Enligt uppgift skall tydligen Solaris ta tillbaka dom bussar man hade problem med i Stockholm hos Keolis. Är det någon som kan bekräfta detta? Vilka bussar kan ersätta dessa fullt ut?
//Rojje
Citat från: Rojje skrivet 04 april 2011, 20:09:32 PM
Enligt uppgift skall tydligen Solaris ta tillbaka dom bussar man hade problem med i Stockholm hos Keolis. Är det någon som kan bekräfta detta? Vilka bussar kan ersätta dessa fullt ut?
//Rojje
Jag kan bekräfta detta, det blev klart idag att Solaris tar tillbaka samtliga 28 bussar (Keolis inv. nr 7401-28).
Fabrikat som kan vara aktuella för reinvestering i City och på Lidingö är Volvo, Scania och MAN.
Inga detaljer kända ännu förstås.
Redan beställda MAN (9 led och 13 normal) har nu leveranstid juni/juli.
/Ted
Dags att korka upp! ;D Nej, men det har ju varit stora problem med dessa bussar, både i innerstan och sedan på Lidingö. Jag är kanske den enda här som tänker som så, men jag kommer inte direkt att sakna dessa bussar. ;)
Gällande de nya MAN:arna som är på g, var inte dessa tänkta för innerstan? Jag menar, jag tyckte jag såg en tråd för ett tag sedan, där det stod om just dessa och att exempelvis MAN-lederna skulle bli stombusslackade och ersätta de första Omnicitylederna i innerstan. Men men, det kanske har blivit ändrade planer. :)
Citat från: Andreas91 skrivet 04 april 2011, 21:22:44 PM
Dags att korka upp! ;D Nej, men det har ju varit stora problem med dessa bussar, både i innerstan och sedan på Lidingö. Jag är kanske den enda här som tänker som så, men jag kommer inte direkt att sakna dessa bussar. ;)
Gällande de nya MAN:arna som är på g, var inte dessa tänkta för innerstan? Jag menar, jag tyckte jag såg en tråd för ett tag sedan, där det stod om just dessa och att exempelvis MAN-lederna skulle bli stombusslackade och ersätta de första Omnicitylederna i innerstan. Men men, det kanske har blivit ändrade planer. :)
Nu hoppade du till slutsatser, det var bara en uppdatering av info om
redan beställda bussar, mycket riktigt till Frihamnen.
/Ted
Citat från: Andreas91 skrivet 04 april 2011, 21:22:44 PM
Dags att korka upp! ;D Nej, men det har ju varit stora problem med dessa bussar, både i innerstan och sedan på Lidingö. Jag är kanske den enda här som tänker som så, men jag kommer inte direkt att sakna dessa bussar. ;)
Du tillhör nog även minoriteten som upplever stora skillnader mellan Solaris och MAN. Nu har jag ju ingen större körerfarenhet av Keolis specialspecade (läs: underligt specade) låggolv-Urbinos med gasdrift, men om jag jämför Umeås lite äldre dieseldrivna Urbinos är dessa i det närmsta identiska med GUB:s nyaste gasdrivna MAN-bussar, som jag fått tillfälle att provköra tillsammans med GUB-personal. Precis lika lättstyrda, tysta och smidiga i bägge ledvagnsversionerna. Men då hade ju bägge modellerna en rejält bra servostyrning, samt att förarna i Uppsala och Umeå kan framföra en buss med två hängande pedaler utan att få panik. Vilket även Keolisförarna i närbelägna Söderort kan, till skillnad mot innerstadsförarna som måste ha gamla stående pedaler för att inte kräva skyddsstopp.
Men inte skulle väl Solaris egentligen behöva ta tillbaka dessa bussar? Om det nu så att säga beror på Keolis egen specifikation eller vad nu grundproblemet är? För ingen annan köpare har väl haft dessa problem?
