Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 13:17:04 PM

Titel: Motorerna och växellådorna i GUB 260-269
Skrivet av: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 13:17:04 PM
Varför valde man ZF-växellådor till 266-269 när man har voith i alla andra ledbussar?

Vad sitter det för motorer i 266-269? Vid en titt på vägverket så har de samma motoreffekt som 260-265, men de har ju helt olika motorljud. Har hört att det satt en merca-motor i 260-265.

På äldre Volvo-lastbilar har jag hört ett liknande buller som på 266-269, sitter det alltså en Volvo-motor i dessa ledbussar?
Titel: SV: Motorerna och växellådorna i GUB 260-269
Skrivet av: Jacob skrivet 23 mars 2011, 21:12:40 PM
Om jag inte har fel så sitter det Mercedesmotorer även i 266-269.

//Jacob
Titel: SV: Motorerna och växellådorna i GUB 260-269
Skrivet av: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 22:37:39 PM
Det låter riktigt mycket, man kan höra dem på några kilometers håll i alla fall!
Det är bra för då hör man ju att bussen är på väg! ;D

Vad är det som orsakar det där speciella puttrandet egentligen? Det låter väldigt speciellt...

De skakar även en del på tomgång, framförallt när man sitter där bak, tror de skakar mest av alla bussarna faktiskt...
Titel: SV: Motorerna och växellådorna i GUB 260-269
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2011, 14:30:17 PM


    Båda serierna 260-265 och 266-269 har MB+motorer och ZF-lådor.

    Har för mig att det sitter ZF-lådor i 270-276 och 370-381 men det går enkelt att kolla upp. men i dessa sitter MAN-motorer som satt först i 140-159 när dom kom innan man fick iordning på gasverket och man satte i gasmotorer i dessa.

    //Niclas
Titel: SV: Motorerna och växellådorna i GUB 260-269
Skrivet av: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 16:37:01 PM
Det jag tänker mest på är att 260-265, 370-385 och 270-276 har en viss typ av växling en ganska mjuk sådan, dessutom har de ett speciellt ljud vid inbromsning, troligtvis är det retarden som låter.

266-269 däremot har en ganska ryckig växling och ett speciellt läte när tvåans växel går i, lite karaktäristisk för ZF-automater, detta ljud och denna typ av ryckig växling förekommer inte på några andra Neoplanbussar eller MAN-bussar i stan, däremot förekommer det på 501-502, 505-514 och 601-605, det förekom även på 300-304.

I Skåne har de gula treaxlade MAN A26-bussarna en sånhär växling så de måste ha ZF-automater.