Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Rickbox skrivet 20 mars 2011, 23:57:53 PM

Titel: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Rickbox skrivet 20 mars 2011, 23:57:53 PM
Hej!

Jag undrar varför UL och GUB ska envisas med att behålla sina gamla biljettmaskiner istället för att skaffa in nya som många andra bolag gör?

En annan sak jag undrar över är varför de ska ha olika biljettmaskiner, de där Almex-maskinerna i UL-bussarna är ju uråldriga, varför införde man inte Buscom som GUB gjorde? Man hade kunnat haft knapp 1, 2 och 3 för vuxna och olika zoner, och 4, 5 och 6 för barn.

Finns det något slags värdekort man laddar med pengar i stil med värdekortet hos GUB som funkar för både UL och GUB?

Såvitt jag vet är det endast ULs periodkort som funkar för både stads- och regiontrafiken, men det är ju onödigt för såna som bara åker ibland som jag, jag måste då ha två kort, ett klippkort för UL och ett värdekort för GUB och det är jobbigt att ha en massa kort.

I Skåne till exempel kan man åka både tåg, regionbuss och stadsbuss med Jojo-kortet, där behöver man alltså bara ett kort som gäller i hela länet.

Har tidigare hört här på forumet att UL och GUB skulle införa nya biljettmaskiner, det verkar desvärre ha uteblivit... >:(
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 mars 2011, 00:23:05 AM
Nytt biljettsystem är på väg men väldigt försenat. Kommer troligtvis nästa år.

Så UL och GUB envisas inte direkt med att behålla sina system utan dom är tvungna att vänta tills det system som dom håller på att införskaffa är klart för leverans. Då det inte bara är vi i uppsala som ska ha detta system så är det många viljor som måste få säga sitt innan det kan bli leveransklart.

Varför UL och GUB har inskaffat olika system är väl för att det är 2 olika företag.

Dock är ju buscom minst lika uråldrigt som almex maskinerna.

När det nya biljettsystemet kommer så kommer det endast vara 1 kort som man kan använda över hela mälardalen.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Jacob skrivet 21 mars 2011, 01:22:53 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 21 mars 2011, 00:23:05 AM
När det nya biljettsystemet kommer så kommer det endast vara 1 kort som man kan använda över hela mälardalen.

Så inget motsvarande värdekort kommer att finnas?? Kommer ju bli dyrare för oss som bara åker stadstrafik då, om man måste betala för mer än vad man åker...

eller??

//Jacob
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Jonas skrivet 21 mars 2011, 03:43:05 AM
Tanken är att du ska kunna använda samma kort både som månadskort och som värdekort, iaf om jag kommer ihåg rätt.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: lil-sis skrivet 21 mars 2011, 09:20:10 AM
Citat från: Jacob A skrivet 21 mars 2011, 01:22:53 AM
Så inget motsvarande värdekort kommer att finnas?? Kommer ju bli dyrare för oss som bara åker stadstrafik då, om man måste betala för mer än vad man åker...

eller??

//Jacob

Du lär kunna välja hur du vill ladda det. Med pengar, resor, "zoner" osv.

Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 mars 2011, 10:52:36 AM
Citat från: Jacob A skrivet 21 mars 2011, 01:22:53 AM
Så inget motsvarande värdekort kommer att finnas?? Kommer ju bli dyrare för oss som bara åker stadstrafik då, om man måste betala för mer än vad man åker...

eller??

//Jacob

Nej då. Menade att det bara kommer vara 1 fysiskt kort men det kortet kan självklart laddas med flera olika "sorters" kort.

Kommer också kunna laddas på via internet så folk slipper åka långa vägar till deras butiker.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2011, 11:05:42 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 21 mars 2011, 10:52:36 AM
Nej då. Menade att det bara kommer vara 1 fysiskt kort men det kortet kan självklart laddas med flera olika "sorters" kort.

Kommer också kunna laddas på via internet så folk slipper åka långa vägar till deras butiker.