Citat från: Peter L skrivet 04 april 2011, 22:04:55 PM
Men inte skulle väl Solaris egentligen behöva ta tillbaka dessa bussar? Om det nu så att säga beror på Keolis egen specifikation eller vad nu grundproblemet är? För ingen annan köpare har väl haft dessa problem?
Nja, riktigt så enkelt är det ju inte dårå ;) Tror inte Busslink kan lastas för skenande buss, dörrbromsar i upp till 70 km/h eller att dom vägrade starta på mornarna.
Hejsan!
Halva priset affär, bussana kommer att sitta som hand i handsken inför EM 2012 för polackerna!
http://www.2012.org.pl/en/host-cities/w/news.html
Tjäba!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2011, 22:33:42 PM
Jag antar att bussarna som väl är finansierade av SL som de flesta för alternativa drivmedel är beställda o specade för att vara så billiga som möjligt, dessutom kan man nog anta att Solaris varit väldigt sugna på att sälja.
Inte precis någon bra reklam och presumtiva köpare lär nog tänka sig för många gånger innan man placerar en order där, att ta tillbaka de felaktiga fordonen är ju ett sätt att visa att man tar ansvar för sina produkter, ingen R O H garanti.
Solaris behöver inte gå med på vilket skit som helst säjler bra i övriga europa!
"Frankfurt: Solaris City
23.03.2011With 111 Urbino, Frankfurt has one of the largest fleets of Solaris buses in Germany. Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main counts on the reliability and longevity of the buses with the green dog and benefits from economic Urbino life-cycle cost agreements. Christian Marquordt reports."
http://www.solarisbus.pl/en/busmania,ciekawostki,0,646.html
Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 22:21:53 PM
Halva priset affär, bussana kommer att sitta som hand i handsken inför EM 2012 för polackerna!
Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 22:46:04 PM
Solaris behöver inte gå med på vilket skit som helst säjler bra i övriga europa!
Halva priset affär? Skit?
Snälla, skriv så man förstår. Gärna på normal svenska.
Det gick rykten om att Keolis ville få busarna utbytta gratis! Men Solaris valde att betala bara 14 st!
Roligaste med allt är att du försvarat dom hela tiden bysenbus, ja de är ganska klart att du hör ihop med solaris på något sätt. Men detta kommer nog att göra att vi ser mindre av den varan i sverige framöver.
Citat från: jocke skrivet 04 april 2011, 23:12:37 PM
Roligaste med allt är att du försvarat dom hela tiden bysenbus, ja de är ganska klart att du hör ihop med solaris på något sätt. Men detta kommer nog att göra att vi ser mindre av den varan i sverige framöver.
Om något år så kommer någon annan att vinna upphandlingen på trafiken i sthlm. Då kan dom bli åter aktuella, Solaris har fullt med jobb på hemmaplan och i europa för närvarande.
Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 22:46:04 PM
Solaris behöver inte gå med på vilket skit som helst säjler bra i övriga europa!
"Frankfurt: Solaris City
23.03.2011With 111 Urbino, Frankfurt has one of the largest fleets of Solaris buses in Germany. Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main counts on the reliability and longevity of the buses with the green dog and benefits from economic Urbino life-cycle cost agreements. Christian Marquordt reports."
http://www.solarisbus.pl/en/busmania,ciekawostki,0,646.html
Det spelar ingen roll hur mycket Solaris säljer så är det ett faktum att dessa 28 bussar inte har fungerat som dom skall. Precis i det fallet som för Volvo och dom gasbussar som man fick återta i Göteborg.
Dessa bussar har haft en rad olika fel och att man som tillverkare inte kan ta ansvar för sina produkter skadar märket på sikt.
You get what you pay.
//Niclas
Citat från: jocke skrivet 04 april 2011, 23:12:37 PM
Roligaste med allt är att du försvarat dom hela tiden bysenbus, ja de är ganska klart att du hör ihop med solaris på något sätt.
Lite väl vinklade inlägg håller jag med om.
