Bergsmansgatan i Karlskoga juni 1973. I stadstrafiken använde NBJ Hägglundare som tydligt påminde om de som SL använde i Stockholms förorter. En viktig skillnad var det dock. Under karossen fanns det i NBJ:s version ett Scania-Vabis BF76-chassi till skillnad från Stockholmarnas Volvo B58. Även andra bussar från Scania-Vabis förekom i stadstrafiken som synes.
Först NBJ 26
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_14_r.jpg)
Samma buss bakifrån
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_16_r.jpg)
NBJ 23
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_15_r.jpg)
NBJ 20, Scania-Vabis CF 6557 från 1962. Lägg märke till den ovanliga dörrställningen på vänstersidan 0-12-0
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_13_r.jpg)
NBJ 46, Scania-Vabis CF 6557 från 1960
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_17_r.jpg)
NBJ 17, Scania-Vabis CR 7659 från 1967
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/110_18_r.jpg)
Hej
Nu blir jag nostalgisk, tack för bilderna från en stad som jag är uppväxt i.
mvh Stefan P
Vad var det för färg på dessa IRL? Ljusblå och vit?
Hej
De var ljusblå och vart gula året efter när kommun tog trafiken.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 19 mars 2011, 12:57:11 PM
Hej
De var ljusblå och vart gula året efter när kommun tog trafiken.
mvh Stefan P
Kommunen tog över trafiken redan från 1 januari 1973, varför bussarna är i kommunens ägo på bilderna här ovan. Ommålning av bussarna skedde efterhand. Några blev aldrig ommålade, utan slopades snart.
Vilken växellåda var det i Karlskogas "H80-look-a-likes"? Wilson eller manuell?
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 mars 2011, 20:22:10 PM
Vilken växellåda var det i Karlskogas "H80-look-a-likes"? Wilson eller manuell?
De hade vanlig 5-växlad G504 med låg bakaxelautväxling. Därför gick det ypperligt att starta på trean. Många förare körde därför treväxlat, dvs använde bara växlarna 3, 4 och 5. Med Scanias egen lättväxlade låda behövdes ingen Wilson-låda.
Finns fortfarande vid "liv", enligt Transportstyrelsen. Fordonsslag: PB. Fordonsslagsklass: 2.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 19 mars 2011, 22:05:51 PM
Finns fortfarande vid "liv", enligt Transportstyrelsen. Fordonsslag: PB. Fordonsslagsklass: 2.
/Peter
Då får man hoppas att bussen fått en G505 låda o en snabbare bakaxel, annars blir det långsamma turer med högt motorvarv. En del BF76 husbilsbyggare upptäcker först efteråt att de byggt på fel fordon, och börjar jaga G505:or o snabbare bakaxlar.
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 mars 2011, 08:45:27 AM
Då får man hoppas att bussen fått en G505 låda o en snabbare bakaxel, annars blir det långsamma turer med högt motorvarv. En del BF76 husbilsbyggare upptäcker först efteråt att de byggt på fel fordon, och börjar jaga G505:or o snabbare bakaxlar.
Bussarna köptes väl av Anders Eriksson i Njurunda som byggde om dem till "Rosa bussarna". Då fick de nog lämplig växellåda och bakaxelutväxling. Nu har några av bussarna fått nya liv som husbussar. En gammal BF76 är seglivad!!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 mars 2011, 09:38:58 AM
Bussarna köptes väl av Anders Eriksson i Njurunda som byggde om dem till "Rosa bussarna". Då fick de nog lämplig växellåda och bakaxelutväxling. Nu har några av bussarna fått nya liv som husbussar. En gammal BF76 är seglivad!!
Ja, det verkar troligt. De som pysslar med "Rosa bussarna" är väldigt duktiga på att meka.
En Scania BF76 är en lättkörd, trogen och pålitlig buss. Min absoluta favorit.
Hej
En fråga har du mer Karlskoga bilder, får gärna visa dem också.
mvh Stefan P