Någon som vet när GS 950-951 kommer att försvinna?
Förhoppningsvis så fort som möjligt. Dom kan inte ha så mycket kvar att ge?
Citat från: Calle skrivet 26 mars 2011, 20:29:22 PM
Någon som vet när GS 950-951 kommer att försvinna?
950 fångade jag i alla fall i går vid Korsvägen:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/gs_950_2011_03_25.JPG)
Den är från 2002 så den lär väl få rulla några år till om den inte råkar ut för någonting.
Vad är det för fel på de där?
Jag har inga stora erfarenheter av Volvo B10L eftersom vi inte har haft så många i Uppsala, men av de få vi hade, nämligen kortvagnarna 300-304 från 1996 så upplevde jag dom som bekväma, stabila och pigga! De hade i och för sig dieselmotor... men jag fick ett intryck av dem som en helt okej bussmodell!
Jag tycker personligen att det är synd att GUB inte fortsatte att köpa in sånahär bussar som i mitt tycke är bättre än både Neoplan och nyare Scania.
Vad vet jag man kanske tröttnar på de bussmodeller som dominerar i ens stad...
Citat från: Rickbox skrivet 26 mars 2011, 22:17:22 PM
Vad är det för fel på de där?
Jag har inga stora erfarenheter av Volvo B10L eftersom vi inte har haft så många i Uppsala, men av de få vi hade, nämligen kortvagnarna 300-304 från 1996 så upplevde jag dom som bekväma, stabila och pigga! De hade i och för sig dieselmotor... men jag fick ett intryck av dem som en helt okej bussmodell!
Jag tycker personligen att det är synd att GUB inte fortsatte att köpa in sånahär bussar som i mitt tycke är bättre än både Neoplan och nyare Scania.
Vad vet jag man kanske tröttnar på de bussmodeller som dominerar i ens stad...
Rubriken säger det mesta. Denna modell var oftast så trött att det gick i 20 när man kom upp på götaälvbron. Tryckte man för mycket på gasen (läs: mer än tomgång), skuttade den fram som en kanin. Det finns anledning till varför 15 av dessa byttes ut mot dieselbussar redan för 3½ år sedan.
Citat från: mushkot skrivet 27 mars 2011, 08:43:38 AM
Rubriken säger det mesta. Denna modell var oftast så trött att det gick i 20 när man kom upp på götaälvbron. Tryckte man för mycket på gasen (läs: mer än tomgång), skuttade den fram som en kanin. Det finns anledning till varför 15 av dessa byttes ut mot dieselbussar redan för 3½ år sedan.
Körde dessa på linje 16 och då gick dom hyffsar.
/M
Citat från: mushkot skrivet 27 mars 2011, 08:43:38 AM
Rubriken säger det mesta. Denna modell var oftast så trött att det gick i 20 när man kom upp på götaälvbron. Tryckte man för mycket på gasen (läs: mer än tomgång), skuttade den fram som en kanin. Det finns anledning till varför 15 av dessa byttes ut mot dieselbussar redan för 3½ år sedan.
Oh I see... men kan det inte bero på dålig gas? Har inte hört några värre klagomål om de blåa Volvo B10LA CNG i Stockholm... men däremot har jag även hört klagomål om biogasdrivna MAN i Göteborg.
GUB:s Neoplan- och MAN-biogasbussar från 2006 och 2007 har också "skuttat fram som kaniner" dock mest mellan växlingarna och kanske inte just vid acceleration, det har vad jag förtått berott på databoxarna och motorstyrningen.
De äldre och de nyare biogasbussarna går oftast väldigt mjukt.
Sen som sagt de Volvo B10L diesel vi hade i Uppsala gick mycket stabilt, det enda som var lite störigt var att de ryckte till lite vid acceleration från stopp, strax innan ettan åkte i, men det är väl ganska vanligt hos bussar med ZF-automater?
Citat från: Rickbox skrivet 27 mars 2011, 15:15:19 PM
Oh I see... men kan det inte bero på dålig gas? Har inte hört några värre klagomål om de blåa Volvo B10LA CNG i Stockholm... men däremot har jag även hört klagomål om biogasdrivna MAN i Göteborg.
GUB:s Neoplan- och MAN-biogasbussar från 2006 och 2007 har också "skuttat fram som kaniner" dock mest mellan växlingarna och kanske inte just vid acceleration, det har vad jag förtått berott på databoxarna och motorstyrningen.
De äldre och de nyare biogasbussarna går oftast väldigt mjukt.
Sen som sagt de Volvo B10L diesel vi hade i Uppsala gick mycket stabilt, det enda som var lite störigt var att de ryckte till lite vid acceleration från stopp, strax innan ettan åkte i, men det är väl ganska vanligt hos bussar med ZF-automater?
