Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 17 mars 2011, 21:34:30 PM

Titel: GS B43 490
Skrivet av: Hasse L skrivet 17 mars 2011, 21:34:30 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/49070Stors2-B.jpg?t=1300393669)
OB 325, Scania CR110 (1968).

Kan detta vara hpl Storås vid Angeredsbanan?
Titel: SV: GS B43 490
Skrivet av: Bengt H skrivet 17 mars 2011, 22:03:41 PM
Storås är det inte. Den terminalen hade nämligen en egendomlig egenskap. Där fanns inte ett hus, bara en terminal där man bytte från spårvagn till buss i väntan på att Angereds centrum blev klar så att spårvagnen kunde dras ända dit.

Vid tidpunkten - 1969 - fanns det dessutom inte ens en terminal ute vid Storås, utan spårvagnen gick bara till Hjällbo (eller kanske var det rent av fortfarande Alelyckan?), där linje 70 anslöt och gick så långt som utbyggnaden hade hunnit. Vart än bussen gick därute då, så hette den 70. Med tanke på husen, skulle detta kort kunna vara från en tillfällig ändhållplats på Hammarkuillen. Även på Gårdsten finns det stora hus, men gick det buss dit redan i april 1969?

Titel: SV: GS B43 490
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 17 mars 2011, 22:38:19 PM
Är förmodligen Hammarkullen, tycker mig känna igen höghusen kring (blivande?) Hammarkulletorget.
Titel: SV: GS B43 490
Skrivet av: Cero skrivet 17 mars 2011, 22:43:28 PM
Intressant tidsdokument och härlig bussmodell. Spännande också att fundera över vilken kreativitet de som ritade husen hade och hur den kommunstyrelse eller ledningsgrupp som fattade beslutet att bygga dem resonerade. Sa man verkligen "ja, där satt den, låt oss bygga detta!"? ??? Om så var fallet kan man ju fundera över vilka referensramar herrarna (för det var väl knappast några damer på den tiden) ifråga hade.
Titel: SV: GS B43 490
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 17 mars 2011, 23:14:43 PM
Citat från: Bengt H skrivet 17 mars 2011, 22:03:41 PM
Storås är det inte. Den terminalen hade nämligen en egendomlig egenskap. Där fanns inte ett hus, bara en terminal där man bytte från spårvagn till buss i väntan på att Angereds centrum blev klar så att spårvagnen kunde dras ända dit.

Vid tidpunkten - 1969 - fanns det dessutom inte ens en terminal ute vid Storås, utan spårvagnen gick bara till Hjällbo (eller kanske var det rent av fortfarande Alelyckan?), där linje 70 anslöt och gick så långt som utbyggnaden hade hunnit. Vart än bussen gick därute då, så hette den 70. Med tanke på husen, skulle detta kort kunna vara från en tillfällig ändhållplats på Hammarkuillen. Även på Gårdsten finns det stora hus, men gick det buss dit redan i april 1969?
Gårdstens höghus var väl inte ens byggda 1969. Jag är liksom min käre kusin Anders E ganska säker på att det är Hammarkullen vi ser.
//Jonas G


[/quote]
Titel: SV: GS B43 490
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 mars 2011, 12:08:36 PM
Jo, det mäste vara Hammarkullen.
Se denna länk: http://kartor.eniro.se/m/IBlUJ (http://kartor.eniro.se/m/IBlUJ)
Bussen står nog på blivande Bredfjällsgatan, alldeles till vänster om de fyra stora 9-våningshusen i bildens mitt.
Titel: SV: GS B43 490
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 18 mars 2011, 12:10:22 PM
Citat från: Cero skrivet 17 mars 2011, 22:43:28 PM
Intressant tidsdokument och härlig bussmodell. Spännande också att fundera över vilken kreativitet de som ritade husen hade och hur den kommunstyrelse eller ledningsgrupp som fattade beslutet att bygga dem resonerade. Sa man verkligen "ja, där satt den, låt oss bygga detta!"? ??? Om så var fallet kan man ju fundera över vilka referensramar herrarna (för det var väl knappast några damer på den tiden) ifråga hade.

Det handlade nog bara om att bygga en massa billiga bostäder, men det kunde kanske gjorts med lite mer fantasi hos arkitekterna.
I dagens Stockholm bygger man mycket och alla hus ser nog trevligare ut än denna betongklump (men visst finns det samtida hus i Stockholm som inte är vackra) men man undrar ju vilka som har råd att bo i nybyggen, oavsett hyres- eller bostadsrätt. Som ensamstående är det svårt att få ihop ekonomin... Inbillar mig att det var lättare vid denna tidpunkt att dels få en lägenhet men också ha råd att bo där.
Titel: SV: GS B43 490
Skrivet av: Nupski skrivet 18 mars 2011, 13:24:05 PM
Visst är det Hammarkullen bussen har tagit sig från Alelyckan till Hammarkullen via Hjällbo, Hjällbo börjades att trafikeras först i december 1969. Delar av vändslingan finns kvar än idag i Hammarkullen.