Men då borde man väl nästan kunna ta bort kontokortsläsarna ur bussarna? Får man även upp biljettautomater på Uppsala "resecentrum" och Arlandas terminaler kanske man även kan slippa kontokortsläsarna på 801:an? :)
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: kimpan skrivet 21 mars 2011, 11:53:27 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 11:05:42 AM
Men då borde man väl nästan kunna ta bort kontokortsläsarna ur bussarna? Får man även upp biljettautomater på Uppsala "resecentrum" och Arlandas terminaler kanske man även kan slippa kontokortsläsarna på 801:an? :)

Är övertygad om att så länge UL är kvar i sin nuvarande form så kommer också kontorkortsläsarna att vara kvar.....
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: jocke skrivet 21 mars 2011, 11:59:22 AM
Ååååh då blir de lika värdelöst som i gävle med andra ord. Att varje kund som har värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa. HAHA. Jag skrattar åt det. Kommer ta 20 minuter och lasta 40 människor.

Finns inget system som är så effektivt som de GUB har idag, de flyter på såååå j***a bra vid lastning av folk. I gävle blir man som sagt gråhårig av att vänta. Synd att det kommer förstöras även i uppsala nu  :-\
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:02:34 PM
Citat från: jocke skrivet 21 mars 2011, 11:59:22 AM
Ååååh då blir de lika värdelöst som i gävle med andra ord. Att varje kund som har värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa. HAHA. Jag skrattar åt det. Kommer ta 20 minuter och lasta 40 människor.

Finns inget system som är så effektivt som de GUB har idag, de flyter på såååå j***a bra vid lastning av folk. I gävle blir man som sagt gråhårig av att vänta. Synd att det kommer förstöras även i uppsala nu  :-\

Nu blev det väl ändå lite fel? Det är väl inte dagens Gävlesystem vi kommer att få i Mälardalen?
Sen har jag aldrig förstått vad "reskassa" innebär, och vad man ska ha det till. Varför inte bara ha ett kort som laddas med antal pengar, som man sen reser upp? Det räcker väl?
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 21 mars 2011, 12:03:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:02:34 PM
Sen har jag aldrig förstått vad "reskassa" innebär, och vad man ska ha det till. Varför inte bara ha ett kort som laddas med antal pengar, som man sen reser upp? Det räcker väl?

Det är precis det du beskriver som begreppet "reskassa" innebär. Eller tänker du på något annat?
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:13:13 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 mars 2011, 12:03:42 PM
Det är precis det du beskriver som begreppet "reskassa" innebär. Eller tänker du på något annat?

Ingen aning. Det har varit en massa skriverier om "reskassa", men jag har aldrig fattat vad denna funktion innebär.

Det system jag varit mest nöjd med både som resenär och förare är systemet som Jämtland och Västernorrland haft sedan 2001. Ett enda typ av chipkort som laddas med obegränsat antal resor under en viss tidsperiod (t.ex månadskort), eller som resekort med jämna hundralappar. När man har det som resekort är det låst mellan två orter (t.ex Östersund-Bräcke) men man kan åka mellan alla typer av destinationer i de bägge länen om man ber föraren knappa in en "udda resa" t.ex inom Östersunds tätort eller mellan Fåker och Sveg. Enkelbiljettsförsäljningen rasade i botten direkt när detta system infördes 2001. :)

Ordet "reskassa" har jag dock aldrig hört nämnas i Jämtland eller Västernorrland, så det begreppet har jag aldrig förstått. Förstår begreppet ännu mindre nu sedan jag läst det Jocke skrivit om att resenärer med "värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa".
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 21 mars 2011, 12:22:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:13:13 PM
Ingen aning. Det har varit en massa skriverier om "reskassa", men jag har aldrig fattat vad denna funktion innebär.

