Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 11:08:45 AM

Titel: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 11:08:45 AM
Kl 15.00 avgörs resultatet men Nobina är enligt förarsamtalet hos bolaget den stora förloraren.

Som sagt, vem som får vad kommer i eftermiddag!
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 16:22:48 PM
Nu finns resultatet på Tabussen.nu!

KR behåller även linje 63 samt 45 där dubbeldäckare försvinner och 63 bara går Umeå - Dorotea.

Nobina finns inte med men Veolia vann ett paket. Skelleftebuss vinner många paket.

Första trafikstart: 20110831. Rekord i kort bussinköpsperiod?
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Jan skrivet 01 april 2011, 16:52:14 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 16:22:48 PM
Nu finns resultatet på Tabussen.nu!

KR behåller även linje 63 samt 45 där dubbeldäckare försvinner och 63 bara går Umeå - Dorotea.

Nobina finns inte med men Veolia vann ett paket. Skelleftebuss vinner många paket.

Första trafikstart: 20110831. Rekord i kort bussinköpsperiod?

Kommunalt bolag, de måste begära in offerter från levrantörerna. Bussana kommer att finnas där i tid.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Fikman skrivet 01 april 2011, 16:52:25 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 16:22:48 PM
Nu finns resultatet på Tabussen.nu!

KR behåller även linje 63 samt 45 där dubbeldäckare försvinner och 63 bara går Umeå - Dorotea.

Nobina finns inte med men Veolia vann ett paket. Skelleftebuss vinner många paket.

Första trafikstart: 20110831. Rekord i kort bussinköpsperiod?

Står att trafikstart är 11 december för dom linjerna, verkar vara lite varierande trafikstart
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 16:56:09 PM
Blev lite fel, vissa avtal har start 20110831 men vilken operatör det är vet jag ej men oavsett vem så är tiden till trafikstart kort!
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: 1896 skrivet 01 april 2011, 17:46:02 PM
Ja, mer informativt hade det ju kunnat vara, det vore ju kul och veta vilka som har lagt bud, och vilka som låg närmast i pris.  :)
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 18:27:03 PM
Finns artikel i Busstidningen.se.

KR är den stora vinnaren och Busspoolen tappar nästan all trafik. Veolia får Umeå - Bjurholm, dvs linje 19 medan KR får tex Umeå - Vännäs, Umeå - Vindeln, Umeå - Holmsund/Obbola.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: 1896 skrivet 01 april 2011, 19:23:22 PM
Tycker inte att jag blev så värst mycket klokare av den artikeln.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Ersa skrivet 01 april 2011, 19:37:39 PM
http://tabussen.nu/media/24645/tilldelningsbeslut%2011101%20-%2012025.pdf
http://www.busstidningen.se/2011/04/01/storseger-for-kr-trafik-i-vasterbotten-%E2%80%93%C2%A0busspoolen-stor-forlorare/

Nog är artikeln i Busstidningen rätt tydlig?
Men saknas inte Sävar i listan? Har för mig att det trafiken åter skulle upphandlas samtidigt som Holmsund.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 19:58:36 PM
Har aldrig hört att Sävar skulle vara med i upphandlingen, så de är väl bara de Abramssons får kvar.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Ersa skrivet 01 april 2011, 20:04:37 PM
Då avtalen för Holmsund och Sävar upphandlades och startades samtidigt förra vändan (2007?) verkade det ju logiskt att de var på samma tid. Fast när man tänker efter är det ju underligare att det så pass unga avtalet på Holmsund redan upphandlas efter så få år. Även tråkigt att de rätt nya VanHoolerna blir arbetslösa.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 01 april 2011, 21:43:53 PM
De aktuella objekten finns listade linje för linje och med angivna datum för trafikstart på sidan 2 i detta dokument:
http://tabussen.nu/media/14109/intresseanm%C3%A4lan%20objekt%2011101%20-%2012025.pdf (http://tabussen.nu/media/14109/intresseanm%C3%A4lan%20objekt%2011101%20-%2012025.pdf)

