Del 1: Göteborg-Halmstad 10 minuter
http://www.youtube.com/watch?v=FnbFJJWp8JE (http://www.youtube.com/watch?v=FnbFJJWp8JE)
Del 2: Halmstad-Malmö 10 minuter
http://www.youtube.com/watch?v=fUlK9xQulQ0 (http://www.youtube.com/watch?v=fUlK9xQulQ0)
Snabbtåg! ;D
Citat från: Peter C skrivet 26 mars 2011, 18:03:54 PM
Snabbtåg! ;D
Det är uppspeedat 8 gånger och tågen kör cirka 180, så 1440 km/h! Ungefär som ett jaktplan...
Enkelspår efter Varberg och en bit söderut. Det kände jag inte till. Trodde det var dubbelspår hela vägen....
Antar att även staden BÖLD ska få en station på prärien som vissa av dom andra städerna fått. Laholm, Falkenberg med mera.
/Jona
Citat från: Jona skrivet 27 mars 2011, 14:45:46 PM
Enkelspår efter Varberg och en bit söderut. Det kände jag inte till. Trodde det var dubbelspår hela vägen....
Antar att även staden BÖLD ska få en station på prärien som vissa av dom andra städerna fått. Laholm, Falkenberg med mera.
/Jona
Du borde ha känt till enkelspåret över hallandsåsen, som dom försöker att bygga bort med två tunnlar med dubbelspår genom åsen...
Söder om Varberg är det enkelspår för att det är för klippigt vid sidan om för att kunna bygga ett extra spår, om det blir dubbelspår på sträckan läggs troligtvis ett nytt spår i en tunnel längre österut.
Mellan Helsingborg och Ängelholm är det också enkelspår det kommer att börja byggas bort runt 2016.
Citat från: Rickbox skrivet 27 mars 2011, 15:08:13 PM
Du borde ha känt till enkelspåret över hallandsåsen, som dom försöker att bygga bort med två tunnlar med dubbelspår genom åsen...
Jo det kände jag till, tänkte mest på övriga ställen, trodde det var dubbelspår hela vägen bortsett hallandås, alltid lär man sig något nytt...
/Jona
Citat från: Rickbox skrivet 27 mars 2011, 15:08:13 PM
Söder om Varberg är det enkelspår för att det är för klippigt vid sidan om för att kunna bygga ett extra spår, om det blir dubbelspår på sträckan läggs troligtvis ett nytt spår i en tunnel längre österut.
Finns väl planer på att bygga dubbelspårig tunnel under hela Varberg? Rätta mig om jag har fel.
Jo jag har också hört någonting om det. Falkenberg fick en ny station och dubbelspår för några år sen, i Helsingborg planeras södertunneln, alltså en tunnel hela vägen från Knutpunkten till Ramlösa station.
Citat från: Rickbox skrivet 31 mars 2011, 13:13:38 PM
Jo jag har också hört någonting om det. Falkenberg fick en ny station och dubbelspår för några år sen, i Helsingborg planeras södertunneln, alltså en tunnel hela vägen från Knutpunkten till Ramlösa station.
I Varberg är det planerat men inte påbörjat dubbelspår under centrala stan. I Helsingborg är det väl åt andra hållet - genom Pålsjö skog - som man har planerar på att utvidga banan på något sätt.
CitatStadsdelarna i centrala södra Helsingborg ska förändras och utvecklas med bostäder, handel, service och näringsliv.
Området kallas H+, och när det är helt färdigt omkring år 2035 kommer ungefär 10 000 personer att bo där.
Startskottet för projektet är Södertunneln, det vill säga nedgrävningen av järnvägen i en 1,3 kilometer lång tunnel söderut från Knutpunkten.
http://www.helsingborg.se/Medborgare/Trafik-och-stadsplanering/Oversiktsplan-och-detaljplaner/Oversiktsplanering/fordjupningar-av-oversiktsplaner/h/ (http://www.helsingborg.se/Medborgare/Trafik-och-stadsplanering/Oversiktsplan-och-detaljplaner/Oversiktsplanering/fordjupningar-av-oversiktsplaner/h/)
Citat från: majoren skrivet 31 mars 2011, 16:42:58 PM
http://www.helsingborg.se/Medborgare/Trafik-och-stadsplanering/Oversiktsplan-och-detaljplaner/Oversiktsplanering/fordjupningar-av-oversiktsplaner/h/ (http://www.helsingborg.se/Medborgare/Trafik-och-stadsplanering/Oversiktsplan-och-detaljplaner/Oversiktsplanering/fordjupningar-av-oversiktsplaner/h/)
Fast det som Staffan skrev om var ju eventuella planer på banan norrut.
Det jag svarade på var:
Citat från: Rickbox skrivet 31 mars 2011, 13:13:38 PM
Jo jag har också hört någonting om det. Falkenberg fick en ny station och dubbelspår för några år sen, i Helsingborg planeras södertunneln, alltså en tunnel hela vägen från Knutpunkten till Ramlösa station.
Men det stämmer att det planeras för dubbelspår mellan Knutpunkten och Maria med beräknad byggstart Tidigast 2020:
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Helsingborg-Maria/ (http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Helsingborg-Maria/)
och det planeras även mellan Maria och Ängelholm med en möjlig byggperiod 2016 - 2018:
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Angelholm-Maria/Planering-Angelholm-Maria/ (http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Angelholm-Maria/Planering-Angelholm-Maria/)
Här är Wikipedialänkar om Södertunneln och Tågaborgstunneln i Helsingborg.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dertunneln,_Helsingborg (http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dertunneln,_Helsingborg)
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5gaborgstunneln (http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5gaborgstunneln)