Våra B10L på GUB som vi hade har vi haft en hel del problem med. Speciellt i början då dom stod nästan i ett halv år innan vi fick fart på dom. Det berodde dels på att det var för dålig ventilation i motorutrymmet så att det blev för varmt så att diesel började koka i ledningarna.
Sedan en hel del andra små fel under alla år. Det är många så att rabla upp dom tar för lång tid.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 mars 2011, 15:22:33 PM
Våra B10L på GUB som vi hade har vi haft en hel del problem med. Speciellt i början då dom stod nästan i ett halv år innan vi fick fart på dom. Det berodde dels på att det var för dålig ventilation i motorutrymmet så att det blev för varmt så att diesel började koka i ledningarna.
Sedan en hel del andra små fel under alla år. Det är många så att rabla upp dom tar för lång tid.
//Niclas
Ok där ser man! Det var dock inget jag märkte, men 1996 så var ju modellen ganska ny så det fanns väl en del barnsjukdomar då, vet inte hur det är på de nyare från 2000 och framåt.
Volvo B7L ska jag däremot ha hört vara riktiga skitbussar, men det varierar säkert.
Får jag då fråga varför köpte inte GUB in Volvo B10BLE istället, den var väl mera driftsäker och billigare i inköp?
Det hade kanske gjort att GUB liksom VL hade kunnat fortsätta ett tag med Volvo... VL har inte en enda B10L vad jag vet.
Körde dessa i Malmö i 3 år och upplevde dom som väldigt behagliga så länge man underhöll dom rätt. Kan vara dåligt underhåll och taskig kvalité på gasen som gör att dom skuttar. Det är alltså det gamla vanliga med dåliga bussar, underhållet. En bra B10L skulle jag ta framför våra trånga 7700, dom var tystare också ironiskt nog.
GS 950-951 är under all kritik, bullriga och allmänt sunkiga inuti...
GS 950 och 951 är väl gamla Swebus 4780 och 5781 om inte jag minns fel. Dessa räcker ju fram till sommaren 2012 i alla fall.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 mars 2011, 01:21:03 AM
GS 950 och 951 är väl gamla Swebus 4780 och 5781 om inte jag minns fel. Dessa räcker ju fram till sommaren 2012 i alla fall.
Borde stämma.
Enligt rykten så valde GS ut de bästa av Swebus gasleder, vilket inte lär ha varit ett lätt jobb...
Jag tycker ni gnäller! Kom till Uppsala och åk med våra biogasdrivna Neoplan, då lär ni inse att dessa stackars Volvo är det bästa som hänt er!
Citat från: Rickbox skrivet 29 mars 2011, 21:17:27 PM
Jag tycker ni gnäller! Kom till Uppsala och åk med våra biogasdrivna Neoplan, då lär ni inse att dessa stackars Volvo är det bästa som hänt er!
Varför tror du att Volvo har återtAgit ett X-antal av dessa gasbussar för?
Jo, för att dom var så mycket sämre än våra Neoplan-bussar.
Så sluta gnäll på en massa som du inte vet nåt om.
//Niclas
Även solen har sina fläckar! Det är inte alls ovanligt inom bilvärlden att ett antal bilar måste återkallas på grund av olika fabrikationsfel, inte omöjligt att det var så i det här fallet också, bara för det ska man inte döma ut alla exemplar av det här märket.
Sen har jag hört att gasen i Göteborg inte alltid är den bästa, vilket givetvis gör att motorerna går sämre, det drabbar även MAN- och Neoplan-bussar. Vet att det fanns biogasdrivna Neoplan N4021 i Jönköping förut, de gick på export innan de ens hade hunnit bli 10 år gamla, det säger en hel del tycker jag... de hade i och för sig en annan motor än GUB 140-161.
Hur många Volvo B10L CNG har INTE behövt återkallas? Skulle nog säga de flesta.
Så du kan väl också tänka lite innan du trycker på Posta-knappen...
Citat från: Rickbox skrivet 29 mars 2011, 22:10:47 PM
Även solen har sina fläckar! Det är inte alls ovanligt inom bilvärlden att ett antal bilar måste återkallas på grund av olika fabrikationsfel, inte omöjligt att det var så i det här fallet också, bara för det ska man inte döma ut alla exemplar av det här märket.
Sen har jag hört att gasen i Göteborg inte alltid är den bästa, vilket givetvis gör att motorerna går sämre, det drabbar även MAN- och Neoplan-bussar. Vet att det fanns biogasdrivna Neoplan N4021 i Jönköping förut, de gick på export innan de ens hade hunnit bli 10 år gamla, det säger en hel del tycker jag... de hade i och för sig en annan motor än GUB 140-161.
Hur många Volvo B10L CNG har INTE behövt återkallas? Skulle nog säga de flesta.
Så du kan väl också tänka lite innan du trycker på Posta-knappen...
För det första är inte gasen helt okej här i Uppsala jämt. Sedan att Volvo återkallade sina bussar är ett bevis att dessa inte har gått bra överhuvudtaget från det att dom kom.