Det system jag varit mest nöjd med både som resenär och förare är systemet som Jämtland och Västernorrland haft sedan 2001. Ett enda typ av chipkort som laddas med obegränsat antal resor under en viss tidsperiod (t.ex månadskort), eller som resekort med jämna hundralappar. När man har det som resekort är det låst mellan två orter (t.ex Östersund-Bräcke) men man kan åka mellan alla typer av destinationer i de bägge länen om man ber föraren knappa in en "udda resa" t.ex inom Östersunds tätort eller mellan Fåker och Sveg. Enkelbiljettsförsäljningen rasade i botten direkt när detta system infördes 2001. :)

Ordet "reskassa" har jag dock aldrig hört nämnas i Jämtland eller Västernorrland, så det begreppet har jag aldrig förstått.

Det är bara olika namn hos olika trafikhuvudmän men för samma sak. Det stämmer bra att i Jämtland heter det inte reskassa. Hos Västtrafik heter det inte heller reskassa utan "kontoladdning" men det är fortfarande precis samma sak.

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:13:13 PM
Förstår begreppet ännu mindre nu sedan jag läst det Jocke skrivit om att resenärer med "värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa".

Vet inte exakt vad som avses faktiskt. Det brukar gå snabbt och enkelt att registrera en enkelresa för en zon och en person med kontaktlöst kort i alla län som har det oavsett vilket system man har just där. Men sedan kan det variera lite hur man registrera resa för flera personer (om systemet medger det) eller flera zoner.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: jocke skrivet 21 mars 2011, 23:28:23 PM
Ersa : nee vet de inte är samma system, men jag blir orolig när jag hör att de är liknande, vilket jag hört. Och Reskassa är detsamam som värdekort i tex uppsala. Ett kort laddas med säg 100:- och en resa kostar 20:-.
Problemet är som sådant här:

Om vi tar gävle så har vi ju en kortläsare utan knappar och med minimal display. Det den visar är vad du har för kort samt när de går ut.
Har du ett "Reskasse" kort eller som de heter i uppsala, värdekort, som är laddat med sig 100:- och ska åka från Rådhuset till, säg, Södra bomhus, som är 1 zon.
Då måste du FÖRST, innan du visar kortet för föraren säga till, "Reskassa, vuxen, bomhus". Föraren ska knappa på sin skärm 2-3 sekunder. Sen får du visa kortet. När detta är gjort så ska det skrivas ut en liten biljett som du får, denna biljett visar hur mycket du har kvar på kortet. Detta går inte att se i displayen på maskinen. Detta måste du göra även om du har ett kort som ENBART har reskassa. Har kortet både månadskort och reskassa så måste ovanstående göras med, för ananrs dras resor på månadskortet.

Om vi jämför med uppsala, där du har en viss typ av kort och du visar för maskinen och klickar på den knapp som du ska (vuxen eller barn). Det tar 1 sekund och du ser direkt i displayen hur mycket pengar du har kvar. Du behöver inte informera föraren överhuvud taget vart du ska. Utan att lasta går fort och effektivt.  I Gävle är de en mardröm.

Fyra personer med reskassa i rad och du har minst 2 minuter lastningstid.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 22 mars 2011, 00:06:04 AM
Såhär står det på BIMS hemsida iaf:

Citat från: BIMS
För resenären

Anna kliver på bussen i hemma i Gagnef och håller upp sitt resekort framför kortläsaren. För två timmar sedan laddade hon på 500 kronor på sin reskassa via Dalatrafiks hemsida.

 På kortläsarens display kan hon se det nya saldot. Pengarna laddas över till reskassan på kortet helt automatiskt utan att hon märker det. Hon kan även se bussens destination på kortläsarens display. Det står Borlänge och eftersom det är dit Anna ska så bekräftar hon resmålet genom att trycka OK på skärmen.

 Resans kostnad dras från reskassan och en biljett läggs på resekortet.



För föraren

Föraren Jan-Olov börjar sin första tur ensam i bussen. Vid den tredje hållplatsen står en grupp människor. De flesta av dem är yngre. På biljettmaskinen visas nu aktuell hållplats eftersom den uppdateras automatiskt. De flesta av passagerarna har resekort. När de validerar sina kort ser Jan-Olov på biljettmaskinen att det är skolkort.

