Jag har tidigare visat en serie bilder från Skövde i mars 1991 men nu kommer det fler. Anledningen till att jag kom dit efter Vetlanda var att jag hyrt bilen i Skövde. Egentligen hade jag tänkt lämna den i Nässjö men så ringde jag uthyraren för att komma överens om var. Samtidigt passade jag på att fråga hur det påverkade priset om jag lämnade den i Skövde i stället. Det visade sig att det i så fall skulle kosta tredjedelen så mycket. Då blev det nämligen bilfirmans egen lokalförhyrning som gällde och inte Hertz taxor.
När jag ändå var i Skövde passade jag på att ta några kvällsbilder.
GNU523
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8724_.jpg)
MMZ243, fd GDG 1798
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8725_.jpg)
FSA923
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8726_.jpg)
BWW595
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8727_.jpg)
MJU091
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8728_.jpg)
GEJ481, sedan Swebus 5378
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8729_.jpg)
KYL596
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8730_.jpg)
GCK479
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8731_.jpg)
KZZ166
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8732_.jpg)
Hur var relationerna mellan SJ-buss och GDG i Skövde ? Med tanke på att man överlät trafik till varandra på andra ställen, varför gjord man inte det i Skövde ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 mars 2011, 20:58:19 PM
Hur var relationerna mellan SJ-buss och GDG i Skövde ? Med tanke på att man överlät trafik till varandra på andra ställen, varför gjord man inte det i Skövde ?
GDG kom över trafiken i Skövde genom en bytesaffär med Linjebuss. I Skövde var det också lite komplicerat eftersom SJ även hade ägareintressen i Billingens Trafik AB tillsammans med Skövde kommun samtidigt som SJ körde tätortstrafiken i Skövde.
Samarbetet mellan SJ och GDG var väl sisådär på många håll. Jag hörde någon från SJ Buss omkring 1980 säga att SJ har gott samarbete med alla bussbolag utom GDG.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2011, 11:48:25 AM
Jag har tidigare visat en serie bilder från Skövde i mars 1991...
KZZ166
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8732_.jpg)
Trevliga bilder igen Staffan.
Ett antal"gamla"SJ-bussar hann uppenbart få(den snygga) nya LT-lacken och just 1873 stod på Tallinnexporten 1998-09-26./Ulf
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2011, 21:54:36 PM
GDG kom över trafiken i Skövde genom en bytesaffär med Linjebuss. I Skövde var det också lite komplicerat eftersom SJ även hade ägareintressen i Billingens Trafik AB tillsammans med Skövde kommun samtidigt som SJ körde tätortstrafiken i Skövde.
Samarbetet mellan SJ och GDG var väl sisådär på många håll. Jag hörde någon från SJ Buss omkring 1980 säga att SJ har gott samarbete med alla bussbolag utom GDG.
Staffan!
Jag tror att vi behöver lyfta blicken lite över lokal pajkastningsnivå för att förstå varför SJ och GDG kunde finnas "sida vid sida" på många orter trots att man hade samma "ägare".
Det är föga troligt att de stora inköpen som GDG gjorde i bl.a. Västergötland kunde ske utan styrelsen för GDG:s godkännande.
GDG:s styrelse utsågs ju av SJ Persontrafik och dessutom var VD Lennart Sandberg, chefen för bussavdelningen Björn Larsson liksom även chefen för GDG transport Gunnar Wegerup, SJ-människor
Jag tror att vi därmed kan avliva myten om att GDG levde ett helt självständigt liv utan någon som helst kontroll eller riktlinjer från SJ centralt.
Varför fanns då ibland SJ Buss och GDG" sida vid sida"?
SJ Persontrafik som kontrollerade både GDG samt busstrafiken inom SJ Persontrafik kunde ju enkelt ha fattat beslutet att slå ihop verksamheten under en hatt?
Tror att förklaringen får sökas i det faktum att SJ Persontrafik använde GDG till att göra många affärer och satsningar som man av olika skäl inte kunde göra inom det affärsdrivande verket SJ.
Olika avtal gjorde det dessutom billigare för SJ Persontrafik att köra buss inom GDG än inom SJ Buss.
I klartext så hade det varit en kostnadsfördyring för SJ Persontrafik att överföra personal från GDG till SJ Buss.
Då som nu styrde rent krasst ekonomiska villkor besluten på central nivå utan hänsyn till de mer känslomässiga värderingar som ofta kommer till uttryck på lokal (operativ) nivå.
Hälsn.
Hans
P.S Tack för fina bilder Staffan!
Hans J: Vad var det som hindrade att GDG tog över SJ-buss verksamhet i Skövde ?
GDG och SJ hade olika avtal med samma fackförbund.
SJ personal hade ett något bättre avtal.
Att flytta SJ personal till ett "billigare avtal" hade varit omöjligt på den tiden. Idag hade det kanske varit möjligt men inte då.
Ok, tack Hans. :)
GCK479
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8731_.jpg)
Tror jag har frågat förr: Dörrställningen på SJ-buss Scania 112:or i 25 serien var på alla utom 2561-62 1+1+0, men här är ett undantag, 2538 har 2+2+1, fanns det fler ? och vart var dom placerade i så fall ?
I Ludvika fanns på 50-talet SJ och GDG sida vid sida med varsina linjer men gemensamt garage och ledning.
På 70-talet fick vi GDG:are order om att icke tanka på SJ:s depåer. Det var väl en ren prisfråga.
Mvh Jan G