Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 28 mars 2011, 18:45:19 PM

Titel: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: Peter Öden skrivet 28 mars 2011, 18:45:19 PM
Hej !

Ytterligare en nostalgibild från Örebro som visar ATA 942 ScV B 66.63V från 1964.
Bussens inv.nr härrör från Örebro Stads Trafik, under 1973 fick den nytt inv.nr 302
hos dåvarande AB Örebro Läns Regionaltrafik.

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A37093.jpg)

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: yngrot skrivet 28 mars 2011, 19:04:55 PM
Mumma  härlig bild  stilig text på taket.
Titel: SV: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 mars 2011, 19:30:16 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 28 mars 2011, 18:45:19 PM
Hej !

Ytterligare en nostalgibild från Örebro som visar ATA 942 ScV B 66.63V från 1964.
Bussens inv.nr härrör från Örebro Stads Trafik, under 1973 fick den nytt inv.nr 302
hos dåvarande AB Örebro Läns Regionaltrafik.

Härlig bild, Peter!

1973 fick den nr 102, så som bilden visar. Det var då Örebro kommun ägde företaget. Först 1975 fick den nr 302 när den överfördes till nybildade Länsbussarna.

Tänk vilken färgrikedom det var hos bussarna i Örebro förr! Nu är det bara blått eller lila som gäller för hela slanten. Det känns trist. Tänk om EU skulle lagstifta om att alla blommor skulle vara blå. Hu så trist. Det är så det är inom bussvärlden idag, tyvärr.
Titel: SV: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: Stefan P skrivet 30 mars 2011, 12:36:22 PM
Hej

Hur stort bussföretag var Södra Hjälmarsranden tex. hur många bussar, när fanns företaget?

mvh Stefan P
Titel: SV: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 30 mars 2011, 19:24:00 PM
Ursprunget till Södra Hjälmarstranden var Henning Andersson & Oscar Johansson som startade linje mellan Hampetorp och Örebro med en T-Ford med hembyggd kaross. Linjenätet svällde med förgreningar även i västra Södermanland. Troligen i slutet av 20-talet delade kompanjonerna på sig så Andersson tog hand om närkesdelen fram till Vingåker och Johansson södermanlandsdelen som senare blev till Julita Trafiken. Anderssons företag fick så småningom namnet Södra Hjälmarstrandens Omnibustrafik, från slutet av 1940-talet ändrat till Södra Hjälmarstrandens Trafik AB. De hade även lastbil och taxi, från femtiotalet ett flertal tankbilar som körde bensin och olja från Norrköpings hamn till Örebro. Redan under femtiotalet kördes utlandstrafik till bl a Paris och medelhavsområdet. År 1969 avled ägaren/chefen Olle Andersson, son till Henning A och linjetrafiken övertogs av Örebro Stads Trafik AB. Bussen på bilden hade från början regnumret T 222.

Har du Peter även fotat bussen som skymtar bakom? Vore kul att få se fotot här!

Mvh Jan G
Titel: SV: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 mars 2011, 20:19:25 PM
Ska vi gissa på att det är en av ScV B51:orna från 1955 med reg.nr T998 och T999 som syns i bakgrunden?
Titel: SV: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 31 mars 2011, 08:18:07 AM
Jag tänkte också på T 998 eller T 999. Bussen T 222 på bilden hade inventarienummer 11 hos SHT. Under 50-60 talet hade företaget ca 12-13 bussar samtidigt.
Mvh Jan G
Titel: SV: Örebro 70-tal, del. 2
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 31 mars 2011, 22:03:24 PM
Bussen på bilden förekommer i en broschyr från SKV från den här tiden. En annan liknande i samma broschyr är ljusblå/beige, tillhörde bussägaren Axel Österdahl i Filipstad men köptes till att börja med ut av NBJ av någon anledning. De ägde den några dagar.
Mvh Jan G