Varför vissa linjer saknas i tilldelningsbeslutet vet jag ej, möjligen har KR lämnat något sorts paketanbud med Blå Vägen/Vindeln och Vännäs/Holmsund/Sävar.
Detta blev ju offentligt först vid tretiden nu på fredagseftermiddagen så det lär väl komma fler detaljer under nästa vecka.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 21:50:54 PM
Blå vägen/Vindeln var ett paket, kallat "Nobinapaketet" och sedan Vännäs/Holmsund men där har Busspoolen sagt att Bjurholm ingick, vilket inte verkar stämma. Att Sävar skulle ingå i paketet var dock något nytt!
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 01 april 2011, 22:00:11 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 21:50:54 PM
Blå vägen/Vindeln var ett paket, kallat "Nobinapaketet" och sedan Vännäs/Holmsund men där har Busspoolen sagt att Bjurholm ingick, vilket inte verkar stämma. Att Sävar skulle ingå i paketet var dock något nytt!

Njaä, hur menar du då? Det fanns inga färdiga "paket" att lägga anbud på, utan trafiken upphandlas objekt för objekt enligt listningen i pdf-dokumentet ovan. Däremot fanns förstås möjligheten att lämna in anbud med flera objekt/linjer ihopbakade.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Ersa skrivet 02 april 2011, 01:39:56 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 april 2011, 21:43:53 PM
De aktuella objekten finns listade linje för linje och med angivna datum för trafikstart på sidan 2 i detta dokument:
http://tabussen.nu/media/14109/intresseanm%C3%A4lan%20objekt%2011101%20-%2012025.pdf (http://tabussen.nu/media/14109/intresseanm%C3%A4lan%20objekt%2011101%20-%2012025.pdf)

Något annat än tydlig kan den listan inte kallas. :)
Jag skulle inte heller jag kalla något för "paket", särskilt inte med dagens operatörs namn i.
Utan som det står i handlingarna: "Anbud kan lämnas på ett eller flera objekt."

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/01.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/02.jpg)
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 april 2011, 15:02:04 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 april 2011, 22:00:11 PM
Njaä, hur menar du då? Det fanns inga färdiga "paket" att lägga anbud på, utan trafiken upphandlas objekt för objekt enligt listningen i pdf-dokumentet ovan. Däremot fanns förstås möjligheten att lämna in anbud med flera objekt/linjer ihopbakade.

Ja, men jag vet att man lägger anbud per objekt men när man pratat med förare så istället för att säga linjenummer så har vi sagt tex "Nobinapaketet" etc för att göra det enkelt.

KR får sin revansch efter UL, men det har sagts att Bjurholmsbussarna bara skulle gå till Vännäs för att byta buss sen vidare till Umeå men det verkar inte bli av.

Busspoolen får kvar Åmsele - Vindeln, har för mig att man sa två dubbelturer eller nåt sånt, förutom skoltrafik.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 04 april 2011, 15:20:02 PM
Så här skriver Klövsjö-Rätan Trafik AB (http://www.krtrafik.se/7878.senaste_nytt.html (http://www.krtrafik.se/7878.senaste_nytt.html)):
Objekt 11101
Linje 11, 16, Nordmaling - Umeå - Vindeln
Objekt 11107
Linje 31, Hemavan – Umeå
Objekt 12001
Linje 15, 55, Bjurholm – Vännäs - Umeå
Linje 122, 123, 124, 125, Umeå – Obbola - Holmsund
Linje 114 Rödåsel – Umeå
Linje 115 Tavelsjö – Umeå
Linje 116 Botsmark – Umeå
Linje 118 Sävar – Umeå
Linje 119, 171 Gryssjön – Norrfjärden - Sävar

Linje 15/55 går bara till Vännäs. Veolia Transdev kör Linje 19 Vännäs - Bjurholm där godsbussarna försvinner.

