Hej !
Det lär ha funnits ett fåtal frambyggda Scania 4:or, HS 51.46.
Var det bulldoggschassien som förlängts av Hägglunds ?
Känner någon till mera om dessa bussar ?
Mvh Peter Ö
Två fanns ju hos Skellefteå Lokaltrafik, AC700 och AC701, så dom är väl ganska välkända. Sen ska det ha funnits ytterligare en också, dock osäkert vilken chassibenämning den hade.
Det här var väl närmast att betrakta som helbyggen av Hägglunds, chassinumren låg f ö i H&S karossnr-serie.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 17 mars 2011, 22:55:49 PM
Två fanns ju hos Skellefteå Lokaltrafik, AC700 och AC701, så dom är väl ganska välkända. Sen ska det ha funnits ytterligare en också, dock osäkert vilken chassibenämning den hade.
Det här var väl närmast att betrakta som helbyggen av Hägglunds, chassinumren låg f ö i H&S karossnr-serie.
/GL
Jag har inte hunnit leta på mina gamla anteckningar, men jag vill minnas att man plockade chassikomponenter från Scania-Vabis 51-serie. Det rörde sig alltså inte om en äkta BF51, utan en av Hägglunds egenkonstruerad buss. BF51 fanns dock ett tag, men gick väl enbart på export till vissa länder. Holland var väl ett av dessa som var livligt förstjusta i BF51 och dessöregångare BF40. Det här var Scania-Vabis motsvarighet till Volvo B514 och B615F.
Tillägg:
Jag har nu hittat de anteckningar jag tänkte på. Dessa återfinns i Färdskrivaren nr 2-1990 för de som har detta exemplar kvar. Författare är Greger Larsson. Här framgår att det tydligen tillverkades tre sådana här bussar av typ HS51 år 1958. Två av dem hamnade hos Skellefteå Lokaltrafik efter att ha provats hos olika företag. Den tredje bussen öde är okänt. Axelavståndet för de två förstnämnda var 455 cm (kallades därför HS5146), medan den tredje hade ett något kortare axelavstånd, gissningsvis ca 415 cm. Utmärkande för bussarna var insteg framför framaxeln, motor och axlar från Scania-Vabis buss B51 alt. lastbil L51, samt enkelmonterade hjul på bakaxeln.
Övriga helbyggda bussar från Hägglunds var en buss byggd på Leyland-komponenter år 1948 med insteg framför framaxeln och sju bussar byggda på komponenter från Volvo-chassiet B638 åren 1955-56, även dessa med insteg framför framaxeln. "Leyland"-bussen hamande så småningom hos Werner Westin Omnibus i Docksta, medan "Volvo"-bussarna var beställda av Stadsbussar i Borås.
Citat från: Greger Larsson skrivet 17 mars 2011, 22:55:49 PM
Två fanns ju hos Skellefteå Lokaltrafik, AC700 och AC701, så dom är väl ganska välkända. Sen ska det ha funnits ytterligare en också, dock osäkert vilken chassibenämning den hade.
Det här var väl närmast att betrakta som helbyggen av Hägglunds, chassinumren låg f ö i H&S karossnr-serie.
/GL
Efter att än en gång tittat på bilderna i materialet som Mats nämner och även studerat Hägglunds leveranslistor som jag nu har tillgång till, så blir jag allt mer tveksam till den eventuella tredje bussen. Även om leveranslistorna inte är helt lätta att tyda så verkar någon sådan inte finnas. Det två bussarna som hamnade i Skellefteå finns däremot med två gånger, dels då de togs fram som provbussar, dels då de ställdes iordning för leverans till Ske-å.
Den ena(som blev AC701) gick som provbuss hos Ö-viks Centrala och var byggd som stadsbuss från början, bl a med fotocellstyrd bakdörr. Medan den andra(som provades hos Br Pettersson) verkar ha byggts som någon typ av halvturistbuss med endast framdörr, först när den 1960 sålts till Skellefteå försågs den med mittdörr. Tyvärr har jag inte lyckats uppbringa någon bild på den, trots att den fanns i trafik längst av de två.
Citat från: Greger Larsson skrivet 20 mars 2011, 15:51:12 PM
Efter att än en gång tittat på bilderna i materialet som Mats nämner och även studerat Hägglunds leveranslistor som jag nu har tillgång till, så blir jag allt mer tveksam till den eventuella tredje bussen. Även om leveranslistorna inte är helt lätta att tyda så verkar någon sådan inte finnas. Det två bussarna som hamnade i Skellefteå finns däremot med två gånger, dels då de togs fram som provbussar, dels då de ställdes iordning för leverans till Ske-å.
Den ena(som blev AC701) gick som provbuss hos Ö-viks Centrala och var byggd som stadsbuss från början, bl a med fotocellstyrd bakdörr. Medan den andra(som provades hos Br Pettersson) verkar ha byggts som någon typ av halvturistbuss med endast framdörr, först när den 1960 sålts till Skellefteå försågs den med mittdörr. Tyvärr har jag inte lyckats uppbringa någon bild på den, trots att den fanns i trafik längst av de två.
Intressant! Finns det något som tyder på att axelavståndet var olika på dessa två bussar? Av bilder i Färdskrivaren 2-1990 att döma verkar nämligen den ena bussen, den som vi trodde var den tredje, vara ett sidofönster kortare.