 Sist går en äldre man på bussen. Han vill åka till Norberg i Västmanland. Jan-Olov vet inte exakt var det ligger, men med hjälp av biljettmaskinens sökfunktion kan han i alla fall enkelt få fram priset för biljetten.

 Mannen vill betala med sin reskassa på sitt resekort. När han håller upp kortet framför kortläsaren, ser man att det finns tillräckligt med pengar. Eftersom det är en reskassebetalning så läggs biljetten elektroniskt på resekortet.

Och såhär ser kortläsaren ut:

(http://www.transwarp.se/bimslasare.jpg)
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: jocke skrivet 22 mars 2011, 01:16:36 AM
Den ser bra ut, den har knappar :D
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2011, 01:46:07 AM
Citat från: jocke skrivet 21 mars 2011, 23:28:23 PM
Har kortet både månadskort och reskassa så måste ovanstående göras med, för ananrs dras resor på månadskortet.

Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: jocke skrivet 22 mars 2011, 02:10:35 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2011, 01:46:07 AM
Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.

Det är de. Hela systemet är onödigt :P Det fungerar bra men segar ner påstigning något så otroligt.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 22 mars 2011, 02:18:45 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2011, 01:46:07 AM
Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.

Vad jag har fått för mig av texten på BIMS kortläsare så kommer dessa kort vara på samma vis.

Om man vill använda månadskortet så håller man bara fram kortet mot läsaren så registreras det. Om man vill använda reskassan som finns på samma kort så måste man först trycka på antingen "enkelbiljett vuxen" eller "enkelbiljett ungdom" och sen visa fram kortet så dras det pengar från kortet istället.

Detta har jag fått för mig iaf. Jag kan ju ha helt fel. :)
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: jocke skrivet 22 mars 2011, 02:31:13 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 22 mars 2011, 02:18:45 AM
Vad jag har fått för mig av texten på BIMS kortläsare så kommer dessa kort vara på samma vis.

Om man vill använda månadskortet så håller man bara fram kortet mot läsaren så registreras det. Om man vill använda reskassan som finns på samma kort så måste man först trycka på antingen "enkelbiljett vuxen" eller "enkelbiljett ungdom" och sen visa fram kortet så dras det pengar från kortet istället.

Detta har jag fått för mig iaf. Jag kan ju ha helt fel. :)

Ja men är de så så är de ju okej. Så länge man inte måste samtala med föraren om det :P och få en fånig biljett
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2011, 02:37:33 AM
Citat från: jocke skrivet 22 mars 2011, 02:31:13 AM
Ja men är de så så är de ju okej. Så länge man inte måste samtala med föraren om det :P och få en fånig biljett

Ja, då blir allt knappande på resenärens ansvar. Det gäller således att som resenär själv tvingas läsa på för att därefter veta hur man ska göra. Visst kan många ha problem till en början, men det låter ju ändå som en bättre lösning än dagens krångel i Gävle. :)
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Jacob skrivet 22 mars 2011, 02:41:22 AM
Vet inte om det här tillför diskussionen så mycket, men jag måste hålla med jocke om att GUB har ett väldigt effektivt system. Det visar sig senare om det nya är lika effektivt.. Man får hoppas!

//Jacob
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2011, 02:42:00 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 22 mars 2011, 02:18:45 AM
Om man vill använda månadskortet så håller man bara fram kortet mot läsaren så registreras det. Om man vill använda reskassan som finns på samma kort så måste man först trycka på antingen "enkelbiljett vuxen" eller "enkelbiljett ungdom" och sen visa fram kortet så dras det pengar från kortet istället.

Men jag fattar fortfarande inte fullt ut. Om jag har ett månadskort med låt oss säga 7 dagars giltighet kvar. Varför i hela friden skulle jag då välja att förbruka den "reskassa" som också verkar finnas på kortet?