Talas så här i början om att KR skall till Umestan, och att många yngre förare hos Nobina skall studera vidare istället för att söka hos KR. Är trots allt inte lång tid kvar till start 31/8.

Blir intressant och se om det i objekt 12001 blev krav på lågentré på alla bussar eller om Länstrafiken drog tillbaka det för att det skulle ha blivit för dyrt.

Objekt 11101 kräver ca 3 bussar.
Objekt 11107 kräver ca 8-9 bussar.
Objekt 12001 kräver ca 22 bussar.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2011, 15:44:44 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 04 april 2011, 15:20:02 PM
Så här skriver Klövsjö-Rätan Trafik AB (http://www.krtrafik.se/7878.senaste_nytt.html (http://www.krtrafik.se/7878.senaste_nytt.html)):
Objekt 11101
Linje 11, 16, Nordmaling - Umeå - Vindeln
Objekt 11107
Linje 31, Hemavan – Umeå
Objekt 12001
Linje 15, 55, Bjurholm – Vännäs - Umeå
Linje 122, 123, 124, 125, Umeå – Obbola - Holmsund
Linje 114 Rödåsel – Umeå
Linje 115 Tavelsjö – Umeå
Linje 116 Botsmark – Umeå
Linje 118 Sävar – Umeå
Linje 119, 171 Gryssjön – Norrfjärden - Sävar

Då objektnumren inte stämmer in med Länstrafikens lista undrar jag: Speglar denna KR egna indelning tre olika kombinationsbud som företaget lagt?

Citat från: RoggaBoy skrivet 04 april 2011, 15:20:02 PM
Talas så här i början om att KR skall till Umestan, och att många yngre förare hos Nobina skall studera vidare istället för att söka hos KR. Är trots allt inte lång tid kvar till start 31/8.

Yngre förare? Det finns väl ändå inte många förare under 45 års ålder på Nobinas landsbygdstrafik i Västerbotten? I övrigt ska det bli intressant att se hur det i Umeå nästan helt okända (och därmed underskattade?) företaget KR Trafik ska uppmärksammas. Det ser ju även lite skumt ut att ingen av tidningarna i Västerbotten skrivit ett ord om upphandlingsresultatet.

Till sist hoppas jag verkligen att det inte blir krav på blå, lila och blå-lila bussar på "förortstrafiken" från Umeå mot Sävar, Holmsund och Vännäs. Utan att enbart firmafärger tillåts.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Muk skrivet 04 april 2011, 16:02:51 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 15:44:44 PM
I övrigt ska det bli intressant att se hur det i Umeå nästan helt okända (och därmed underskattade?) företaget KR Trafik ska uppmärksammas. Det ser ju även lite skumt ut att ingen av tidningarna i Västerbotten skrivit ett ord om upphandlingsresultatet.

Media vet väl inte hur man ska behandla KR Trafik. Kr-trafik och Bergkvara räknas som pigga uppstickare när de utmanar de stora bolagen, men när de konkurrerar ut de små lokala bolagen ses de själva som "jätten glufs-glufs". Det tar väl tid för media att bestämma vilken bild man vill måla upp nu.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2011, 18:27:29 PM
Citat från: Muk skrivet 04 april 2011, 16:02:51 PM
Media vet väl inte hur man ska behandla KR Trafik. Kr-trafik och Bergkvara räknas som pigga uppstickare när de utmanar de stora bolagen, men när de konkurrerar ut de små lokala bolagen ses de själva som "jätten glufs-glufs". Det tar väl tid för media att bestämma vilken bild man vill måla upp nu.