Citat från: Ersa skrivet 05 april 2011, 01:07:23 AM
Lite väl vinklade inlägg håller jag med om.
Dom är ju inte helt objektiva alla gånger.
Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 23:18:55 PM
Om något år så kommer någon annan att vinna upphandlingen på trafiken i sthlm. Då kan dom bli åter aktuella, Solaris har fullt med jobb på hemmaplan och i europa för närvarande.
I denna bransch kan man inte strunta i en marknad och tro att man kan komma tillbaks och ta andelar hur som helst. Solaris har fått ett dåligt rykte pga dessa bussar i Stockholm och man kommer säkert tänka sig för en och annan gång innan man köper från dom.
//Niclas
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 21:37:38 PM
, men om jag jämför Umeås lite äldre dieseldrivna Urbinos är dessa i det närmsta identiska med GUB:s nyaste gasdrivna MAN-bussar, som jag fått tillfälle att provköra tillsammans med GUB-personal. Precis lika lättstyrda, tysta och smidiga i bägge ledvagnsversionerna.
Men lättstyrda? Har du kört 113-117? För de är inte lättstyrda, känns som om man åker runt med punka i fram.
De andra däremot är finfina att styra :D
Tycker det är märkligt, dessa bussar verkar inte vara i närheten av de bussar vi fått till skåne.. ???
Har inte denna dispyt nåt att göra med att det är Iveco-motorer i bussarna? Att Solaris tycker att Busslink får göra upp med dem, hur märkligt det än låter. ???
Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 april 2011, 07:38:29 AM
Har inte denna dispyt nåt att göra med att det är Iveco-motorer i bussarna? Att Solaris tycker att Busslink får göra upp med dem, hur märkligt det än låter. ???
Hört vissa rykten om det jag med. Men inget bekräftat ännu.
Men OM det skulle vara så, tar man inte hand om sin eftermarknad. Vilket i slutändan skadar märkets rykte.
Det skulle se ut om man gjorde samma sak om det skulle bli samma problem med andra motorleverantörer.
//Niclas
Tja, man står ju som ansvarig för den produkt man levererat. Sedan om komponenter som underleverantörer står för felar, skall ju detta gå "genom alla led", funkar inte att bara vidarebefodra kunden till underleverantörer (det skall tillverkaren göra själv).
Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 april 2011, 07:38:29 AM
Har inte denna dispyt nåt att göra med att det är Iveco-motorer i bussarna? Att Solaris tycker att Busslink får göra upp med dem, hur märkligt det än låter. ???
"Dispyten" är nu löst, båda parter har förklarat sig nöjda. Vidare spekulationer känns som en återvändsgränd, men står naturligtvis var och en fritt.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 05 april 2011, 12:21:34 PM
"Dispyten" är nu löst, båda parter har förklarat sig nöjda. Vidare spekulationer känns som en återvändsgränd, men står naturligtvis var och en fritt.
/Ted
Det är ju huvudsaken att dom inblandade parterna är överens.
//Niclas
Hejsan!
"Den polska fordonstillverkaren Solaris gjorde ett rekordresultat 2010 – omsättningen ökade med 10,5 procent till 2 741 miljoner kronor. Sverige var stösta exportlandet."
http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=134253
Låter väldigt skruvat allt trams i Sthlm, obs man hör inget om försäljningen. Hur gick det med krav på utbyte och inblandning av haverikomissinnen. Konstiga gräjer under brädan fa skoja fa!
Tja ba!
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 03:12:14 AM
Konstiga gräjer under brädan fa skoja fa!
Vad menar du med ovanstående obegripliga text?
Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2011, 09:07:58 AM
Vad menar du med ovanstående obegripliga text?
Antagligen bara några nya ord i hans alldagliga Solaris-propaganda. Tror inte han skrivit ett inlägg utan texten solaris i.
Tjullululu!
