Någon förnyelse av vagnparken kommer i år inte att ske men däremot nya luckor på samtliga Volvobussar.
En åtgärd som Volvo utför efter en konstaterad felkontruktion. Så just nu är det i Jönköping värmlänningar från Volvo Karosserifabrik, Säffle.
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20296.jpg)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20297.jpg)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20298.jpg)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20299.jpg)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20300.jpg)
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 02 april 2011, 19:38:45 PM
Någon förnyelse av vagnparken kommer i år inte att ske men däremot nya luckor på samtliga Volvobussar.
En åtgärd som Volvo utför efter en konstaterad felkontruktion. Så just nu är det i Jönköping värmlänningar från Volvo Karosserifabrik, Säffle.
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20298.jpg)
Aha, det förklarar varför jag tycker mig ha sett väl många sådana bussar med texten "Swebus" kapad ungefär på mitten, d v s nederdelen saknas.
Är det gångjärnen som är problemet?har märkt på våra 9700 i 63xx,67xx serien att dom vill fastna och gå tungt??
CitatAha, det förklarar varför jag tycker mig ha sett väl många sådana bussar med texten "Swebus" kapad ungefär på mitten, d v s nederdelen saknas.
undrade precis detsamma när jag var på Jkpg Rc under veckan.... ;)
//Rob
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 02 april 2011, 19:38:45 PM
Någon förnyelse av vagnparken kommer i år inte att ske
56xx- och 62xx-vagnarna ska dock säljas redan i sommar.
Undrar om 6009, 6071 och 6177-6179 försvinner inom kort även de.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 april 2011, 11:04:22 AM
För att ersättas med inlejda åkare?
Så mkt har väl inte trafiken gått ner att vagnparken kan minskas?
Bra frågor, dock utan svar. Kanske har man nån lösning i bakfickan som inte kungjorts för oss anställda ännu. Vi får väl se hur det blir framåt sommaren, antar jag.
Fler inlejda åkare i kombination med att man nu tagit bort alla terminalvärdar från Örebro, Norrköping, Linköping och Jönköping, samt bara har någon enstaka terminalvärd på Cityterminalen på fredagar och söndagar kan även det bli intressant. Inlejda åkare har ju inga biljettmaskiner, utan kör med utskrivna passagerarlistor som de bara har kunnat få från just terminalvärdarna. Även detta försök får vi väl utvärdera med tiden.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2011, 01:43:23 AM
Inlejda åkare med profilerade bussar alltså, typ Hydens, det är ju något som var uppe redan på min tid i koncernen hur man kunde sänka kostnaderna med bibehållen trafik
Aha, du menar så. Ja, kanske är det något sådant på gång.