Jag förstår absolut inte vitsen med att ha två funktioner på samma fysiska kort. Som resenär skulle jag själv föredra att ha ett månadskort, samt ett annat laddat resekort som backup i plånboken, om jag nu skulle glömma bort att ha laddat upp månadskortet vid nåt månadsskifte. Precis som att som SL-resenär ha ett månadskort samt en remsa i reserv.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: jocke skrivet 22 mars 2011, 03:00:47 AM
Poängen är att du bara behöver ha 1 fysiskt kort. Eller om vi säger att du åker med en kompis och ska betala åt honom. Då visar du först ditt, sen visar du bara igen fast betalar med reskassa. Det finns fördelar med de. Men personligen tycker jag de är lite överdrivet :P
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: yngrot skrivet 22 mars 2011, 05:38:44 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2011, 01:46:07 AM
Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.



Vi har samma hos Västtrafik  där kan du ladda på en områdesladdning+ kontoladdning(reskassa/värdekort) ex Borås kommun 30dar sen skall du åka till Tranemo då trycker du på T-knappen och maskinen tar betalt för den delen områdesladdning inte gäller..vid avstigning visar du upp kortet då dras rätt summa och du ser vad som är kvar på kontoladdning.. Skulle du ha 2 kort här så blir det mer krångel med en massa knapptryckningar för föraren..
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: KG skrivet 22 mars 2011, 11:05:25 AM
Onekligen mycket smart att ha allt i samma kort. Det är ju perfekt för den som pendlar till jobbet men ibland gör en avstickare över zongräns eller som ibland tar med sina barn osv.

Bara kunden själv kan sköta knappandet så är det nog ett bra system. Visst blir det en inkörningsperiod men med tiden så borde det gå smidigt.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 22 mars 2011, 11:44:01 AM
Citat från: KG skrivet 22 mars 2011, 11:05:25 AM
Onekligen mycket smart att ha allt i samma kort. Det är ju perfekt för den som pendlar till jobbet men ibland gör en avstickare över zongräns eller som ibland tar med sina barn osv.

Bara kunden själv kan sköta knappandet så är det nog ett bra system. Visst blir det en inkörningsperiod men med tiden så borde det gå smidigt.

Just precis så, det är väldigt smidigt för resenären att bara behöva ha ett kort och att ladda kortet med period för resan man gör varje dag och pengar för resor man gör mer sällan. Jag har använt såna system i många år på många olika håll och för det mesta tas det emot väl bland resenärerna, även om det blir mer eller mindre inkörningsproblem emellanåt mycket beroende på vilka system resenärerna i ett visst område har vana av sedan tidigare.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2011, 12:42:45 PM
Det kanske är en vanesak helt enkelt. Jag blev dock lite kallsvettig bara vid tanken på att släppa lös ett sånt superkort i t.ex Västerbotten där man av tradition inte alls informerar resenärerna om hur deras kort och kortläsare fungerar. Då skulle man nog få samma kaos som Jocke berättade om ovan.

Trots att Västerbottens kortläsare bara har en enda knapp har man gjort allt för att förvirra för resenären. I Ultrabussarna skulle man först bara hålla upp kortet mot läsaren så drogs en resa automatiskt. Satte man tillbaka kortet en gång till drogs ännu en resan. Mindre bra. Så utan att informera ett dugg ändrade man så att resenären var tvungen att trycka på den stora bekräfta-knappen för att resan skulle dras. Det tog nån månad innan detta började fungera. Sen kom man på att man även skulle lägga in en spärr så att föraren var tvungen att godkänna att fler resor än en drog från kortet vid samma tillfälle. Bra idé i teorin, men även denna gång glömde man bort att informera en enda resenär, så det uppstod en hel del konflikter och sura miner vill jag minnas. Rätt duktigt ändå, hur man i en stad med en enda zon lyckades göra en kortläsare med en enda knapp så invecklad att påstigandetiden blev onödigt lång. ::)

