Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: tågluffaren skrivet 01 april 2011, 09:24:37 AM

Titel: Skulle det vara smart?
Skrivet av: tågluffaren skrivet 01 april 2011, 09:24:37 AM
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Busslinjer-byggs-in-under-tak/

Alla fattar ju att det är aprilskämt men skulle det vara smart i verkligheten?
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 01 april 2011, 09:54:19 AM
Citat från: tågluffaren skrivet 01 april 2011, 09:24:37 AM
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Busslinjer-byggs-in-under-tak/

Alla fattar ju att det är aprilskämt men skulle det vara smart i verkligheten?
Nej, Snö och vind och vatten(is) kommer in från sidorna och riskerar ändå att ställa till problem. Fast det är klart att det är bättre än ingenting.  Men skulle man bygga en hel "strumpa" (alltså med glasväggar) runt stomlinjerna skulle det förstås vara utmärkt - sedan om kostnaderna står i proportion till nyttan är förstås en annan femma...
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 01 april 2011, 10:00:11 AM
Inför ombyggnaden av den s.k. "göteborgsbacken" på riksväg 40 ut från Jönköping utredde Vägverket tre möjligheter för att minska risken att få stillastående långtradare i backen på vintrarna: tak, markvärme eller utökad snöröjnings- och bärgningsberedskap. Valet föll på markvärme, så nu finns såvitt jag vet Sveriges första uppvärmda väg (som inte är en gågata) i Jönköping.

Så, tja, helt orimligt är det väl inte att sätta tak över gatorna, men kanske markvärme är bättre? Dessutom är båda åtgärderna dyra, så det lönar sig nog bäst att endast använda dem på de mest utsatta platserna.

Anders
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: mushkot skrivet 01 april 2011, 10:08:32 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 01 april 2011, 09:54:19 AM
Nej, Snö och vind och vatten(is) kommer in från sidorna och riskerar ändå att ställa till problem. Fast det är klart att det är bättre än ingenting.  Men skulle man bygga en hel "strumpa" (alltså med glasväggar) runt stomlinjerna skulle det förstås vara utmärkt - sedan om kostnaderna står i proportion till nyttan är förstås en annan femma...
Kan ju också kallas "Tunnelbana"...  ;D
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 april 2011, 10:20:41 AM
Eller så bygger man innerstadsspårväg. ::)
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 april 2011, 10:22:38 AM
Intervju med SL:s snögeneral Inge Winther.  ;D
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2011, 11:09:58 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 01 april 2011, 10:00:11 AM
Inför ombyggnaden av den s.k. "göteborgsbacken" på riksväg 40 ut från Jönköping utredde Vägverket tre möjligheter för att minska risken att få stillastående långtradare i backen på vintrarna: tak, markvärme eller utökad snöröjnings- och bärgningsberedskap. Valet föll på markvärme, så nu finns såvitt jag vet Sveriges första uppvärmda väg (som inte är en gågata) i Jönköping.

Anders

Carolinabacken i Uppsala fick värmeslingor redan på 1960-talet. Det är väl inte precis en väg men inte heller en gågata. Slingorna kom till därför att bussarna hade stora problem i backen vid halt väglag.
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 01 april 2011, 11:31:00 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2011, 11:09:58 AM
Carolinabacken i Uppsala fick värmeslingor redan på 1960-talet. Det är väl inte precis en väg men inte heller en gågata. Slingorna kom till därför att bussarna hade stora problem i backen vid halt väglag.

En bra dag ska man lära sig något nytt!
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Hagri skrivet 01 april 2011, 12:31:05 PM
Punktlighetstak :-) Ett tak för hur punktligt SL kan vara. :-)
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: PG skrivet 01 april 2011, 13:28:16 PM
Hihi, ett aprilskämt om "punktlighetstak" som uppdaterades den 31 mars, SL verkar ha behov av lite punktlighet  ;)
Titel: SV: Skulle det vara smart?
Skrivet av: Fikman skrivet 01 april 2011, 16:56:21 PM
Kan väll vara vettigt över HPL för att öka trafiksäkerhet, specielt dom som ligger i backar, fast då är det nog vettigare med värme än tak