnader i idelogin. Ofta vill fd Swebus förare tillbaka om de får möjligheten.
Citat från: Jan skrivet 09 april 2011, 05:56:48 AM
Nej du Ersa, i södra Sverige så är ett opratörsbyte även skillnader i idelogin. Ofta vill fd Swebus förare tillbaka om de får möjligheten.
Och i Stockholm vill förarna köra för enbart Keolis, och inte Nobina eller Arriva. Medan Nobinaförarna i Uppsala vill stanna på Nobina. Men det har väl ändå mest att göra med gammal vana och rutiner?
www.dt.se/nyheter/dalarna/article952661.ece
Jag säger inte att Nobina är bra, jag säger att Nobina är bättre än alla andra, sen om man har interna problem, så får man jobba för att lösa dessa. :)
Och Erik: - Du har inte en aning om vad jag har gått igenom ! 8)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 april 2011, 23:07:56 PM
Jag säger inte att Nobina är bra, jag säger att Nobina är bättre än alla andra
Förväntar du verkligen att vi ska ta subjektiva vinklade påståenden helt utan motivation på fullt allvar? :-X
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 april 2011, 23:25:19 PM
Det rör sig knappast om interna problem utan att kontraktet tjänar in för lite pengar eller mer sannolikt enbart ger röda siffror, har man efter de antal år som kontraktet löpt inte lyckats få det att bära sig är det knappast sannolikt att det nånsin kommer att göra det.
Jämför med det gamla Blekingekontraktet.....
Det absolut bästa är att avsluta det hela innan det runnit ut för mycket pengar.
Och vad gäller upphandlingar och personer så finns det många skribenter som fått sin livs o familjesituation totalt förändrad av dessa så du är inte ensam.
Tror att det är en kombination av intärna problem och för låg lönsamhet som har lett till detta beslut, och att dom inte är intreserada av att vara kvar sen det blir en avreglerad marknad.
Citat från: Fikman skrivet 10 april 2011, 08:05:35 AM
Tror att det är en kombination av intärna problem och för låg lönsamhet som har lett till detta beslut, och att dom inte är intreserada av att vara kvar sen det blir en avreglerad marknad.
Min personliga reflektion på kommande avreglering, är att den kommer inte synas så mycket det första året. Att finna nya linjer som ger pengar efter ett tag är svårt. Troligen så blir det på de sträcker som har tågtrafik som inte funkar på grund av olika anledningar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 april 2011, 15:22:08 PM
Intäkterna i Dalaavtalet påverkas inte av den nya kollektivtrafiklagen, det är inget Nettoavtal beroende av antalet resande.
Deras avtal skulle ju gå ut 14 och då blir det väll en komunvis upphandling av dom icke lönsamma linjerna och det är väll efter 14 som dom inte ser att det fins rätt volymer för dom att försöka få och därför vill dom backa redan nu.
Nu ska vi väl inte heller gå händelserna i förväg,det som sagt och skrivits är ju endast att samtal pågår om önskemål och att inget är på något vis bestämt,och att utgången kan mycket väl bli att trafiken fortsätter oförändrat avtalsperioden ut,allt annat är ju bara spekulationer och rykten.Låt oss vänta och se.
Citat från: Fikman skrivet 10 april 2011, 17:20:09 PM
Deras avtal skulle ju gå ut 14 och då blir det väll en komunvis upphandling av dom icke lönsamma linjerna och det är väll efter 14 som dom inte ser att det fins rätt volymer för dom att försöka få och därför vill dom backa redan nu.
Det är väl bäst att- eftersom det hela tiden missförstås (och inte så konstigt med tanke på den smått förvirrade uppgifter som man ser cirkulerar om den nya lagen) - det finns inget som helst hinder för Dalatrafiken att köra precis de linjer och det trafikutbud som man kör idag - det finns nog ingen politiker som är villig att ta bort linjer från trafiknätet - och eftersom man inte behöver det - lär ingen göra det.
Det har uttryckts en viss oro från Dalahåll att man skulle ta de lönsamma linjerna och därmed utarma trafikintäkterna. Men att en linje är lönsam för Dalatrafik när man har ett trafikavtal där operatören inte gör någon vinst (uppenbarligen), innebär ju att den vinst som Dalatrafik tror sig veta att den finns -faktiskt inte är så stor.
En resa med Dalatrafik mellan Borlänge och Farlun kostar med kort (31-dagarskort - beräknat på jobbresor alltså 22 per 31-dagsperiod)19 kronor per resa. Det är alltså det en privat konkurrent ska konkurrera med. Sträckan är ca 21 km - beräknat på en normalkostnad på 30 kr/km för att gå runt (för att göra vinst måste man förstås ha högre belopp), innebär det alltså att man måste ha en medelbeläggning på 33 passagerare för att ens kunna konkurrera med Dalatrafiks taxa. Men du vill ju ha en vinstmarginal också (skillnaden med upphandlad trafik är ju att där tar man inte någon större risk (om det inte är nettoavtal) - ska du ta med det vill man nog täcka för 40 kr/km) - i sådana fall måste man ha en medelbeläggning på 44 st i bussen för att det ska gå runt - och så höga risker tror jag det är få som är villiga att ta. Dessutom måste man ju snarast ligga lägre i pris för att kunna konkurrera. Sedan gäller det - för att få det att gå runt - att du kan utnyttja dina bussar under en större del av trafikdygnet - det räcker ju inte att köra i högtrafik.
Förklara varför människan har uppfunnit ett system som sätter pengar före människor, det förstår inte jag, människan måste ju komma först i alla samanhang. ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 april 2011, 07:23:26 AM
Förklara varför människan har uppfunnit ett system som sätter pengar före människor, det förstår inte jag, människan måste ju komma först i alla samanhang. ???
Hallå? Har du missat att människan är planetens värsta rovdjur alla kategorier och att vi i första hand lever för att gynna oss själva och gärna sko oss på andra om det går...? "Survival of the fittest" eller något sånt! ;) ;D 8)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 april 2011, 07:23:26 AM
Förklara varför människan har uppfunnit ett system som sätter pengar före människor, det förstår inte jag, människan måste ju komma först i alla samanhang. ???
FD swebus numera nobina ser cahufförerna som en onödig utgift i marginalen, hadde det inte varit så dyrt hade dom lagt räls
Förstår inte ert gnäll - den som arbetar under någon annan är alltid "onödig" kostnad - oavsett var och i vilket samhälle och position man befinner sig. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Gör det bästa av läget så brukar det ordna sig. Kunde ju varit värre, kan ju inte vara roligt att vara busschaufför i till exempel Libyen i dagens samhälle :(
Citat från: Peter L skrivet 12 april 2011, 14:19:31 PM
Hallå? Har du missat att människan är planetens värsta rovdjur alla kategorier och att vi i första hand lever för att gynna oss själva och gärna sko oss på andra om det går...? "Survival of the fittest" eller något sånt! ;) ;D 8)
Jag kan omöjligt förstå varför människan skadar sig själv, hur i h-e kan man vara så girig ? ???