I Västerbotten har man dessutom inte ens "udda resa" vilket innebär att ett resekort låst mellan Umeå-Täfteå bara kan och får användas på exakt denna sträcka. Vill du åka någon annanstans, trots att du har 300 kr på ditt resekort? Då måste du köpa en enkelbiljett, eller ännu fler resekort. Rekordet var en dam på sjukhuset som hade fyra olika resekort i sin plånbok. Ett mellan Holmsund-Umeå, ett Umeå-Täfteå, ett Umeå-Sävar och ett för Umeå tätort! :o
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: yngrot skrivet 22 mars 2011, 12:51:17 PM
Västerbotten låter verkligen som rena botten här..låsa kort till bara en destination verkar ju helt galet..
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2011, 12:58:23 PM
Citat från: yngrot skrivet 22 mars 2011, 12:51:17 PM
Västerbotten låter verkligen som rena botten här..låsa kort till bara en destination verkar ju helt galet..

Alla resekort är ju "låsta" till två taxepunkter i grunden, men tillåter man bara funktionen "udda resa" så skulle alla resekort (oavsett vilka taxepunkter de är inställda mellan) kunna användas mellan alla typer av resmål inom Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län. Idag finns denna funktion i Västernorrland och Jämtlands län, och har fungerat bra sedan biljettsystemet monterades i januari 2001. Jag har kvar mitt gamla resekort från 2001 som gäller mellan Östersund-Brunflo, och det åker jag än idag på mellan alla möjliga orter runtom Västernorrland och Jämtland. Men trots att Västerbotten har exakt samma maskin och mjukvara, har de valt att utan motivering spärra denna funktion.

Ja, det var en lagom kulturkrock att som förare med flerårig vana av Jämtlandsmaskinerna upptäcka en massa osmidigheter och problem i hemlänet Västerbotten.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: för alla skrivet 24 mars 2011, 00:48:25 AM
Citat från: Björn Ax link=topic=43602.msg319357#msg319357 date=
Nytt biljettsystem är på väg men väldigt försenat. Kommer troligtvis nästa år.



När det nya biljettsystemet kommer så kommer det endast vara 1 kort som man kan använda över hela mälardalen.

Är det samma kort o system som används nu i sl trafiken som ska till Uppsala oxå?
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 24 mars 2011, 01:21:47 AM
Citat från: för alla skrivet 24 mars 2011, 00:48:25 AM
Är det samma kort o system som används nu i sl trafiken som ska till Uppsala oxå?

Nej, SL har sitt Access medan UL, VL, LTS, LTÖ, Xtrafik och Värmlandstafik ska använda BIMS.
(Hoppas jag fick med alla rätta länshuvudmän nu)
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:24:54 AM
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2011, 01:21:47 AM
Nej, SL har sitt Access medan UL, VL, LTS, LTÖ, Xtrafik och Värmlandstafik ska använda BIMS.
(Hoppas jag fick med alla rätta länshuvudmän nu)

Varför vill inte SL vara med i samarbetet?
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 24 mars 2011, 01:35:12 AM
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:24:54 AM
Varför vill inte SL vara med i samarbetet?

Alla landsting gör som de vill. Det finns tyvärr ingen lag som kräver att ett län måste samarbeta med andra län om ett gemensamt biljettsystem. Att Mälardalslänen nu gör det, och att Jämtland/Västerbotten/Västernorrland gjorde det för 10 år sedan beror nog mest på att de vill dela på kostnaderna och därmed få ett billigare system. Att det dessutom blir enklare för kunden är nog mest bara en bonus och inget man tagit hänsyn till i första hand.

