Nu vid tidtabellsskiftet i sommar introduceras de bägge nya busslinjerna 101 och 102 mellan Björklinge-Uppsala-Knivsta.
- Linje 101 går Björklinge-Uppsala-(Ultuna)-Vassunda-Knivsta, och ersätter dagens 888 och 181.
- Linje 102 går Björklinge-Uppsala-Danmark-Alsike-Knivsta, och ersätter dagens 888 och 182.
Linje 186 tuffar vidare Uppsala-Mora stenar-Lagga-Östuna-Knivsta som idag, på sidan om.
Linje 101-102 har uppkommit då genomgående turer minskar trycket på uppställningsplatsen vid Lindvalls. Egentligen ville man helt ta bort hela denna uppställningsplats, men jag antar att någon som tur var insåg att man då absolut inte skulle kunna få bussarna att köra fram till hållplatserna C1-C5 och A3
exakt 3 minuter innan avgång, varken mer eller mindre. Som ju de kraven är idag pga platsbristen som uppkommit pga att dagens resecentrum byggts i nuvarande utformning.
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2011, 11:14:43 AM
Nu vid tidtabellsskiftet i sommar introduceras de bägge nya busslinjerna 101 och 102 mellan Björklinge-Uppsala-Knivsta.
- Linje 101 går Björklinge-Uppsala-(Ultuna)-Vassunda-Knivsta, och ersätter dagens 888 och 181.
- Linje 102 går Björklinge-Uppsala-Danmark-Alsike-Knivsta, och ersätter dagens 888 och 182.
Linje 186 tuffar vidare Uppsala-Mora stenar-Lagga-Östuna-Knivsta som idag, på sidan om.
Linje 101-102 har uppkommit då genomgående turer minskar trycket på uppställningsplatsen vid Lindvalls. Egentligen ville man helt ta bort hela denna uppställningsplats, men jag antar att någon som tur var insåg att man då absolut inte skulle kunna få bussarna att köra fram till hållplatserna C1-C5 och A3 exakt 3 minuter innan avgång, varken mer eller mindre. Som ju de kraven är idag pga platsbristen som uppkommit pga att dagens resecentrum byggts i nuvarande utformning.
Jag tror så länge Lindvalls Kaffe är kvar, så är bussuppställningen kvar. Sen ligger det för mycket pengar i den mark för att ha kvar bussarna.
Citat från: Janne Rickman skrivet 26 mars 2011, 12:21:45 PM
Jag tror så länge Lindvalls Kaffe är kvar, så är bussuppställningen kvar. Sen ligger det för mycket pengar i den mark för att ha kvar bussarna.
Fast någonstans måste man ju ha bussarna. Med tanke på utvecklingen i Uppsala lär det ju knappast bli mindre regiontrafik i framtiden - UL har ju själv skrivit på fördubblingsmålet! Visst kostar marken - men uppställingsplats för UL:s bussar måste ju ändå kommunen erbjuda i någon form.
Att koppla samman regionaltrafikbussar så att de blir genomgående är ju ofta svårt - inte minst då det blir så långa turer att man måste köra med avlösningar längs vägen nästan etc eller få långa tomkörningar (iaf om bara en depå kör trafiken). Dessutom ligger ju stationen till så att det inte är helt praktiskt alla gånger. Sedan skapar det ju lätt förseningar också - man måste i regel ändå ha 3- miniuters regleringstid vid stationen (antagligen) för att det ska fungera och då får man ändå problemet med att kapacitetsbristen bli märkbar.
Långa linjer kan ju vara trevliga - men skälet - att man har kapacitetsbrist vid stationen - känns ju som lite fel skäl till en sådan lösning...
Om Jag har förstått det rätt så kommer i framtiden regiontrafikens linjer inte att sluta vid Resecentrum
utan fortsätta genom industriområdet ut till den framtida depån där regleringen ska ske.
Det tråkiga med att man gör linje 101 & 102 är ju att KRs stackars chaufförer
i Knivsta bara får se Alsike hela dagarna och nästan aldrig komma in till Uppsala.
KRs förare i Björklinge kommer i princip bara snurra runt på 842:an tills dom spyr ;)