"Solaris ställs dock utanför den här gången. Keolis Sverige har tidigare köpt 28 biogasbussar av Solaris för drift hos SL. Men affären drabbades av motgångar: Först ett fackligt bråk där bussförarna klagade på gaspedalens utformning. Pedalen justerades efter bussförarnas önskemål – men justeringen kan ligga bakom det tekniska problem som en Solarisbuss råkade ut för: En så kallad podester monterades efter Keolis/Busslinks initiativ, en bred platta på gaspedalen.
Enligt uppgifter från leverantören var det just dessa podester som ligger bakom det tekniska problem som gjort att Keolis stoppat hela Solaris-flottan: En liten sten kom in mellan pedalen och podestern. Därvid låstes pedalen i fullgasläge varför föraren tvingades stoppa motorn. Ledningen för Keolis Sverige beslutade efter tillbudet att omgående och tills vidare trafikstoppa samtliga Solaris-bussar i väntan på teknisk utredning. "Säkerheten först" sa marknadsdirektör Helena Reinhagen till rt-forum.com tidigare i januari. Incidenten med gaspedalden inträffade i slutet av november förra året och sedan dess har alla Solaris-bussarna stått stilla i Keolis depå på Lidingö."
http://www.rt-forum.com/iu ware.aspx?pageid=108278&ssoid=132698
Så vitt jag vet så har inte haverikommissionen slagit ner på Solaris. En försälning till halvapris fick rädda keolis från total misshandel av bussarna. 2011 blir ett ännu bättre Solaris år då man bla vunnit en stor upphandling i Warszawa. Tyskland går också bra!
Kanon bra i busen http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3473
Tjä ba!
Tjullululu!
Vissa ska till Radom och vissa till Deutschland !
http://pl.wikipedia.org/wiki/MPK_Radom
http://galeria.solaris-club.com/details.php?image_id=1431
Tja bä!
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 13:58:11 PM
Så vitt jag vet så har inte haverikommissionen slagit ner på Solaris. En försälning till halvapris fick rädda keolis från total misshandel av bussarna. 2011 blir ett ännu bättre Solaris år då man bla vunnit en stor upphandling i Warszawa. Tyskland går också bra!
Statens haverikommission har inget med denna olycka att göra. Det hela utreddes inte av dem, och därför kan de varken "slå ner på" eller fria någon inblandad part. SHK utreder bara svåra olyckor med flera dödsoffer, som den utanför Rasbo.
Vad Keolis har att göra med "total misshandel av bussarna" förstår jag inte alls, men detta är inte ett forum där man kan bedriva personliga kampanjer mot bussföretag. Håll kritiken saklig, och gärna förståelig.
Tjullululu!
Efter smällen med 7414 på Lidingövägen skulle SHK blandas i fallet på keolis begäran!
"Åtta personer skadades när en lastbil och en buss krockade på Lidingövägen i Stockholm på förmiddagen. - Fyra fördes till sjukhus, säger Björn Engström vid Stockholmspolisen till Expressen.se."
För att utöva press på Solaris och byta ut hela flottan gratis, det blev dock inget av detta trams utan man fick snällt överlämna 14 st bussar gratis i affären. Man var också oroliga för sabotage av för att få dom ut ur vagnparken! EN fin ACCESS present !
Tjäbä
Förstår att dom gav bort dom gratis. Jag menar, de är ju solaris.
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 20:23:34 PM
Tjullululu!
Efter smällen med 7414 på Lidingövägen skulle SHK blandas i fallet på keolis begäran!
"Åtta personer skadades när en lastbil och en buss krockade på Lidingövägen i Stockholm på förmiddagen. - Fyra fördes till sjukhus, säger Björn Engström vid Stockholmspolisen till Expressen.se."
Tjäbä
Det går inte att begära att SHK skall utreda en olycka. Om olyckan inte uppfyller fastställda premisser för att en utredning skall genomföras (flera döda eller allvarligt skadade) avgör SHK själva om de vill utreda eller inte. Den utomstående utredningen görs av polisen.
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 13:58:11 PM
Tjullululu!