Jag antar att SL köper sitt eget system som passar deras trafik bäst, inte bara i bussar utan även på tunnelbanespärrar osv. Den trafik som SL bedriver utanför Stockholms län är ju lätt räknad (2 st pendeltågsstationer och 677:an?), så de behöver ju inte anpassa sig till "de små" grannlänen på något vis. Hellre då att grannlänen i efterhand förväntas anpassa sig efter SL.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: KG skrivet 24 mars 2011, 10:23:10 AM
Jag såg en personbil med texten BIMS över hela sidan i Uppsala i veckan. På bakrutan stod det att man testade ett nytt biljettsystem. Skoj att det börjar hända något.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: kimpan skrivet 24 mars 2011, 12:26:26 PM
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:24:54 AM
Varför vill inte SL vara med i samarbetet?

det är nog snarare så att de övriga i mälardalen inte vill vara med i SL/Acess. detta eftersom SL är så stort så man var rätt att de skulle ta över helt.... Jag kan själv tycka att i Uppsala borde man ha ett tätare sammarbete med just SL/Acess för det är ju mot Stockholmshållet de alldra flesta pendlar trots allt...
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: MartinMartin skrivet 24 mars 2011, 23:03:01 PM
Citat från: kimpan skrivet 24 mars 2011, 12:26:26 PM
det är nog snarare så att de övriga i mälardalen inte vill vara med i SL/Acess. detta eftersom SL är så stort så man var rätt att de skulle ta över helt.... Jag kan själv tycka att i Uppsala borde man ha ett tätare sammarbete med just SL/Acess för det är ju mot Stockholmshållet de alldra flesta pendlar trots allt...

Det går jättebra att ladda ditt SL ACCESS med en UL/SL biljett och resa i både UL och SL trafiken.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 24 mars 2011, 23:49:33 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 24 mars 2011, 23:03:01 PM
Det går jättebra att ladda ditt SL ACCESS med en UL/SL biljett och resa i både UL och SL trafiken.


Jo dock blir det ju inte på själva access kortet det laddas utan man måste ju ha en extra pappersbit att visa när man reser inom UL-området.

Skulle vi i Sverige vara i framkant med kollektivtrafiken så skulle hela Sverige köra med samma system. Oavsett om man bor i umeå eller i malmö så skulle man kunna använda samma kort var man än är. :)
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Der_löwe skrivet 25 mars 2011, 07:42:45 AM
Citat från: jocke skrivet 21 mars 2011, 23:28:23 PM
Ersa : nee vet de inte är samma system, men jag blir orolig när jag hör att de är liknande, vilket jag hört. Och Reskassa är detsamam som värdekort i tex uppsala. Ett kort laddas med säg 100:- och en resa kostar 20:-.
Problemet är som sådant här:

Om vi tar gävle så har vi ju en kortläsare utan knappar och med minimal display. Det den visar är vad du har för kort samt när de går ut.
Har du ett "Reskasse" kort eller som de heter i uppsala, värdekort, som är laddat med sig 100:- och ska åka från Rådhuset till, säg, Södra bomhus, som är 1 zon.
Då måste du FÖRST, innan du visar kortet för föraren säga till, "Reskassa, vuxen, bomhus". Föraren ska knappa på sin skärm 2-3 sekunder. Sen får du visa kortet. När detta är gjort så ska det skrivas ut en liten biljett som du får, denna biljett visar hur mycket du har kvar på kortet. Detta går inte att se i displayen på maskinen. Detta måste du göra även om du har ett kort som ENBART har reskassa. Har kortet både månadskort och reskassa så måste ovanstående göras med, för ananrs dras resor på månadskortet.

Det tar lite tid med reskassan det håller jag med, dock så fyller man ju bussen med en skolklass på 30 sekunder om alla har skolkort, i sin helhet är systemet mycket bättre än det vi hade innan med magnetkort. Det systemet som vi har nu är ju dock ett övergångssytem i väntan på BIMS, som vad jag vet skall komma under 2012 till Gävle. Vi har faktiskt haft en representant från Stadsbussarna som varit nere i Bayern, Tyskland och tittat på systemet nu i veckan. Det verkar mycket lovande!
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: Andreas91 skrivet 25 mars 2011, 10:15:18 AM
Jag, som inte har någon erfarenhet av andra kort än just SL Access, kan ju bara jämföra detta kort med SLs tidigare kort, papperskorten (magnetkorten) och då nuvarande Access (som en del resenärer fortfarande tror rör sig om magnetkort, farmstän det numera rör sig om chipkort.) För mig, så känns Access så smidigt. Bara att lägga kortet på de blåa läsarna, inget krångel med uppvisande av kort på bussar och lokaltåg och inget mer dragande av kort i spärrarna, där ex. mitt kort ibland har fastnat lite och då fått ett rött kryss istället för den gröna pilen och då har man fått göra om igen.

