(http://m224.nu/temp/IMG_4367.jpg)
© 2007 Daniel "M224"
Snyggaste buss i SL Land,
Skulle vara collt fota en sån i Landskrona med :o
Citat från: Möller. skrivet 22 september 2007, 20:35:09 PM
Snyggaste buss i SL Land,
Skulle vara collt fota en sån i Landskrona med :o
Ja dom är riktigt fina, men dom vore ännu snyggare med:
1) Svart runt rutan, bort med vita tjafset!
2) Röda gardiner som Volvo kör med. Scanias och Mans gardiner är rena skämtet, liknar mest papper! >:(
Tycker det vita är snyggt på dom med.
Har allt tid stockholm haft vit där uppe på deras bussar.
Blir dom snyggare dom blir röd där istellet än det vita ::)
Citat från: M224 skrivet 22 september 2007, 20:38:33 PM
Ja dom är riktigt fina, men dom vore ännu snyggare med:
1) Svart runt rutan, bort med vita tjafset!
2) Röda gardiner som Volvo kör med. Scanias och Mans gardiner är rena skämtet, liknar mest papper! >:(
de är väl knappast MAN som själva har valt vilken färg gardinerna ska ha, utan Swebus
Citat från: Möller. skrivet 22 september 2007, 20:42:13 PM
Tycker det vita är snyggt på dom med.
Har allt tid stockholm haft vit där uppe på deras bussar.
Blir dom snyggare dom blir röd där istellet än det vita ::)
SL har lite svårt att bestämma sig för en sådan enkel sak som hur deras bussar ska vara lackerade, således förekommer det runt 5-6 olika designprogram.
Låt oss säga att 6560 krockar så att framrutan skadas...ja då blir hela rutan svart och jag är nöjd :)
Citat från: homer skrivet 22 september 2007, 20:44:02 PM
de är väl knappast MAN som själva har valt vilken färg gardinerna ska ha, utan Swebus
Nu var det inte färgen jag tänkte mest på utan kvaliteten...och jag tror knappast att Swebus har bestämt att dom ska vara grå eller röda. Utan det är tillverkaren.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 20:49:04 PM
Självklart är färg och kvalité på klädsel och gardiner specificerade av köparen.
//Lars
Okej, då tycker man ju att Swebus borde köra med samma färg på gardinerna i alla deras bussar?
Kvaliten på Scanias/MANs gardiner känns dock tunn och pappersaktig i jämförelse med de som sitter i Volvobussarna.
Citat från: Möller. skrivet 22 september 2007, 20:35:09 PM
Snyggaste buss i SL Land,
Skulle vara collt fota en sån i Landskrona med :o
Du får åka till Malmö och fota sådana, Arriva har ett par stycken numera
Där ler jag nog inte åka hen till.
Hur många HK är det i MAN? Verkar piggare än Omniliken och B9S. ;)
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 22 september 2007, 23:39:22 PM
Hur många HK är det i MAN? Verkar piggare än Omniliken och B9S. ;)
/Peter
I en A23 ledare är det väl 310hk... det är det i våra i Göteborg... Växellådan gör stor skillnad har jag märkt... en MAN A23 med ZF är betydligt sävligare en A23 med Voith...
Mycket bra bild Danne.
Och på hemmaplan ;)
///
MGA
Det skulle vara intressant att höra vad förarna tycker om sin arbetsmiljö och inte bara om färgen på gardinerna.
Det borde MGA kunnat svara på som kört dem tidigare.
Citat från: Göran Westman skrivet 23 september 2007, 10:23:16 AM
Det skulle vara intressant att höra vad förarna tycker om sin arbetsmiljö och inte bara om färgen på gardinerna.
MAN är bra att köra.... speciellt A23 mycket glas och lite som stör sikten.... Du sitter bekvämt, vi i Göteborg har BEGE stolar.... Liten rattt är ett grymt plus....
Skulle faktiskt vara intressant att både höra mera, men även att testa själv lite mera aktivt. Den lilla provbuss som fanns på Råsta för ett par år sedan tycker jag i alla fall fick ett oförtjänt dåligt rykte. Vad gäller allmän daglig trafik så har jag själv hört mindre glada tongångar från en del Kallhällsförare, men i de flesta fall så har det negativa varit svårt att precisera. Mest har det verkat bestå i att bussarna inte är av habrovink Volvo eller Scania... vanans makt är ju ofta stor och det känns ibland som om vissa dömer ut somligt redan på förhand. :-\
Citat från: Nico skrivet 23 september 2007, 14:02:53 PM
Skulle faktiskt vara intressant att både höra mera, men även att testa själv lite mera aktivt. Den lilla provbuss som fanns på Råsta för ett par år sedan tycker jag i alla fall fick ett oförtjänt dåligt rykte. Vad gäller allmän daglig trafik så har jag själv hört mindre glada tongångar från en del Kallhällsförare, men i de flesta fall så har det negativa varit svårt att precisera. Mest har det verkat bestå i att bussarna inte är av habrovink Volvo eller Scania... vanans makt är ju ofta stor och det känns ibland som om vissa dömer ut somligt redan på förhand. :-\
Fungerar allt i bussen finns det inte mycket att berätta om motorn är stark och villig så länge service är skött och man inte har för dåligt bränsle... det går att hålla varv i backar trots det något klena vridet... retardern suger bra det verkar vara två retarderlägen i pedalen innan färdbromsen tar vid... vikbromsen kan göra att de känns slöa när du skall ur en kurva, den är hysteriskt känslig... dörrarna har en automatik som fungerar i det mesta varvid du inte behöver bekymmra dig över de bakersta dörrarna... fjädringen är något för stötig för min smak, det slår tungt i gropar och brunnslock så det är väjningsplikt för brunnslock... stora glaspartier i fronten gör att sikten framåt och på sidorna är väl så god.... speglarna fungerar även om originalspeglarna verkar små...
Citat från: Tomas skrivet 23 september 2007, 02:49:38 AM
I en A23 ledare är det väl 310hk... det är det i våra i Göteborg... Växellådan gör stor skillnad har jag märkt... en MAN A23 med ZF är betydligt sävligare en A23 med Voith...
Sävlig?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 september 2007, 21:58:23 PM
Sävlig?
ZF är segare i uppväxlingar och nerväxlingar tycker jag... en Voith reagerar snabbar och smidigare...
Bra bild på en snygg buss. Och jag håller med om att det vore väldigt mycket snyggare med svart runt skyltskåpet.. ;)