"Solaris ställs dock utanför den här gången. Keolis Sverige har tidigare köpt 28 biogasbussar av Solaris för drift hos SL. Men affären drabbades av motgångar: Först ett fackligt bråk där bussförarna klagade på gaspedalens utformning. Pedalen justerades efter bussförarnas önskemål – men justeringen kan ligga bakom det tekniska problem som en Solarisbuss råkade ut för: En så kallad podester monterades efter Keolis/Busslinks initiativ, en bred platta på gaspedalen.
Enligt uppgifter från leverantören var det just dessa podester som ligger bakom det tekniska problem som gjort att Keolis stoppat hela Solaris-flottan: En liten sten kom in mellan pedalen och podestern. Därvid låstes pedalen i fullgasläge varför föraren tvingades stoppa motorn. Ledningen för Keolis Sverige beslutade efter tillbudet att omgående och tills vidare trafikstoppa samtliga Solaris-bussar i väntan på teknisk utredning. "Säkerheten först" sa marknadsdirektör Helena Reinhagen till rt-forum.com tidigare i januari. Incidenten med gaspedalden inträffade i slutet av november förra året och sedan dess har alla Solaris-bussarna stått stilla i Keolis depå på Lidingö."
http://www.rt-forum.com/iu ware.aspx?pageid=108278&ssoid=132698
Så vitt jag vet så har inte haverikommissionen slagit ner på Solaris. En försälning till halvapris fick rädda keolis från total misshandel av bussarna. 2011 blir ett ännu bättre Solaris år då man bla vunnit en stor upphandling i Warszawa. Tyskland går också bra!
Kanon bra i busen http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3473
Tjä ba!
Nu var det ju inte enbart denna incident som fick oss att tröttna. Dörrbromsar som gick i i upp till 70 km/h, att dom hade enorma startproblem på mornarna och orsakade stora mängder ställda turer r också några av orsakerna. Jag tror inte du heller hade tyckt det var kul att gång på gång få känna på nästintill tvärnitar bara för att bussen får för sig att dörrbromsen ska i. Det kan bli farligt, det förstår varje normal människa.
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 20:23:34 PM
Tjullululu!
Efter smällen med 7414 på Lidingövägen skulle SHK blandas i fallet på keolis begäran!
"Åtta personer skadades när en lastbil och en buss krockade på Lidingövägen i Stockholm på förmiddagen. - Fyra fördes till sjukhus, säger Björn Engström vid Stockholmspolisen till Expressen.se."
För att utöva press på Solaris och byta ut hela flottan gratis, det blev dock inget av detta trams utan man fick snällt överlämna 14 st bussar gratis i affären. Man var också oroliga för sabotage av för att få dom ut ur vagnparken! EN fin ACCESS present !
Tjäbä
Varför inte inse fakta att dessa bussar har fungerat allmänt dåligt på flera olika sätt.
Solaris säljer visserligen många bussar, men bara för det så behöver man inte ha toppkvalité. Det finns andra tillverkare som har problem med sina olika bussar. Det är bara att inse fakta, som sagt.
Och blundar man för verkligenheten i dessa enkla ting så försvinner man ganska snabbt från marknaden när flera och större problem hos andra börjar dyka upp.
Sedan kan du ju skaffa dig ett bättre översättningsprogram så du kan skriva på vedttig svenska som folk förstår. För du vill ju inte ens svara på när folk ger dig mot frågor endast svar på hur bra och hur mycket Solaris säljer i andra länder.
//Niclas
Mycket bra skrivet Niclas..
Citat från: yngrot skrivet 01 maj 2011, 22:35:23 PM
Mycket bra skrivet Niclas..
Danke schön mein herrn 8)
//Niclas
Varsågod du kanske kan visa nått MaxCimalt trevligt som tack då??? ;D
Citat från: yngrot skrivet 01 maj 2011, 22:42:50 PM
Varsågod du kanske kan visa nått MaxCimalt trevligt som tack då??? ;D
Skall försöka att hinna med det imorgon.