Nu menade jag inte hur media skulle vinkla eller granska, då Västerbottenmedia helst inte sysslar med annat än enbart okritisk rapportering utan egna åsikter. Tredje statsmakten? Nja, inte direkt. ::)
Det jag menade var mera att VK, VF eller SVT/SR Västerbotten inte ens nämnt vare sig upphandlingen eller resultatet ens som en neutral åsiktslös nyhet.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Muk skrivet 04 april 2011, 18:40:50 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 18:27:29 PM
Nu menade jag inte hur media skulle vinkla eller granska, då Västerbottenmedia helst inte sysslar med annat än enbart okritisk rapportering utan egna åsikter. Tredje statsmakten? Nja, inte direkt. ::)
Det jag menade var mera att VK, VF eller SVT/SR Västerbotten inte ens nämnt vare sig upphandlingen eller resultatet ens som en neutral åsiktslös nyhet.

Det måste ju till någon form av artikel eller notis för att det ska rassla till i kommentarfältet. Sedan beror det väl på om rubriken blir "Knäckebröhults taxi förlorar all körning" eller "Jämtlandsföretag tar över från Nobina". Det behövs inte mer granskning än så. Kan man rapportera om när glasskiosker läggs ner borde man kunna rapportera om det här. Fast man kanske väntar till trafikstart.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2011, 18:53:15 PM
Citat från: Muk skrivet 04 april 2011, 18:40:50 PM
Det måste ju till någon form av artikel eller notis för att det ska rassla till i kommentarfältet. Sedan beror det väl på om rubriken blir "Knäckebröhults taxi förlorar all körning" eller "Jämtlandsföretag tar över från Nobina". Det behövs inte mer granskning än så. Kan man rapportera om när glasskiosker läggs ner borde man kunna rapportera om det här. Fast man kanske väntar till trafikstart.

Fast nog har lokalmedia det ytterst enkelt i detta fall. Det är ju bara att nämna ordet "Nobina" eller bara "buss" någonstans i rubriken så rasslar det in 150 st arga kommentarer snabbt! ;) Jag tycker att det ska bli intressant att se hur gemene man nu kommer att ta ställning. För Busspoolen? Mot Nobina? Mot KR? För KR? Vad är KR? När det gäller landsbygdstrafiken finns ju inte alls samma arga känslor som när det gäller tätortstrafiken.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Krille skrivet 04 april 2011, 19:22:03 PM
Finns fordonskraven för denna upphandling specificerade någonstans?

/K
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 06 april 2011, 19:32:03 PM
Vid infomöte idag framkom lite ytterligare detaljer, bl a:

Stomlinjebussarna profileras i enlighet med de nya E4-bussarna(och tågen).

Fr 1/1 2012 nytt upplägg med gemensamma bussar och trafikering på sträckan Vindeln-Umeå-Nordmaling. Dessa linjer(16 och 11) kommer ej att trafikera Umeå busstation utan E12-NUS-Vasagatan och vice versa. Undantag två dubbelturer till Vindeln med godsbuss som går från busstationen.
Fr 1/1 2012 samma sak för (Bjurholm-)Vännäs-Umeå-Holmsund(-Obbola). Trafikerar Skolgatan(Vasaplan)-NUS o v v.
Ovanstående förändringar görs för att minska tomkörningarna inom Umeå(NUS-Busstation osv).

Blå vägen-trafiken profileras som en enda linje(31) oavsett målort och med gemensam körväg(körningarna via Vindeln upphör). Dubbeldäckarna försvinner på sträckan. Trafiken till Mo i Rana läggs ned som tidigare sagts.

Kontraktet som Veolia får på sträckan Umeå-Bjurholm gäller endast 110831-111231, därefter förlängs vissa turer i Vännästrafiken till Bjurholm(enl ovanstående upplägg) och körs av KR-Trafik.

Nobinas enda kvarvarande trafik i länet(förutom Ultra-trafiken) är två fjällinjer i Tärnaby!

Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 07 april 2011, 15:01:51 PM
och enligt uppgift är kravet på Veolias "Bjurholmslinje" att det skall vara en Volvo 9700. Inte illa med tanke på den korta perioden och det kravet ville inte Nobina gå med på fast man idag har 4st bussar av 9700 i Umeå.

Hur kommer förresten Skelleftebuss att fixa sin linje Umeå - Robertsfors fr 1/1?
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 07 april 2011, 15:06:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 15:44:44 PM
Då objektnumren inte stämmer in med Länstrafikens lista undrar jag: Speglar denna KR egna indelning tre olika kombinationsbud som företaget lagt?

Yngre förare? Det finns väl ändå inte många förare under 45 års ålder på Nobinas landsbygdstrafik i Västerbotten? I övrigt ska det bli intressant att se hur det i Umeå nästan helt okända (och därmed underskattade?) företaget KR Trafik ska uppmärksammas. Det ser ju även lite skumt ut att ingen av tidningarna i Västerbotten skrivit ett ord om upphandlingsresultatet.

Till sist hoppas jag verkligen att det inte blir krav på blå, lila och blå-lila bussar på "förortstrafiken" från Umeå mot Sävar, Holmsund och Vännäs. Utan att enbart firmafärger tillåts.

Jag skulle tro att det är KR:s egna indelning av bud. Jo, de finns ett antal yngre förare men vet inte nu hur många dom är faktiskt.

Dagen efter, i Lördags var det en artikel i VK om "uppstickaren" KR. Har tyvärr inte tidningen själv och artikeln kom inte ut på nätet konstigt nog, kanske för att slippa alla kommentarer.

Enda kraven på dessa linjer som du talar om är att det skall vara låg entré på bussarna.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 07 april 2011, 15:08:15 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2011, 18:43:57 PM
KR brukar ju vara kvicka att skicka ut sitt sedvanliga presseddelande "utan statliga o kommunala bidrag" till media, märkligt att ingen av lokalblaskorna tagit in detta?

Jo, i lördagens VK fanns en artikel om "uppstickaren" KR. Dock publicerades den inte på nätet för att kanske svämmas över med kommentarer.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 07 april 2011, 15:50:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2011, 15:13:44 PM
Länstrafiken har givetvis inte ställt krav på bussfabrikat 8)

De säger iaf ledningen på Nobina Umeå att man gjort, eller man skyller på de för att man inte fick dessa fyra månader.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 07 april 2011, 16:03:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2011, 15:56:49 PM
Givetvis kan den upphandlade parten aldrig ställa krav på att trafiken ska skötas med ett visst bussmärke.....
Antar att du missförstått det hela  ;)

Nej, jag missförstod inte alls vad som har sagts av ledningen till alla Nobinas förare. Snarare då den i ledningen som sa det som har missuppfattat allt. Själv tycker jag det skulle låta konstigt, men blir intressant vad de blir för bussar. Godsbussen till Vännäs/Bjurholm försvinner från denna linje iaf när Veolia tar över. Sen blir det väl Vilhelmina-bussen som får ta godset till Vännäs/Bjurholm.
Titel: SV: Upphandlingar i Västerbotten klara!
Skrivet av: Ersa skrivet 07 april 2011, 20:03:00 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 07 april 2011, 16:03:02 PM
Nej, jag missförstod inte alls vad som har sagts av ledningen till alla Nobinas förare. Snarare då den i ledningen som sa det som har missuppfattat allt. Själv tycker jag det skulle låta konstigt, men blir intressant vad de blir för bussar. Godsbussen till Vännäs/Bjurholm försvinner från denna linje iaf när Veolia tar över. Sen blir det väl Vilhelmina-bussen som får ta godset till Vännäs/Bjurholm.

Varför ens sprida luddiga tredjehandsuppgifter här? Dessa blir ju dessutom fjärdehandsuppgifter för oss andra. Det vore väl bäst att bara uppge korrekt fakta som kommer direkt från huvudmannen? Och vem ska "ledningen" vara?