Många butiker och biljettautomater att ladda nya biljetter på - just nu endast för fasta perioder, allt från 1-dygnskort till årskortet, inkl. diverse olika skolbiljetter, studentbiljetyer, gruppbiljetter osv. Snart försvinner dock remsan och då kommer någon motsvarande variant att finnas på Access. Tidigare så sprang en del resenärer med flera SL-accesskort, både som reserver men även som en samling av olika färger. I och med detta, vad åtminstone jag kallar det, slöseri på kort, så kostar numera varje Accesskort 20 kr, samma pris som kortet med bröllopsparet i somras (Accesskort var m.a.o. gratis tidigare).

Gällande gränsöverskridande resor SL/UL, så gjorde jag en fuling en gång. Med accesskortet i hand, så klev jag en gång in i en 677 i Norrtälje, lade kortet på läsaren och satte mig ner. Sen satt jag där, passerade Rimbo, Gottröra och vidare över länsgränsen. Väl framme i Uppsala, så steg jag helt enkelt av igen - inga krux alls. :p Hade det rört om motsatta riktningen, så hade föraren kanske frågat vart jag skulle åka och att jag då hade fått betala extraavgiften.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: jocke skrivet 26 mars 2011, 16:35:51 PM
Citat från: Der_löwe skrivet 25 mars 2011, 07:42:45 AM
Det tar lite tid med reskassan det håller jag med, dock så fyller man ju bussen med en skolklass på 30 sekunder om alla har skolkort, i sin helhet är systemet mycket bättre än det vi hade innan med magnetkort. Det systemet som vi har nu är ju dock ett övergångssytem i väntan på BIMS, som vad jag vet skall komma under 2012 till Gävle. Vi har faktiskt haft en representant från Stadsbussarna som varit nere i Bayern, Tyskland och tittat på systemet nu i veckan. Det verkar mycket lovande!

Jo det vet jag, har alla månadskort/skolkort/årskort så går de ju undan. Men de räcker med nån skalle med reskassa så förslöas det så otroligt. Systemet är effektivt annars, så ja tycker de är synd dom har förstört de så där. En liten display på maskinen hade hjälpt otroligt mycket.

Förresten, nu när du är på tråden: Xtrafik sa förra året i mars att "Inre hållplats utrop/visning" skulle vara avstängt en kortare period. Det har gått 1 år nu :P När ska det börja fungera egentligen. Det är i en ledvagn de fugnerar, 238? tror jag. Eller är de så att det väntas på nya BIMS och sånt system för att kunna ha utrop osv.
Titel: SV: Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 28 mars 2011, 09:37:04 AM
Citat från: jocke skrivet 26 mars 2011, 16:35:51 PM
Jo det vet jag, har alla månadskort/skolkort/årskort så går de ju undan. Men de räcker med nån skalle med reskassa så förslöas det så otroligt. Systemet är effektivt annars, så ja tycker de är synd dom har förstört de så där. En liten display på maskinen hade hjälpt otroligt mycket.

Förresten, nu när du är på tråden: Xtrafik sa förra året i mars att "Inre hållplats utrop/visning" skulle vara avstängt en kortare period. Det har gått 1 år nu :P När ska det börja fungera egentligen. Det är i en ledvagn de fugnerar, 238? tror jag. Eller är de så att det väntas på nya BIMS och sånt system för att kunna ha utrop osv.

1år kanske räknas som kort period?  ;D