Man får ju inte glömma bort en sådan modell ;)
Synd att vi köpte nån sådan till Uppsala.
//Niclas
Allt trams händer bara här i STHLM i Skåne och utomlands funkar Solarisarna. Alla gånger jag åkte med så fungerade allt men när man smäller på isiga snövallar då löser även luckor ut på volvo. Bromstramset var keolis jobb vid beställningen. I Umeå inga problem med bromsarna!
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 22:54:09 PM
Allt trams händer bara här i STHLM i Skåne och utomlands funkar Solarisarna. Alla gånger jag åkte med så fungerade allt men när man smäller på isiga snövallar då löser även luckor ut på volvo. Bromstramset var keolis jobb vid beställningen. I Umeå inga problem med bromsarna!
Nej i Umeå eldar dom bara upp dom istället.
//Niclas
Bristfällig service!!! Solaris har bjudit fleratal på auto. släcksystem!
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 maj 2011, 22:02:43 PM
Varför inte inse fakta att dessa bussar har fungerat allmänt dåligt på flera olika sätt.
Solaris säljer visserligen många bussar, men bara för det så behöver man inte ha toppkvalité. Det finns andra tillverkare som har problem med sina olika bussar. Det är bara att inse fakta, som sagt.
Och blundar man för verkligenheten i dessa enkla ting så försvinner man ganska snabbt från marknaden när flera och större problem hos andra börjar dyka upp.
Sedan kan du ju skaffa dig ett bättre översättningsprogram så du kan skriva på vedttig svenska som folk förstår. För du vill ju inte ens svara på när folk ger dig mot frågor endast svar på hur bra och hur mycket Solaris säljer i andra länder.
//Niclas
Du själv borde å andra sidan kontrollera dina inställningar för det blir fem mellanslag varje gång du börjar på ett nytt stycke, vilket du för övrigt gör lite väl ofta. Ser väldigt oproffsigt ut. :P
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 23:04:29 PM
Bristfällig service!!!
Att bussarna börjar brinna kan bero på väldigt mycket, antingen för dålig kostruktion eller bristande underhåll.
Men inse FAKTA nångång. Även bussarna i bla Skellefteå, Umeå och Luleå har haft en hel del fel som har fåtts rättats till innan dom varit helt okey.
//Niclas
Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 23:04:29 PM
Bristfällig service!!!
Och den som brann i Kristianstad?
Snäkkas du om de
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1210657/Bussbrand-pa-Langebro.html
Men detta är ju en Setra?
Hur som helst, bysenbus, kan du inte inse att det finns brister med Solaris?
//Jacob
Ingen är perfekt, men det finns dom som är bra.
"The Solaris Urbino 18 Hybrid with Vossloh Kiepe series hybrid drive has been named "Innovation of 2011" by busplaner trade magazine. This state-of-the-art hybrid bus won the 4th busplaner Innovation Prize in the Public Transport category. The prize is awarded annually by the magazine's readers in three areas, Public Transport, Technology and Tourism."
http://www.solarisbus.pl/en/busmania,aktualnosci,0,650.html
Bye bye Scania,MAN, Volvo i KRAKOW ytterliggare 100 Solaris köpta!!
http://www.solarisbus.pl/busmania,aktualnosci,0,659.html
Kanske dags att slänga ut mr propaganda nu, börjar bli ganska störande att i varje tråd om solaris höra hans reklamerande.
Hallå hallå, ingen Censur SVERIGE är ett fritt land!!
Fritt land, yttrandefrihet och andra frihetslagar riktade inom ett specifikt land är inte samma sak som de skilda regler som varje forumägare sätter upp för sina respektive forum. I detta forums fall har Svenska Omnibusföreningen i Stockholm beslutat att det inte får förekomma riktad reklam, propaganda samt överdrivna personliga kampanjer riktade mot specifika företag och instanser.
Tråden är nu låst efter några klagomål.