Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jocke Selling skrivet 30 mars 2011, 18:46:31 PM

Titel: Swebus 0048
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 30 mars 2011, 18:46:31 PM
Har länge varit saknad i min samling. Men så stod den där när jag klivit av tåget.

(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/00xx/0048/0048-1.jpg)

(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/00xx/0048/0048-2.jpg)

Så nu återstår bara att hitta 0039 i den serien.

//Jocke
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 30 mars 2011, 18:55:43 PM


   Trevligt. Får gratulera till den fångsten.

    //Niclas
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: Rickbox skrivet 30 mars 2011, 21:27:44 PM
Trevligt! Det där är riktigt fina bussar! Man åker som en kung! 8)

Jag brukar sitta där längst bak vid toaletten, där är det minst spring (förutom om någon ska på toa, men inte alls lika mycket som framme vid dörrarna) det är även minst buller eftersom motorn sitter längre fram. De nyare Scania OmniExpress är inte alls lika bekväma även om de också är helt okej att åka i.

Tycker rent ut sagt att det är märkligt att inte fler tillverkare har mittmotor på sina bussar, vad spelar det för roll om det ändå är en långfärdsbuss med högre golv? Bagageutrymmet kan man ju ha längre bak, väghållningen vintertid borde även bli bättre även om antisladdsystem kan reda upp det mesta...
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: Ersa skrivet 30 mars 2011, 22:40:33 PM
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Bakmotor.jpg)

Nej, jag håller väl inte helt med det suspekta budskapet ovan. ;D
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: yngrot skrivet 01 april 2011, 11:53:17 AM
Bakmotor är väl enda alternativet numera . En fördel är tystare framme hos oss som kör dem och tyngd över driven  dock går de inte alltid åt det håll man vill vintertid i skarpa svängar
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 01 april 2011, 20:18:08 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 april 2011, 11:53:17 AM
Bakmotor är väl enda alternativet numera . En fördel är tystare framme hos oss som kör dem och tyngd över driven  dock går de inte alltid åt det håll man vill vintertid i skarpa svängar

Det var förvisso två fördelar  ;D, och man kan väl inte begära att man alltid ska hamna där man planerat  ;), tycker Jocke som på dryga tretton år bara hamnat offroad med mittmotorkonceptet, en gång vintern 2001/2002, och en gång vintern 2007/2008. (senast kunde jag dock efter okulärbesiktning fortsätta färden då landningen skedde på en ladugårdsplan ca 30 cm nedanför vägen, och nån meter till vänster om en farmartank- puh.)

Där med inte sagt att jag förnekar dess förtjänster. Men jag överskattar dem definitivt inte.


//Jocke
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: yngrot skrivet 01 april 2011, 21:17:53 PM
Oj då Jocke du räknar bättre än jag gör ser jag ...  ;D
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 01 april 2011, 21:50:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 april 2011, 21:42:52 PM
Det beror på att kostnaderna för att tillverka en mittmotorbuss blir avsevärt högre än en med bakmotor.
Den senare kan använda standardkomponenter t.ex från en lastbil vad gäller motorn medans mittmotorn kräver en specialkonstruerad motor för liggande montering, dyrare komponenter och dyrare reservdelshållning.

Fördelarna är ganska tveksamma idag och mittmotorn på de sista (B12) var placerad längre bak mot bakaxeln jmf med ursprunget B655/755/58/10M

Jag instämmer fullt och fast, enligt min ringa mening var den enda kvarvarande fördelen  endast på ledbusschassit, som gav en motor i dragdelen, och dessutom lite mera tyngd på driven än föregångarna.
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 april 2011, 10:31:40 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 april 2011, 21:42:52 PM
Det beror på att kostnaderna för att tillverka en mittmotorbuss blir avsevärt högre än en med bakmotor.
Den senare kan använda standardkomponenter t.ex från en lastbil vad gäller motorn medans mittmotorn kräver en specialkonstruerad motor för liggande montering, dyrare komponenter och dyrare reservdelshållning.

Fördelarna är ganska tveksamma idag och mittmotorn på de sista (B12) var placerad längre bak mot bakaxeln jmf med ursprunget B655/755/58/10M

       I dagens läge så är det i stort sett stora lastbilstillverkare som har sina motor i bussarna. Som tex Scania, Volvo, MB. MAN, DAF och Iveco.

       Man använder lastbilsmotorer som man redan har lagt ner miljontals kronor för att utveckla. Det är inga små summor det rör sig i utvecklingskostnader nu för tiden. Att då utveckla en motor speciellt för ha liggandes i en buss är alldeles för stora kostnader för en så liten tillverkningsserie som det blir med en speciell bussmotor i jämfört med hur mycket större tillverkningsserier som det blir till lastbilar.

     //Niclas
Titel: SV: Swebus 0048
Skrivet av: Knut skrivet 02 april 2011, 11:08:51 AM
Volvo sier vel også at det blir för varmt rundt en midtmotor om den skal være Euro5. Får ikke så bra
luftgjennomgang rundt den som en bakmontert