Våra Neoiplan-bussar gick bra från början men efterhand som dom blir slitna så behöver man renovera motorerna. En gasmotor slits mer och kräver ett större underhåll. Man kan inte ha ett x-antal motor liggandes i beredskap för att byta ut dom när det är dags astt renovera dom. Finns ingen ekonimi i detta att låsa upp en massa pengar.
Sedan har det inte funnits några Biogas-Neoplaner i Jönköping.
Dom du menar rullade i Linköping och dom hade Cummins-motorer och dom var det en hel del problem med. Att dom fasades ut i förtid var dels i samband med en upphandling.
Så jag undrar vem som skall tänka sig för innan man trycker på posta knappen. Ha rätt fakta först. Och inte ursäkta sig med att man slant på tangenterna när man har fakta fel.
//Niclas
Det var såpass illa att man aldrig kunde lita på att första morgonturen kom. Ibland kunde 2-3 turer på raken bli inställda alt kraftigt försenade. En gång stod jag och väntade på sista natturen. Jag väntade, och väntade, och väntade... Tillsist åkte bussen förbi mig - på en bärgare (klockan var över 4 på natten, jag blev mindre glad, dock inte förvånad). Hörde av TL att en av dessa fått toppen helrenoverad, bara för att någon vecka senare gå som en påse skit igen. Så nej, ingen överdrift att gälla på dessa.
Det är bara inse att gas som bränsle inte alltid är det bästa och tyvärr kostar det rätt mkt mer att köra på gas/etanol än diesel..i Borås var det rätt mkt trassel med olja i gasen som gjorde att bussarna gick som en potta skit.. sen är det väl oxå vad jag förstått en del som beror på hur förare hanterar både startprocedur samt gaspedalen under körning..
Citat från: yngrot skrivet 29 mars 2011, 22:54:37 PM
Det är bara inse att gas som bränsle inte alltid är det bästa och tyvärr kostar det rätt mkt mer att köra på gas/etanol än diesel..i Borås var det rätt mkt trassel med olja i gasen som gjorde att bussarna gick som en potta skit.. sen är det väl oxå vad jag förstått en del som beror på hur förare hanterar både startprocedur samt gaspedalen under körning..
Så rätt så rätt.
Vi har också haft en hel del problem med föroreningar i gasen som fastnar i alla typ av filter så dom slaggar igen och motorerna går ojämt.
Dessutom tar tändstiften rätt bra stryk på dessa bussar. Som jag sagt förut, det blir en hel del underhåll på dessa bussar. Och ibland hinner inte verkstaden med att få iordning på alla krånglande bussar itid. Därför får vissa gå med en bluddrande motor. Hos oss är verkstaden uppdelad i en gas resp diesel sida.
//Niclas
GS 950 hade tidigare två kullsyskon, 948 (Swebus 4782) och 949 (Swebus 4781). Dessa såldes dock på hösten 2008 och hann heller aldrig få någon buss-pc. Det var totalt 17 stycken gasbussar som såldes tillbaka till Volvo, GS 901-917 årsmodell 2003.
Vad hände med dem efter att de hade sålts tillbaka till Volvo?
Citat från: Rickbox skrivet 30 mars 2011, 07:05:58 AM
Vad hände med dem efter att de hade sålts tillbaka till Volvo?
Tror dom står i säffle o om den infon j fått stämmer e en slaktad för delar
901 ska ha sålts till Polen enligt Svensk busshistoria men vart dom övriga tagit vägen vet jag däremot inte.
Men man ska inte glömma att dieselmotorn har haft ett antal år på sig att utvecklas, medan att köra på biogas är ett relativt nytt påhitt. De motorer som sitter i nyare gasbussar verkar fungera bättre än de äldre, uppfattar jag det som iaf.
Citat från: mushkot skrivet 31 mars 2011, 09:13:20 AM
Men man ska inte glömma att dieselmotorn har haft ett antal år på sig att utvecklas, medan att köra på biogas är ett relativt nytt påhitt. De motorer som sitter i nyare gasbussar verkar fungera bättre än de äldre, uppfattar jag det som iaf.
Alldeles rätt.
Dom motorer vi har i våra nya bussar vi fick förra året och årets är en helt ny utvecklad version av dom gamla motorerna.
//Niclas
Precis! Så kom inte och gnäll att Volvo är roten till allt ont! >:( Även andra tillverkare har måndagsexemplar och barnsjukdomar i nylanserade modeller...
Citat från: Rickbox skrivet 31 mars 2011, 13:07:39 PM
Precis! Så kom inte och gnäll att Volvo är roten till allt ont! >:( Även andra tillverkare har måndagsexemplar och barnsjukdomar i nylanserade modeller...
Det är väl ingen som sagt att volvo är roten till allt ont? Denna tråd handlar om ett antal volvobussar som bevisligen aldrig fungerat speciellt bra.